Tuesday, 22 April 2014

Bosphorus Cruise - Sultan Muhammad al-Fateh - Constantinople


Sabda Rasulullah SAW ketika menggali parit dalam peperangan Khandaq,

“…Konstantinopel akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera…”    (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Hadis Nabi SAW ini direalisasikan hampir 800 tahun kemudiannya oleh Sultan Muhammad Al-Fateh, khalifah ke-7 Kerajaan Uthmaniyyah dengan 150,000 orang tenteranya

Konstantinopel adalah nama lama bagi bandar Istanbul, Turki. Istanbul ialah bandaraya yang terbesar, serta juga pusat kebudayaan dan ekonomi Turki. Ia terletak di selat Bosphorus dan merangkumi pelabuhan asli yang dikenali sebagai Golden Horn ( salah sebuah pelabuhan yang paling sibuk di dunia ), di baratdaya negara ini. Istanbul juga adalah satu-satunya bandaraya di dunia ini yang berada di antara dua benua,.... Eropah dan Asia yang dipisahkan oleh selat Bosphorus

.

 Istanbul adalah bandar bersejarah yang menjadi tarikan pelancong di seluruh dunia. Statistik pada 2012 menujukkan ia sebagai bandar yang ke-5 di dunia paling banyak menerima pelancong. Istanbul juga dikenali sebagai  "city with thousand mosques". Ada lebih kurang 3,113 buah masjid di sini termasuk Masjid Sultan Ahmet dan Masjid Suleymaniye.

Kata orang, lawatan ke Istanbul tidak lengkap tanpa pengalaman bersiar-siar menyusuri selat Bosphorus dengan bot. Aktiviti ini sangat menarik kerana selain dari menghayati panorama yang indah dan menakjubkan, ia juga mengujakan kerana apabila berada di situ kita sebenarnya berada di dua buah benua .....kiri Eropah, kanan Asia. Bila berada di sini kita juga dapat membayangkan dan mengimbau kembali bagaimana Sultan Muhammad 11 telah menakluk konstantinopel pada tahun 1453.

Rantai besi direntang di muara Golden Horn utk menghalang kapal dari memasuki pelabuhan

Semasa Sultan Muhammad al Fateh cuba menakluk Istanbul melalui jalan laut, perairan Teluk Golden Horn telah direntang dengan rantai besi untuk menghalang kemaraan armada Uthmaniyyah. Setiap sambungan rantai ini berukuran 2 kaki panjang. Walaupun armadanya dihalang Sultan Muhammad bertekad untuk membawa kapal-kapalnya yang berada di perairan Selat Bosphorus melepasi rantai ini. Baginda telah mengarahkan orang-orangnya mengangkut kapal-kapal mereka melalui jalan darat dengan menggoleknya  di atas kayu log yang berminyak, merentasi Galata dan diluncurkan semula ke perairan Teluk Golden Horn di belakang rantai. Taktik ini diakui sebagai antara taktik peperangan  yang terbaik di dunia oleh para sejarawan Barat sendiri.

Sultan Muhammad al-Fateh

Siapakah dan apakah keistimewaan Sultan Muhammad al-Fateh ini yang berjaya membebaskan Konstantinopel selepas 800 tahun dari ramalan Rasulullah SAW? Umat Islam sebelum baginda berlumba-lumba membebaskan Konstantinopel untuk mendapatkan penghormatan yang dijanjikan oleh Allah SWT dalam hadis di atas. Termasuklah seorang sahabat Nabi SAW iaitu Abu Ayyub Al-Ansary RA telah syahid dan dimakamkan di bawah dinding kubu Kota Constantinople di atas wasiatnya sendiri.

Sultan Muhammad dididik dan diasuh sebagai seorang pemimpin. Baginda menerima pendidikan yang menyeluruh dan bersepaduDalam bidang keagamaan, gurunya adalah Syeikh Shamsuddin Al-Wali dikatakan daripada keturunan Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq RA. Dalam ilmu peperangan pula, baginda diajar tentang taktik peperangan, memanah dan menunggang kuda oleh panglima-panglima tentera. Dalam bidang akademik pula, baginda adalah seorang cendekiawan ulung di zamannya yang fasih bertutur dalam tujuh bahasa iaitu Bahasa Arab, Latin, Greek, Serbia, Turki, Parsi dan Hebrew. Dalam bidang ilmu pemerintahan pula, ayahandanya Sultan Murad II semasa pergi bersuluk ke Pulau Magnesia, dengan tujuan mendidik, telah mengamanahkannya memangku jawatan Khalifah walaupun beliau hanya berusia 12 tahun ketika itu..

