Wednesday 26 September 2018

Kembara Tanah Tinggi (luar negara) - Nyaman dan Memuaskan (part 2)

APA perasaan kita ketika berada di tanah tinggi dan melihat pemandangan di bawah? Bagi saya ia satu kepuasan kerana saya berjaya akhirnya sampai di atas walaupun mendaki dengan menaiki kenderaan 😄. Lebih-lebih lagi apabila melihat panorama yang indah nun jauh di bawah. Terasa sangat nyaman dan puas!

Dalam post sebelum ini (part 1) saya telah menceritakan pengembaraan kami ke beberapa tanah tinggi di dalam negara, tetapi kali ini saya ingin berkongsi pengalaman melawat tanah-tanah tinggi di luar negara pula.

1. Banjaran Alps Switzerland

Switzerland merupakan salah satu negara yang disinggah semasa 'Kembara Eropah' kami yang pertama pada tahun 1990. Kami menaiki kereta dari UK dan ada lebih kurang 10 buah negara yang kami masuk atau lalu selama 2 minggu mengembara. Dari dahulu sampai sekarang jika tempat yang dituju itu ada tanah tinggi yang menarik, kami akan cuba ke sana.

Banjaran Alps sangat terkenal di Eropah kerana ia merentas sepanjang 1,200 km melalui 8 buah
negara Alps - (dari barat ke timur): France, Switzerland, Italy, Monaco, Liechtenstein, Austria, Germany dan Slovenia. Ia juga adalah banjaran yang paling tinggi di Eropah dan kebanyakan dari kawasan Alps ini kekal bersalji dan berais tanpa mengira musim. Itulah sebabnya mereka yang ingin bermain sukan salji seperti ski akan datang ke sini. Banjaran Alps di Switzerland merupakan tempat yang paling terkenal di dunia.

Kedudukan banjaran Alps di peta dunia
Peta maklumat gunung-gunung yang terdapat di atas puncak banjaran
 yang ingin dinaiki ... gambar diambil pada Sept 1990
Kami ke Banjaran Alps bukanlah untuk bermain ski atau beraktiviti lasak, tetapi lebih kepada melihat dengan  mata kepala sendiri akan keindahan alam ciptaan Allah yang tidak ada di negara kita. Saya sangat bersyukur diberi peluang untuk berada di sini, yang selama ini kami hanya melihat keindahan pergunungan Alps melalui gambarnya sahaja.

Ada dua cara untuk naik ke atas banjaran ini iaitu dengan menaiki keretapi bukit dan kereta gantung atau cable car. Kami ke sini sebagai pengembara yang 'low budget' yang bersama dengan 4 orang anak kecil, jadi kami putuskan untuk naik keretapi sahaja tanpa meneruskan perjalanan dengan cable car untuk sampai ke puncak yang lebih tinggi. Sebenarnya naik 'cable car' lebih teruja dengan pemandangan yang cantik di bawah dan boleh ke puncak yang lebih tinggi tetapi harga tiketnya sangat mahal.

Bagi mereka yang bertenaga dan mempunyai banyak masa boleh di selang-seli perjalanan ini dengan berjalan kaki. Ada beberapa tempat yang keretapi ini berhenti bagi mereka yang hendak turun dan menyambung berjalan kaki ke puncak atau sebaliknya. Ada juga di kalangan pengunjung yang naik dengan keretapi tetapi turun berjalan kaki yang mengambil masa lebih kurang 3 jam, dibandingkan dengan keretapi hanya setengah jam, tetapi sangat menjimatkan kos.

Tiket keretapi dari Tasch ke Gornergrat
melalui Zermatt ... 20 Sept 1990
Harga tiket ini untuk pergi balik. Untuk seorang dewasa kami kena berbelanja sebanyak Fr 55. Kalau nilai sekarang lebih kurang Rm 240 seorang. Tasch stesen keretapi sebelum Zermatt yang menggunakan keretapi biasa tetapi akan bertukar menaiki keretapi bukit di Zermatt untuk meneruskan perjalanan ke Gornergrat yang menjanjikan panorama yang mempesonakan kepada para pengunjung. Dari sini juga gunung Matterhorn yang sangat terkenal itu boleh dilihat dengan jelas sekali.

