Sunday, 15 December 2019

Jalan-jalan di Krabi

Saya dan keluarga selalu sahaja  menyeberang sempadan ke Thailand dengan kereta, tetapi hanya ke Padang Besar dan paling jauh ke Hatyai. Setiap kali kalau balik kampung di Perlis akan buat 'shopping' di Padang Besar. Kadang-kadang kami seberang sempadan untuk berjalan-jalan di sebelah Thailand.

Tahun lepas saya berpeluang menemani suami berseminar di Krabi Thailand. Kami mengambil kesempatan ini dengan berjalan-jalan di sini pula kerana ia merupakan lawatan pertama kami ke daerah ini. Semasa di sani kami terjumpa ramai rakyat malaysia yang bercuti bersama keluarga masing-masing. Ramai juga yang ke sana melalui jalan darat dari Padang Besar Perlis.

Dari Padang Besar boleh ke Krabi melalui jalan darat
Thailand merupakan sebuah  negara yang agak besar dan terkenal yang sering dikunjungi oleh pelancong, termasuklah Krabi. Bagi mereka yang datang untuk bercuti semata-mata memang banyaklah tempat menarik yang boleh dikunjungi. Namun bagi saya dan suami yang datang sambil berkerja hanya sempat ke beberapa aktiviti menarik yang sesuai dengan 'kemampuan' kami yang sudah berumur ini.

Kami ke Krabi dari 19-23 Mac tahun lepas dengan menaiki kapalterbang dari KL. Penerbangan ke sana hanya mengambil masa sejam setengah. Dari airport ke bandar Krabi kami menaiki teksi van dan dikenakan bayaran sebanyak THB 150 (RM 21) seorang.

Antara beberapa tempat menarik yang kami sempat kunjungi di celah-celah waktu bertugas:

1. Andaman Sunset at Ao Nang Beach

Pada petang 20 Mac kami ke Pantai Ao Nang untuk melihat detik-detik matahari terbenam. Lokasi ini terkenal di kalangan peminat-peminat aktiviti ini. Hotel penginapan kami agak jauh dari pantai. Jadi kami terpaksa naik tuk tuk dan dikenakan bayaran sebanyak THB 100 untuk 2 orang.

Ao Nang yang biasa disebut sebagai "Krabi", adalah sebuah daerah kecil dan merupakan bandar peranginan di Daerah Mueang Krabi, dalam wilayah Krabi, Thailand. Secara rasmi ia dikenali sebagai Ao Phra Nang ("Princess Bay") tetapi semua orang menggunakan bentuk pendek, Ao Nang. Ia adalah pantai yang paling banyak menerima pengaruh "barat" di Krabi. Pada asalnya ia merupakan tempat tumpuan bagi pelancong "backpacker" tetapi kini tidak lagi. Berbagai jenis pelancong datang ke sini sekarang.

Musim kemuncak kunjungan pelancong ke sini lebih kurang dari 1 November hingga 30 April. Pada musim ini ia menjadi destinasi pantai yang paling sibuk dan paling berorientasikan pelancongan di wilayah ini. Akibatnya ia menjadi salah satu tempat paling mahal di Thailand, di luar Bangkok. Phuket lebih murah jika dibuat perbandingan. Di luar musim kemuncak bandar ini seolah-olah ditinggalkan. Banyak tempat ditutup sepenuhnya, ada yang menghadkan waktu operasi mereka, manakala harga pula kembali menjadi normal dan bandar agak sepi.
Dalam tuk tuk untuk ke Pantai Ao Nang dari hotel
Welcome to Ao Nang Krabi
Monumen ikan todak di Ao Nang Krabi
Pantai Ao Nang .... petang 20 Mac 2018
Laut Andaman ...
Ramai yang menunggu di tembok batu
untuk menyaksikan saat matahari terbenam
Andaman sunset
Menunggu saat matahari terbenam ...
Akhirnya matahari terbenam ... 6.30 pm
Ao Nang waktu malam ... di Muslim Street
Menu: Fried Liang Leave with Egg (Bai Liang Phad Khai), 
Tom Yam Po aek, ikan goreng siakap dan air kelapa .... THB 675
Sebelum berjalan-jalan lebih jauh, kami singgah makan malam terlebih dahulu di Restoran Bangboo Halal Seafood. Restoran ini terkenal di kalangan pelancong muslim. Walaupun harganya agak mahal tetapi ia mempunyai pilihan makanan halal yang berbagai. Restoran ini terletak di Muslim Street yang berhadapan dengan masjid. Sepanjang jalan ini terdapat banyak kedai dan gerai yang menjual makanan halal. Pasar malam juga terdapat di sini.
Masjid Aonang al-Munuawarah berada di tengah pekan
Indah pada waktu malam ... lampu menara bertukar-tukar warna 
Membeli ole-ole untuk dibawa balik di pasar malam ..... 
harga di sini lebih murah dibanding tempat lain di Ao Nang
2. Elephant Trekking

Elephant trekking merupakan salah satu aktiviti menungang gajah yang menarik di Krabi. Walau bagaimana pun aktiviti ini menjadi kontroversi di kalangan pelancong. Ada yang berpendapat industri ini menzalimi gajah-gajah yang digunakan dan ia patut diboikot. Namun bagi saya dan suami tidak melihat dari sudut ini. Pemboikotan sahaja tidak mencukupi untuk menghapuskan industri ini. Ia memerlukan usaha yang lebih dari ini.


Berbagai jenis pekej aktiviti dengan harga yang berlainan
di Aonang Elephant Park
Buat masa ini kami mengambil peluang mencuba pengalaman yang disediakan dan pada masa yang sama aktiviti ini membantu memberi peluang pekerjaan pada pengendali-pengendali gajah ini. Mungkin pada masa akan datang pihak kerajaan boleh memberi pekerjaan alternatif pada kesemua mereka yang terlibat dengan industri ini, dan secara beransur tempat seperti ini akan ditutup terus atau diurus dengan lebih baik sehingga tidak ada gajah yang dizalimi.

Ada orang berpendapat menaiki gajah adalah sama seperti menaiki kuda, keldai dan lain-lain binatang. Pada asalnya binatang-binatang ini juga liar. Kalau ditanya pada kuda, setujukah ia ditunggang dan dipergunakan dalam berbagai-bagai pekerjaan, sudah tentu ia menolak😁. Namun manusia masih mempergunakannya termasuk dalam perlumbaan kuda, tanpa rasa bersalah. 