 Baginda menaiki takhta ketika berusia 19 tahun. Selama 2 tahun selepas menaiki takhta, Baginda mengkaji pelan Kota Kostantinopel setiap malam bagi mengenal pasti titik kelemahannya. Baginda juga mengkaji sebab-sebab kegagalan kempen-kempen terdahulu serta berbincang dengan panglima-panglima perangnya tentang strategi yang sesuai untuk digunakan. Apabila segala persediaan telah siap barulah baginda meneruskan perancangan menyerangnya.

Inilah kehebatan seorang Sultan yang sangat tawaduk, cintakan ulamak dan berjiwa rakyat. Ketika tentera baginda hampir berputus asa selepas 53 hari mengepung kota Konstantinopel tanpa sebarang tanda kemenangan, baginda berucap menaikkan semangat tenteranya, “Wahai tenteraku, aku bersedia untuk mati di jalan Allah. Sesiapa yang mahu syahid ikutlah aku”.

Istanbul kini.......Jambatan Bosphorus dan Jambatan Fatih menghubungkan antara dua benua
Bosphorus Cruise

Pada pagi 18 Februari 2014 rombongan 'Cik Din' dari Poto Travel telah menaiki bot persiaran yang disewa khas, pergi bersiar-siar di pesisir pantai Selat Bosphorus. Kawasan ini memang terkenal dengan kecantikan dan keindahan pemandangan di sepanjang pantai yang ditaburi dengan bangunan-bangunan moden dan lama.  Senibina yang bercampur-aduk dari berbagai era, baru dan lama, menghasilkan panorama yang unik dan menarik. Hari itu cuaca sangat baik walapun dikira masih berada di musim sejuk, dengan langit yang cerah dan matahari menyinari bumi. Perjalanan kami bermula lebih kurang pukul 11.30 pagi dan berakhir sejam kemudian. Jom kita belayar!

Ini dia bot kami.........besarkan?



Tebing yang padat dengan bangunan ....... di sebelah Eropah






Dolmabahce mosque

Dolmabahce Sarayi
Istana Dolmabahce - Ini adalah istana yang terbesar di Turki. Ia menjadi pusat pentadbiran kerajaan Uthmaniah. Ia juga didiami oleh 6 sultan sebelum kejatuhan empayar Uthmaniah. Kemudian ia menjadi kediaman rasmi presiden Mustafa Kamal Ataturk apabila beliau berada di Istanbul. Di penghujung hayatnya beliau banyak menghabiskan  masa di sini berubat sehingga beliau meninggal pada 10 Nov 1938. Kini ia menjadi muzium yang mempamerkan nilai-nilai kemewahan yang terdapat pada istana dari sudut buatannya dan juga kelengkapannya.

Masih lagi berada di tebing sebelah Eropah.........
Ciragan Sarayi....... istana yang kini  dijadikan hotel 5 bintang

Tidak pasti bangunan apa ini........??
Menghala ke Jambatan  Bosphorus......
Bangunan baru.....bangunan komersil yang banyak terdapat di tebing sebelah Eropah
Rumeli Hisari 
Kubu Rumeli - Kubu yang tersergam ini dibina oleh Sultan Muhammad pada tahun 1452, hanya dalam masa 4 bulan, sebagai persediaan baginda sebelum menyerang kota konstantinopel. Kedudukannya betul-betul bertentangan dengan  kubu Anadolu Hisari di sebelah benua Asia. Ini adalah bahagian selat yang paling sempit dan kerana ini juga jambatan Fateh dibina tidak jauh dari kubu ini. Kedua-dua kubu ini dijadikan sebagai menara kawalan. Dengan berbuat demikian Sultan Muhammad berjaya mengawal setiap kapal yang keluar masuk melalui selat ini, dan terus menyekat bekalan ke kota ini melalui jalan laut.`

Bot berpusing menghala ke tebing sebelah Asia.....kelihatan jambatan Fateh di belakang
Jom ke Asia pulak!
Tebing di sebelah Asia, kebanyakan bangunannya adalah untuk kediaman, tidak seperti di tebing sebelah Eropah.