Petikan dari  https://en.wikipedia.org/wiki/Gornergrat

The Gornergrat (English: Gorner Ridge; 3,135 m (10,285 ft)) is a rocky ridge of the Pennine Alps, overlooking the Gorner Glacier south-east of Zermatt in Switzerland. It can be reached from Zermatt by the Gornergrat rack railway (GGB), the highest open-air railway in Europe. Between the Gornergrat railway station (3,090 m (10,140 ft)) and the summit is the Kulm Hotel (3,120 m (10,240 ft)) hosting the new Project "Stellarium Gornergrat" and until 2010 the Kölner Observatorium für SubMillimeter Astronomie KOSMA and before that (until 2005) the Gornergrat Infrared Telescope.

It is located about three kilometers east of Zermatt in the Swiss canton of Valais. The Gornergrat is located between the Gornergletscher and Findelgletscher and offers a view of more than 20 four-thousand metre peaks, whose highest are Dufourspitze (Monte Rosa massif), Liskamm, Matterhorn, Dom and Weisshorn.

This is the last stop of the Gornergrat train, opened in 1898, which climbs almost 1,500 m (4,900 ft) through Riffelalp and Riffelberg. At the terminus on the south-western tip of the ridge is a hotel. The station forms part of the Zermatt ski area. From 1958 to 2007 there was a cable car from Gornergrat over the Hohtälli (3,275 m (10,745 ft)) to the Stockhorn (3,405 m (11,171 ft)) which, until the construction of the .Klein Matterhorn cable car, was the highest mountain station in Zermatt. At the west side of the Gorner Ridge, nearby the Rotenboden railway station is the peak Riffelhorn (2,928 m (9,606 ft)

Kedudukan stesen Tasch, Zermatt GGB, Gornergrat dan Hohtalli
Jom naik!

Nostalgia sungguh apabila mencari balik gambar-gambar lama kami ke sini. Rindu pula pada zaman  ini, apabila melihat telatah anak-anak semasa kecil. Gambar-gambar yang dipaparkan sudah berumur hampir 30 tahun dan kurang berkualiti.

Inilah jenis keretapi bukit yang telah  membawa kami ke puncak 
Tak pasti stesen mana tetapi rasanya macam di Gornergrat ..
lihatlat aksi budak berdua ni ... anak yang kedua dan ketiga
Teruja sangat dapat naik keretapi



Tak pasti gunung apa .... mungkin Matterhorn?
..... pemandangan ini semua dilihat dari dalam keretapi
Seronok dapat tengok salji
 Matterhorn, viewed from Gornergrat railway station ...June 2006
sumber foto: 
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gornergrat02.jpg

Salah satu nama di papan tanda tunjuk arah itu adalah
Stockhorn yang hanya boleh dilawati dengan menaiki cable car
dan merupakan stesen gunung yang paling tinggi ketika itu
Ini keluarga kami sepenuhnya
Kulm Hotel Gornergrat (3,120 m )
Satu pengalaman yang sangat indah dan bermakna terutama apabila berjalan dengan budak-budak kecil ini. Walaupun kadang-kadang terasa begitu susah menguruskan mereka tetapi kini terasa rindu akan masa-masa yang sebegini.

2. Beacon Hill, Loughborough, England

Kami sekeluarga telah datang dan bermastautin sekejap ke Loughborough sebanyak 2 kali. Pertama kali ketika suami menyambung belajar buat  degree Master dari 1989-1990. Kali kedua pula ketika suami buat PhD dari 2002-2006. Suami juga mengambil 'A' Level di sini. Jadi boleh dikatakan kami macam 'balik kampung' jugalah bila pergi kali keduanya. Apabila berurusan dengan pihak kesihatan (NHS), nama pun sudah ada dalam sistem.

