Tuesday 22 December 2015

Kembara Turki - Cappadocia

Pengembaraan kami ke Turki bermula pada 11 Februari 2014. Hampir 2 tahun sudah berlalu, baharu sekarang berkesempatan mencatatnya di blog ini. Percutian kami kali ini diurus oleh sebuah agensi pelancongan Poto Travel. Inilah julung-julung kalinya kami mengambil pakej percutian untuk tujuan melancong. Sebelum ini semua percutian kami diatur dan diuruskan sendiri.

14 Februari 2014

Kami tiba di hotel hampir pukul 7 malam. Kami menginap di Dinler Hotel Urgup. Walapun ia hanya bertaraf 3 bintang di negara kita tetapi di Turki ia diiktiraf sebagai hotel 5 bintang yang pertama di Urgup.

15 Februari 2014


Hari ini kami menghabiskan masa sepanjang hari di Cappadocia, melawat tempat-tempat menarik yang menjadi kegemaran para pelancong dari dalam dan luar negara.
Cappadocia berada di bahagian Central Anatolia. Apa yang menarik di sini ialah lanskap mukabuminya yang kelihatan seperti "permukaan bulan" di sekitar bandar-bandar Ürgüp, Göreme, Uçhisar, Avanos dan Mustafapaşa. Sebahagian dari kawasan ini telah menjadi Warisan Dunia Unesco. Jadi kalau datang ke Turki, datanglah juga ke sini kerana kita akan berpeluang melihat hasil ukiran ciptaan Allah yang begitu unik dan indah sekali.


Mengukir bukit menjadikan ia tempat kediaman
Hutan bukit  cendawan
Apakah sebenarnya yang terjadi di sini sehingga mukabuminya kelihatan seperti gurun berbukit-bukit? Sepertimana di Pamukkale, lanskap yang sangat  unik  ini terjadi disebabkan proses semulajadi yang berlaku sejak berjuta tahun lalu dengan kuasa Allah. Jika di Pamukkale  ianya disebabkan proses pemendapan batu kapur yang dibawa oleh air, namun di sini proses yang sebaliknya pula berlaku. Di Cappadocia berlaku proses penghakisan pada permukaan batu yang lembut oleh angin dan air  selama berjuta-juta tahun sehingga mencorakkannya menjadi seperti hutan bukit menyerupai cendawan yang digelar "fairy chimneys".

Lembah Goreme 
Petikan dari http://travel.nationalgeographic.com

Erosion shaped the incredible landscape of the Göreme valley, but thousands of years ago humans took a cue from Mother Nature and began carving an incredible chamber and tunnel complex into the soft rock. Beginning in the fourth century A.D., an urbanized but underground cultural landscape was created here.

Ancient volcanic eruptions blanketed this region with thick ash, which solidified into a soft rock called tuff .... tens of meters thick. Wind and water went to work on this plateau, leaving only its harder elements behind to form a fairy tale landscape of cones, pillars, pinnacles, mushrooms, and chimneys, which stretch as far as 130 feet (40 meters) into the sky.

But human hands performed equally incredible works here. The rocky wonderland is honeycombed with a network of human-created caves; living quarters, places of worship, stables, and storehouses were all dug into the soft stone. In fact, tunnel complexes formed entire towns with as many as eight different stories hidden underground.

Göreme was inhabited as early as the Hittite era, circa 1800 to 1200 B.C. and later sat uncomfortably on the boundary between rival empires; first the Greeks and Persians and later the Byzantine Greeks and a host of rivals. This precarious political position meant that residents needed hiding places and found them by tunneling into the rock itself.

The site became a religious refuge during the early days of Christianity. By the fourth century Christians fleeing Rome’s persecution had arrived in some numbers and established monastic communities here. The monks excavated extensive dwellings and monasteries and created Byzantine frescoed paintings in cave chapels beginning in the seventh century, which endure in well-preserved isolation to this day.

Göreme is rich with history, but not all of Cappadocia’s troglodyte dwellings are museums. Some still serve as homes and others as hotels, which offer a truly unique hospitality experience.