Jambatan dari dekat......

Anadolu Hisari....tembok kubu di belakang
Anadolu Hisari - Kubu ini dibina oleh Suitan Yildrim Bayazit pada tahun 1395 di atas sebuah tapak kuil lama untuk tuhan Zeus. Ia adalah kubu pertama yang dibina oleh kerajaan Uthmaniah sebagai persediaan dalam usaha menawan kota Konstantinopel buat pertama kali. Sultan Muhammad telah mengukuhkannya dengan membina tembok setebal 2m di sekeliling kubu.

Kucuksu or Goksu Palace or Pavilion Beykoz Istanbul






Kuleli Military college.....sekolah militeri Turki yg pertama

Beylerbeyi Sarayi......kediaman musim panas para Sultan 

Masuk ke dalam cafe kerana kesejukan dihembus angin laut yang dingin.....berada di hujung pelayaran
Jom ke Golden Horn !
Selepas masuk ke dalam cafe kami tidak banyak mengambil gambar.....hanya melihat dari dalam. Tidak lama kemudian bot mula berpatah balik ke Golden Horn.


Yeni  Camii......masjid Yeni di tebing Goden Horn
 Old City di tebing Golden Horn
Dah mendarat.........my BFF teringin nak posing depan bot pulak sebab nak bergambar dengan bendera Turki
Golden Horn
Ia adalah terusan yang mengalir dari Selat Bosphorus sejauh 7.5 km masuk ke daratan, dan  memisahkan pantai sebelah Eropah menjadi dua bahagian. Ia menjadi pelabuhan semulajadi yang terbesar di dunia. Kedua-dua tebingnya dihubungkan oleh beberapa buah jambatan dan yang paling terkenal ialah Galata Bridge. Mengapa ia digelar Golden Horn? Teori yang paling logik ialah kerana setiap kali matahari terbenam, perairannya akan memantulkan cahaya keemasan. Dari sinilah datangnya katanama 'golden'. Katanama 'horn' pula kerana rupanya yang seperti tanduk.

Teluk Golden Horn........pemandangan  ke bawah dari Topkapi Palace


Tuesday, 4 February 2014

Kembara Borneo - Kampung Ayer Brunei

KAMPONG AYER di Brunei yang juga digelar "Venice Timur" merupakan penempatan terapung yang terbesar di dunia. Ini adalah kampung air yang kedua saya lawati, selepas Kampug Air Pulau Gaya Sabah. Kampong Ayer Brunei jauh lebih besar jika dibandingkan dengan yang terdapat di Pulau Gaya. Ia merupakan gagasan 42 buah kampung yang dibina di atas kaki bajang dan laluan pejalan kaki dari kayu dan diduduki lebih kurang 30,000 orang penduduk tetapi menurut banci negara Brunei tahun 2012, angka ini telah menurun kepada 13,162 orang. Perkampungan ini turut menempatkan 14 buah sekolah termasuk sekolah rendah agama dan dua buah sekolah menengah.
 
Keunikan budaya penduduk Kampong Ayer diwarisi sejak turun-temurun. Menyusuri Sungai Brunei melihat deretan rumah papan di Kampong Ayer adalah aktiviti wajib bagi pelancong kerana kunjungan ke negara terkenal dengan hasil minyak dikira tidak lengkap jika tidak melawat kampung itu.
Perkembangan semasa serta perubahan yang berlaku turut memberi tempias kepada Kampong Ayer. Rumah yang dulunya diperbuat daripada tiang kayu kini ditukar tiang konkrit. Saya tidak pernah masuk ke dalam rumah mereka tetapi mengikut cerita orang, bagi yang berkemampuan,  rekaan dalam rumah mereka boleh menyebabkan rasa tidak percaya ia terletak di Kampong Ayer.