Kami suka bandar ini. Ia sebuah bandar 'universiti' yang berkembang kerana terdapat ramainya warga universiti. Bandarnya kecil dan tenang, tidak sibuk dan tidak begitu jauh dari kota London. Perjalanan ke London mengambil masa dalam 2 1/2 hingga 3 jam sahaja. Kami biasa sahaja pergi berjalan-jalan 'day return' ke London untuk mengelak kos yang tinggi jika bermalam di sana.

Salah satu kegemaran kami ketika tinggal di sana ialah menaiki bukit Beacon atau Beacon Hill, walaupun  tingginya hanya  248 meter. Kami sekeluarga selalu ke sana waktu musim sejuk atau musim panas. Apabila salji turun di tanah rendah sewaktu musim dingin kami akan naik ke Beacon Hill untuk bermain-main dengan salji kerana salji di atas lebih banyak dan bersih daripada yang di bawah. Manakala ketika musim panas pula kami naik untuk menikmati pemandangan alam yang cantik dan udara yang nyaman.

Petikan daripada: https://en.wikipedia.org/wiki/Beacon_Hill,_Leicestershire
Beacon Hill, near Loughborough, in Leicestershire, England, is a popular country park. It is one of several beacon hills in the United Kingdom. It is part of Beacon Hill, Hangingstone and Outwoods Site of Special Scientific Interest.

The park consists of over 135 hectares (330 acres) of grassland and woodland and offers recreational walking, and some short climbs. With a maximum height of 248 metres (814 ft), it is the second highest point in Leicestershire after Bardon Hill[1], although the OS map shows Birch Hill, which is near Copt Oak to be 254m.

An extinct volcano, in Whitwick, 4 miles (6 km) to the west, was responsible for the fine-grained igneous rocks that the hill consists of. Beacon Hill was the site of a Bronze Age hill fort. Today a toposcope indicates landmarks which can be seen from the summit. These include Lincoln Cathedral and the hills of the Peak District.

Ratcliffe-on-Soar Power Station is aligned so that, seen from the summit, only two of its eight cooling towers are visible.

On a clear day Belvoir Castle can be seen as well as the hills in the Peak District. Derby, Nottingham, and the tower of Lincoln Cathedral can be seen with a pair of binoculars. Loughborough is seen below the hill as is Beaumanor Hall. You can also hear and see steam trains on the Great Central Railway which has stations at Loughborough, Quorn and Woodhouse.

It was featured on the 2005 TV programme Seven Natural Wonders as one of the wonders of the Midlands. There are some very interesting rocks on the summit.


Jom tengok apa ada di atas!


Puncak Beacon Hill ...... spring/summer 1990
Merayau sambil memanjat batu-batan di atas bukit .....
 pemandangan menghijau yang cantik di bawah
Puncak Beacon Hill ....... spring/summer ( 2003-2006)


Salah satu tanda di atas bukit - Toposcope
... indicates landmarks which can be seen from the summit
Bahagian atas toposcope
sumber foto:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:
Beacon_Hill,_Leicestershire_-_toposcope_plate.jpg
Musim dingin antara 2003 - 2006
Anak yang ke-5 dan ke-6
Waktu musim sejuk kami selalu ke sini biasanya di sebelah petang selepas budak-budak balik dari sekolah, jika salji turun di pagi hari tersebut. Oleh kerana hari sangat cepat gelap, keadaan di atas bukit ini juga gelap dan pemandangan di bawah tidak kelihatan langsung kecuali kerdipan lampu-lampu jalan dan rumah.

Kehidupan di sini juga menjadi sebahagian daripada pengalaman  berharga yang kami kongsikan bersama dengan anak-anak, dan dirindui. Semoga ia juga menjadi pengalaman yang tidak ternilai bagi mereka insya Allah.