Gajah sudah digunakan sebagai pengangkutan sejak berzaman-zaman lamanya. Dalam al- Quran juga ada diceritakan kisah Raja Abrahah bersama tentera bergajahnya yang datang ke Mekah untuk merobohkan Kaabah. Gajah juga pernah digunakan untuk menarik batang-batang balak, tetapi kini aktiviti itu sudah dihapuskan. Banyak gajah yang telah diselamatkan dari industi balak ini. Sekurang-kurangnya penglibatan gajah-gajah dalam industri pelancongan ini lebih ringan tanggungannya jika dibandingkan dengan industri pembalakan. 

Kita rasa seperti kejam bila melihat pengendali gajah membawa 'bullhook' atau pencangkuk tajam untuk mengawal gajah yang dinaiki, sama seperti tali sebatan yang digunakan ke atas kuda atau lembu tunggangan. Namun apabila ditanya pada pengendali gajah keperluannya, kami diberitahu, ia digunakan ketika waktu kecemasan sahaja. Memang benar, sepanjang kami berada di atas gajah ianya tidak pernah digunakan.

Bullhook yang dibawa
Pengendali gajah duduk di lehernya

Keadaan hutan yang dilalui
Salah seekor gajah menunggu penumpang
Krabi Town

Aktiviti bersama gajah ini kami buat pada sebelah pagi 21 Mac 2018 dengan bayaran sebanyak THB 550 seorang. Pada sebelah petangnya kami ke bandar Krabi dengan menaiki tuk tuk dari depan hotel. Dari Ao Nang ke Krabi lebih kurang 15 km jauhnya. Menaiki tuk tuk ke sini memang agak lama, hampir 45 minit. Kami mengambil tuk-tuk ini untuk perjalanan pergi dan balik, sambil membawa kami berjalan-jalan di sekitar bandar Krabi. Jumlah bayaran yng diminta sebanyak THB 500 ... puas naik tuk-tuk😄
Ao Nang ke Krabi 15 km

Bandar Krabi .... petang 21 Mac 2018 .....uniknya
di atas kepala tiang  
diletak patung binatang ....
Tiang lampu isyarat.... "ape men" mewakili sejarah Krabi
sebagai tapak pra-sejarah Thailand yang tertua
yang kini berumur 30,000 tahun 
Tiang lampu ......  2 ekor gajah menggantung lampu di belalai ....
Gajah mewakili cara hidup orang Thai di mana binatang ini telah
 memainkan peranan besar dalam sejarah dan perjuangan mereka
3. Chaofah Park
Chaofah Park
Chaofah Park adalah sebuah taman di benteng sungai yang terletak di tengah-tengah bandar Krabi. Ia merangkumi beberapa serta berbagai tarikan untuk pengunjung. Daya tarikan utama adalah laluan pejalan kaki yang panjang di sepanjang sungai. Waktu yang paling selesa ke sini ialah waktu petang di antara 5.30pm -7.30pm, di mana cuaca mula sejuk sedikit.

Pemandangan sungai dari Chaofah Park sangat indah. Pekan Krabi terletak di muara sungai yang luas, terdapat hutan bakau di tebingnya dan di kejauhan kelihatan dengan jelas puncak kembar Khao Kanab yang telah dijadikan sebagai salah satu lambang bandar ini. Walaupun lokasi ini agak sibuk, tetapi ia juga merupakan tempat yang nyaman di mana orang datang untuk bersantai, bersiar-siar sambil menikmati keindahan pemandangannya.
Di latarbelakang .... puncak kembar Khao Kanab
 Selain pemandangannya yang cantik, terdapat juga banyak kemudahan rekreasi di sini. Antara lokasi yang menarik di sini termasuklah seperti:

Black Crab.

Jika anda ke Krabi, tidak lengkap kiranya jika anda tidak melawat Monumen Ketam Gergasi yang dipanggil Black Crab. Ia terletak di tebing Sungai Krabi dan merupakan salah satu tarikan utama di bandar ini. Gelaran Black Crab yang diberikan oleh penduduk setempat melambangkan kehormatan terhadap hutan bakau dan habitat semulajadi ketam hitam. Selain itu, ia juga memberikan gambaran tentang gaya hidup tradisional penduduk setempat. Monumen ini  berjaya menarik ramai pelancong ke kawasan ini untuk bersiar-siar dan bergambar.
Bergambar di sini dulu sementara menunggu giliran 
bergambar bersama Giant Black Crab
Akhirnya ...... sangat ramai pelancong pada petang itu
Ibu dan anak ketam juga menandakan kesuburan
 hutan bakau yang terdapat di seberang sungai
Nok Awk 

Bandar Krabi mempunyai beberapa patung yang menarik, dimana salah satu daripada patung ini adalah helang laut berdada putih. Patung ini terletak di garis pantai Sungai Krabi, berhampiran pusat bandar. Patung burung helang itu dipamerkan dengan sayapnya terbentang seolah-olah bersedia untuk terbang ke udara. Ini menggambarkan bahawa terdapat pembiakan helang-helang ini di wilayah itu.
Nok Awk or White-breasted Sea Eagle ...
Helang melambangkan kekuatan, pengetahuan
dan sikap memupuk orang lain
Maklumat menceritakan biologi burung ini
Batu prasati ini juga sebagai penanda KM 0
0 KM di Jalan Uttarakit sebagai titik rujukan di mana
semua pengiraan jarak jauh di wilayah ini bermula
Di Chaofah Park ini juga ada pasar malam yang menjual makanan tiap-tiap malam, tetapi kami tidak ke sini. Sebaliknya, sebelum waktu Maghrib kami bergerak balik ke Ao Nang, dan membeli makanan di pasar malam yang berdekatan dengan hotel.

