Tuesday 9 December 2008

Musibah - ujian dari Allah

PADA pagi Jumaat 31 Oct rumah kami telah dimasuki pencuri. 2 buah laptop dan 2 biji handphone serta sedikit wang tunai telah diambil. Musibah menimpa kami lagi. Rasanya hampir tiap-tiap tahun kami ditimpa musibah samada kena tipu, kena curi atau pun kemalangan. Sudah semestinya ia melibatkan kehilangan harta-benda.

Kadang-kadang tertanya juga dalam hati apa kesalahan kami hingga ditimpa musibah berulang kali. Mungkin ada hak orang lain dari sebahagian harta kami itu yang belum kami langsaikan. Jadi kami cuba sedaya upaya membersihkannya dengan membayar zakat. Namun ia masih berulang. Apa agaknya yang Allah cuba hendak memberitahu kami.  Kami tidak dapat nak mengagak jawapannya melainkan ianya sebagai ujian dari Allah

Dalam keadaan "stress" begitu kemungkinan boleh saja terpantul keluar dari hati  dan mulut kata-kata seperti, "Kenapalah kita saja yang  ditimpa malang. Allah tidak adil."  Kadang-kala kita terlupa bahawa diri kita dan apa jua yang kita miliki adalah kepunyaan Allah. Bila-bila masa sahaja Allah boleh mengambil balik apa -apa saja yang menjadi haknya. Kami  bersyukur pada malam ( atau pagi ) kejadian pecah rumah itu tiada sesiapa di kalangan ahli keluarga yang tercedera. Begitu juga kejadian-kejadian sebelum ini tidak melibatkan kehilangan nyawa , tetapi hanya kecederaan kecil.

Allah turunkan musibah ke atas kita untuk menguji apakah kita benar-benar beriman dan ikhlas dengan semua amalan kita. Janganlah kita menyangka apabila kita telah buat semua apa yang diperintahkan oleh Allah (dalam ertikata yang lain menjadi orang baik) kita tidak akan diuji lagi oleh Allah. Kita tidak tahu samada segala amalan ibadah yang kita buat itu seratus peratus ikhlas kerana Allah atau sebaliknya, hanya untuk mengutip pahala semata-mata dan menjadi manusia yang baik di mata masyarakat. Wallahua'lam.

Tuesday 21 October 2008

Mesir Bumi Anbiya

Hari ini sudah lebih kurang 10 hari kami kembali dari Mesir. Selama 8 hari kami berada di bumi para anbiya' dan melalui satu pengalaman yang sangat baru. Selain daripada ke Mekah dan Madinah untuk tujuan beribadah Haji, kami tidak pernah lagi sampai ke mana-mana  negara di Timur Tengah.
Cairo Egypt...or...Kaherah Mesir
Sumber foto : MR Google
Kawasan Mesir merupakan tapak tamadun awal Mesir Purba. Monumen-monumen Mesir Purba seperti Piramid Giza, Sphinx, Kuil Luxor dan sebagainya menjadi tarikan berjuta-juta pelancong luar negara setiap tahun. Kini, Mesir merupakan antara negara Arab terpenting di Timur Tengah.

Mesir juga adalah sebuah negara yang sarat dengan sejarah peninggalan para Nabi dan ulamak terkenal seperti  Salehuddin al-Ayubi, Muhammad Bin Idris (Imam as-Shafie), Sheikh Zakaria al-Ansori dan as-Syahid Hassan al-Banna ( seorang tokoh agama yang banyak berjasa di kurun ke-20). Bagi mereka yang berminat, boleh datang  melawat makam Nabi-nabi dan ulamak-ulamak yang bertaburan di bumi Mesir ini. 

 Selain daripada membuat lawatan ke tempat-tempat sejarah, Mesir juga ada tempat bagi mereka yang suka membeli-belah. Antara yang menjadi tarikan pelancong luar ialah kilang Asfour Crystal dan Bazar Khan al- Khalili.
Kilang Asfour Crystal .... antara tempat yang selalu dikunjungi pelancong .... berbagai-bagai jenis kristal dijual di sini...... daripada hiasan rumah sehingga ke barang kemas wanita
Sumber foto : MR Google
Bazar Khan al Khalili juga terkenal di kalangan pelancong .... berbagai barangan dijual di sini  tetapi perlu-berhati-hati ketika membelinya .... tawar habis-habisan dan periksa kualitinya
Sumber foto : MR Google
Walaupun Mesir mempunyai keluasan tanah yang besar (1 juta km²), kebanyakan penduduknya mendiami kawasan-kawasan tebing Sungai Nil, terutamanya bandar Kaherah dan Iskandariah (Alexandria).

Kami tinggal 2 malam di Cairo di Rumah Pahang,  dan 5 malam seterusnya kami  berada di Alexandria. Kedua-dua bandar ini sangatlah berbeza dari sudut lanskapnya. Jikalau di Cairo sangat payah hendak berjumpa  kawasan yang berhijau tetapi di Alex tidak. Sepanjang perjalanan menuju ke bandar Alex dari Cairo, di penuhi dengan ladang-ladang pisang dan tamar di kiri kanan jalan. Ia adalah kawasan delta sungai Nil yang subur.  Sebaliknya di Cairo, di mana saja kita berjumpa padang rumput kita akan nampak orang duduk-duduk berkelah dan bersantai walaupun tempat itu di tepi jalan  yang sibuk. Maklumlah bukan ada pilihan macam kita boleh berkelah di hutan lipur.

Salah satu jolokan bagi negeri Mesir ialah Negeri Seribu Menara. Mesir mempunyai banyak sekali masjid-masjid yang berdiri megah dengan menaranya yang menjulang tinggi, Semasa di Cairo kami telah sempat menziarahi beberapa buah masjid dan makam tokoh-tokoh ulamak yang terkenal. Antara yang dilawati ialah:

1.  Masjid Amr-al-'As 
Masjid Saidina Amru al-‘As merupakan masjid yang pertama didirikan di kawasan benua Afrika ini. Masjid ini telah dibina oleh Saidina Amru ibn al ‘As bersama beberapa orang sahabat ketika itu. Pembinaannya dimulakan pada tahun 21H / 641M di Fustat , Ibu Kota Mesir pada waktu itu sebelum Kaherah. Ia telah berfungsi sebagai pusat menimba ilmu, lama sebelum Masjid al-Azhar. Imam Shafie rahimahu’Llah telah memulakan kelas pengajiannya di dalam masjid ini dan memperkenalkan mazhab barunya yang dikenali sebagai 'Mazhab Jadid'. Masjid ini telah beberapa kali mengalami proses pemulihan dan perluasan, sehingga kini masih diteruskan.

Di sepanjang bulan Ramadhan yang lepas Sheikh Jibril telah mengimamkan solat tarawikh. Pada malam-malam 27 Ramadhan ke atas, jemaah yang bersolat tahajjud melimpah sehingga ke atas jalan-jalan berdekatan masjid. Kami bersolat Zohor dan Asar di situ.



2. Masjid dan makam Imam As Shafie
Masjid ini berbeza dari yang lain kerana di kemuncak bumbungnya ada lambang kapal layar. Kebiasaannya di masjid yang lain  guna lambang bulan sabit dan bintang.  Masjid Imam As-Syafie dinamakan sedemikian kerana di masjid ini ,bersemadinya jasad seorang ulama terkenal iaitu Muhammad Bin Idris atau lebih dikenali dengan gelaran Imam As-Shafie. Beliau merupakan pengasas Mazhab As-Shafie,.Di dalam masjid ini juga terdapat maqam ulama terkenal Sheikh Zakaria al-Ansori.
Nama sebenar Imam Syafie ialah Muhammad Bin Idris Bin Abbas Bin Uthman bin Shafie Bin Saib Bin Abdu Yazid Bin Hasyim Bin Abdul Mutalib Bin Abdul Manaf. Imam Shafie adalah berasal dari keturunan arab Quraisy. Nasabnya berkait dengan Nabi Muhammad saw.
Lambang kapal di atas kubah masjid menandakan ilmunya yang seluas lautan

Ini makamnya yang berada dalam maajid
3Masjid Rifai dan Masjid Sultan Hassan
Dua masjid ini duduk sebelah menyebelah. Jika dilihat dari jauh, dua buah masjid ini kelihatan seperti satu masjid yang dibelah dua, walaupun jarak masa binaan antara keduanya lebih dari 500 tahun. Ini kerana terdapat banyak persamaan dalam reka bentuk luarannya antara kedua-dua masjid. Masjid al-Rifai sengaja dibina untuk menyaingi struktur Masjid Sultan Hassan dari sudut saiz dan juga ketinggiannya.