3. Gunung Snowdon Wales UK

Trip ke sini adalah salah satu daripada 'summer holidays' kami, kalau tidak silap pada tahun 2005. Setiap kali cuti sekolah yang panjang kami akan membawa anak-anak makan angin sebagaimana kebiasaan orang-orang di sini lakukan. Gunung Snowdon ini sebenarnya terletak di Wales Utara dan ia merupakan puncak yang tertinggi di Wales dengan ketinggian 1,085 meter atas paras laut.

Sememangnya semasa membuat perancangan untuk bercuti ke Wales Utara kami telah memasukkan gunung ini sebagai destinasi utama kami. Jika kita bercuti ke Wales salah satu tempat menarik yang wajib dikunjungi dan dicuba ialah ' Snowdon Mountain Railway'. Tiket menaiki keretapi ini sangatlah mahal. Jadi untuk kurangkan kos perbelanjaan, kami telah membuat 'booking online' jenis tiket 'early bird' yang harganya lebih murah sedikit. Seperti namanya, tiket ini adalah untuk perjalanan yang paling awal iaitu jam 9.00 pg dan kami perlu berada di stesen seawal 8.30 pg.

Tiket 'early bird' ini hanya untuk perjalanan pergi dan balik. Kita hanya dibenarkan berada di puncak selama setengah jam sahaja. Manakala perjalanan ke puncak pula mengambil masa sejam. Jadinya kebanyakan masa kita akan berada dalam keretapi menikmati keindahan pemandangan di luar tingkap. Lagi satu 'karakter' tiket murah ini ialah gerabaknya ditarik oleh enjin disel. Untuk keretapi yang guna stim, tiketnya lebih mahal.

Petikan dari https://en.wikipedia.org/wiki/Snowdon
Snowdon is the highest mountain in Wales, at an elevation of 1,085 metres (3,560 ft) above sea level, and the highest point in the British Isles outside the Scottish Highlands. It is located in Snowdonia National Park (Parc Cenedlaethol Eryri) in Gwynedd. It is the busiest mountain in the United Kingdom and the third most visited attraction in Wales, with 582,000 people visiting annually.It is designated as a national nature reserve for its rare flora and fauna.

The summit can be reached by a number of paths, and by the Snowdon Mountain Railway, a rack railway opened in 1896 which carries passengers the 4.7 miles (7.6 km) from Llanberis to the summit station. The summit also houses a cafe called Hafod Eryri, open only when the railway is operating; it opened in 2009 to replace one built in the 1930s. The railway generally operates to the summit station from Whitsun to October. The daily running schedule depends on weather and customer demand.

Untuk membolehkan kami sampai ke stesen ini awal pagi, kami mestilah kena bermalam
 di kawasan berhampiran. Di kaki gunung Snowdon ini ada banyak tapak perkhemahan. Jadi kami bermalam di salah satu daripadanya. Keretapi ini naik dari stesen Llanberis yang juga terletak di kaki gunung ini. Kawasan ini mempunyai panorama yang sangat cantik.



Inilah rupa Llanberis station 


Ini pula di tapak perkhemahan kami
Jom naik!

Cuaca di atas gunung ini tidak menentu. Pada pagi hari yang kami naik ke sini, cuaca di atas berangin dan sangat sejuk serta berkabus. Jadi tidak banyak tempat yang dapat kami tinjau kerana keadaan yang tidak berapa selesa ..... sejuk dan berkabus. Namun begitu ketika dalam perjalanan ke atas dan ke bawah cuacanya agak baik dan membolehkan kami menikmati keindahan alamnya.


Kepala keretapi  sudah bersedia ......
Dalam keretapi bukit berenjin disel
Salah satu pemandangan yang unik ..... nuun jauh ke bawah
kenderaan di atas jalan bagaikan semut
Batu-batan yang terdapat di atas gunung ini
Seolah-olah gunung menggapai awan
Cuba lihat video di bawah .... sangat cantik pemandangan alam ciptaan Allah ini ...



Sejuk, berangin dan berkabus .... di puncak

Jalan-jalan di Caernarfon dan pulau  Anglesey

Sehari sebelum kami naik keretapi bukit ini, kami telah berjalan-jalan ke tempat-tempat yang biasa dikunjungi pelancong, berhampiran dengan kawasan ini.