Makan malam dengan kebab dari gerai halal ini
4. Four Islands Hopping

Ini adalah aktiviti terakhir kami di Krabi yang bermula dari pagi hingga petang 22 Mac 2019. Kami mengambil pekej "4 Islands Tour" kerana pulau-pulau yang akan dilawati itu berada tidak berapa jauh dari Ao Nang dan nampak seperti tidak "memenatkan". Namun sebenarnya aktiviti ini  agak berat jugalah untuk kami yang "tidak berapa sihat" nih😬
3 buah pulau yang dilawati ....
Ko Poda, Ko Tup dan Ko Kai 
Aktiviti ini memerlukan kita turun dan naik bot beberapa kali, yang memerlukan tenaga yang banyak untuk turun/naik tangga menegak yang disediakan di tepi bot. Ada kalanya perlu terjun ke dalam air yang setinggi pinggang. Ketika inilah talipon bimbit suami termasuk air laut kerana ia berada dalam poket seluar. Talipon yang berumur baru 6 bulan terpaksa dibuang saja akhirnya kerana sudah tidak boleh dibaiki. Jadi kalau ingin mengikuti aktiti seumpama ini pastikan talipon anda dimasukkan dalam beg kalis air terlebih dahulu.
Beg kalis air untuk talipon bimbit .... kepunyaan anak
 ketika mengikuti Island Hopping di Mersing
1. Tub Island - Ko Tup adalah pulau yang pertama kami singgah. Terletak di barat daya Ao Nang dan kedudukan antara Pulau Poda dan Pulau Ayam, Pulau Tup juga adalah antara pulau kecil yang terdapat di kepulauan ini.
Antara pulau tang paling kerap dilawati ....
sikit punya ramai pengunjung bagi sebuah pulau yang kecil
'Longtail boat' yang digunakan untuk membawa pengunjung
Di sini berlaku fenomena alam yang disebut sebagai
Thale Waek atau seperated sea
Thale Waek atau Laut Terpisah adalah fenomena alam yang unik di mana ketika air surut satu tebing pasir akan timbul menghubungkan Pulau Ayam ke dua buah pulau yang lebih kecil iaitu Pulau Mor dan Pulau Tup. Keadaan ini membolehkan kita berjalan melalui tebing ini ke pulau-pulau tersebut. Fenomena ini boleh dilihat dengan jelas 5 hari sebelum dan selepas bulan penuh di antara bulan Disember dan awal May, apabila air pasang dan surut berberapa kali sehari.
Ko Tup ..... tengahari 22 Mac 2018 ...
pasir yang putih dan sangat cantik .... 
Ko Mor dan Ko Tup dari jauh
2.Chicken Island - Ko Kai (Ko Poda Nok) atau Pulau Ayam merupakan persinggahan ke dua kami, tetapi kami tidak mendarat di sini. Bot berhenti di perairan berdekatan denga pulau ini untuk memberi peluang kepada mereka yang ingin membuat aktiviti snorkeling atau berenang-renang sahaja. Perairan di sekeliling pulau ini menjadi lokasi yang baik untuk melihat terumbu karang yang luar biasa. Oleh kerana itu ia amat sesuai untuk aktiviti seperti scuba diving dan snorkeling.

Pulau Ayam adalah sebuah pulau kecil kepunyaan kepulauan Poda yang terletak kira-kira lapan kilometer dari Ao Nang di wilayah Krabi. Ia mendapat nama jolokan ini daripda pembentukan batu yang menyerupai kepala seekor ayam, yang telah diberi oleh pengunjung ke pulau ini. Sangatlah terkenal nama ini sehingga tidak dikenali nama asalnya.
Fenomena Thale Waek - Ko Kai disambungkan oleh
benteng pasir ke Ko Tup dan Ko Mor
Air yang jernih di sekeliling Pulau Ayam
Tak pandai berenang .... main dengan ikan
di anak tangga bot saja

Inilah Pulau Ayam yang terkenal tu ...
batu kepala ayam ini berada di hujung selatan pulau
3. Poda Island - Ko Poda tempat persinggahan ketiga. Di sini kami dijamu makan tengahari, yang telah dibawa dari Ao Nang. Pulau ini adalah antara pulau yang terkecil yang terdapat di Krabi di mana saiznya tidak lebih daripada satu kilometer diameternya. Hampir seluruh pulau dikelilingi oleh pantai pasir putih yang lembut. Namun Ko Poda adalah pulau yang terbesar dalam kumpulan kepulauan Poda,  yang terdiri dari Ko Kai, Ko Mor, Ko Tup dan Ko Poda. Kumpulan pulau ini adalah sebahagian dari Mu Ko Phi Phi National Park.

Di belakang itu adalah pulau kecil batu kapur 
di kelilingi laut ....... ciri unik Pulau Poda
Indah dengan panorama pantai Krabi sebagai latar belakang
Railay Beach - Pantai Phra Nang sebenarnya tempat akhir kami singgah. Dari Ko Poda  hanya mengambil masa selama 25 minit untuk ke pantai Semenanjung Railay. Ia adalah salah satu pantai di Thailand yang paling banyak menarik pelancong untuk mengunjunginya. Pantai ini berada di sebelah selatan Pantai Ao Nang, di sekeliling tanjung yang berbatu. Ia hanya boleh diakses dengan bot sahaja walaupun pantai ini bersambung dengan tanah besar.


Railay Beach - sebuah semenanjung kecil
dengan 4 buah pantai
Dalam perjalanan ke Railay Bech ... panorama pantai Krabi

Semakin menghampiri Pantai Phra Nang
Peta maklumat - tempat menarik yang ada di Phra Nang
Mengikut maklumat yang diberi banyak aktiviti menarik yang boleh dibuat di Phra Nang ini. Selain pemandangannya yang indah dan tenang, keunikan pantai ini ialah ia mempunyai pantai pasir putih yang indah, tebing batu kapur yang tinggi, gua dan lagun yang tersembunyi di sebalik tebing, semuanya  dalam jarak yang sangat dekat, boleh sampai dengan berjalan kaki sahaja. Walaupun begitu kami tidaklah pergi ke semua tempat yang disebut kerana kesuntukan masa dan kurang berupaya.
Phra Nang Cave Beach .... dikatakan yang tercantik
di Semenanjung Railay .... petang 22 Mac 2018
Teringin nak mencelup dalam air yang begitu cantik ....
tetapi suasana tidak menizinkan😞
Tebing Batu Kapur yang banyak terdapat di sini
Close-up view .....
Gua ini dijadikan tempat pemujaan penganut
simbol lingga (phallic symbol)
Saya hanya melihat dari luar gua tempat pemujaan ini kerana batang-batang zakar yang dijadikan sebagai objek pemujaan itu agak memalukan bagi kaum wanita😳Mengikut pencarian saya di internet, pemuja simbol lingga merupakan pengikut dari aliran atau anutan sesuatu golongan yang melakukan pemujaan terhadap lambang atau simbol yang menyerupai kemaluan lelaki atau zakar.

