Wednesday 26 October 2016

Kembara Turki - Istanbul ( Hippodrome )


Pengembaraan kami ke Turki bermula pada 11 Februari 2014. Lebih 2 setengah tahun sudah berlalu, baharu sekarang berkesempatan mencatatnya di blog ini. Percutian kami kali ini diurus oleh sebuah agensi pelancongan Poto Travel. Inilah julung-julung kalinya kami mengambil pakej percutian untuk tujuan melancong. Sebelum ini semua percutian kami diatur dan diuruskan sendiri.

17 Feb 2014
Pagi ini kami membuat perjalanan dari Bolu ke Istanbul. Ini adalah fasa terakhir pengembaraan kami di Turki sebelum bertolak balik ke Malaysia pada 19 Feb. Kami telah diatur unruk berada di sini selama 3 hari 2 malam.
Kembara Turki bermula dari Istanbul - Bursa ...... dan berakhir
dengan perjalanan dari Bolu - Istanbul

Hari pertama di Istanbul kami telah dibawa melawat Topkapi Palace, Blue Mosque serta beberapa buah masjid lain, Hippodrome dan membeli-belah di Grand Bazaar dan Spice Bazaar.

Hippodrome  
Selepas keluar dari Istana Topkapi kami di bawa berjalan-jalan di Sultanahmet Square untuk melihat bekas tapak sebuah bangunan seperti stadium di zaman Empayar Byzantine (Rom Timor) yang digelar Hippodrome. Ada beberapa struktur tinggalan sejarah Byzantine ini yang masih kekal berdiri dengan baik. Ia adalah sebahagian dari karya seni yang dibawa dari berbagai wilayah  di bawah takluknya ke sini, sebagai monumen yang menghiasi Hippodrome Constantinople. Ia juga adalah sebagai  lambang kemegahan bertujuan untuk menaikkan imej Constantinople sebagai ibu negeri Empayar Byzantine yang baharu.

Petikan dari http: blog.istanbultourstudio.com

Hippodrome of Constantinople was built for chariot racing, which was the most important sports of the Byzantines. Nevertheless, it was more than a place for chariot races and other sports activities. Located in Sultanahmet/Istanbul, the hippodrome was also home to gladiatorial games, official ceremonies, celebrations, protests, torture to the convicts and so on. The word “hippodrome” comes from the Greek hippos (horse) and dromos (way). Hippodrome functioned all in Roman (203-330 CE), Byzantine (330-1453 CE), and Ottoman (1453-1922) periods.


During the Byzantine period, the Hippodrome was the centre of the Constantinopolitans’ everyday life. Huge amounts were bet on chariot races, and there were four teams took part in these races, each one financially sponsored and supported by a different political party (Deme) within the Byzantine Senate: The Blues (Venetoi), the Greens (Prasinoi), the Reds (Rousioi) and the Whites (Leukoi).

Today, the area is known as Sultanahmet Square and it follows the ground plan and dimensions of the hippodrome.
Reconstruction of the Hippodrome of Constantinople by Antoine Helbert
Hippodrome of Constantinople today (Sultanahmet Square)
sumber foto - istanbultourstudio.com
Dua monumen dari era Byzantine yang terdapat di Sultanahmet Square
 Obelisk of Theodosius (digelar Cleopatra's needle) - dibawa dari Alexandria Mesir 
Tempat asalnya adalah di Luxor Mesir dibina oleh Firaun Thutmose ke-3
Cleopatra's Needle ini dikatakan berumur lebih dari 3500 tahun
Serpent Column - di buat dari gangsa sempena meraikan kemenangan
 Rom ke atas Parsi dalam 'Persian Wars' dan dibawa dari Greece
Walled Obelisk - dibina di sini
Pemandangan di Sultanahmet Meydani (Square)
Berhampiran dataran ini juga terletaknya Blue Mosque yang menjadi destinasi lawatan kami seterusnya. Jom ke sana pulak!




No comments:

Post a Comment