Pemandangan dari atas Kubu Salahuddin - kedua-dua masjid
Masjid Sultan Hassan sebenarnya sebuah kompleks yang juga menempatkan sebuah madrasah. Walaupun begitu ia mendapat status masjid jami' yang membenarkan solat Jumaat. Jadi solat Jumaat dilakukan bergilir-gilir antara kedua-duanya. Masjid ini direka agar dapat memuatkan keempat-empat mazhab ahli Sunah: Shafi'i, Maliki, Hanafi dan Hanbali. Mengikut sejarah, Sultan Hassan telah mengimpot jurutera dari seluruh dunia untuk membina masjidnya ini dan dikatakan mempunyai senibina yang sangat halus dan indah.


Masjid al-Rifai pula, sebahagian besar daripada kawasan masjidnya dikhususkan untuk makam keluarga di  Raja Mesir. Ia dibina atas permintaan Khushyar Hanim, ibu kepada Khedive Isma’il Pasha pada 1869. Anehnya walaupun masjid ini dinamakan al-Rifai, seorang ulama' terkenal, tetapi jasad al-Rifail sendiri tidak dimakamkan di sini, tetapi ia dikebumikan di Iraq. Ada kemungkinan ianya dinamakan sedemikian kerana sebahagian dari kawasan  masjid itu adalah bekas tapak zawiyah (masjid kecil) di mana pengikut dan anak murid al-Rifai dimakamkan. Antara mereka yang dimakamkan di sini selain daripada keluarga di Raja ialah 2 orang ulamak  Ali Abo Shebak dan Yahya Ansari dan  juga Shah Iran pada 1980.



4. As-syahid Imam Hassan al-Banna
Kami juga sempat menziarahi makam  Imam Hassan Al Banna. Pada Mac 1928, Syeikh Hassan al-Banna telah menubuhkan gerakan Ikhwan Muslimin di bandar Ismailiyyah. Ketika itu beliau berusia 23 tahun. Beliau banyak melakukan kerja-kerja dakwah bagi membetulkan aqidah masyarakat yang makin hari semakin jauh menyimpang dari al-Quran dan as-Sunnah. Beliau juga mengenengahkan pandangannya berkenaan perlaksanaan Islam yang mudah. Beliau meninggal kerana ditembak pada waktu tengah hari 12 Februari 1949, ketika keluar dari bangunan pertubuhan Ikhwan Muslimin.
Ini tembok  luar makam
Malangnya saya tidak ada gambar yang boleh ditunjukkan di sini kerana gambar yang diambil pada hari ini telah hilang bersama laptop yang telah dicuri. Kesemua foto yang dipaparkan di atas adalah  ihsan dari Mr. Google.

Pada keesokan harinya kami masih lagi membuat lawatan di sekitar bandar Cairo tetapi hanya untuk separuh hari kerana kami perlu ke Alex pada sebelah petangnya.

Kubu (Qal'ah) Salahuddin al-Ayubi

 Kami ke Kubu Salahuddin al-Ayubi yang terletak berhampiran dengan pusat bandar Cairo.
 Tiket untuk masuk berharga LE40. Di dalam kubu ini terdapat 3 buah masjid dan beberapa buah muzium termasuk Muzium Tentera. Kedudukan kubu ini di atas bukit Muqattam. Jadi ketika berada di dalamnya kita boleh melihat keseluruhan bandar Cairo di bawah.

Pemandangan bandar Cairo dari atas Kubu Salahuddin al-Ayubi
Ini peta yang menunjukkan kedudukan masjid dan muzium yang terdapat dalam kubu 
Ukiran batu yang mewakili Sulltan
 Salahuddin al-Ayubi
1169-1193 A.D

....di luar kawasan Muzium Tentera

   Ini dalam kawasan Masjid Muhammad Ali ....... salah satu 
 dari 3 masjid yang terdapat dalam kubu ini
Ini pula pemandangan dari bahagian luar

Masjid Ibn Thulun
 Selepas lawatan ke kubu kami ke satu lagi destinasi pelancong yg terkenal iaitu Masjid Ahmad IbnThulun. Ia sebuah masjid lama yang dibuat seratus peratus daripada bata tanah liat . Pembinaannya di sekitar tahun abad ke-13 tetapi pembinaan asal lebih awal lagi.  Semasa lawatan itu pihak berkuasa sedang melakukan "restoration" atau baikpulih. Keadaannya sama seperti yang dilakukan pada Masjid al-Hambra di Granada Sepanyol di mana mereka membuat semula ukiran-ukiran yang berupa kalimat Allah di tiang-tiang dan dinding-dindingnya.

Masjid ini juga dikenali sebagai Jami' Ahmad Ibn Thulun dan terkenal dengan menara pusingnya. Binaan Masjid ini banyak dipengaruhi oleh senibina Masjid Jami' Samarra di Iraq terutama menara pusing .... satu-satunya yang terdapat di Mesir. Pada masa yang lalu ia pernah dijadikan tempat Solat Jumaat tetapi kini tidak lagi aktif. Ia hanya dijadikan sebagai monumen sejarah yang dilawati pelancong-pelancong.

.Masjid ini adalah masjid yang tertua di Mesir yang masih kekal dalam bentuk asalnya. Kompleks masjid ini merangkumi kawasan seluas lebih 6 ekar. Ini meletakkannya sebagai masjid yang ketiga terbesar di dunia. Masjid ini juga pernah menjadi lokasi pengambaran filem James Bond "The Spy Who Loved Me".
Ini plan Masjid Ibn Thulun terkini - yang asal siap dibina pada 879 AD  atas Jabal Yashkur  oleh Ahmad Ibn Thulun, pengasa Dinasti Tulunid (868-905 AD)

......yang di belakang itulah "fountain" atau pancutan air untuk tujuan berwuduk - berada  di tengah-tengah halaman dalam masjid  
.....kelihatan menara pusing yang terselindung di balik kubah pancutan air


Maklumat yang terdapat di Masjid
Maklumat tambahan menceritakan projek baikpulih masjid yang sedang dijalankan

.....ini sambungannya.....yang di sebelah kanan sekali (tengah) itu adalah menara pusing

Selepas lawatan ini kami terus ke Alexandria.


dalam perjalanan dari Cairo ke Alex menaiki kereta ..... singgah membeli buah
 (tak ingat namanya) di tepi jalan
Perjalanan dengan kereta dari Cairo ke Alex mengambil masa selama 2 jam lebih. Di sana kami tinggal di Windsor Palace Hotel yang mengadap ke laut. Pemandangan dari atas kawasan ini sangatlah cantik sekali. Kami ada melawat beberapa kawasan  pelancongan yang terdapat di sini. Tiap-tiap malam, di sepanjang tembok yang memisahkan tanah dan laut di depan hotel kami itu dipenuhi manusia tua, muda dan kecil. Mereka duduk-duduk saja berborak sambil menikmati angin laut yang nyaman. Ada juga yang berkelah di atas tembok di waktu malam!