Mengikut cerita orang Thai, pada zaman dahulu kebanyakan nelayan akan datang ke sini untuk memuja sebelum turun ke laut. Mereka percaya persembahan yang dibuat akan membantu mereka mendapatkan hasil tangkapan yang lumayan serta melindungi mereka dari bahaya. Kini masih ada lagi nelayan yang datang ke sini untuk memuja tetapi tidak ramai.

Secara keseluruhannya aktiviti Island Hopping ini menyeronokkan tetapi sayang, saya dan suami tidak dapat mengikuti dengan sepenuhnya semua aktiviti yang disediakan. Alangkah seronoknya jika kami dapat melalui aktiviti ini di zaman muda😊Apa-apa pun saya bersyukur masih diberi peluang melaluinya.

Selepas melalui trip ini kami bercita-cita untuk membuat 'family trip' pula ke sini melalui jalan darat tetapi masih belum berjaya. Insya  Allah kami akan mencuba jika dipanjangkan umur.


Thursday, 10 October 2019

Petra vs Mada'in Saleh - Nabatean vs Thamud

Al-Khazneh Petra
Petra di Jordan dan Mada'in Saleh di Arab Saudi dianggap sebagai kota kembar kerana persamaan saki-baki binaan yang terdapat di kedua-dua tempat ini. Petra merupakan ibu kota kerajaan Nabatea manakala Mada'in Saleh ialah kota kedua mereka.

Mada'in Saleh menduduki kedudukan strategik pada laluan perdagangan kuno yang menghubungkan Arab selatan, Mesopotamia, Levant, dan Mesir. Laluan di Al Hijr ini berasal dari selatan Semenanjung Arab berpecah menjadi dua cabang, satu menuju ke utara melalui Tabuk dan berakhir di Petra Jordan, sementara cabang kedua menuju Mesopotamia melalui Tayma di utara Arab. Lokasi strategik yang penting ini telah menjadikan Mada'in Saleh sebagai pusat perdagangan Nabataea yang utama di selatan dan juga destinasi ekonomi yang penting untuk kabilah perdagangan.
Jalan perdagangan utama Empayar Nabatea
Sumber: http://nabataea.net
Banyak telah diperkatakan tentang siapakah yang sebenarnya yang membina kota purba ini ... kaum Nabatea atau Thamud?Ahli arkeologi mengatakan kota-kota ini dibangun dan dihuni oleh kaum Nabatean di sekitar abad ke 6-4 SM dan pada abad ke 8 M peradaban ini mula hilang dengan kehancuran dan kemusnahan kota mereka.

Penempatan yang meluas di tapak ini terjadi pada abad pertama Masihi, ketika mana ia berada di bawah pemerintahan raja Nabatea al-Harith IV (9 SM - 40 M), yang menjadikan Mada'in Saleh ibu kota kedua kerajaan, setelah Petra di utara. Kerajaan Nabatea yang berpusat di Petra Jordan berkembang ke selatan dan menguasai Mada'in Saleh, yang mencapai puncak peradabannya di masa ini. Mereka sangat berkemahiran dalam memahat dan mengukir batu, menggerudi perigi atas batu, menggali tangki air hujan dan mengukir tempat ibadah di atas batu.

Kaum Thamud benar-benar wujud?

Bagaimana pula pendapat ahli arkeologi terhadap kaum Nabi Saleh iaitu kaum Thamud, sebagaimana yang disebut dalam Quran? Adakah mereka benar-benar wujud?

Sumber-sumber sejarah mengungkapkan, sekelompok orang yang disebut dengan Thamud benar-benar pernah ada. Masyarakat al-Hijr (batu) sebagaimana disebutkan dalam al-Quran dikatakan sama dengan kaum Thamud. Nama lain dari Thamud adalah Ashab al-Hijr. Dalam Ensiklopedia Islam, kata Thamud adalah nama dari suatu kaum, sedangkan kata al-Hijr adalah salah satu di antara beberapa kota yang dibangun oleh orang-orang tersebut.

Sumber rujukan tertua yang ada kaitan dengan Thamud terdapat pada sebuah inskripsi Raja Assyria, Sargon II (715 SM) yang berbangga dengan kemenangannya ke atas kaum Thamud dalam salah satu pertempurannya.
Petikan dari ... e-BOOK
Rujukan bertulis yang lain boleh didapati daripada berbagai penulis di berbagai zaman yang ada menyebut nama kaum ini.

Returning to textual references, Diodorus, a Greek historian writing in the first century BC, mentions a group called Thamoudēnoi in North-Western Arabia. A little later, Pliny, the Elder (d. 79 AD), a Roman historian, while writing his “Natural History”, mentions the Thamudaei – a people dominant in Hegra, adjoining the Nabataeans. Later still, we find them mentioned by Ptolemy (d. 168AD), in his Geography.

More than a century after Jesus, in the reign of the Roman emperor Marcus Aurelius (d. 180 AD), we find that a part of the Thamud tribe was enrolled in the Roman army. A temple they constructed at Rawwafa, 200 miles north of Medina, mentions the following in a Greek-Nabataean bilingual inscription:

“For the wellbeing of the rulers of the whole world . . . Marcus Aurelius Anthoninus and Lucius Aurelius Verus, who are the conquerors of the Armenians. This is the temple that was built by the tribal unit of Thamud, the leaders of their unit, so that it might be established by their hands and be their place of veneration for ever”

Further confirmation of their service under the Romans, comes via a late 4th (or early 5th century) military document Notitia Dignitatum, which clealy mentions two cavalry units of Thamud, one serving in Egypt and the other in Palestine.



