Sunday 27 January 2019

Kembara Cyprus

Kembara Cyprus ini bermula dari 23 Jun - 3 Julai 2018. Walaupun 10 hari saya dan suami mengembara, tetapi lebih kurang 4 hari dihabiskan untuk pejalananan sahaja. Ini kerana penerbangan kami ke Cyprus memerlukan 2 kali transit - pertama di Bangkok Thailand dan kali kedua di Aman Jordan. Perjalanan pergi dan balik adalah sama dengan transit di Aman yang sangat lama.

Penerbangan terus tanpa henti dari Bangkok  ke Amman mengambil masa lebih kurang 8 jam menggunakan pesawat Royal Jordanian Airlines. Transit di Aman selama 17 jam sebelum ke Cyprus, hanya sejam penerbangan. Kami sempat keluar melawat Petra Jordan ketika transit ini. Manakala penerbangan balik pula transit di Amman selama 11 jam.dan kami keluar sekali lagi ke Amman untuk melawat Gua Ashabul Kahfi. Alhamdulillah kami dapat melawat 2 negara dalam satu perjalaanan walaupun lawatan ke negara Jordan ini sangat ringkas.

Jadual asal penerbangan balik ... delay di Bangkok selama 5 jam
Di airport QAIA (Queen Alia International Airport)
 memang ada servis transit tour bagi yang ingin keluar

Masjid Al-Kahfi di sebelah gua Al-Kahfi ... otw balik Malaysia
 Pengalaman menaiki Royal Jordan Airlines

Ini adalah pengalaman pertama kami menaiki pesawat Jordan Airline. Kami sangat berpuas hati kerana kemudahan yang diberi semasa transit sangat istimewa. Kami tidak tahu pun tiket kami itu layak untuk mendapat kemudahan penginapan semasa transit seperti yang tercatit di bawah.

Dari: https://www.rj.com/en/info-and-tips/our-hub-and-beyond/transit-accommodation
Transit Accommodations: Lay Over Service
As a special courtesy to our passengers, in certain cases where an itinerary calls for a longer stopover in Amman, Royal Jordanian airlines may provide hotel accommodation, meals and ground transportation for passengers facing extended transit times in Amman for the following general conditions:

The connecting flight time must be equal or exceeding eight (8) hours.

Layover services shall be provided for a maximum duration of twenty four (24) hours

Layover services shall not be provided when same day connection is available

Royal Jordanian will not bear layover expenses either acting as delivering or receiving carrier When travel is wholly within these destination Bahrain, Egypt, Iraq, Israel, Jordan, Kuwait, Lebanon, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Sudan, United Arab Emirates, Tunisia and Algeria

Not all fares are eligible for this stopover service. Please contact your nearest Royal Jordanian office to confirm whether this service is available for your journey. Charges may apply.

The confirmation of your hotel is subject to the room availability at Amman airport transit desk, and the confirmation does not guarantee entry into Jordan. This is entirely at the discretion of the Jordanian Immigration Authority. Royal Jordanian Airlines is not liable in the event entry is not permitted

Ada beberapa tips yang ingin saya berkongsi disini:

1.Jika penerbangan kita memerlukan transit sekali atau pun 2 kali, pastikan semasa cek in di KLIA (atau airport lain), buat untuk semua penerbangan sehingga sampai ke destinasi akhir. Kadang-kadang jika ada 'flight delay' kita tidak sempat hendak cek in semasa transit kerana jadual penerbangan yang agak dekat antara satu sama lain dan pintu 'gate departure' yang sangat jauh. Semasa kami cek in untuk perjalanan ini, kami meminta pekerja kaunter buatkan untuk kami sehingga ke Cyprus. Dia buat beberapa panggilan untuk tujuan ini, sambil memesan kepada kami supaya 'comfirm flight' semula semasa transit.

2. Jika masa menunggu untuk transit kita  di mana-mana airport tersangat lama,  cuba dapatkan maklumat di kaunter pertanyaan samada tiket kita layak untuk mendapat apa-apa kemudahan semasa menunggu. Sebenarnya kami pun tidak menanyakan hal ini semasa di kaunter pertanyaan. Niat kami hanya untuk mengesahkan penerbangan ke Cyprus dan bagaimana cara hendak keluar ke Amman sekejap sebelum penerbangan seterusnya. Ketika itulah kami diberitahu yang kami layak untuk mendapat hotel dan termasuk makan sekali. Emirate Airline juga pernah bagi servis seperti ini tetapi sekarang hanya flight tertentu sahaja yang layak. Kali terakhir kami menaikinya ke Morocco tetapi tidak layak mendapat kemudahan ini walaupun transit selama 20 jam. Apa-apa pun kita bertanyalah pada kaunter pertanyaan untuk kepastian.

3. Jika berlaku 'delay' yang lama dari masa berlepas, cuba pastikan jika kita layak mendapat apa-apa 'pampasan' dalam bentuk makanan atau pun penginapan. Sewaktu kami pulang dari Cyprus, penerbangan dari Bangkok ke KL telah tergendala selama 5 jam. Kami semua diberikan baucer sebanyak 300 THB  setiap seorang. Agak mencabar jugalah mencari kedai yang menjual makanan halal dan yang menerima baucer ini.