Pemandangan dari atas hotel
Windsor Palace Hotel adalah sebuah bangunan lama....
.ini pintu lift antik
masih mengguanakan lift style lama.....antik!

tembok di depan hotel waktu malam ....... dipenuhi warga kota Alex
Tiap-tiap malam kami keluar mencari kedai makan yang memenuhi selera kami. Beberapa kali kami hanya berjaya makan sandwich dan sayur salad serta jeruk saja. Ini adalah  kerana kami tidak pandai nak memesan, kerana tidak pandai berbahasa Arab. Namun malam terakhir kami di Alex kami dapat makan nasi dan ayam panggang kerana kebetulan pakcik yang menjual itu boleh berbahas Inggeris sikit-sikit. Lagi pula kedai yang kami singgah itu hanya kedai kecil dan kami ditunjuk  makanan yang ada siap dimasak. Senanglah sikit bila nampak bendanya. Apabila datang yang dipesan  selalunya lebih dari apa yang kita minta kerana setiap pesanan selalunya termasuk dua atau tiga jenis salad dan mesti ada jeruk.

selepas penat berjalan-jalan (di siang hari)  singgah lunch di gerai ini .... roti lagi ....
Sambil mencari kedai makan kami sempat juga meninjau-ninjau kedai lain. Rupanya orang Arab suka buat shopping waktu malam. Suasana kedai dan orang ramai tidak ubah seperti waktu siang hari. Malah rasanya lebih ramai yang keluar pada waktu malam samada kerana berbelanja ataupun untuk tujuan bersiar-siar. Di taman-taman pun dipenuhi orang, bukan berduaan tetapi berkeluarga. Budaya ini sangatlah berbeza dari negara kita. Saya pernah juga diberitahu oleh seorang kawan yang pernah ke Dubai, di sana juga keadaannya seperti itu. Mereka 'bershopping' sampai lewat malam. Di Alex kami tidak tahu sampai bila kedai dibuka kerana selalunya pukul 10 malam kami sudah balik ke bilik dan waktu itu masih ramai yang berbelanja. Kami sudah tidak mampu berjalan lama pada waktu malam kerana  sepanjang waktu siang kami berada di luar berjalan.

Jom ke Alex!

Perjalanan pulang
 Kami bertolak awal pagi ke Cairo kerana tidak mahu terlambat walaupun penerbangan balik hari itu dijadualkan sebelah petang. Lagi pun hari itu hari Jumaat di mana kami kena singgah masjid untuk solat Jumaat. Oleh kerana kami ada banyak masa lagi yang boleh diluangkan, kami telah dibawa oleh pemandu kami ke beberapa tempat menarik dalam perjalanan.

Sebelum solat Jumaat kami dibawa ke Taman Haiwan. Mungkin ini untuk menghabiskan masa sementara menunggu waktu solat di salah sebuah masjid yang banyak terdapat dalam perjalanan.

Dapatlah bermain-main dengan unta

Inilah tamannya.......

Pusara Anwar Sadat - kami hanya melihatnya daripada jauh kerana takut kesuntukan masa. Pada hari ptu memang kawasan ini terdapat ramai pelancong
Dalam perjalanan pulang ke Aiport Cairo kami melintasi pusara bekas Presiden Mesir Anwar Sadat
yang terletak di Dataran Rabaah
Berhampiran kawasan itu juga letaknya Universiti tertua Mesir Universiti al-Azhar.

.....dan di jalan yang sama kami lalu di hadapan pintu gerbang Universiti al-Azhar ....

Kami mula berjaulah ke Mesir sejak 1 Raya lagi dan pulang 11 Raya walaupun berada di sana hanya 8 hari. Jadi jumlah hari perjalanan kami adalah selama 11 hari. Ketika pulang, orang Malaysia masih lagi "beraya". Jikalau di Mesir, pada hari kami tiba di sana, mereka sudah tidak "beraya" .....kehidupan sudah berjalan seperti biasa. Tiada kelihatan langsung tanda-tanda baru lepas atau masih menyambut perayaan.

 Inilah satu perjalanan yang sangat memberi kepuasan dan manfaat kepada kami. Kami dapat melihat dengan secara dekat kesan-kesan peninggalan sejarah yang teragong dalam Islam. Sebenarnya masih ada banyak tempat sejarah yang belum dilawati. InsyaAllah kalau ada rezeki kami akan kembali menjejaki kesan- kesan sejarah ini lagi.

Yes......Kami sudah berada di Cairo Airprt
Suami bersama pemandu-pemandu kami

Tuesday 16 September 2008

Ramadhan September 2008


RAMADHAN tahun ini agak berbeza daripada tahun-tahun yang lepas. Kalau tahun yang lepas-lepas saya sibuk  menjahit baju melayu anak-anak saya tetapi kali ini saya membeli yang sudah siap saja. Alasannya supaya saya ada masa yang lebih untuk beribadah.  Pendapatan suami yang lebih "besar" dari dulu-dulu juga melayakkan saya  untuk menumpukan masa yang lebih pada amalan ibadah dalam bulan yang mulia ini.

Namun masih ada beberapa perkara yang merunsingkan saya menjelang sambutan Aidilfitri kali ini. Suami telah mengajak saya menemaninya berseminar di Mesir dan hari yang ditetapkan sangat hampir dengan Hari Raya ini. Apa yang menggusarkan saya adalah pengurusan anak-anak selepas percutian Hari Raya . Masing-masing kena balik ke tempat belajar mereka. Selalunya saya akan "monitor" mereka sebelum balik supaya tidak ada benda-benda penting yang tertinggal, memastikan  bekalan perbelanjaan  yang mencukupi dan sebagainya.

Persediaan yang cukup rapi harus ada supaya semua yang dirancang berjalan seperti yang dikehendaki. Namun kita hanya boleh merancang kerana yang menentukan kejayaannya  hanyalah Allah SWT.  Kekadang yang dirancang tidak menjadi seperti apa  yang dikehendaki kerana sudah ditakdirkan sedemikian  Apa yang kita patut  buat ialah kita berusaha, kemudian bertawakkal serta berdoa semoga Allah memudahkan segala urusan yang mendatang.

Saya amat menghargai keinginan suami membawa saya bersamanya ke luar negara, tetapi masa yang kurang  sesuai menyebabkan saya tidak begitu teruja. Kerisauan mengatasi kegembiraan berpeluang menziarahi negara yang sarat dengan sejarah Islam. Perasaan  tidak yakin dengan kemampuan anak-anak  mengurus diri mereka sendiri menguasai diri saya. Semalam kami telah berbincang dengan anak sulung apa yang patut dia buat semasa ketiadaan kami. Sepatutnya kami boleh mengharapkannya untuk mengurus adik-adiknya, tetapi seperti yang saya sebut tadi saya kurang yakin dengannya.

Saya betul-betul mengharapkan bantuan dari Ilahi dalam hal ini. Semoga semua yang dirancang  berjalan seperti yang dikehendaki.

Friday 29 August 2008

Dairi Kehidupan


Pada 31 hb Ogos ini saya dan anak-anak akan menyertai suami ke Singapura untuk majlis konvonya. Dia akan menerima ijazah kedoktoran , akhirnya , selepas berhempas pulas selama lebih kurang 5 tahun. Kebetulan harinya jatuh sama dengan hari negara menyambut merdeka; terasa seolah-olah seperti merdeka juga bagi pihak saya, kerana itu adalah puncak kerjayanya. Saya berharap selepas ini agar suami saya tidak lagi sibuk membina kerjayanya.

Selama 4 tahun kami berada di luar negara mengikuti suami membuat PhDnya. Selama 4 tahun itulah kami tidak pulang ke Malaysia. Dalam jangka waktu yang begitu panjang sudah tentu berbagai-bagai pengalaman yang telah kami anak-beranak lalui. Sebenarnya ini bukanlah kali pertama saya bermusafir meninggalkan negara dan adik-beradik yang tercinta. Ini adalah fasa kehidupan saya yang kali ketiga berada di perantauan. Kali pertama ketika saya sendiri menyambung belajar selepas tamat Tingkatan 5. Manakala kali yang kedua pula ialah juga semasa mengikuti suami menyambung pelajarannya membuat kursus Master.

Saya amat bersyukur terhadap Allah SWT di atas kejayaan suami yang tercinta. Di tahun-tahun terakhir kursus PhDnya, siang dan malam, bila berkesempatan, kami berdoa kepada Allah agar dia mampu menyelesaikan kursus Phd itu. Tanpa bantuan dari Allah yang Maha Esa, kita mungkin tidak dapat melepasi halangan-halangan yang timbul. Tekanan yang begitu hebat boleh membuat seseorang itu "kurang siuman" ketika membuat Phd. Itulah sebabnya saya sangat bersyukur perkara-perkara seperti itu tidak berlaku kepada suami.

Bak kata pepatah Melayu, "Jauh perjalanan banyak pengalaman". Itulah apa yang kami anak beranak alami semasa beberapa tahun berada di luar negara. Sekali lagi saya bersyukur kerana kami diberi peluang untuk melihat kehidupan bangsa lain di bumi Allah yang terbentang luas ini. Ia adalah satu pengalaman yang amat berharga terutama bagi anak-anak saya. "Sambil menyelam minum air", kami dapat pengalaman di atas tiket suami sambung belajar.