Bila kaum Thamud hidup?
Menurut kebanyakan ahli arkeologi dan sejarah, kaum Thamud ini dianggarkan hidup pada abad ke-8 sebelum masehi, iaitu sekitar tahun 800 SM. Namun mengikut apa yang disebut dalam al-Quran, kaum ini hidup jauh lebih awal daripada yang telah disebut oleh pengkaji sejarah. Firman Allah SWT,
"Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum Aad, dan di tempatkannya kamu di bumi, (dengan diberi kemudahan) untuk kamu mendirikan istana-istana di tanahnya yang rata, dan kamu memahat gunung-ganangnya untuk dijadikan rumah. Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah itu dan janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi". (Al-A'raaf 7:74)

Mengambil petikan ayat ke 74 dari surah Al-A’raf, keturunan kaum Thamud hadir setelah kaum ‘Ad. Kewujudan mereka telah dapat dipastikan tetapi informasi berkenaan bagaimana mereka berada di kawasan tersebut tidak dapat dipastikan.

Nabi Saleh AS memerintahkan umatnya untuk mengambil peringatan dan pelajaran dari kejadian yang pernah menimpa umat Nabi Hud (kaum ‘Ad). Sementara kaum ‘Ad ditunjukkan contoh dari kaum Nabi Nuh yang pernah hidup sebelum mereka. Kaum ‘Ad mempunyai kaitan penting dengan kaum Nabi Nuh AS. Ketiga-tiga kaum ini mempunyai hubungan sejarah yang saling berkaitan.
Menurut al-Quran, kaum yang pertama dihancurkan adalah kaum Nuh, seterusnya kaum Nabi Hud (‘Ad) dan kaum Nabi Saleh (Thamud)

Tarikh sebenar keberadaan kaum Thamud memang tidak dapat dipastikan dengan tepat. Namun mengikut pendapat setengah ahli agama yang berpandukan al-Quran, kaum Thamud zaman Nabi Saleh hidup dalam satu jangka masa di antara zaman Nabi Nuh-Hud dan zaman Nabi Ibrahim-Musa. Mengikut sejarah kisah-kisah Nabi, Nabi Saleh AS diutuskan kepada kaum Thamud sebelum Nabi Musa AS, kerana salah seorang dari mereka yang beriman telah memberi peringatan kepada Firaun akan apa yang telah terjadi kepada kaum yang telah dimusnahkan. Firman Allah SWT,

Dan berkatalah pula orang yang beriman itu: "Wahai kaumku! Sesungguhnya aku bimbang kamu akan ditimpa (kebinasaan) sebagaimana yang telah menimpa kaum-kaum yang bergabung (menentang Rasul-rasulnya) (Ghaafir 40:30)
"(Iaitu) seperti keadaan kaum Nabi Nuh, dan Aad (kaum Nabi Hud), dan Thamud (kaum Nabi Soleh), serta orang-orang yang datang kemudian daripada mereka (seperti kaum Nabi Lut). Dan (ingatlah) Allah tidak menghendaki berbuat kezaliman kepada hamba-hambaNya. (Ghaafir 40:31)

Kaum Bani Israel juga telah diperingatkan oleh Nabi Musa AS akan kehancuran kaum-kaum yang ingkar sebelum mereka. Firman Allah SWT,
Dan Nabi Musa berkata: "Kalau kamu dan sesiapa jua yang ada di muka bumi seluruhnya berlaku kufur ingkar, maka (hal yang demikian tidak merugikan Allah), kerana sesungguhnya Allah adalah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji. (Ibrahim 14:8)
(Mengapa kamu masih berdegil) bukankah telah datang kepada kamu khabar berita orang-orang yang terdahulu daripada kamu, iaitu kaum Nabi Nuh, dan Aad juga Thamud serta orang-orang yang kemudian daripada mereka ? Tiada sesiapapun yang mengetahui bilangan mereka melainkan Allah. Mereka telah didatangi oleh rasul-rasul mereka dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, lalu mereka meletakkan tangan mereka ke mulut mereka sambil berkata: "Sesungguhnya kami kufur ingkarkan apa yang - mengikut dakwaan kamu - kamu diutus membawanya, dan sesungguhnya kami adalah dalam keadaan yang meragukan terhadap iman dan tauhid yang kamu ajak kami kepadanya". (Ibrahim 14:9)

Di bawah ini adalah senarai para Rasul dan Nabi yang disusun mengikut turutan tahun mereka diutuskan, dan ini juga hanyalah pendapat setengah ulamak.

Urutan 25 Nabi mengikut tahun

1. Nabi Adam - 5872-4942 B.C - Earth ( Wiki Data ) - kontra dengan penemuan-penemuan tengkorak pra sejarah berumur ribuan tahun sebelum masehi.
2. Nabi Idris - 4533-4188 B.C - Babil Irak
3. Nabi Nuh - 3993-3043 B.C - Selatan Irak modern
4. Nabi Hud - 2450-2320 B.C - Timur Hadhramaut, Yaman
5. Nabi Shaleh - 2150-2080 B.C - Hijaz dan Syam
6. Nabi Ibrahim - 1997-1822 B.C - Irak
7. Nabi Ismail - 1911-1779 B.C - Qabilah Yaman, Mekkah
8. Nabi Luth - 1950-1870 B.C - Sadum, Syam, Palestina
9. Nabi Ishaq - 1761-1638 B.C - Al-Khalil Palestina
10.Nabi Yakub - 1837-1690 B.C - Bani Israil di Syam
11.Nabi Yusuf - 1745-1635 B.C - Mesir
12.Nabi Syu'aib - 1600 - 1500 B.C - Madyan
13.Nabi Ayub - 1540-1420 B.C - Haran, Syam
14.Nabi Zulkifli - 1500-1425 B.C - Damaskus
15.Nabi Musa - 1527-1408 B.C - Yordania modern
16.Nabi Harun - 1531-1408 B.C - Sina, Mesir
17.Nabi Daud - 1010 - 970 B.C - Israel
18.Nabi Sulaiman - 975-935 B.C - Baitul Maqdis-Palestina
19.Nabi Ilyas - 910-850 B.C - Israel, Syam
20.Nabi Ilyasa - 885-795 B.C - Israel, Syam, Palestina
21.Nabi Yunus - 820-750 B.C - Irak
22.Nabi Zakaria - 100-20 B.C - Palestina
23.Nabi Yahya - 31-1 B.C - Israel, Palestina
24.Nabi Isa - 1-32 B.C - Israel, Palestina
25.Nabi Muhamad SAW - 20 Apr 570/571 - 8 Juni 632 - Arab
(Sumber :http://linidakwah.blogspot.com)

