Wednesday 19 August 2009

Pergi Tak Kembali

pergi tak kembali

Tepat bagai dikata ..... setiap yang hidup pasti akan mati. Cuma yang masih tidak di ketahui ...... bila dan bagaimana? Pepatah ada mengatakan " sebelum ajal berpantang mati ". Walaupun kadang-kadang ada orang yang sakit tenat tetapi dengan izin Allah dia kembali sihat wala'fiat. Ada pula manusia terlibat dengan kemalangan yang dahsyat dan mengerikan tetapi takdir menentukan yang dia masih hidup kerana ajalnya belum tiba. Namun ada insan yang mendapat kemalangan kecil tetapi tiba-tiba dia meninggal, kerana kematiannya sudah ditakdirkan ..... Allah Maha Mengetahui.

Pemergian Asri Rabbani yang tidak akan kembali lagi membuat saya terus tersentak kerana pemergiannya berlaku di bulan Syaaban, lebih kurang seminggu sebelum umat  Islam menyambut kedatangan bulan Ramadhan al - Mubarak ........ satu bulan yang penuh dengan barakah! Tiba-tiba saya berbisik di dalam hati, "Sempatkah aku sambut Ramadhan tahun ini?..... Ya Allah izinkanlah hambamu ini hidup di Ramadhan tahun ini.", terus saya bermunajat kepada Allah SWT.

Beberapa hari sebelum itu saya ada terbaca di akhbar Mstaronline betapa gembiranya kumpulan ini kerana baru menandatangani kontrak membuat persembahan di sepanjang bulan Ramadhan di Hotel Singgahsana. Mereka juga mengatakan itu adalah sebahagian dari ibadah mereka di bulan yang mulia itu nanti. Semoga Allah menerima ibadah mereka itu, Aamin.

kematian

Kita selalu "take for granted" yang kita akan dapat menyambut Ramadhan setiap tahun. Ini kerana kita jarang memikirkan soal kematian. Sepatutnya kita sentiasa kena mengingati mati supaya setiap tindak tanduk kita dalam kehidupan sejajar dengan persediaan untuk pergi buat selama-lamanya, yang tidak kita ketahui bilakah waktunya. Itulah sebabnya apabila tiba bulan Rejab kita diajar supaya berdoa seperti di bawah agar kita berkesempatan menyambut Ramadhan .... satu bulan yang tidak ada tolok bandingnya.

“Allaahumma Baarik Lana Fii Rajaba Wa Sya’baana, Wa Ballighna Ramadhaana”.

“Ya Allah, berilah keberkahan pada kami di dalam bulan Rajab dan Sya’ban serta sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan.”






No comments:

Post a Comment