Sebenarnya kami mengambil risiko apabila suami memutuskan untuk sambung belajar di luar negara. Masalah kami ialah anak-anak yang sedang membesar yang akan menduduki peperiksaan yang penting, yang akan menentukan halatuju masa hadapan mereka. Apabila mereka berada di luar negera sudah tentu ada peperiksaan  { PMR, SPM, Matrix } yang tertinggal. Pikir punya pikir kami bertekad untuk meneruskan cita-cita suami dengan sokongan kuat dari saya (semestinya!). Alhamdulillah kini setelah hampir 2 tahun kami kembali ke tanahair, semuanya berjalan lancar tanpa ada masalah besar. Anak-anak semua dapat meneruskan pelajaran seperti orang lain, berkat dari doa dan keyakinan kami iaitu kami bertwakkal kepada Allah SWT.

Wednesday 6 August 2008

Apakah IFC (Inter Faith Commission)


Pagi tadi semasa membaca emel terjumpa artikel yang sangat menarik dan penting untuk kita ketahui, yang bertajuk seperti di atas. Artikel ini disediakan oleh seorang sahabat saya yang juga seorang peguam. Oeh kerana ianya satu maklumat yang penting yang patut disedari oleh semua orang Islam, saya ingin menyimpannya sebagai koleksi saya.

Apakah
Interfaith Commission (IFC)?

  • adalah sebuah suruhanjaya yang dicadangkan penubuhannya seperti sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang

  • IFC boleh mengubah ajaran sesetengah agama IFC yang nama asalnya ialah IRC – Inter Religious Council akibat desakan penganut agama lain.

  • Badan ini berfungsi mirip sebuah mahkamah dan segala keputusannya adalah muktamad ke atas agama yang disabit.

  • Ia berfungsi seperti SUHAKAM yang menerima dan melayan aduan-aduan berkaitan dengan agama.

APAKAH MATLAMAT PENUBUHAN IFC ?
Matlamat IFC ialah :-
  • meminda beberapa ajaran asas Islam yang akan merosakkan aqidah orang Islam dan berpihak kepada kepentingan orang-orang bukan Islam.
AGENDA TERSEMBUNYI PENUBUHAN IFC

• IFC akan melangkaui kuasa Institusi Agama Islam

• IFC akan “bypass” Mahkamah Syariah dan mahu Mahkamah Civil tentukan perkara berkaitan dengan Islam

• Penubuhan IFC adalah suatu campurtangan dalam “Intra-Muslim Affairs (NOT the Inter-Religious Affairs)”

• IFC secara perlahan akan menyekat perkembangan Islam dan meletakkan institusi Islam dibawahnya

Siapakah yang mencadangkan penubuhan IFC ini?

Digagaskan oleh Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, and Sikh

(Malaysian Consultive Counsil of Buddhism, Christinity, Hinduism, and Sikhism)

APAKAH TUNTUTAN MEREKA?

1. Seorang anak yang dilahirkan oleh Ibubapa Islam tidak seharusnya terus jadi Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk agama Islam hendaklah diberi kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam


5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang IslamOrang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak

7. Orang-orang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pesakanya selepas kematiannya

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid. Kerajaan juga perlu membenarkan pembinaan rumah-rumah ibadat orang bukan Islam tanpa perlu adanya peraturan-peraturan tertentu

9. Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing

13. Orang-orang bukan Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah

APAKAH BAHAYANYA PENUBUHAN IFC TERHADAP ISLAM?

1. Membuka ruang seluas-luasnya untuk orang bukan Islam mencampuri hal ehwal agama Islam

2. Menjadikan undang-undang Allah mesti tunduk kepada norma-norma antarabangsa yang dicipta oleh manusia yang menjejaskan aqidah

3. Orang Islam bebas melakukan apa sahaja

4. Orang Islam bebas untuk murtad

5. IFC berhak menentukan status agama seseorang

Thursday 10 July 2008

Anak oh Anak!

PADA suatu malam saya masuk ke dalam blog anak saya. Dalam salah satu tulisannya dia merungut terpaksa membantu maknya (saya) membuat kek, walaupun pada malam itu dia berasa kurang sihat. Badannya terasa sengal-sengal dan sakit-sakit. Apabila terbaca akan keluhan anak saya itu, maka teringatlah saya ketika masa muda dulu.

Selama 18 tahun saya tinggal dengan orang tua ......sekali pun tidak pernah berpisah. Seingat saya dari kecil lagi saya telah membantu emak dengan kerja-kerja rumah. Ibu saya seorang yang garang terhadap anak-anaknya. Oleh kerana itulah saya jaranng membantah sebarang suruhannya. Oleh kerana itu jugalah saya tidak kekok dengan kerja-kerja rumah seperti memasak, membasuh dan mengemas apabila sudah berumah-tangga. Saya sangat bersyukur di atas tunjuk ajar emak yg banyak membantu dalam kehidupan sehingga kini walaupun semasa kecil saya melihatnya sebagai satu deraan.

Saya berpisah dengan ibu ketika menyambung pelajaran di UK. Itulah pertama kali berpisah dengan jarak yang begitu jauh sekali. Saya hanya akan pulang waktu cuti panjang setahun sekali. Jadi setiap kali saya berpeluang bersama emak saya semasa cuti, saya akan membantunya membuat sebanyak mungkin kerja rumah yang lazim dibuatnya setiap hari. Ada ketikanya saya juga berasa tak sihat seperti yang dirasai oleh anak saya. Namun disebabkan rasa kasihan pada emak yang tidak pernah ”cuti” daripada kerja-kerja rumah, saya terus juga membantu apa yang terdaya. Tidak sampai hati rasanya membiarkan dia bekerja seorang diri sedang saya duduk berihat.

 Kini emak dan bapa saya sudah lama meninggal dunia. Kadang-kadang apabila melihat kawan-kawan yang masih mempunyai ibu-bapa , terasa rindu juga kepada mereka. Kalaulah mereka masih hidup dapatlah saya berjasa lebih lama lagi kepada mereka. Kepada anak-anak yang masih mempunyai ibu-bapa, cubalah balas jasa mereka sebaik mungkin. Ketika mereka masih hidup kita terlupa bahawa mereka akan meninggalkan kita suatu hari nanti. Apabila mereka sudah tiada barulah terasa rugi kita tidak berpeluang berbakti kepada mereka lagi. Oleh kerana itu rebutlah peluang keemasan ini sementara boleh. Jadilah anak yang soleh dan solehah. Berdoalah untuk kebaikan mereka ketika masih hidup dan juga selepas kematian mereka.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda:
 "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah, atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

Apakah lagi yang boleh seorang anak lakukan selain berdoa untuk ibu-bapa yang sudah meninggal? Banyak. Carilah amalan-amalan yang boleh menambah pahala mereka dan jauhilah perkara-perkara maksiat supaya mereka tidak terseksa di alam kubur .Anak yang soleh akan selalu berbuat kebaikan di dunia. Menurut keterangan hadis ini, kebaikan yang diperbuat oleh anak soleh pahalanya sampai kepada orang tua yang mendidiknya yang telah meninggal dunia tanpa mengurangkan nilai atau pahala yang diterima oleh anak-anak tadi. Doa anak yang soleh kepada orang tuanya mustajab di sisi Allah SWT.

Kita boleh bersedekah bagi pihak mereka seperti yang diberitahu oleh Rasulullah saw yang bermaksud:
Dari Aisyah r.a. (menceritakan),
"Bahawa ada seorang lelaki menemui Nabi .s.a.w. dan menanyakan : "Ya Rasulullah! Sesungguhnya ibu saya meninggal dengan tiba-tiba dan dia tiada berwasiat. Saya menduga kalau dia boleh berbicara tentu dia akan bersedekah. Apakah dia akan memperoleh pahala, kalau saya menggantikannya?" Nabi menjawab : "Ya (memperolehi pahala)".
                                            Hadis sahih riwayat Muslim

Kita boleh membayar balik hutang mereka yang belum sempat dibayar, berpuasa utk menggantikan puasa mereka yang tertinggal dan juga buat haji bagi ibu-bapa yang tidak berkemampuan semasa hidupnya.

