Wednesday 14 May 2014

Ambuyat - makanan istimewa orang Brunei

Kami ke Brunei pada pertengahan Februari 2 tahun lepas (2012). Kami bermalam di sini untuk satu malam sahaja. Jadi pada malam berkenaan kami keluar mencari makan di Restoran Aminah A'rif. Restoran ini agak terkenal juga di kalangan pelancong dan juga kerana ambuyatnya. Memang sedap makanannya.....cuma sayang ambuyat bukan selera kami.

Ambuyat (sago starch)
Sebelum keluar makan saya sempat berFb dengan anak kami yang pernah ke Brunei. Dia berpesan pada kami supaya mencuba makan "ambuyat". Kebetulan  di restoran yang kami pergi ini ada menu ambuyat. Kami pun bertanya serba sedikit tentang makanan istimewa orang Brunei ini, lalu memesannya berserta nasi sekali kerana kuatir ia tidak dapat memenuhi selera kami.

Ambuyat yang diiringi oleh lauk-pauknya ....... sayur goreng, ikan asam pedas, daging rendang, sambal asam berserta ulam ....... suasana romantik dalam restoran menjejaskan kualiti gambar

  Set makanan ini + nasi dan air minuman
untuk 2 orang berharga B$19.20


Tepat sekali seperti yang dijangka, kami tidak mampu
menghabiskan semangkuk besar ambuyat yang dipesan. Selepas makan beberapa suap menggunakan alat seperti copstik, kami menggantikannya dengan nasi, menggunakan sudu dan garpu pula. Lauk-pauknya sama ...... yang beza cara makannya.

Ambuyat merupakan makanan tradisional kaum Bisaya di Brunei dan Sabah. Ambuyat berwarna putih cair dan teksturnya seperti gam, Ambuyat menjadi makanan wajib ketika kenduri perkahwinan dan ketika hari keramaian bagi penduduk Bisayuh. Ia diperbuat daripada sagu pokok rumbia yang telah diproses.


No comments:

Post a Comment