Kedudukan Caernarfon, pulau Anglesey dan gunung Snowdon
Antara  yang sempat dilawati dan paling menarik ialah sebuah tempat yang mempunyai nama yang paling panjang di Eropah iaitu Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Dalam bahasa Inggeris ia bermakna "Saint Mary's Church in a hollow of white hazel near the swirling whirlpool of the church of Saint Tysilio with a red cave." Tempat ini terletak di pulau Anglesey.
Nama tempat paling panjang di Eropah
Lagi satu tempat yang kami sempat kunjungi ialah  Caernarfon sebuah bandar di tepi laut Di bandar ini juga terletaknya sebuah istana lama yang telah diberi status sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO. Kami tidak masuk ke dalam istana ini, hanya melihatnya dari luar. Saya dan suami pernah masuk ke dalam istana ini semasa zaman bujang kami.

Sebahagian dari struktur Caernarfon castle
yang dibina oleh 'King Edward of England'



Berjalan-jalan di sekitar bandar
4.  Banjaran Sierra Nevada Sepanyol

Kami ke sini pada cuti panjang spring 2006 dan ia merupakan percutian terakhir kami semasa berada di Uk untuk kali kedua bagi anak-anak dan kali ketiga bagi kami berdua. Lawatan ke sini juga merupakan sebahagian dari perjalanan 'Kembara Eropah' kami yang kali kedua.

Dalam perjalanan ke puncak ......
Cerita pengalaman sepenuhnya di sini


Petikan dari https://en.wikipedia.org/wiki/Sierra_Nevada_(Spain)

Sierra Nevada (meaning "mountain range covered in snow" in Spanish) is a mountain range in the region of Andalucia, in the province of Granada and, a little further, Málaga and Almería in Spain. It contains the highest point of continental Spain the third highest in Europe, after the Caucasus Mountains and the Alps, Mulhacén at 3,479 metres (11,414 ft) above sea level.
It is a popular tourist destination, as its high peaks make skiing possible in one of Europe's most southerly ski resorts, in an area along the Mediterranean Sea predominantly known for its warm temperatures and abundant sunshine. At its foothills is found the city of Granada and, a little further, Almería and Málaga.
Satu fakta menarik mengenai puncak Mulhacen - ia dinamakan sempena seorang yang bernama Abu I-Hassan Ali. Beliau adalah Raja Muslim Granada yang kedua terakhir dalam kurun ke-15, yang diceritakan kononnya jasadnya ditanam di puncak gunung ini. Orang Sepanyol mengenalinya sebagai Muley Hacen .... Maula Hassan rasanya dalam bahasa kita.

5. Gunung Hallsan Jeju Korea Selatan
Ini adalah gunung yang tertinggi di Korea Selatan dengan ketinggian 1,950 m atas paras laut dan merupakan sejenis gunung berapi yang tidak lagi aktif yang mempunyai tasik kawah di puncaknya. Ia  juga dikenali dengan berbagai nama termasuk Gunung Halla. Ia terletak di Pulau Jeju. Kami ke Korea Selatan pada Disember 2011, bermakna dalam musim sejuk.

Pulau Jeju - terletak di bahagian paling selatan Korea ... perlu
naik kapalterbang atau kapal laut dari tanah besar
Pemandangan dari Mt Halla
Cerita pengalaman sepenuhnya di sini

6. Millau Viaduct Peranchis

Kami ke sini pada bulan April 2006, dalam perjalanan pulang ke Uk dari 'Kembara Eropah' kami yang kedua. Satu pengalaman yang sangat mengujakan .... melalui jambatan yang tertinggi di dunia. Jambatan ini merentangi sebuah lembah dengan menghubungkan dua bukit, sebagai satu penyelesaian kepada masalah kesesakan yang teruk berlaku di kampung berdekatan iaitu Millau, setiap kali musim panas. Tingginya 343m dan ia 23 m lebih tinggi daeipada Eiffel Tower.