Namun bagi mereka yang masih mempunyai ibu atau bapa, layanilah mereka dengan sebaik mungkin. Beringatlah selalu sebelum kita kehilangan mereka buat selama-lamanya;
Apakah kita sudah pernah berjasa padanya?
Apakah kita sudah membalas jasa-jasa mereka?
Apakah kita pernah menggembirakan mereka?
Apakah kita sudah meminta maaf pada mereka?
Atau Kita hanya mengecewakan mereka pada setiap masa?

Dalam masyarakat hari ini kita sering terdengar kisah ibu-bapa yang sudah lanjut usia mereka ditinggalkan oleh anak-anaknya hidup bersendirian dalam keadaan yang uzur.

“Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya, ibunya telah mengandungkannya dengan keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya selama dua tahun, bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu, hanya kepada Aku kembalimu”
(Luqman, 31: 14)

Sanggup kah kita perlakukan ibubapa kita sebegitu rupa? Ibu yang telah mengandungkan kita dengan keadaan lemah dan menyusukan selama 2 tahun. Tegarkah kita? Fikir kembali. Sabda Nabi saw yang bermaksud:
“Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia adalah zina dan menderhaka kepada dua ibu bapa.”
(Hadis riwayat at-Tirmizi)
Sabda Rasulullah s.a.w lagi yang bermaksud :“Keredhaan Allah s.w.t terletak pada redha kedua ibubapa”
(Riwayat Muslim)
Ingatlah tanpa mereka, kita tidak akan hadir di muka bumi Allah ini.

Monday 30 June 2008

Ibu oh Ibu!


Dalam surah al-Israk: 23, Allah berfirman yang bermaksud,

" Dan Tuhanmu memerintahkan supaya jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu-bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya lanjut usia dalam pemeliharaanmu, janganlah kamu mengatakan ‘ah’ dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia."

Nabi pula pernah ditanya oleh seorang pemuda.

" Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling perlu untuk saya berbuat baik? ”.
Rasulullah bersabda, " Ibumu "
Kata pemuda itu, " Lagi? "
Jawab baginda, " Selepas itu, ibumu "
" Selepas itu? " tanya pemuda itu lagi.
" Ibumu ", kata Nabi.
Pemuda itu bertanya lagi, " Selepas itu? "
" Bapamu ” , balas Rasulullah.
(HR Bukhari dan Muslim)

Hanya selepas Nabi menjawab 3 kali ibumu, barulah disebut bapamu. Ini menujukkan menghormati ibu itu adalah wajib selagi mana dia tidak menyalahi perintah Allah.

Ibu sendiri-Ibu mertua, Ibu tiri-Ibu angkat

Antara empat di atas manakah ibu yang paling baik? Kalau ditanya pada anak-anak yang normal sudah pasti jawapannya ibu sendiri. Namun pada hakikatnya jawapan yang standard ini tidaklah sentiasa benar. Dalam keadaan yang tertentu mana-mana ibu di atas boleh menjadi ibu yang paling baik.

Ada seorang kawan saya menceritakan mengenai ibunya yang membuat dia berada dalam keadaan serba salah. Dia tersepit di antara ibunya yang tidak berpuas hati dengannya dan suami yang tidak suka dengan sikap ibunya. Ibunya merasakan tidak cukup bantuan kewangan bulanan yang disumbangkan oleh mereka berdua walaupun kawan saya itu nampak apa yang mereka beri itu cukup bagi tujuan memenuhi perkara asas dalam kehidupan. Mereka tidak mampu untuk memberi lebih kerana mereka juga kena menyumbang kepada kaluarga suaminya. Dia memuji Ibu mertuanya yang sangat prihatin dengan keadaan mereka. Sebelum ibu mertuanya menerima sebarang sumbangan daripada mereka dia akan bertanya samada mereka sekeluarga mempunyai belanja yang mencukupi.

Apa yang dipersoalkan oleh suaminya ialah sikap ibunya yang suka menceritakan keburukan mereka berdua yang seolah-olah mengabaikan tanggung-jawab mereka, kepada sanak saudara yang datang menziarahinya. Lebih menyedihkan lagi ibunya cuba membandingkan dirinya dengan kakaknya, yang lebih bermewah dengan ibunya. Ini kerana kakaknya mempunyai suami yang lebih lumayan pendapatannya dan berasal dari keluarga yang kaya. Keadaannya bak kata pepatah, marah anak sindir menantu.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Takutlah akan Allah dan berlaku adillah terhadap anak-anakmu"
(Hadis riwayat al-Bukhari & Muslim)

Anak-anak adalah amanah dari Allah yang diberi kepada ibu-bapa untuk dijaga, dipelihara serta dididik dengan membimbing mereka ke arah kehidupan yang sejahtera di dunia dan akhirat. Bimbingan ini seharusnya berterusan walaupun selepas mereka berumahtangga.

Ibu-bapa dituntut agar berlaku adil terhadap anak-anak kerana sikap membeza-bezakan anak boleh menjadi faktor yang merosakkan jiwa dan peribadi mereka. Keadaan ini boleh menimbulkan perasaan hasad dengki di kalangan anak-anak yang seterusnya menyebabkan mereka saling bergaduh serta hilang rasa kasih sayang sesama sendiri.

Sewajarnya ibu-bapa menyamakan layanan antara anak-anak tanpa mengira lelaki atau perempuan, bijak atau bodoh, cantik atau tidak, sempurna atau cacat, kaya atau miskin, kerana semua perkara dari segi pakaian, makanan, pemberian, kasih sayang dan sebagainya adalah hak mereka yang mesti dipenuhi dan diberi sama rata. Hubungan antara ibu-bapa dan anak adalah hubungan yang bersifat kewajipan dan tanggungjawab. Bukan hubungan kasih sayang semata-mata yang mana banyak mendorong  ibu-bapa bersikap tidak adil terhadap anak-anak.

Sesungguhnya ibu-bapa yang adil akan diberi ganjaran syurga di akhirat kelak sebagaimana yang disebut Rasulullah SAW dalam hadis yang bermaksud:
Sesiapa yang mempunyai anak perempuan, kemudian tidak dihinakan dan tidak mengutamakan anak lelaki dari anak per" empuan, nescaya dia dimasukkan Allah ke dalam syurga."
(Hadis diriwayat Abu Daud & Hakim)

Doa seorang ibu juga adalah penting bagi anak-anak untuk mencapai kehidupan yang sejahtera dunia dan akhirat. Sabda Nabi SAW yang bermaksud:
"Doa orang tua untuk anaknya bagaikan doa nabi untuk umatnya."
(Hadis riwayat ad-Dailami)

Sabda Rasulullah SAW lagi yang bermaksud:
 “Tiga jenis doa yang pasti akan dikabulkan tanpa diragui lagi; doa orang yang sedang musafir dan doa orang tua ke atas anaknya.”
(Hadis hasan al-Tirmizi)

 Berdasarkan hadis ini, beruntunglah mereka yang ibu bapanya mendoakan kebaikan kepadanya. Rugilah mereka yang menyebabkan ibu-bapa murka sehingga mendoakan sesuatu yang buruk.

Doakanlah kesemua anak-anak kita. Kalau ada 10 orang anak, doakan untuk kesemuanya. Walaupun perangai anak-anak ada yang baik dan ada yang buruk, janganlah lupa mendoakan mereka. 

Sentiasa doakan yang terbaik untuk anak-anak kita. Jika marahkan anak-anak, berhati-hati dengan ayat yang keluar dari mulut kita. Apa yang kita katakan adalah doa. Jangan tersalah doa...kasihanilah anak-anak.

Wednesday 25 June 2008

Menangani kenaikan kos sara hidup

SEKOLAH cuti, IPT cuti, para ibu sibuk melayani gelagat anak-anak yang berada "fulltime" di rumah. Kebanyakan masa habis digunakan untuk mengurus makan dan minum serta kain-baju mereka. Tidak ketinggalan juga mengemas rumah yang bersepah lebih daripada biasa. Namun dalam kesibukan itu saya sempat mengikuti perkembangan isu semasa yang menjadi tajuk hangat dalam setiap perbualan di "kedai kopi"; kenaikan harga petrol dan disel.