Kampung air ini sebenarnya terdiri daripada perkampungan kecil yang dihubungkan oleh lebih dari 29,140 meter jambatan kaki, dan merangkumi 4,200 binaan termasuk rumah kediaman, masjid, restoran, kedai, sekolah dan sebuah hospital. Laluan pejalan kaki yang panjang tuntas 36 kilometer menghubungkan bangunan-bangunan kampung ini. Pengangkutan utama di kampung ini ialah sampan yang kebiasaannya dilengkapi dengan enjin bot; teksi air persendirian, ataupun swasta, yang kebanyakannya menyerupai bot laju panjang, menyediakan perkhidmatan pengangkutan yang pantas. Dari jauh, kampung ini kelihatan seakan-akan kampung setinggan tetapi sebenarnya penduduk kampung ini menikmati kemudahan moden seperti bekalan elektrik, penyaman udara, televisyen satelit, Internet, dan sistem saliran. Beberapa orang kampung juga membela ayam dan bercucuk tanam dalam pasu. Rumah-rumah kediaman daerah ini mempunyai ciri seni bina unik — bahagian dalam rumah-rumah kayu penuh hiasan yang rapi.

Kampong Ayer telah diduduki selama 1,300 tahun. Antonio Pigafetta menggelarnya "Venice Timur" apabila armada Ferdinand Magellansinggah di kawasan itu pada tahun 1521 Dari segi budaya Brunei, daerah ini merupakan daerah yang penting yang mengekalkan asal-usul petempatan tebing sungai penduduknya. Mengikut Profesor Abdul Aziz daripada Universiti Brunei Darussalam, Kampong Ayer merupakan petempatan air yang paling luas dan termasyhur di Asia Tenggara. Dari segi sejarah, ia merupakan jati diri negara Brunei dan juga sebuah pusat perdagangan terpenting di Borneo.
Pada hari itu kami telah menyewa taxi air dengan bayaran B$20 untuk lawatan sejam. Keunikanya memang tidak boleh dinafikan. Penduduknya ada yang berkereta tetapi kereta mereka diletakkan di daratan bertentangan dengan kampung mereka. Mengapa mereka sanggup berbuat demikian sedangkan mereka mampu memiliki rumah di darat dan kerajaan juga menggalakkan mereka untuk berpindah ke darat?

 Bagi yang berkemampuan dan sengaja tidak mahu berpindah, kemungkinan ianya disebabkan nilai warisan yang tidak boleh ditinggalkan begitu sahaja. Mereka tidak mahu meninggalkan kehidupan yang diwarisi turum temurun. Namun bagi sesetengahnya pula, kerana hanya itulah kehidupan yang mereka kenali.....sungai adalah tempat mereka mencari nafkah, iaitu dari memancing atau memandu teksi air.
Ada juga yang memberi alasan kerana gaya hidup yang sangat berbeza daripada di darat, di mana mereka harus memikul beban kos hidup yang lebih tinggi jika berpindah ke darat. Mereka berasa selesa tinggal di situ kerana hanya perlu membayar kos elektrik dan air kerana mereka sudah ada rumah sendiri. Jika tinggal di darat mereka perlu membayar sewa rumah, dan bagaimana pula dengan kereta?

kedudukan Kampong Ayer di Sg Brunei

Sejak kebelakangan ini kebakaran kerap berlaku di Kampong Air. Kerajaan telah menghentikan kebenaran membina rumah di perkampungan itu. Mengikut cerita pemandu bot kami, bagi mangsa-mangsa kebakaran ini, kerajaan telah menempatkan  mereka sementara waktu di rumah-rumah yang dibina oleh kerajaan sendiri di kampung air itu juga.

Inilah penempatan sementara yg dibina khas utk mangsa2 kebakaran
.......pembinaan yg lebih tersusun
Kerajaan telah menyediadakan kemudahan-kemudahan asas yang cukup dan selayaknya demi keselesaan penduduk-penduduk kampung. Mereka ada semua kemudahan kecuali jalanraya yang tidak diperlukan kerana mereka ada laluan pejalan kaki.

laluan pejalan kaki yg menghubungkan antara setiap rumah dan bangunan

Sekolah Rendah Datu Godam
salah sebuah dari 16 sekolah yg terdapat di perkampungan ini
stesen minyak Shell  terapung
sistem saluran paip yg membawa air bersih ke setiap rumah

saluran paip utama yg banyak terdapat di sini

pencawang elektrik membekalkan tenaga elektrik ke seluruh kampung air

Bomba Kg Air....bot2 yg 'eveready' menyahut panggilan kecemasan

Ada beberapa masjid yang kami dapat lihat hari itu.