Pengkaji sejarah telah menganggarkan Nabi Musa AS hidup sekitar abad ke 16 SM. Jika tepat kiraannya, ini bermakna Nabi Saleh AS telah pun hidup bergenerasi atau berkurun-kurun lamanya sebelum Musa. Sesungguhnya al-Quran juga ada menyebut kehadiran banyak generasi selepas kaum Thamud yang pertama tanpa menyebut garis masa yang tertentu. Firman Allah SWT,
Dan (demikian juga) kaum Nabi Nuh, ketika mereka mendustakan Rasul-rasul Kami, Kami tenggelamkan mereka, dan Kami jadikan mereka satu tanda (yang menjadi contoh) bagi umat manusia; dan Kami sediakan bagi sesiapa yang zalim; azab seksa yang tidak terperi sakitnya. 
(Al-Furqaan 25:37)

Dan (demikian juga Kami telah binasakan) Aad dan Thamud serta Ashaabur-Rassyi dan banyak lagi dalam zaman-zaman di antara masa yang tersebut itu. (Al-Furqaan 25:38) |
(Dokumentasi Guntara Nugraha Adiana Poetra)
sumber: 
https://www.dakwatuna.com
Di mana-kah kaum Thamud tinggal ?

Bila dan di mana Kaum Thamud tinggal secara tepat agak mustahil untuk ditetapkan. Oleh kerana itu tinggalan-tinggalan daripada kaum ini juga hampir mustahil dikenal pasti bagi sebuah peradaban kuno yang telah hidup beribu-ribu tahun dahulu.

Walau bagaimanapun, masih terdapat beberapa buah tapak arkeologi yang menarik di tanah Arab di mana saki-baki binaan daripada tamadun yang telah hilang terpelihara dengan baik, seperti tapak arkeologi al-Hijr (Mada'in Saleh). Namun ada di antara kita (orang Islam) telah tersilap dengan menyamakan tapak seperti ini dengan kaum Thamud (pertama) yang disebut dalam al-Quran. Walhal ahli arkeologi percaya bahawa sebenarnya kaum lain yang dikenali sebagai Nabatea yang telah membina sebahagian dari tapak-tapak ini.

Mengapakah timbulnya kekeliruan ini? Ada beberapa kemungkinan mengapa perkara ini berlaku. Salah satunya berhubung penggunaan nama Thamud. Mengikut catatan Abdullah ibn Umar (anak khalifah Umar al-Khatab) dan Ibn Kathir, ada pihak yang menamakan wilayah Al-Hijr sebagai Thamud, manakala daerah Mada'in Saleh sebagai Ardh Thamud (Tanah Thamud) dan Bait Thamud (Rumah Thamud). Maknanya di sini, nama Thamud bukanlah dituju kepada kaum-kaum yang pernah tinggal di Mada'in Saleh seperti kaum Lihyanite dan Nabatea, tetapi dituju pada daerah itu sendiri.

Selepas kaum Thamud yang asal dimusnahkan, kemungkinan nama ini digunakan oleh kaum-kaum yang baharu yang menetap di daerah Mada'in Saleh. Mengikut sumber-sumber klasik Arab, telah dipersetujui bahawa satu-satunya kaum asal Thamud yang masih tinggal ialah kaum Bani Thaqif yang menetap di bandar Taif di selatan Mekah. Bani Thaqif sudah berada di Taif sejak abad ke 6 M sehingga kini. Nabi Muhammad dilahirkan pada 570 M, dan ketika beliau ke Taif pada 619 M untuk berdakwah, baginda telah mendapat tentangan yang begitu hebat sekali dari penduduk Taif. Mengikut ahli sejarah lembah Taif sudah didiami sejak 5,000 tahun yang lalu.
Kekeliruan ini makin bertambah apabila nama Thamud hari ini digunakan oleh setengah pihak, untuk merujuk secara meluas pada berbagai kaum di sepanjang sejarah, bukan hanya pada kaum yang disebut dalam ai-Quran. Contohnya, terma 'Thamudic' adalah satu nama yang direka oleh ahli akademik di kurun ke-19 untuk tujuan mengklasifikasikan bahan-bahan kajian mereka yang berbentuk inskripsi atau batu bertulis.

Petikan dari Wikipedia

Thamudic is a name invented by nineteenth-century scholars for large numbers of inscriptions in Ancient North Arabian (ANA) alphabets which have not yet been properly studied. It does not imply that they were carved by members of the ancient tribe of Thamud. These texts are found over a huge area from southern Syria to Yemen. In 1937, Fred V. Winnett divided those known at the time into five rough categories A, B, C, D, E. In 1951, some 9000 more inscriptions were recorded in south-west Saudi Arabia which have been given the name Southern Thamudic.

Kajian ahli arkeologi yang terkini mengatakan sejumlah besar batu bertulis dan gambar-gambar kaum Thamud tidak hanya ditemui di Jabal Athlab, tetapi juga di seluruh Arabia tengah (Brittanica Micropedia, Vol. 11, hlm 672). Mereka telah menemui satu tapak arkeologi yang penting di kota Al-‘Ula. Kota ini telah dihuni hingga tahun 1970. Mereka berpendapat pada sekitar 200 SM, kaum Nabatea telah menggantikan kaum Thamud menguasai kota Dedan (Al-Ula) sampai Al-Hijr (Madain Saleh)

Di manakah tempat tinggal kaum Thamud dari al-Quran sebenarnya? Dalam al-Quran Thamud disebut sebanyak 26 kali samada dalam bentuk kata yang berdiri sendiri ataupun untuk menunjukkan kaum. Dalam hadis juga ada disebut dengan pasti akan tempat kejadian kehancuran kaum Thamud. Berdasarkan hasil kajian arkeologi dan sejarah terkini mengenai kehidupan dan peninggalan bangsa Thamud ini, para ahli arkeologi berjaya menemui dan menetapkan keberadaan kaum Thamud, di antara Yaman selatan dan utara Madinah, yang disebut dengan nama Madain Saleh.
Dipercayai kaum Thamud berasal dari kaum Ad dari Arabia selatan ...
proses penghijrahan berlaku selama berkurun-kurun sehingga
akhirnya mereka menetap di utara Semenanjung Arab
Al-Quran menyebutkan, kaum Thamud membuat rumah atau bangunan sesuai dengan gaya hidup mereka . Kaum Thamud dan peninggalannya, seperti disebutkan dalam al-Quran, merupakan fakta sejarah yang dibenarkan oleh banyak penemuan arkeologi terkini.

