Tuesday 23 June 2009

Jalan-jalan Cari Makan

Musim cuti sekolah baru-baru ini (30 Mei - 7 Jun)  saya dan keluarga telah balik kampung di Utara Malaysia. Kami tinggal di Selatan Malaysia. Dalam perjalanan ke Utara kami singgah di bandar Taiping. Rasanya sudah lebih 10 tahun kami tidak lalu di bandar itu. Kami juga bermalam di situ....saja nak bawa anak-anak melihat bandar Taiping keesokan harinya kerana kami tiba sudah lewat petang.

Kami tidak pergi ke mana-mana pun tempat  menarik yang banyak terdapat di Taiping kerana kesuntukan masa. Suami saya sebenarnya ada urusan resmi di Alor Star dan Langkawi. Jadi kami ingin bermalam di Taiping semalam, sebelum meneruskan perjalanan ke Langkawi.

Bandar Taiping - kami pusing-pusing melihat bandar yang sudah agak lama kami tidak ziarah
Anak saya sempat menyinggah di salah satu shopping kompleks yang terdapat di sana dan membeli beberapa keping video untuk ditonton dalam kereta semasa dalam perjalanan yang jauh itu.

Tua tetapi masih ada daya tarikan - pokok tua yang banyak terdapat di Taman Tasik Taiping
Terdapat beberapa tempat yang menarik yang sesuai dijadikan tempat bersantai bersama keluarga di hujung minggu, di kawasan berhampiran. Kami hanya meninjau dari atas kereta. Walaubagaimana pun kami ada menyinggah di satu tempat yang popular dengan 'mee udangnya', sebelum kami meneruskan perjalanan semula. Tempatnya di Kuala Sepetang atau pun nama lamanya Port Weld.

hah!...... inilah mee yang terkenal itu - Mee Udang Banjir...sedapkaaan
Suami saya kata dia mesti mencubanya, walaupun ketika itu kami masih lagi kekeyangan kerana sarapan lewat. Memang sedap ...... sehingga habis kuahnnya anak bongsu saya hirup!

Tak toleh kiri kanan dah! ....... punyalah sedap sehingga licin tinggal mangkuk


No comments:

Post a Comment