Friday 19 May 2017

Crispy fried Elephant Ear fish

Jalan-jalan cari makan ..... kebiasaannya itulah yang dibuat oleh seorang pelancong. Namun apabila melancong dengan menggunakan khidmat agen pelancongan, kita sudah tidak perlu mencari makan lagi. Semuanya (sarapan, makan tengahari dan malam) sudah disediakan. Memang bermacam-macam jenis hidangan yang disediakan tetapi tidak pula diberitahu pada kita menunya. Maka makanlah apa saja yang dihidangkan tanpa mengetahui apa nama masakan yang sedang dinikmati.

Semasa kami melancong ke Vietnam 2 tahun  lepas, salah satu tempat yang dilawati ialah kawasan Delta Sungai Mekong. Waktu makan tengahari seperti biasa kami dihidangkan dengan berbagai jenis masakan yang enak sekali. Pada waktu itu ada dua jenis masakan yang menonjol dari sudut 'presentation'- nya...... satu jenis pencuci mulut yang berbentuk seperti belon dan satu lagi ikan "berdiri".

 Kami  bertanya pada Ha (pemandu pelancong) jenis ikan yang digunakan. Mengikut katanya,  ikan itu dipanggil "Elephant Ear" dan ia hanya didapati di sungai Mekong ini. Mungkin ikan itu digelar sedemikian rupa kerana apabila didirikan di atas pinggan ia kelihatan seperti telinga gajah.


Satu bentuk seperti belon dan satu lagi ikan goreng "berdiri"
Ada yang memanggilnya sebagai Elephant fish sahaja. Masakan ini dinamakan "crispy fried elephant ear fish" dan ia sangat terkenal di kawasan delta Mekong. Mengikut kata seorang 'chef '  dari Vietnam,  ikan jenis ini hanya terdapat di sungai Mekong dan di kawasan deltanya.

Bila saya layari internet untuk mencari maklumat tentang ikan ini, terjumpalah resepi masakan ini oleh chef Luke Nguyen. Bolehlah mencubanya di rumah tetapi terpaksa menggantikan dengan ikan jenis lain.
Ini ikan yang dimasak oleh chef Luke Nguyen

Selamat mencuba dan Selamat menyambut Ramadhan - bulan yang penuh barokah dan rahmah serta kemuliaan.

No comments:

Post a Comment