Wednesday 21 August 2019

Transit Tour - Dubai

Ini iklan di airport Amman Jordan
Bagi sesetengah perjalanan udara yang jauh, ia memerlukan kita untuk membuat 'transit' sebelum sampai ke destinasi yang dituju. Transit adalah perhentian sementara samada untuk menukar pesawat atau masih pesawat yang sama, tetapi menurunkan sebahagian penumpang dan mengambil penumpang yang baharu, sebelum meneruskan perjalanan ke tempat yang dituju.

Ada kalanya transit ini mengambil masa yang sangat lama sehingga kita sempat keluar dari airport dan berjalan-jalan sebelum menyambung perjalanan. Kebiasaannya transit yang melebihi 6 jam
sahaja yang dibenarkan keluar dan diberi visa percuma. Itu pun kena lihat kesesuaian masanya kerana jika masa menunggu itu sebahagian besarnya berada pada sebelah malam, agak sukar kita hendak keluar.

Waktu transit inilah yang digunakan oleh agen pelancongan menawarkan 'Transit Tour' kepada para penumpang yang dalam transit. Sesetengah lapangan terbang menawarkan lawatan (tour) dan lain-lain hiburan  seperti pawagam, muzium, persembahan muzik, dan taman tropika di lapangan terbang. Semua ini boleh didapati secara percuma, dan tiada visa diperlukan kerana kita dianggap sebagai penumpang "dalam transit". Pastikan semua dokumen perjalanan ada bersama dengan kjta.

Ada 7 buah lapangan terbang yang memberi lawatan dan aktiviti percuma. Boleh rujuk di sini.

Sebenarnya  masa transit ini boleh dijadikan satu pengalaman melancong secara berjimat kerana ia merupakan satu aktiviti sampingan, mengambil peluang keberadaan kita di tempat tersebut. Kalau kita rajin, kita boleh mencari penerbangan yang ada transit yang lama untuk membolehkan kita 'keluar' sebentar untuk tujuan melancong. Kita juga boleh merancang dan mengatur penerbangan agar dapat berhenti beberapa hari dengan penambahan kos yang sedikit atau kadang-kadang tiada lansung.

Ada beberapa kali saya dan suami menggunakan cara ini untuk melancong semasa transit. Kali pertama ialah semasa perjalanan balik dari Morocco dan transit di Dubai, kemudian transit di Jordan sewaktu pergi dan balik dari Cyprus. Alhamdulillah kami berjaya melawat Burj Khalifa di Dubai, Petra dan al Kahfi di Jordan.

1. Burj Khalifa - 3 April 2017
Kami tiba di Dubai dari Marrakech tengah malam. Kami perlu menunggu selama 18 jam lagi untuk penerbangan ke KL. Kami berkira-kira, jika keluar dari airport selepas subuh kami masih ada lebih kurang 10 jam untuk berjalan-jalan di Dubai. Kami hanya teringin menaiki Burj Khalifa. Jadi sebelum bertolak ke Dubai kami telah membeli tiket naik, dari sebuah agen pelancongan secara online. Alhamdulillah kami berjaya menaikinya ... sangat teruja.😊
Tiket untuk 3 Apr 2017 pukul 11 pagi
2 tiket masuk yang sama tetapi berbeza maklumat dan design
Ketinggian Burj Khalifa 828m ...
...... bangunan tertinggi di dunia sejak 2009
Rekabentuk Burj Khalifa diilhamkan daripada Senibina Islam yang terdapat di rantau ini, seperti senibina pada Masjid Besar Samarra di Iraq, iaitu sebuah masjid dari kurun ke-9. Ia mempunyai 163 tingkat dan sejumlah 57 lif serta 8 eskalator. Pada asalnya Burj Khalifa dikenali sebagai Burj Dubai. Ia dimajukan oleh syarikat hartanah terkenal, Emaar pada 2004 dan siap pada 2009. Ketika Dubai berdepan krisis kewangan global, kerajaan Abu Dhabi di bawah pemerintahan Sheikh Khalifa kemudian memberi bantuan pinjaman kewangan kepada Dubai bagi pembinaan Burj Dubai. Sebagai menghargai bantuan itu, ia kemudian dinamakan Burj Khalifa bagi mengenang jasa Sheikh Khalifa.

Ada banyak cara untuk pergi ke Burj Khalifa dari Dubai Airport. Salah satu caranya ialah dengan menaiki metro. Burj Khalifa terletak di sebuah kawasan yang dipanggil 'Dubai Downtown' dan dekat dengan Dubai Mall. Kami hanya lalu sahaja di Dubai Mall tetapi tidak menyinggah, walaupun terdapat banyak 'attraction' di sini. Masa tidak menizinkan kami untuk 'berlama-lama' di sini.