Jikalau berpeluang datang ke sini bolehlah mencuba tidur di hotel dalam gua seperti yang disebut dalam artikel di atas. Walaupun kami duduk 2 malam di sini tetapi kami telah ditempatkan di hotel biasa. Inilah salah satu daripada kekurangan melancong bersama agen ...... semua siap diatur, tiada pilihan.

Inilah hotel '5 bintang' kami.....Dinler Hotel di Urgup
.... Foto dari Mr Google
pagi 16 Feb 2014.....Dinler Hotel
Sebenarnya banyak tempat-tempat menarik dalam gua yang boleh diterokai. Namun pada hari ini kami hanya di bawa melalui pengalaman makan tengahari di restoran dalam gua dan melawat 'under ground city' ketika di sini. Sebahagian daripada kami dibawa juga ke kilang pottery dalam gua; bagi mereka yang tidak naik 'hot air baloon'. Dapatlah sedikit pengalaman merasai suasana kehidupan dalam gua ....... sangat sukar membayangkan kehidupan sebagai 'troglodyte' pada zaman itu.
Jom makan di restoran dalam gua ....Uranos Sarikaya
Kawasan sekitar restoran
Tempat duduk dan meja dalam restoran yang unik....
'mengelik' sementara menunggu hidangan tengahari disaji ....
 ikan trout bakar sebagai menu utama
Kami dihiburkan dengan alunan muzik tradisional Turki
....lihat hiasan dalaman yang mewah
Pemain muzik memperkenalkan dirinya kepada rombongan kami
Aktiviti kami pada hari itu termasuk juga lawatan ke kilang karpet sutra yang terletak di Urgup, tidak jauh daripada hotel kami. Di sini mereka menyediakan demo khusus untuk pelawat, bagaimana cara membuat benang sutra daripada kepompong ulat sutra yang digunakan dalam industri permaidani mereka.




Selesai menonton demo, kami dibawa ke bilik sebelah untuk menjamu mata pula melihat karpet yang dihamparkan satu persatu di hadapan kami ...... bagaikan karpet terbang! Karpet yang dijual berbagai jenis, termasuklah buatan tangan dari sutra. Tidak dinafikan sangat berkualiti dan cantik tetapi harganya di luar kemampuan kami berdua.....hehehe....

Tidak pasti apa nama kilang karpet yang dilawati,
tetapi inilah luar bangunannya yang tertulis....
Yunak MH. Haci Hafiz Efendi Sokagi
Bahagian dalam bangunan .... dihiasi karpet yang indah
Sesi mempamerkan koleksi karpet yang ada dalam stok
Contoh karpet yang dipamerkan
Ni pula sesi menunggu.....bila lah nak habis promo ni?
Akhir sekali kami dibawa melihat cara menenun karpet dengan tangan yang dilakukan oleh pekerja-pekerja wanita mereka. Karpet yang sudah siap tidak mudah untuk kita bezakan antara buatan tangan atau buatan mesin ..... melainkan mereka yang betul-betul pakar dalam bidang ini seperti kata bidalan, "Hanya jauhari yang mengenal manikam". Apabila membaca pengalaman mereka yang pernah membeli karpet di Turki, banyak jugalah berlaku kes penipuan di kalangan penjual-penjual karpet ini. Oleh itu berhati-hatilah ..... jika ada niat hendak membeli, buat sedikit 'homework' dan cari maklumat serba sedikit sebagai bekalan ilmu yang boleh digunakan ketika berhadapan dengan penjual.


Ada 2 lagi aktiviti menarik yang kami buat di Cappadocia iaitu "Hot Air Balooning" dan melawat "Undergrond City" di Kaymakli. Kedua-dua aktiviti ini akan diceritakan pada entri yang akan datang insya Allah.


Kembara Turki - Hot Air Balooning in Cappadocia

Kembara Turki - Underground Cities in Cappadocia

No comments:

Post a Comment