Thamud dalam hadis,

Abdullah bin Umar r.a. menceritakan: (Pada tahun ke-9 hijrah ketika dalam perjalanan ke Tabuk untuk mempertahankan Madinah daripada kemungkinan serangan tentera Rom) kami melalui kawasan al-Hijr (negeri kaum Thamud yang dimusnahkan Allah) bersama Rasulullah SAW. Baginda lantas bersabda: “Jangan kalian masuk ke negeri kaum yang menzalimi diri mereka sendiri (yang akhirnya dimusnahkan Allah) melainkan dalam keadaan menangis bimbangkan azab yang pernah menimpa mereka akan turut menimpa kalian.” Kemudian baginda mempercepat langkahnya sehingga meninggalkan tempat itu,  (Sahih Bukhari dan Muslim)

Abdullah bin Umar r.a. menceritakan: bahawasanya orang ramai turun bersama Rasulullah shallahu’alaihiwasallam ke Hijr, bumi kaum Tsamud. Lalu, mereka pun mengambil air daripada telaga dan membuat adunan roti daripadanya. Rasulullah shallahu’alaihiwasallam pun mengarahkan supaya dicurahkan apa yang mereka ambil daripada telaga itu dan memberikan adunan-adunan itu kepada unta dan mengarahkan mereka supaya mengambil air daripada telaga-telaga yang diingini unta. [Al-Bukhari (3379); Muslim (7657]

Tempat yang dimaksudkan adalah Wadi al-Qura (Valley of Villages), terletak antara Madinah dan Tabuk. Al Hijr kini dikenali sebagai Mada'in Saleh, atau Kota Saleh. Tempat ini juga ada disebut dalam Taurat (the old testament) dan juga dalam kitab Injil (dikenali dengan nama Dedan). Kaum Thamud telah dibinasakan oleh Allah kerana kekufuran mereka dan juga kedegilan mereka membunuh unta Nabi Saleh yang Allah jadikan sebagai bukti akan kenabiannya.

Maka mereka pun menyembelih unta itu, dan mereka menderhaka terhadap perintah Tuhan mereka, sambil berkata: "Hai Soleh! Datangkanlah azab yang engkau telah janjikan kepada kami, jika betul engkau dari Rasul-rasul yang diutus (oleh Allah)". (Al-A'raaf 7:77)
Oleh itu, mereka pun dibinasakan oleh gempa bumi, lalu menjadilah mereka mayat-mayat yang tersungkur di tempat tinggal masing-masing. (Al-A'raaf 7:78)

Namun lembah ini sekarang dikenali sebagai Wadi Al-Ula. Sebelumnya ia dikenali sebagai Wadi Dedan atau Wadi al-Qura. Dengan berpandukan pada kisah Nabi Saleh yang banyak diceritakan dalam al-Quran serta hadis dan penemuan-penemuan arkeologi, ahli-ahli sejarah telah memutuskan Mada'in Saleh atau al-Hijr sebagai tempat kaum Nabi Saleh iaitu Thamud yang telah dimusnahkan oleh Allah.
sumber: https://www.jstor.org
Kaum Thamud atau Nabatea yang membina Mada'in Saleh?
Persoalan ini telah menyebabkan orang Keristian dan juga segelintir orang Islam 'liberal' yang mempersoalkan kedudukan al-Quran sebagai kitab Allah. Mereka mengatakan al-Quran hanyalah kitab yang diciptakan oleh Nabi Muhammad SAW sendiri kerana terdapat banyak fakta-fakta yang tidak betul di dalamnya ketika menceritakan kisah Nabi Saleh AS. Mereka juga mempertikaikan kebenaran hadis yang menyebut kisah kaum Thamud ini. Antara alasan mereka ialah:

1. Binaan-binaan yang berada di Mada'in Saleh bukan dibina oleh kaum Thamud tetapi oleh kaum Nabatea. Ianya telah dibina antara abad pertama SM dan abad pertama M.

2. Binaan yang ada juga bukanlah rumah tetapi adalah kuburan.

Walaupun kebanyakan binaan yang terdapat di tapak arkeologi al-Hijr bertarikh dari abad 1SM dan abad 1M, tetapi penemuan terkini menunjukkan telah ada kehidupan manusia di sini seawal abad ke-3 atau ke-2 SM. Penemuan sejarah juga telah menunjukkan bahawa kaum Thamud telah tinggal di kawasan al-Hijr sejak abad ke-8 lagi. Kawasan ini adalah tempat yang popular untuk penempatan kerana iklim dan keadaan semulajadi yang mudah disesuaikan untuk kehidupan, dengan ketersediaan air tawar di kawasan tersebut.
Seperti yang telah disebut sebelum ini kaum Thamud adalah dari rumpun yang sama dengan kaum Ad (QS 7:74). Adalah dipercayai asal-usul mereka dari Arabia selatan, iaitu tempat kaum Ad pernah hidup. Kedua-dua mereka adalah terdiri dari bangsa Semite.

1. Nabi Hud bin Abdullah bin Rabah bin Al-Khulud dari keturunan Sam bin Nuh.

2. Nabi Shaleh bin Ubaid bin ‘Ashif dari keturunan Sam bin Nuh.

Ketika kaum Ad dimusnahkan kerana enggan menerima ajaran yang dibawa oleh Nabi Hud AS, ada sebahagian kecil di antara mereka yang menerima dakwah Nabi Hud telah diselamatkan oleh Allah dari bala bencana tersebut. Di antara mereka juga adalah orang yang beriman kepada ketauhidan yang telah diperingatkan oleh Nabi Nuh AS (QS 14:9). Kemungkinan merekalah masyarakat awal yang membentuk ketamadunan keturunan kaum Thamud. Disebabkan kota dan tempat mereka telah hancur, mereka perlu berhijrah keluar untuk mencari tempat baharu.
Dan apabila datang azab Kami, Kami selamatkan Nabi Hud beserta dengan umatnya yang beriman, dengan rahmat dari Kami; dan Kami selamatkan mereka dari azab yang keras. 
(Hud 11:58)

Dipercayai perkara yang sama juga berlaku ketika Kaum Thamud dihancurkan oleh Allah SWT. Sehari sebelum hari turunnya azab yang telah ditentukan untuk mereka, dengan izin Allah berangkatlah Nabi Saleh bersama para pengikutnya yang beriman menuju Ramallah (sebahagian pendapat sahaja), sebuah tempat di Palestin, meninggalkan Hijr dan penghuninya. Mereka yang kufur habis binasa ditimpa halilintar yang dahsyat beriringan dengan gempa bumi yang mengerikan.