Naik metro terus dari airport ke Dubai Mall / Burj Khalifa
Kami membeli kad nol untuk menaiki metro. Nol ( نول ) adalah bahasa arab yang bermaksud tambang. Jenis kad yang sesuai untuk kegunaan pelancong adalah kad nol merah. Kad ini memudahkan kita bergerak kerana selain dari menaiki metro, ia juga boleh digunakan untuk menaiki bas dan tram.
Kad nol merah ... sebelah belakang
Kad nol merah untuk 1 hari .... sebelah depan
Ini jejantas untuk pejalan kaki yang
 menghubungkan stesen metro dan Dubai Mall / Burj Khalifa
Ini pemandangan dari jejantas
Akhirnya tiba juga di Burj Khalifa 😌.... alhamdulillah .... lega!
Was here ... pagi 3 April 2017
Ruang menunggu  untuk naik ke 'observation deck'
Selain mencatat rekod sebagai bangunan tertinggi di dunia, Burj khalifa juga mempunyai jarak jalanan lif yang terjauh (504 m) dan mempunyai kelajuan lif di kedudukan ke-3 dalam senarai yang terpantas di dunia dengan kelajuan maksima 36 km/h. Bangunan ini juga pernah menjadi lokasi pengambaran untuk filem aksi terkenal Amerika pada 2011; filem Mission Impossible - Ghost Protocol. Suami saya sangat teruja berjaya sampai ke sini kerana dia suka menonton filem ini berulang kali.
At  The Top ...  tempat yang ingin dituju
Jom naik!

Dek peninjau  'At The Top' berada di tingkat ke-124 pada ketinggian 452 m. Naik lif laju ke aras ini mengambil masa lebih kurang seminit sahaja ... sangat hebat!
Tanda di dinding yang memberitahu ketinggian  observation deck ini

Antara beberapa pemandangan menarik
 yang dapat dilihat dari atas observation deck
Ini observation deck yang dikelilingi kaca
untuk memudahkan kita melihat keluar
2. Dubai Fountain
Di kota Dubai ini banyak tempat yang termasuk dalam ketegori 'ter....' di dunia. Dubai Mall adalah pusat membeli-belah yang terbesar di dunia dan di mall ini juga terletaknya Dubai Aquarium, antara yang terbesar di dunia. Di kaki bangunan Burj Khalifa pula terdapat Dubai Fountain, pancuran air bermuzik (musical fountain)yang terbesar di dunia.

Kenangan bersama Burj Khalifa ...
tengahari 3 Apr 2017
Air pancutnya ditutup pula hari ini
Tengok dalam video sahajalah ......

3. Souk Al Bahar
Souk al Bahar .... juga terletak di sini
.... sebuah pasar tradisional tetapi ditempatkan dalam suasana moden

Souk Al Bahar, which means ‘market of the sailor’ in Arabic, is a modernised experience on the traditional Arabian markets.

Found in the heart of Downtown Dubai is this unique Arabesque hub for shopping, entertainment and dining. It is accessible through the beautiful walkway of The Dubai Mall, overlooking the Dubai Fountain with the Burj Khalifa towering above.

But the most recognisable feature about Souk Al Bahar is the architecture – plentiful in natural stone corridors, restrained lighting and Arabian decor.

4. Jumeirah Grand Mosque
Kami juga sempat melawat sebuah masjid yang terletak di daerah Jumeirah. Ia dibina pada tahun 1976 menggunakan batu putih berukir dan dipengaruhi gaya senibina Fatimid dari Afrika Utara. Masjid ini dikatakan menjadi ikon Dubai yang paling banyak diambil gambarnya.
Was here .... petang 3 Apr 2017
Jumeirah Grand Mosque

Batu putih berukir yang sangat indah
Senibina yang indah
2 menara masjid ini sangat menonjol ..
Kubah di tengah diapit oleh 4 kubah yang lebih kecil

Bahagian dalam masjid
 Masjid ini terbuka untuk umum, dan menyediakan tour beserta dengan tour guide pada sebelah pagi. Namun pada waktu (petang) kami pergi melawatnya. penjaga masjid tidak membenarkan saya masuk kerana saya perempuan😒. Hanya suami sahaja yang dibenarkan masuk .... 😡marah jugalah saya pada hari itu. Selepas aktiviti ini kami terus ke airport.
Balik ke stesen metro naik bas .... tempat menunggu
 yang sangat selesa bertutup dan ada penyaman udara