Bagi kita orang biasa ini memang tidak berkuasa hendak menukar apa-apa pada harga yang telah ditetapkan. Apa yang kita boleh buat ialah mengurangkan di sana-sini perbelanjaan harian kita agar kenaikan kos itu tidak terlalu dirasakan. Ini sudah tentu untuk mereka yang mampu berbuat demikian. Bagaimana pula bagi mereka yang sememangnya sudah lama berjimat cermat?

Bagi mengatasi masalah ini saya dan suami telah mengambil beberapa langkah berjimat cermat.

1. Meminta suami mengguna kereta yang lebih kecil enjennya (dpd 2000cc ke 600cc). Kereta yang kecil itu memakan minyak lebih sedikit daripada motor. Sudah tentu ini menjimatkan banyak belanja. Sebelum ini saya sudah meminta suami supaya berbuat demikian tetapi berbagai alasan yang diberi. Kami juga bercadang jika kami berdua saja yang menaiki kereta untuk ke mana-mana destinasi yang tidak berapa jauh agar menggunakan kereta yang kecil itu.

2. Mengurangkan penggunaan barangan letrik seperti cerek letrik. Ini kerana tarif letrik juga telah dinaikkan baru-baru ini. Pastikan semua lampu dan kipas yang tidak diperlukan ditutup.

3. Kurang makan di luar. ( Kalau dulu seminggu sekali makan di luar tetapi sekarang rasanya 3 minggu atau sebulan sekali, kecuali terpaksa )

4. Berbelanja pada barang yang kurang berjenama tetapi ada kualiti. Sesetengah barang dapur sangat berbeza harganya dari satu jenama ke satu jenama.

5. Elakkan pembaziran dalam makanan. Mana-mana makanan yang tidak habis elok disimpan dalam peti ais dan diguna semula, samada dipanas semula atau diubahsuai dan dijadikan menu yang baru.

6. Akhir sekali kurangkan kuantiti apa juga bahan yang kami gunakan jikalau boleh, seperti penggunaan air, sabun, syampu dan lain-lain.

Apa-apa pun dalam setiap sen yang kita belanja daripada rezki yang Allah beri, hendaklah kita ikhlaskan kerana Allah. Apabila ini berlaku barulah kita diberkati oleh Allah. Keberkatan yang Allah anugerahkan , membuat kita berasa sentiasa cukup dengan apa yang kita ada. Kita tidak akan keputusan wang untuk berbelanja walaupun dengan pendapatan yang kecil InsyaAllah. Semestinya amalan berjimat cermat itu tidak diabaikan.

Lagi satu amalan rohiyyah yang memurahkan rezeki kita ialah solat sunat Dhuha. Dalam kitab "An-Nurain" ada disebut, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud,

" Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan."

Perhatikan doa yang diamalkan selepas selesai mengerjakan solat sunat Dhuha.

Maksudnya : ” Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu,kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu. Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu, limpahkanlah kepada hamba-hamba Mu yang saleh .”


Friday 23 May 2008

Halal Dan Haram Dalam Makanan

SEJAK dahulukala umat manusia berbeza-beza dalam menilai masalah makanan dan minuman mereka, ada yang boleh dan ada juga yang tidak boleh. Lebih-lebih dalam masalah makanan yang berupa binatang. Adapun masalah makanan dan minuman yang berupa tumbuh-tumbuhan, tidak banyak diperselisihkan. Dan Islam sendiri tidak mengharamkan hal tersebut, kecuali setelah menjadi arak, baik yang dibuat dari anggur, korma, gandum ataupun bahan-bahan lainnya, selama benda-benda tersebut sudah mencapai kadar memabukkan.

Begitu juga Islam mengharamkan semua benda yang dapat menghilangkan kesedaran dan melemahkan urat serta yang membahayakan tubuh. Adapun soal makanan berupa binatang, inilah yang terus diperselisihkan dengan hebat oleh agama-agama dan golongan yang peka.

Menyembelih dan Makan Binatang Dalam Pandangan Agama Hindu

Ada segolongan, misalnya Golongan Brahmana (Hindu) dan Filsuf yang mengharamkan dirinya menyembelih dan memakan binatang. Mereka cukup hidup dengan memakan makanan dari tumbuh-tumbuhan. Golongan ini berpendapat, bahawa menyembelih binatang termasuk suatu keganasan manusia terhadap binatang hidup. Manusia tidak berhak untuk menghalang binatang daripada hidup.
Namun kita juga tahu dari hasil pengamatan kita terhadap alam ini, bahawa diciptanya binatang-binatang itu tanpa ada suatu tujuan, sebab binatang tidak mempunyai akal dan kehendak. Bahkan secara nalurinya binatang-binatang itu dicipta untuk memenuhi (khidmat) keperluan manusia. Oleh kerana itu bukan sesuatu yang pelik kalau manusia dapat memanfaatkan dagingnya dengan cara menyembelih, sebagaimana halnya dia juga dapat memanfaatkan tenaganya dengan cara yang lazim.

Kita pun mengetahui dari sunnatullah (ketentuan Allah) terhadap makhluknya ini, iaitu: golongan rendah biasa berkorban untuk golongan atas. Misalnya daun-daunan yang masih hijau boleh dipotong/dipetik buat makanan binatang, dan binatang disembelih untuk makanan manusia dan, bahkan, seseorang berperang dan terbunuh untuk kepentingan orang ramai. Begitulah seterusnya.

Haruslah diingat, bahawa dengan melarang manusia dari menyembelih binatang, tidak juga dapat melindungi binatang tersebut dari bahaya maut dan binasa. Kalau tidak bergaduh antara satu sama lain, dia juga akan mati dengan sendirinya; dan kadang-kadang mati dalam keadaan demikian itu lebih sakit daripada ketajaman pisau.

Binatang yang Diharamkan Dalam Pandangan Yahudi dan Nasrani

Dalam pandangan agama Yahudi dan Nasrani (kitab), Allah mengharamkan kepada orang-orang Yahudi beberapa binatang laut dan darat. Penjelasannya dapat dilihat dalam Taurat (Perjanjian Lama) fasal 11 ayat 1 dan seterusnya.

Dan oleh al-Ouran disebutkan sebahagian binatang yang diharamkan buat orang-orang Yahudi itu serta alasan diharamkannya, iaitu seperti yang disebutkan di atas, bahawa diharamkannya binatang tersebut adalah sebagai hukuman berhubung kezaliman dan kesalahan yang mereka lakukan. Firman Allah yang bermaksud,

“Dan kepada orang-orang Yahudi kami haramkan semua binatang yang berkuku, dan dari sapi dan kambing kami haramkan lemak-lemaknya, kecuali (lemak) yang terdapat di punggungnya, atau yang terdapat dalam perut, atau yang tercampur dengan tulang. Yang demikian itu kami (sengaja) hukum mereka. Dan sesungguhnya Kami adalah (di pihak) yang benar.” (al-An'am: 146)

Demikianlah keadaan orang-orang Yahudi. Sedangkan orang-orang Nasrani sesuai dengan ketentuannya harus mengikuti orang-orang Yahudi. Kerana itu Injil menegaskan, bahawa Isa a.s. datang bukan untuk mengubah hukum Taurat (Namus) tetapi untuk menyempurnakannya.

Namun pada kenyataannya, mereka telah mengubah hukum Taurat itu. Apa yang diharamkan dalam Taurat telah dihapus oleh orang-orang Nasrani ,tanpa dihapus oleh Injilnya. Mereka mahu mengikuti Paul yang dipandang suci itu dalam masalah halalnya semua makanan dan minuman, kecuali yang memang disembelih untuk berhala kalau dengan tegas itu dikatakan kepada orang Kristian: "Bahawa binatang tersebut disembelih untuk berhala."
Paul memberikan alasan, bahawa semua yang suci halal untuk orang yang suci, dan semua yang masuk dalam mulut tidak dapat menajiskan mulut, yang dapat menajiskan mulut ialah apa yang keluar dari mulut.
Mereka juga telah menghalalkan babi, sekalipun dengan tegas babi itu diharamkan oleh Taurat sampai hari ini.