Baucer tidak ditukar - kami terus keluar dari airport
kerana ada kawan yang siap menunggu untuk membawa kami ke Petra
Amman Airport hotel
Hidangan buffet di dewan makan hotel ... menarik hiasan dindingnya
Kami sampai di Larnaka International Airport Cyprus dalam pukul 11.15 malam. Hotel kami di Lamassol kerana di situ jugalah suami akan berseminar. Dari airport ke Limassol lebih kurang 70 km dan kami telah menyewa kereta untuk ke sana kerana di Cyprus tidak terdapat banyak kenderaan awam. Kebanyakan pelancong menyewa kereta di sini dan prosesnya juga agak mudah, tetapi depositnya sangat mahal. Kadar sewanya berpatutan. Pastikan kita ada alamat tinggal, untuk dihubungi ketika di sini. Lebih baik tempat tinggal yang diberi beralamat di Republic of Cyprus atau Cyprus Seatan, supaya tidak timbul banyak soalan disebabkan hubungan dingin antara Cyprus utara dan selatan.

Kebanyakan penerbangan antarabangsa mendarat di sini
Ini gambar sewaktu hendak balik ke Malaysia
Ada banyak syarikat kereta sewa di sini ....
 Hertz antara yang terkenal dan dipercayai
Kereta yang disewa .... jenis volkswagen
Deposit sewa kereta ..... EUR650 (RM3,000)
... tak ambil cash tapi guna kad kredit
Sewa kereta kecil yang agak berpatutan ....
4 hari EUR103.36 (RM490)
Walaupun  masa perjalanan dari airport ke Limassol hanya lebih kurang 50 minit. tetapi kami sampai di hotel yang ditempah pada 1.30 pagi. Ini kerana pengurusan menyewa kereta itu memakan masa agak lama dan kereta dipandu dengan perlahan, serta tiada sebarang petunjuk mencari lokasi hotel (tiada data mencari  di google map dan terlupa download lebih awal). Suami memandu mengikut rasa hati sahaja. Saya kira kami sangat bernasib baik kerana ketika berhenti menanyakan lokasi hotel pada seoang yang masih ada di luar, hotel tersebut berada tidak berapa jauh dari situ. Alhamdulillah ...

Le Village Limassol .... hotel yang dicari
Sepanjang berada di Cyprus kami tidak membeli sebarang data internet. Kami hanya menggunakan internet percuma dari hotel. Jadi untuk tujuan mengembara, kami muaturun peta tempat yang ingin dituju terlebih dahulu dan menyimpannya. Antara beberapa bandar yang sempat kami lawati selain dari Limassol ialah Larnaca, Paphos, Morphou, Nicosia, Dipkarpaz ( Semenanjung Karpas) dan Farmagusta

Pulau dibahagi 2 sejak 1974 - Turki mengumumkan
kuasanya secara resmi 1983 dan dipisahkan oleh "Garis Hijau"

Dari (25 - 28) Jun kami menginap di Le Village Hotel yang terletak di Limassol. Bandar ini terletak di Republic Of Cyprus (Cyprus Selatan). Pada 28 Jun kami bertolak ke Turkish Republic of Northern Cyprus (Cyprus Utara) dan berada di sana sehingga 30 Jun. Di sini suami ada lawatan kerja ke METU atau Middle East Technical University. Kemudian kami balik semula ke Cyprus Selatan dan tinggal di sini selama 2 malam lagi, sehingga 2 Julai di mana kami dijadualkan balik ke Malaysia.

Semasa perjalanan pergi dan balik antara Cyprus Selatan dan Utara, kami sempat menjelajah Pulau Cyprus sehingga ke Semenanjung Karpas, tetapi sekadar berhenti dan mengambil gambar sahaja sebagai kenang-kenangan. Alhamdulillah .... satu pengalaman yang sangat menarik!

Insya Allah kita berjumpa lagi di entri Kembara Cyprus yang seterusnya.

1. Assalam puan... mohon puan wassap saya ... saya nak tanya bagaimana nak buat urusan tentang transit tour masa transit di amman jordan 16 jam ... Kamsani 012-4658451

1. Wsalam, maaf baru terbaca komen tuan. Tadi saya ada add no tuan ke kontek tp tak keluar plak pd watsapp.
      Sebenarnya saya tak guna pakej transit tour ni. Semasa perjalanan pergi kami ke Petra dan dibawa oleh seorang kawan. Ketika pulang pula kami ke gua Al Kahfi dgn teksi saja. Minta staf hotel tlng carikan. Dia caj dlm 60 DOJ. Mungkin tuan boleh booking awal dr Mesia dgn ajen yg buat transit tour ni.
      Sebelum kluar dr airport kena mohon transit visa terlebih dahulu. Visa ni free saja.