Tuesday 12 May 2009

Bermacam-macam Gila



Semalam  Mahkamah Tinggi telah memutuskan Nizar adalah MB Perak yang sah. Pada  tanggal 6 Februari 2009 yang lalu telah tercatat dalam sejarah politik Malaysia sebagai Hari berlakunya rampasan kuasa di negeri Perak Darul Ridzuan. BN telah melakukan silap mata, "kejap ada kejap tak ada". Ini semua adalah gara-gara ingin berkuasa semula dan tidak sabar untuk menanti pilihanraya yang akan datang.

Pada 7 Mei yang lepas Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak telah diadakan dan kita melihat bagaimana manusia yang "gila" kuasa ini menggunakan segala kuasa yang ada memperalatkan polis untuk melaksanakan impian mereka. Memang benar sekali apabila manusia sudah mabuk dia hilang pertimbangan untuk melakukan sesuatu yang normal. Mereka akan membuat perkara yang tidak rasional walaupun mereka tahu yang ia adalah salah. Nafsu mengatasi akal fikiran.

Saya bukanlah minat menulis pasal politik tetapi saya amat berminat apa yang berlaku di Perak kerana itu negeri 'teman' yang berasal dari Ipoh. Semasa berlaku "rampasan kuasa " hari itu risau juga pasal ahli-ahli keluarga yang berada di Ipoh. Perasaan inilah yang dimainkan oleh BN terhadap rakyat yang ingin melakukan perubahan.

Sebenarnya saya ingin menceritakan tentang manusia yang mempunyai berbagai-bagai ragam dan fe'el. Apabila kita terlalu asyik dengan sesuatu, ini boleh membuat kita menjadi seolah-olah "gila" atau "mabuk". Contohnya mabuk cinta, gila talak, gila kuasa, gila duit, gila perempuan, gila judi dan bermacam-macam lagi.

Ketika saya bekerja sebagai "cleaner" semasa menemani suami buat PhD di UK, ada seorang  teman sekerja (keturunan Inggeris) merungut pasal salah seorang lagi teman lain (rakyat British tetapi keturunan India Afrika) yang "money crazy" katanya. Ada sahaja kerja extra dia akan ambil. Kemudian waktu cuti sekolah (kami kerja di sekolah) dia akan bawa kerja yang sepatutnya dibuat di rumah, ke tempat kerja, kerana waktu itu tidak banyak kerja yang kena dibuat "urgent" tetapi tidak bermakna tidak ada......curi tulanglah tuu!.... Dia sebenarnya mengambil upah menjahit (sub-con) dari sebuah kilang baju yang dibuat di rumahnya.

Sebuah hadis riwayat Abu Dawud dan Akhmad mengingatkan kita yang ertinya :

Makanlah, minumlah, berpakaianlah, dan bersedekahlah dengan tidak berlebih-lebihan dan tidak pula bermegah-megah.

Setiap yang berlebihan atau keterlaluan itu boleh mendatangkan keburukan. Makan berlebihan juga boleh menjejaskan kesihatan dan tidak ambil makanan yang secukupnya juga akan memberi kesan kepada kesihatan. Oleh itu bersederhanalah dalam setiap amalan kita.



No comments:

Post a Comment