Menurut Pandangan Orang Arab Jahiliah

Orang-orang Arab jahiliah mengharamkan sebahagian binatang kerana kotor, dan sebahagiannya diharamkan kerana ada hubungannya dengan masalah peribadatan (ta'abbud), kerana untuk bertaqarrub kepada berhala dan kerana mengikuti anggapan-anggapan yang salah (waham).
Tetapi di sebalik itu, mereka banyak juga menghalalkan beberapa binatang yang kotor (khabaits), seperti bangkai dan darah yang mengalir.
Makanan Yang Haram Dalam Islam

Allah berfirman yang bermaksud,

“Allah hanya mengharamkan kepada kamu bangkai, darah ,daging babi dan binatang yang disembelih bukan kerana Allah….” (al-Baqarah :173)

Jenis-jenis bangkai:

1. Binatang yang mati kerana dicekik

2. Binatang yang mati kerana dipukul

3. Binatang yang jatuh dari tempat yang tinggi, seperti ke dalam perigi, sehingga mati

4. Binatang yang bergaduh antara satu sama lain sehingga mati

5. Binatang yang disergap oleh binatang buas dengan dimakan sebahagian dagingnya

sehingga mati

Namun belalang, ikan dan kehidupan laut yang sepertinya dikecualikan dari kategori bangkai. Sabda Nabi SAW yang bermaksud,

“ Laut itu airnya suci dan bangkainya halal.”
( Riwayat Ahmad dan ahli sunnah)

Darah yang mengalir:

Limpa, walaupun adalah merupakan darah tetapi tidak diharamkan kerana ia bukan darah mengalir yang diharamkan.

Orang-orang jahiliah dahulu kalau lapar, diambilnya sesuatu yang tajam dari tulang ataupun lainya, lantas ditusukkannya kepada unta atau binatang dan darahnya yang mengalir itu dikumpulkan lalu diminum.

Dipetik dari buku Halal Dan Haram Dalam Islam

Saturday 17 May 2008

Kenapa Air Laut Masin Tetapi Air Hujan Tawar

Pada hujung minggu lepas saya menyertai satu bengkel tulisan. Salah satu aktiviti yang dijalankan ialah menghasilkan satu artikel pasal HUJAN. Kami dikehendaki menulis berpandukan tips-tips yang diberi. Berbagai-bagailah stail penulisan yang dihasilkan. Tajuk artikel juga adalah mengikut citarasa sendiri.

Inilah hasil tulisan saya yang bertajuk seperti di atas.

SALAH seorang dairipada anak saya pernah bertanya, “ Kenapa air laut ni masin ek?“. Rupanya dia tertelan air laut ketika sedang mandi . Umurnya masih kecil pada masa itu.


Mengapa pula anak saya ingin bertanya soalan seperti itu, berdetik hati kecil saya. Memang benar jikalau diperhatikan air hujan yang turun apabila dirasa tawar sahaja rasanya. Allah itu Maha Besar , air yang diturunkan dari langit walaupun rasanya tawar tetapi apabila jatuh ke bumi rasanya boleh berubah-ubah. Jika ia menjadi air laut maka masinlah rasanya. Jika terkumpul di paya rasanya menjadi payau pula tetapi jika turun di bukit , jadilah ia seperti air mineral yang dibotolkan.



Hujan adalah antara nikmat-nikmat Allah yang banyak yang di perlukan oleh tubuh manusia seperti udara untuk pernafasan, makan dan minum , tempat tinggal, pakaian, tumbuh-tumbuhan, binatang-binatang dan lain-lain nikmat yang tidak terhitung jumlahnya. Proses pembentukan air hujan dari wap air yang ringan lalu dibawa oleh awan mendung yang berarak ke sana ke mari dan akhirnya diturunkan sebagai hujan yang menyiram bumi sangatlah menakjubkan. Firman Allah yang bermaksud

Furqan [48]……dan Kami menurunkan dari langit: Air yang bersih suci,
 Furqan [49] Untuk Kami hidupkan dengan air itu bumi yang mati, serta memberi minum air itu kepada sebahagian dari makhluk-makhluk Kami, khasnya binatang ternak yang banyak dan manusia yang ramai. 

Bumi yang basah menghidupkan tumbuhan-tumbuhan yang subur untuk segala kehidupan di muka bumi. Cuba bayangkan kehidupan kita tanpa adanya air hujan. Bagaimana agaknya kita menjalani kehidupan di atas muka bumi ini ?

Maka jika kita mengkaji hakikat kejadian hujan berdasarkan sumber al-Quran dan as-sunah kita akan dapati bahawa hujan adalah sebagai ciptaan  yang mempunyai tujuan yang tersendiri.

Peranan Hujan
Berpandukan pada ayat-ayat al-Quran yang ada menyebut tentang hujan, dapatlah dirumuskan di sini beberapa peranan hujan dalam kehidupan manusia di atas mukabumi ini.

1. Hujan sebagai rahmat kepada manusia. Firman Allah SWT yang bermaksud:

Dan Dialah yang menurunkan hujan setelah mereka berputus asa dan Dia pula menyebarkan rahmat-Nya merata-rata dan (ingatlah) Dialah pengawal (yang melimpahkan ihsan-Nya), lagi Yang Maha Terpuji..
(as Syura:28)

2. Hujan juga berperanan menyirami tumbuhan dan menyingkir kekotoran. Ini dijelaskan oleh Allah s.w.t di dalam firmannya bermaksud:

 Maka bandingan orang itu ialah seperti batu licin yang ada tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa. hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin (tidak bertanah lagi).
 (al-Baqarah:265).

3.Hujan sebagai ujian kepada manusia. Ini disebut oleh Allah SWT di dalam firmannya yang bermaksud:

 Dan tidaklah kamu berdosa meletakkan senjata masing-masing, jika kamu dihalangi sesuatu yang menyusahkan disebabkan hujan atau kamu sakit. Dan hendaklah kamu mengambil langkah berjaga-jaga. Sesungguhnya Allah telah menyediakan bagi orang -orang kafir itu azab seksa yang amat menghina.
 (an-Nisa':102).

4.Hujan juga berperanan untuk memenuhi keperluan manusia. Kemarau yang berpanjangan akan menyebabkan kita menjadi lemah manakala tanaman akan mati dan sungai akan kering pada ketika itu manusia amat mengharap supaya dikurniakan hujan untuk memenuhi keperluannya di samping memberi kekuatan yang baru. Firman Allah SWT yang bermaksud:

Dan wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat kepada-Nya, supaya Dia menghantarkan kepada kamu hujan lebat serta menambahkan kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia ada dan janganlah kamu membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa!
(Hud:52)

5. Hujan yang berperanan sebagai tentera Allah, memperlihatkan kekuasaan Allah SWT sebagaimana firmanNya  yang bermaksud:

 Atau (bandingannya) seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit, bersama dengan gelap-gelita dan guruh serta kilat; mereka menyumbat jarinya ke dalam telinga masing-masing daripada mendengar suara petir, kerana mereka takut mati. (Masakan mereka boleh terlepas), sedang (pengetahuan dan kekuasaan) Allah meliputi orang-orang yang kafir itu.
(al-Baqarah)
 Ayat ini menerangkan keadaan hujan yang lebat mampu memperlihatkan kekuasaan Allah SWT sehingga menyebabkan manusia memikirkan tentang kekuasaan Allah SWT.

6. Hujan turut berperanan sebagai pemberi rezeki kepada manusia. Allah SWT berfirman yang bermaksud :

Dan diturunkan-Nya air hujan dari langit, lalu dikeluarkan-Nya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa'
(al-Baqarah:22)

Justeru kita sebagai umat Islam perlulah bersyukur di atas anugerah yang tidak terhingga ini. Kita menanti kedatangan musim hujan dengan doa dan harapan semoga hujan yang diturunkan ini akan mendatangkan keberkatan dan menambah rezeki dalam memperbaiki kehidupan kita.

Wednesday 7 May 2008

Tumbuhan Berbicara


Dalam satu penyelidikan ilmiah yang dilaporkan oleh sebuah majalah sains terkenal, Journal of plant Molecular Biologist, menyatakan bahwa sekumpulan saintis yang mengadakan penyelidikan mendapati ada suara halus yang keluar dari sebahagian tumbuhan yang tidak boleh didengar oleh telinga biasa. Suara tersebut berjaya disimpan dan dirakam dengan sebuah alat perakam tercanggih yang pernah ada.