Masjid Pehin Datu Imam Hj Abd Mokti, Kg Burong Pungai Ayer, Daerah Brunei dan Muara




Masjid Sultan Omar Ali Saifuddein
Kehidupan  penduduk-penduduk di sini sama sahaja seperti mereka yang tinggal di darat. Mereka perlu kreatif dalam menyesuaikannya apabila berada di atas air.

selain mencari rezki sebagai nelayan dan membawa taxi air mereka juga menjalankan perniagaan 

salah sebuah rumah penduduk.......
seumpama tinggal di flat tingkat atas yg tidak bertanah

kalau di darat kita berkereta ke sana ke mari.......
.di sini mereka berbot  mengurus kehidupan seharian
walaupun rumah kelihatan dhaif, piring astro tetap ada..........hehe!
 Istana Nurul Iman ...... istana terbesar di dunia
pemandangan dari sungai

Friday, 27 December 2013

Tuhau Pembuka Selera

Apabila kita berjalan-jalan atau 'makan angin' ke tempat orang, rasanya tidak lengkap lawatan itu tanpa kita merasai makanan 'istimewa' mereka. Bak kata pepatah "Jauh perjalanan luas pemandangan". Bukan sekadar kita tahu secara teori sahaja budaya sesuatu tempat tetapi mengalaminya sekali. Inilah yang menyeronokkan sesuatu pengembaraan.

Ketka lawatan terakhir saya ke Sabah, saya terjumpa makanan ini (tuhau) secara kebetulan. Saya terjumpanya semasa membeli sayur di salah sebuah gerai sayuran yang banyak terdapat di Kundasang. Memang menjadi tabiat saya kalau melihat sesuatu yang ganjil yang menarik minat saya akan bertanya mengenainya dengan lebih mendalam pada peniaga. Selalunya mereka dengan senang hati  akan memberi maklumat yang dikehendaki.  Menariknya 'tuhau' ini, ia sudah boleh dimakan terus seperti 'kimchi' orang Korea....tidak perlulah saya memprosesnya dari awal.

Tuhau adalah sebutan dalam bahasa Kadazan dan Dusun atau nama saintifiknya E.Coccinea, dan bahasa Iban berbunyi Upak Kecalak. Ia sejenis tumbuhan herba yang hidup subur di kepulauan Borneo, dari jenis pokok rendah dan tidak berbatang keras. Mengikut penjual di gerai  saya membelinya, pokok tuhau ini lebih kurang sama dengan pokok kantan yang terdapat di Semenanjung.

 Untuk kebanyakan resepi tuhau ini, bahagian batang daripada pokok itu digunakan. Namun begitu ada juga yang mengguna bunganya sebagai bahan hidangan. Serunding tuhau juga adalah salah satu masakan yang mengguna samada batang atau bunga pokok ini. Ready-made seruunding ini juga ada dijual di gerai ini tetapi saya tidak membelinya.

batang tuhau.....dikupas lapisan luar dan diambil batang yang lembut
tuhau yang masih berbaki.......
Saya telah membeli 3 biji bekas seperti gambar di atas dengan harga RM 10.00. Masih ada lagi sedikit yang tinggal walaupun hampir setahun saya membelinya. Ia seperti jeruk yang tahan lama kerana diperap dengan air cuka atau limau. Jika disimpan dalam peti ais lagi  lama jangka hayatnya.  Sebelum menghidangkan ready-made tuhau ini, ia boleh diolah mengikut cita rasa masing-masing.....tepuk dada tanya selera....hahahaa.

serunding tuhau. - diproses daripada bunganya....
....sudah ditambah ikan bilis dan kacang tanah goreng
tuhau yang ditambah bawang dan cili api sebagai pembuka selera


sambal tuhau......ditambah belacan, cili api dan udang kering yang ditumbuk