Millau Bridge
 Cerita pengalaman sepenuhnya di sini

Petikan dari https://en.wikipedia.org/wiki/Millau_Viaduct
The Millau Viaduct  is a cable-stayed bridge that spans the gorge valley of the Tarn near Millau in southern France. In a Franco-British partnership, it was designed by the English architect Lord Norman Foster and French structural engineer Michel Virlogeux. As of September 2018, it is the tallest bridge in the world, having a structural height of 343 metres (1,125 ft).

The Millau Viaduct is part of the A75-A71 autoroute axis from Paris to Béziers and Montpellier. The cost of construction was approximately 394 million. It was built over three years, formally inaugurated on 14 December 2004, and opened to traffic two days later on 16 December. The bridge has been consistently ranked as one of the great engineering achievements of all time, and received the 2006 Outstanding Structure Award from the International Association for Bridge and Structural Engineering.

7. Banjaran Atlas Morocco
Banjaran ini kami lalu ketika dalam perjalanan dari Marrakesh ke Quarzazate. Ia merupakan banjaran yang tetinggi di Afrika Utara. Di sini terdapat sebuah genting yang dipanggil Tizi n' Ticka yang menghubungkan tenggara Marrakesh ke bandar Quarzazate. Genting ini berada pada aras 2260 m atas paras laut, menjadikannya laluan gunung yang paling tinggi di Afrika Utara. Perjalanan ini merupakan sebahagian daripada trip jalan-jalan ke Morocco pada Mac 2017. 

Banjaran Atlas yang menjadi tulang belakang Morocco
Banjaran Atlas ... puncak yang tertinggi di sini ialah
Gunung Toubkal dengan ketinggian 4167 m 
 Cerita pengalaman sepenuhnya di sini

Ini adalah sebahagian dari tanah-tanah tinggi yang kami lawat di luar negara. Masih ada beberapa lagi yang belum sempat dicatit. Insya Allah akan disambung coretannya dalam post (part3)



Monday 10 September 2018

Kembara Tanah Tinggi (dalam negara) - Nyaman dan Memuaskan (part 1)

APA perasaan kita ketika berada di tanah tinggi dan melihat pemandangan di bawah? Bagi saya ia satu kepuasan kerana saya berjaya akhirnya sampai di atas walaupun mendaki dengan menaiki kenderaan 😄. Lebih-lebih lagi apabila melihat panorama yang indah nun jauh di bawah. Terasa sangat nyaman dan puas!

Ada beberapa tanah tinggi dalam negara yang telah saya lawati selain dari 3 buah yang telah saya ceritakan sebelum ini - Tanah Tinggi Cameron, Tanah Tinggi Genting dan Bukit Fraser. Antara tanah tinggi yang pernah saya naiki ialah :

1. Bukit Bendera atau Penang Hill
Bukit ini daripada gugusan batu granit yang berada di bahagian tengah Pulau Pinang dan mencapai ketinggian 833 meter (2723 kaki) di Western Hill. Selain Western Hill, kemuncak-kemuncak lain yang merupakan sebahagian daripada Bukit Bendera termasuk Bukit Laksamana, Tiger Hill, Bukit Bendera dan Bukit Kerajaan. Nama Bukit Bendera sebenarnya merujuk kepada lokasi stesen keretapi bukit pada ketinggian 735 m (2450 kaki) atas aras laut. Tempat ini digelar Flagstaff Hill oleh orang British, sebab disinilah bendera British dikibarkan sebagai tanda isyarat tibanya penghantaran mel.

Ada beberapa cara untuk naik ke puncak Bukit Bendera, samada menaiki keretapi, mendaki melalui denai yang disediakan atau melalui jalan lasak menggunakan jeep. Namun ramai pelancong yang lebih gemar menaiki keretapi terutama yang bercuti bersama keluarga, kerana lebih mudah, cepat (7-8 minit perjalanan) dan selesa. Laluannya sangat curam dan pasti ia akan menjadi pengalaman yang menyeronokkan bagi anak-anak. Semasa saya tinggal di Penang (anak sulong masih bayi lagi) pernah naik keretapi bukit ini, tetapi yang jenis lama. Perjalanannya tidaklah sepantas sekarang.


Tambang keretapi bagi pemegang Mykad
Bukit Bendera waktu musim cuti sekolah sangatlah sesak dengan manusia ... untuk beli tiket kena beratur panjang, begitu juga untuk menaiki keretapi.

Kaki bukit ..... sesak dengan orang ramai pd 28/11/2015
Pengunjung terpaksa beratur panjang untuk menaiki tren
Di kawasan menunggu ini ada dipamerkan gambar-gambar dan peralatan lama yang menarik sebagai menjamu mata sambil menunggu giliran.






Jom naik atas bukit pula!



Viewing Deck .... menjanjikan pemandangan
bandaraya Pulau Pinang yang cantik
Jambatan Pulau Pinang
Bandaraya Pulau Pinang

Dataran atau astaka .... tempat bersantai
Model keretapi Bukit Bendera generasi kedua
Camera man ... di  taman di bawah
penanda arah kota-kota besar di dunia
Owl Museum and clift cafe
Bersebelahan dengan astaka terletak sebuah bangunan kayu 4 tingkat yang menempatkan medan selera, kedai cenderahati dan juga muzium burung hantu. Berhampiran dengan dataran ini juga ada sebuah bukit yang menempatkan masjid dan beberapa bangunan lain,

Masjid Bukit Bendera
Aktiviti yang paling menarik ialah menaiki buggy. Bayaran perkhidmatan untuk sebuah buggy hanya RM 30, untuk perjalanan pergi dan balik sejauh 4 km .... satu perjalanan yang sangat santai. Dalam perjalanan pemandu akan menceritakan serba sedikit tentang tarikan-tarikan yang terdapat di sepanjang laluan dan berhenti di beberapa tempat menarik untuk bergambar dan juga untuk kita menikmati keindahan alam di sekeliling.

Buggy yang dinaiki
You've never been to Penang
Unless you've been to Penang Hill

Rumah-rumah banglo lama yang berpuluh tahun usianya

Nostalgia ...... zaman anak baru seorang
Penang Hill ..... 1984
2. Bukit Larut Taiping
Bukit Larut atau Bukit Maxwell terletak  kira-kira tiga hingga lima kilometer dari Taiping Perak, dengan ketinggian 1,200 m. Ia merupakan tempat peranginan tanah tinggi yang pertama dan tertua di Malaysia. Bukit Maxwell dinamakan sempena penolong residen British Perak ketika itu iaitu William Edward Maxwell pada 1879.

Kawasan ini merupakan kawasan tanah tinggi yang paling basah di Malaysia. Hampir setiap hari pada waktu petang, hujan bukit turun di kawasan ini. Bukit Larut adalah ‘harta karun’ yang amat berharga untuk bandar Taiping kerana selain berfungsi sebagai kawasan tadahan hujan, ia turut memiliki pelbagai keunikan seperti cuacanya yang sejuk dan boleh mencecah suhu antara 16 hingga 17 darjah Celsius pada waktu malam. Ia turut memiliki pelbagai spesies flora dan fauna antaranya orkid liar, pokok paku pakis, halia liar, ungka tangan hitam, kijang, kucing dahan, landak raya, harimau Malaya dan banyak lagi. Ia menjadi tempat tumpuan pencinta alam.

 Pada asalnya, bukit ini digunakan sebagai tempat untuk berehat buat pegawai-pegawai British di Malaya yang ingin melarikan diri dari kepanasan cuaca tropika. Pada zaman itu tiada jalan tar seperti sekarang. Oleh kerana itu untuk ke puncak mereka  perlu berjalan kaki merentas hutan sejauh 13 km atau menunggang kuda padi ataupun menaiki tandu yang diusung. Kini ada dua cara untuk ke puncak, samada menyewa kenderaan yang disediakan oleh pihak Bukit Larut atau berjalan mendaki ke puncak. Setiap hari lima trip Land Rover akan naik ke puncak Bukit Larut bagi membawa pengunjung dengan bayaran RM10 seorang bagi orang dewasa.


Kawasan kaki bukit Larut
Jom ke puncak!


Yeeh ... dah sampai ke atas dengan menaiki landrover pada 13/10/2017
Inilah dia kenderaan yang  membawa kami ke puncak bukit
Semua penumpang diturunkan di ketinggian ini
Ini adalah kali kedua saya dan suami menaiki kenderaan pacuan 4 roda untuk sampai ke puncak tanah tinggi. Kali pertama semasa menaiki gunung Merapi di Yogyakarta Indonesia. Kedua-dua perjalanan sangat lasak dan amatlah tidak selesa keadaannya .... bagaikan hendak terkeluar isi perut. Jika naik ke gunung Merapi melalui jalan yang berlubang-lubang dan berbatu-batu akibat letupan gunung berapi pada 2010, tetapi di bukit Larut ia disebabkan melalui jalan sempit dan melalui 72 selekoh berliku tajam dilereng bukit, yang sangat mencemaskan.

Berhawa dingin dan mendamaikan .....
........ serta mempunyai permandangan yang indah
Berbagai spesis tumbuhan yang ada di sini
Kelihatan bangunan yang masih ada di sini ....
ada yang terbiar tidak dijaga
Walaupum kawasan ini seperti terbiar
 tetapi ia tidak menjejaskan keindahan alam semulajadinya
Suka sangat background tumbuhan-tumbuhan ini
Ada jambatan gantung dan menara tinjau di bawah sana
Antara aktiviti yang sangat popular yang dijalankan di kawasan ini adalah melihat burung. Bagi pengunjung yang biasa-biasa seperti kami, aktivitinya berjalan-jalan menikmati keindahan alam sambil menghirup udara segar yang masih belum tercemar. Jom jalan lagi!

Jalan menuju ke bawah sedikit .... cuaca sudah mula berkabus
walaupun hari masih di awal petang
Berihat sebentar di playground kanak-kanak ... kepenatan ...
sebelum berjalan semula ke jambatan gantung
`
Akhirnya .... sampai juga di jabatan gantung
dalam keadaan lutut yang tidak berapa sihat
..... berjaya juga memanjat naik ke menara tinjau
tetapi malang kerana cuaca sangat berkabus pada petang itu
Datanglah ke sini jika ingin merasai suasana sebenar
 alam semula jadi yang masih terpelihara.
Bukit Larut dianggap stesen bukit yang paling kecil di Malaysia, namun ia masih mengekalkan persekitaran alam semula jadi dan menawarkan percutian yang tenang dan mendamaikan. Saya sangat berminat untuk bermalam di sini kerana suasananya begitu tenteram ....." back to nature"... jauh dari hiruk-pikuk bandar di bawah. Insya Allah  jikalau ada rezeki kami akan datang lagi ke sini.

3. Gunung Mat Chinchang Langkawi


Puncak gunung
Lihat di sini

4. Gunung Kinabalu Sabah


Puncak gunung Kinabalu
Lihat di sini

5. Kundasang Sabah

Panorama indah di Kundasang
Lihat di sini

6. Gunung Jerai Kedah

Ini adalah antara tanah tinggi yang paling awal kami lawat, ketika anak sulong masih bayi lagi. Memang tidak berapa ingat apa yang ada di atas. Gambar-gambar pula entah di mana duduknya. Insya Allah kami akan melawatnya lagi masa akan datang. Untuk maklumat lanjut boleh ke portal rasmi Majlis Daerah Yan

Gunung Jerai
sumber - https://www.timothytye.com/malaysia/kedah/gunung-jerai.htm


Related Posts:

1. Kembara Tanah Tinggi - Cameron Highlands

2. Kembara Tanah Tinggi - Bukit Fraser

3. Kembara Tanah Tinggi - Genting Highlands