Para saintis itu telah meneliti fenomena yang mencengangkan ini selama 3 tahun. Mereka berjaya menganalisis denyutan atau detak suara tersebut sehingga menjadi isyarat-isyarat yang bersifat cahaya elektrik dengan sebuah alat yang bernama Oscilloscope. Akhirnya para saintis tersebut dapat melihat denyutan cahaya elektrik itu berulang lebih dari 1000 kali dalam satu detik.
Prof. William Brown yang mengetuai para pakar sains bagi mengkaji fenomena tersebut merumuskan, setelah selesai kajiannya, bahwasanya tidak ada penafsiran ilmiah atas fenomena tersebut, walaupun beliau telah menyerahkan hasil kajiannya kepada universiti- universiti serta pusat-pusat kajian di Amerika dan juga Eropah untuk diteliti , akan tetapi semuanya tidak sanggup menafsirkan fenomena itu bahkan semuanya tercengang tidak tahu apa yang harus dikomen.


Pada pembentangan terakhir, fenomena tersebut dihadapkan dan dikaji oleh para pakar dari Britan, dan diantara mereka ada seorang saintis muslim yang berasal dari India . Setelah 5 hari mengadakan penelitian dan kajian, para saintis Inggeris tersebut angkat tangan tanda mengalah. Tetapi sebaliknya saintis muslim tersebut mengatakan: “Kami umat Islam tahu tafsir dan makna dari fenomena ini, bahkan semenjak 1400 tahun yang lalu”.
Maka para saintis yang hadir pun tersentak dengan penyataan tersebut, dan meminta bersungguh-sungguh untuk ditunjukkan tafsir dan makna dari kejadian itu.
Saintis muslim itu pun terus memetik firman Allah yang bermaksud: 

”Dan tidak ada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun” (QS. Al-Israa’: 44)
Tidaklah suara denyutan itu melainkan lafadz jalalah (nama Allah Azza wa Jalla) sebagaimana dilihat dalam layer (Oscilloscope). SubhanalLaah, Maha Suci Allah! Ini adalah salah satu mukjizat dari sekian banyak mukjizat agama yang haq ini!! Segala sesuatu bertasbih menggunakan nama Allah Jalla wa ‘Ala. Akhirnya orang yang bertanggungjawab terhadap penyelidikan ini, yaitu Prof. William Brown menemui saintis muslim itu untuk membincangkan tentang agama yang dibawa oleh seorang Nabi yang ummi sebelum 1400 tahun lalu tentang fenomena ini. Maka saintis tersebut pun menerangkan kepadanya tentang Islam, setelah itu ia menghadiahkan alQur’an dan terjemahannya kepada professor tersebut.
Selang beberapa hari selepas itu, ketika professor William mengadakan ceramah di universiti Carnich Miloun, beliau mengatakan: “Dalam hidupku, aku belum pernah menemui fenomena seperti ini selama 30 tahun berkecimpung dalam pekerjaan ini, di mana tidak ada seorang pun dari para pengkaji yang melakukan kajian yang mampu menafsirkan makna sebenar dari fenomena ini. Begitu pula tidak pernah aku berjumpa kejadian alam yang satu-satunya tafsir yang boleh kita dapati adalah didalam alQur’an. Hal ini tidak memberikan pilihan lain buatku selain mengucapkan, “ Aku bersaksi bahwa tidak ada ilah yang haq melainkan Allah, dan bahwa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya”.
P
rofessor ini telah mengumumkan Islam nya di hadapan para hadirin .

Dipetik dari Majalah QIBLATI edisi no. 11 tahun 2006/1427 H







Friday 25 April 2008

Bersedekah Membuat Bahagia

Penyelidikan Psikologi Kanada: Bersedekah Membuat Bahagia !



Penyelidikan psikologi Kanada terbaru menunjukkan, makin banyak wang yang anda sumbangkan menolong sesama insan , atau dalam bentuk memberi hadiah kepada orang lain, maka anda makin bahagia!

Demikian hasil kajian Elizabeth Dunn, pakar psikologi dari University of British Columbia, Vancouver, Kanada. Rencana penyelidikan ini diterbitkan baru – baru ini di jurnal ilmiah terkemuka dunia, Science, volume 319, tanggal 21 Mac 2008. Di muat di halaman 1687 -688, karya ilmiah yang mengejutkan itu terpampang dengan tajuk "Spending Money on Others Promotes Happiness" (Membelanjakan Wang untuk orang Lain Meningkatkan Kebahagiaan).

Penyelidikan terkini tersebut menunggangbalikkan ilmu ekonomi selama ini diajarkan turun-temurun bahawa makin banyak wang yang dimiliki makin bahagia kehidupan seseorang dan berbelanja untuk diri sendiri adalah yag paling membahagiakan. Penemuan itu menunjukkan, yang terpenting bukanlah jumlah wang yang kita punya, tetapi bagaimana kita membelanjakannya! Orang yang menyedekahkan wangnya untuk membantu mereka yang memerlukannya, atau membeli hadiah untuk diberikan kepada orang lain ternyata lebih bahagia daripada mereka yang menghamburkan wang untuk kepuasan diri sendiri. Penyelidikan sama, sekitar 3 tahun sebelumnya menunjukkan bahawa golongan kaya lebih sedikit bahagia daripada golongan miskin. Akan tetapi kaitan antara kekayaan dan kebahagiaan tersebut lemah, dan pakar ekonomi berusaha keras mencari penjelasan atas pertanyaan, misalnya, mengapa di Amerika Syarikat warganya tidak menjadi lebih bahagia ketika harta benda mereka semakin berlimpah.

Pakar psikologi sosial, Elizabeth Dunn, dalam kajiannya ingin menemukan jenis pembelanjaan wang seperti apa yang sebenarnya membuat orang bahagia. Ia dan rakannya meneliti 109 mahasiswa universitinya. Tidak hairan, kebanyakan berkata bahawa mereka lebih bahagia dengan wang 20 dolar sehingga hanya 5 dolar. Para mahasiswa itu menambah bahawa mereka akan membelanjakannya untuk diri sendiri sehingga ke jawapan untuk orang lain. Dalam kajian yang lain, Dunn dan kumpulannya memberi 46 mahasiswa lain dengan sampul surat berisi wang 5 dolar atau 20 dolar, tetapi tidak membiarkan mereka bebas memilih untuk apa wang tersebut akan dibelanjakan tetapi sebaliknya menyuruh mereka membelanjakan wang itu untuk hal-hal tertentu. Menariknya, mahasiswa yang mengeluarkan wang untuk amal kemanusiaan atau membeli hadiah untuk orang lain pada akhirnya lebih bahagia dibandingkan mereka yang membelanjakannya untuk kepentingan peribadi , seperti melunasi hutang atau bersenang-senang. Ternyata fenomena ini tidak berlaku untuk kalangan mahasiswa saja . Kelompok kaji-selidik Dunn juga dilakukan di kalangan penduduk serantau Amerika Syarikat . Dia dan rekannya mengumpulkan data tentang gaji, pengeluaran, dan tingkat kebahagiaan dari 632 orang. Kesimpulannya sungguh menarik. Di kelompok tersebut, kebahagiaan ternyata ada hubungannya dengan jumlah wang yang dikeluarkan untuk orang lain daripada jumlah bersih bonus atau gaji. Hasil penemuan ini "membenarkan dugaan kami lebih kuat daripada yang berani kami impikan," kata Dunn.

Sekali memberi mungkin menjadikan seseorang bahagia dalam sehari, tetapi ketika kebiasaan memberi ini menjadi satu cara hidup, kelihatan kebahagiaan itu mampu bertahan lama, jelas Dunn. Beliau berharap penemuan ini pada masa akan datang boleh dijadikan faktor pertimbangan bagi mereka yang ingin membuat kebajikan. Pemerintah harus memanfaatkan sikap positif ini dalam rangka mewujudkan masyarakat yang cenderung memberikan harta mereka untuk kebaikan orang lain, sehingga bertambahnya kekayaan penduduk beriringan dengan semakin meningkatnya kebahagiaan mereka.