Maka Nabi Soleh pun meninggalkan mereka sambil berkata: "Wahai kaumku! Aku telah menyampaikan kepada kamu perutusan Tuhanku, dan aku telah memberi nasihat kepada kamu, tetapi kamu tidak suka kepada orang-orang yang memberi nasihat". (Al-A'raaf 7:79) 
Ke mana Nabi Saleh AS dan pengikutnya berhijrah tidaklah dapat dipastikan dengan tepat, tetapi kemahiran memahat batu yang dimiliki oleh mereka terus kekal selama beribu tahun di kalangan pengganti mereka di kawasan tersebut. Madain Saleh telah diduduki oleh banyak tamadun yang bersilih-ganti dan masing-masing meninggalkan kesan senibina yang tersendiri. Kajian arkeologi mendapati sebelum kaum Nabatea berada di kawasan ini, ia telah terlebih dahulu diduduki oleh kaum Lihyanite dan Dedanite.
Hadis: Riwayat Ibn Umar ( lihat hadis di atas ..... )
Sebab hadis Ibnu Umar di atas diucapkan terkait tempat yang bernama Hijr. Ketika menjelaskan hadis ini, Al-Hafidz Ibnu Hajar mengatakan,

Hadis ini mencakupi tempat tinggal Thamud dan kaum selain mereka, yang keadaannya seperti Thamud. Meskipun sebab adanya hadis itu adalah pemukiman Thamud. (Fathul Bari, 6/380).

Al-Ḥijr kini adalah sebuah dataran yang luas, yang diserikan dengan bukit-bukit yang dilihat dari luar seperti rumah atau makam yang telah diukir. Keadaannya kelihatan sama seperti tempat tinggal kaum Thamud yang digambarkan dalam al_Quran, sehingga mendorong sebahagian penulis mendakwa yang ia adalah rumah-rumah kaum Thamud.

Nabi SAW bersama sahabat-sahabat baginda pernah melawat tanah kaum Thamud dan merenung saki-baki runtuhan milik ramai penyembah berhala serta memikirkan kemusnahannya, tetapi mereka tidak mengatakan bahawa ada terdapat artifak tertentu di situ kepunyaan kaum Thamud pertama dari al-Quran. Runtuhan itu telah dikenal pasti oleh Nabi SAW sebagai kepunyaan "orang-orang yang menganiaya diri mereka sendiri" tanpa mengkhususkannya kepada kaum Thamud pertama. Kemungkinan besar kebanyakan runtuhan yang terdapat di sana adalah kepunyaan "banyak generasi" selepas mereka. Bertepatan sekali dengan Firman Allah SWT,

Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan Kami turunkan hujan atas mereka dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka mereka, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain? (Al-An'aam 6:6)

Petikan dari https://en.wikipedia.org

Historian and scholar, Ibn Khaldun also mentions the Thamud several times in his universal history Kitābu l-ʻibar (Arabic: كتاب العبر‎) (the Book of Lessons) written in the late 14th century, but only in passing, seldom giving much information.

This can be illustrated by what happened among the nations. When the royal authority of ʿĀd was wiped out, their brethren, the Thamud, took over. They were succeeded, in turn, by their brethren, the Amalekites. The Amalekites were succeeded by their brethren, the Himyar. The Himyar were succeeded by their brethren, the Tubba's, who belonged to the Himyar. They, likewise, were succeeded, by the Adhwa'. Then, the Mudar came to power.

— Muqaddimah ("Introduction"), Chapter II

The Yemen, al-Bahrayn, ‘Oman, and the Jazirah have long been in Arab possession, but for thousands of years, the rule of these areas has belonged to different (Arab) nations in succession. They also founded cities and towns (there) and promoted the development of sedentary culture and luxury to the highest degree. Among such nations were the ‘Ad and the Thamud, the Amalekites and the Himyar after them, the Tubba‘s, and the other South Arabian rulers (Adhwa) . There was a long period of royal authority and sedentary culture. The coloring of (sedentary culture) established itself firmly. The crafts became abundant and firmly rooted. They were not wiped out simultaneously with (each ruling) dynasty, as we have stated. They have remained and have always renewed themselves down to this time, and they have become the specialty of that area. Such (special Yemenite) crafts are embroidered fabrics, striped cloth, and finely woven garments and silks.

— Muqaddimah Chapter V
Saluran air ditebuk di dinding bukit
Petra Jordan


Di bawah adalah kronogi berlakunya keruntuhan peradaban kaum Nabatea. Mungkin ia juga adalah salah satu kaum yang dihukum dan dihapuskan oleh Allah SWT kerana kesesatan akidah mereka.
Wallahu'alam .... Allah lebih mengetahui



Petikan dari: 
https://www.nationalgeographic.com

64 B.C. Despite being forced to recognize Rome’s power, Petra reaches its zenith of splendor in this period—until the Roman emperor Trajan formally annexes the city in A.D. 106.
A.D. 363 Now part of the Byzantine Empire, several of Petra’s buildings are used as churches. An earthquake seriously damages many structures, and the city is gradually abandoned.
700-1096 Following the Islamic conquest, Petra becomes little more than a village. During the First Crusade, the Christian king of Jerusalem, Baldwin I, occupies Petra, now part of the barony of Karak.
1217-1276 After Saladin defeats the Crusaders in 1187, Petra returns to Muslim hands. A German, Thetmar, writes of visiting in 1217. Later, the Mamluk sultan Baybars I found Petra deserted.
1812 Swiss scholar Johann Ludwig Burckhardt becomes the first European for centuries to enter Petra. Disguised as a Muslim, he correctly identifies the ruins as the former Nabataean capital.



Related posts: