Tuesday 26 June 2018

Kembara Tanah Tinggi - Genting Highlands

Dari 6-9 April lepas, saya dan suami serta seorang anak telah membuat satu perjalanan merentasi Banjaran Titiwangsa .... Cerita selanjutnya boleh didapati di sini: 
Kembara Tanah Tinggi - Bukit Fraser
Kembara Tanah Tinggi - Cameron Highlands

Catatan ini hanyalah untuk menceritakan tentang Genting Highlands sebagai salah satu dari 3 buah pusat peranginan bercuaca sejuk yang utama di Semenanjung Malaysia, yang terletak di Banjaran Titiwangsa. Dalam kembara kali ini kami tidak ke sini.Tempat ini juga terkenal sebagai pusat perjudian berlesen yang utama di Malaysia, dan juga dikenali sebagai "Las Vegas" Malaysia. Ramai juga pelancong tempatan yang ke sini semata-mata kerana ingin berjudi.

Banjaran Titiwangsa menjadi tulang belakang Semenanjung Malaysia. Di kalangan penduduk tempatan ia lebih dikenali sebagai Banjaran Besar. Banjaran ini terdiri dari rantaian gunung dan bukit yang membentuk tulang belakang Semenanjung Malaysia. Ia sebenarnya menganjur dari Banjaran Himalaya, di mana bahagian utaranya berada di selatan Thailand. Kemuncaknya yang tertinggi adalah Gunung Korbu yang terletak di Perak.  Di sini juga terdapat tiga buah pusat peranginan yang tekenal, iaitu Tanah Tinggi Cameron, Tanah Tinggi Genting dan Bukit Fraser.

Di kalangan pelancong, Cameron Highlands terkenal dengan ladang teh dan sayur-sayurannya, manakala Bukit Fraser pula lebih dikenali sebagai "The Little England of Malaysia" dan Genting Highlands mendapat jolokan kota keriangan,
Genting Highlands hanya sejam perjalanan dari Lembah Klang
Dalam pejalanan yang terbaharu ini kami tidak ke Genting Highlands tetapi saya dan suami pernah sekali sampai ke sini, beberapa tahun yang lalu. Dari pembacaan saya di internet, kini sudah ada banyak benda-benda baharu di sini, dan juga yang akan datang, dan kebanyakannya bertemakan hiburan .... tepat bagai nama jolokannya "kota keriangan".

Sewaktu saya dan suami ke sini, juga atas urusan kerja, kami tidaklah ke mana-mana sangat memandangkan kebanyakan tempatnya bertemakan hiburan untuk orang-orang muda. Kami pula tidak membawa anak-anak. Kami hanya menikmati cuacanya yang sejuk dan nyaman serta keindahan alam ciptaan Allah.
Genting Highlands Resort - cuaca yang berkabus 
Di luar .... cuaca berangin, sejuk dan berkabus 
Pemandangan lanskap yang indah dilihat dari hotel Awana Genting
Cuaca di Genting Highlands agak unik kerana ianya boleh berubah sekelip mata, cukup berbeza dengan suhu di Lembah Klang yang hanyalah 1 jam pemanduan dari pusat peranginan ini. Kabus yang tebal dengan wap yang terbentuk setiap kali menarik nafas cukup untuk menggambarkan kedinginan cuaca yang dapat dinikmati di ‘Las Vegas’ Malaysia ini.

Kedudukannya yang terletak tidak jauh dari bandar seharusnya menjadikan ia destinasi percutian pilihan setiap kali tiba musim cuti ataupun di hujung minggu. Dengan suhu serendah 14 ke 16 darjah Celsius, keadaannya tidak ubah seperti bercuti di negara-negara yang sejuk. Suhu nyaman dan pemandangan mempesonakan di Genting Highlands menjadikan ia tarikan yang menarik untuk dilawati bukan sahaja penduduk Malaysia tetapi juga dari luar negara.


Related Posts:

Kembara Tanah Tinggi (2) - Colmar Tropicale Bukit Tinggi

No comments:

Post a Comment