Monday, 22 February 2010

Kampung Pulau Gaya Asli - Sungguh Unik!

Semasa lawatan saya ke Kota Kinabalu baru-baru ini, salah satu  destinasi pelancongan yang menarik dan menjadi target lawatan kami  ialah kampungan rumah atas air. Hari terakhir kami di sana,  kami telah berkesempatan menyewa sebuah bot yang membawa kami ke Kampung Pulau Gaya Asli. Di Pulau Gaya terdapat lima buah kampung iaitu  Kampung Pondo, Kersuapan, Lok Urai, Lok Baru dan Kampung Pulau Gaya Asli.
Kampung Pulau Gaya Asli
Kami membayar sebanyak RM40 untuk satu bot. Hari itu laut agak bergelora juga, membuatkan bot yang dinaiki seperti dipukul. Kalau lalu jalan darat, rasanya seperti terlanggar benda di atas jalan. Hati berdebar-debar juga (berlaku setiap kali naik bot)  kerana kelemahan kami yang tidak tahu berenang. Walau apapun,  pada hari itu kami dibekalkan jaket keselamatan ....... tenanglah hati sikit!

Dalam perjalanan ke pulau itu kami melalui sebuah penempatan yang agak terpisah dari yang berada di pulau. Ia terletak lebih jauh ke tengah laut dan rupa-rupanya itu adalah penempatan pendatang asing dari Filipina. Kadangkala mereka ini diserbu oleh pihak keselamatan. Manakala yang tinggal berhampiran dengan Pulau Gaya kebanyakannya adalah dari kalangan bangsa Bajau dan Ubian.
Penempatan pendatang asing dari Filipina

Apabila sampai di Kampung  Pulau Gaya Asli kami dibawa ke SM Pulau Gaya. Kami ditinggalkan di situ selama lebih kurang 15 minit untuk meninjau sekolahnya. Lawatan kami hari itu hanyalah ke sekolah ini. Jadi kami tidak berkesempatan untuk melihat kampungnya dengan lebih dekat. Kami juga tidak pergi ke SK Pulau Gaya yang terletak di bahagian lain tetapi hanya melihatnya dari jauh.  Walau bagaimanapun ianya adalah satu pengalaman yang unik ....... sekolah di atas air ..... lengkap seperti sekolah biasa ...... ada air-cond, ada surau, ada bot lagi menggantikan bas! Malangnya kami tidak dibenarkan masuk lebih jauh ke dalam ........ jadi kami tidak dapat melihat padang permainannya. Mengikut pemandu kecil kami (berumur 11 tahun) mereka bermain di "bawah" ....... di daratlah agaknya.
SMK Pulau Gaya yang terletak di Kampung Pulau Gaya Asli

Salah satu kemudahan yang ada di SMK Pulau Gaya ... satelit besar
Bot Sekolah yang berperanan sebagai kenderaan rasmi
Surau ........ lagi satu kemudahan penting yang disediakan pihak sekolah
Selepas lawatan ke sekolah, kami dibawa pusing-pusing dan melihat dari jauh beberapa buah pulau yang  berhampiran. Kami juga melihat beberapa aktiviti harian yang menjadi norma kehidupan di  perkampungan itu ........ ada bot yang menghantar bekalan air bersih. Bekalan air bersih harus dibeli untuk tujuan makan dan minum,  tetapi untuk tujuan membasuh dan mandi-manda, mereka menggunakan air hujan yang dikumpul.
Bot yang membekalkan air bersih dari KK
Bagi kita yang sudah terbiasa dengan kehidupan yang mewah, mungkin akan mendapati kehidupan seperti itu agak  menyusahkan ......  cantik dilihat tetapi realitinya tidak seindah gambarannya. Namun bagi mereka yang sudah biasa itulah kehidupan yang mereka inginkan ...... tidak akan berpindah walaupun diberi alternatif. Bagi mereka yang ingin berdikari  dan memiliki rumah sendiri pula, inilah pilihan yang terbaik yang mereka mampu .......  kerana dengan hanya berbekalkan RM5000, mereka sudah boleh membuat sebuah rumah di pulau itu.



Friday, 12 February 2010

Apa ada pada Bahasa

JUMAAT lepas saya mengikuti suami bertugas di Kota Kinabalu Sabah. Inilah pertama kali saya memijak bumi  "Negeri di bawah Bayu"  ini. Oleh kerana  ianya merupakan lawatan rasmi, kami tidak mempunyai banyak masa untuk makan angin. Jadi kami hanya memilih tempat yang menjadi "must see" saja untuk sesi berjalan-jalan di KK. Tempat pertama yang kami lawati ialah kaki pergunungan Gunung Kinabalu, gunung yang tertinggi di Asia Tenggara dan menjadi kebanggaan penduduk Sabah.


Pemandangan gunung dari Kundasang
Pada petang Jumaat 29 Januari 2010 saya dan suami ke Kinabalu Park di Kundasang. Kami  ke sana dengan menaiki sebuah kereta sewa yang dipandu oleh seorang penuntut dari Politeknik Sabah. Jika kami sendiri yang memandunya kemungkinan tidak sampai ke destinasi yang dituju ....... takut sesat jalan . Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 2 jam. Jalan yang kami lalu itu boleh membawa kita terus ke Sandakan, yang akan mengambil masa selama lebih kurang 10 jam perjalanan dengan bas.

Di sepanjang perjalanan saya dapati terdapat begitu banyak papan tanda yang menunjukkan ke arah gereja di kawasan berkenaan. Mengikut kawan “pemandu” kami yang ikut serta dalam lawatan ini, ada 29 buah gereja di sepanjang perjalanan dari KK ke Sandakan. Beliau berasal dari  sana. Waktu perjalanan pulang dari kaki gunung, saya cuba mengira berapa buah gereja yang saya lalu. Malangnya kejap saya tertidur dan kejap terjaga. Namun dalam keadaan saya yang tidak
papantanda gereja dan patung Jesus

sepenuh sedar itu, saya dapat mengira terdapat hampir 15 buah papan tanda gereja yang kami lewati sebelum tiba ke KK. Tidak ada satupun papan tanda surau atau masjid yang terdapat di sana ……. kemungkinan tidak ditunjukkan papan   tandanya atapun memang tidak ada institusi itu di sana ……. sehinggalah  ketika kami masuk balik ke bandar KK, barulah kelihatan masjid yang tersergam indah.

papantanda menunjuk arah gereja
Apa yang jelas di sini ialah kawasan ini memang kawasan yang majoriti penduduknya beragama Keristian. Kadang-kadang kami jumpa gerai kepunyaan mereka yang terpampang papantanda seperti;  “Babi Hutan Salai” dan “Bahar (tuak) dijual di sini”. Bahasa yang digunakan adalah Bahasa Melayu. Apakah orang-orang Islam Melayu patut rasa tersinggung dengan papantanda seperti ini? Sudah tentu tidak kerana  itu memang bahasa komunikasi masyarakat di sana. Bahasa tidak ada kena mengena dengan agama yang kita anuti.

Keadaan ini mengingatkan saya tentang isu yang sedang hangat diperkatakan di Malaysia kini, iaitu penggunaan kata Allah oleh mereka yang bukan dari kalangan orang Islam. Setelah mendengar, membaca dan melihat  perbincangan- perbincangan ilmiah mengenai isu ini, saya lebih condong bersetuju dengan pendapat yang membenarkan orang Keristian mengguna kalimah Allah dan juga istilah-istilah lain yang berkait rapat dengan Islam. Namun begitu saya juga berpendapat  perlunya  ada pengawasan dari sudut penggunaannya agar tidak timbul kekeliruan yang melampau kepada penganut  agama Islam. Biarlah  keadaannya kekal seperti sekarang……. ada perbezaan yang jelas antara kedua-dua agama.  Kita tidak mahu  wujudnya  suasana yang kurang enak sepertimana berlakunya di Indonesia ....... sungguh mengelirukan ....... dari sudut nama, status agama, tanah perkuburan, ceramah agama sehinggalah ke rumah ibadah.

Bahasa bukanlah punca utama yang menyebabkan umat Islam terpesong aqidahnya. Salah  asuhan dan didikan agama yang  tidak cukup membuat seseorang cepat terpengaruh dengan gaya hidup masyarakat barat yang bersifat materialistik dan“hedonisma” atau hanya berseronok. Ini lebih bahaya dan patut diberi perhatian …… lihat saja berbagai-bagai pesta besar yang dianjurkan oleh pihak-pihak yang berpengaruh seperti TV 3……... Semuanya mengajak orangramai lalai dan leka dengan hiburan yag disediakan.

Bagi ibu-bapa yang masih mempunyai anak-anak yang kecil, didiklah mereka dengan memberi pengetahuan yang cukup tentang Islam ……. bukan setakat teori sahaja tetapi jadikanlah ia sebagai satu cara hidup. Jikalau iklan Piala Dunia Bola  menghendaki peminatnya agar “tidur dengan bola, makan dengan bola, ……” dan seterusnya untuk menunjukkan keseriusan pihak penganjur, apatah lagi Islam. Hasil yang baik mestilah disertai dengan amalan yang berterusan ……. makan dengan Islam, tidur dengan Islam, bermain dengan Islam, berhibur dengan Islam ……. serba-serbi amalan dalam kehidupan kita sebagai orang Islam mestilah berlandaskan ajaran Islam. Barulah kita dapat melahirkan seorang Islam yang sejati yang aqidahnya tidak mudah tergugat dek kerana imannya yang tinggi.

Wallahu'alam!


Saturday, 23 January 2010

Minda yang Terkongkong - Flowers are Red

Menurut pandangan Prof  Dato'  Dr Khoo Kay Kim, sistem pendidikan hari ini melahirkan generasi yang mindanya terkongkong ...... baik pelajarnya maupun gurunya.

Petikan daripada HarakahDaily.Net

KHOO KAY KIM: Sistem pendidikan hari ini membuat andaian yang salah. Kalau diperhatikan dasar pelajaran secara rasmi, yang disebut tidak sama dengan apa yang berlaku. Kita perlu beri perhatian pada apa yang berlaku bukan apa yang tertulis di kertas. Contohnya pada  1956 Kerajaan keluarkan Penyata Razak mengenai Dasar Pelajaran Kerajaan. Dasar tersebut mengatakan objektif utama sistem pelajaran kebangsaan ialah perpaduan negara. Sekarang tidak ada sekolah memberi keutamaan tersebut. Lama kelamaan kita dapati dasar utama setiap sekolah ialah murid mesti mendapat grad A seberapa banyak dalam peperiksaan. Akhbar juga memberi perhatian utama pada perkara ini.
Keputusan peperiksaan sebenarya tidak menjamin masa depan. Kita boleh mendapat 15A tahun ini tapi sepuluh tahun akan datang apa yang akan terjadi? Sebenarnya tidak ada jaminan, terutama jika mendapat A kerana cekap menghafal.


Berdasarkan pengalaman Prof di universiti, adakah situasi yang sama dihadapi di universiti?

Ya, mereka di universiti hari ini ramai yang lulus peperiksaan kerana menghafal. Mereka menggunakan perkataan atau istilah dengan tidak memahami istilah atau perkataan tersebut. Mereka hanya dikehendaki memberi jawapan untuk satu soalan. Walhal banyak soalan memerlukan lebih dari satu jawapan. Setiap orang itu mesti berfikir bukan permudah. Jadi, jika kita belajar sehingga universiti dan berpendapat untuk setiap soalan ada satu jawapan, itu bererti kita belum terdidik.


Pendidikan bererti banyak aspek yang perlu diutamakan. Bukan hanya lulus peperiksaan. Seseorang itu mesti diberi latihan untuk mendidik murid. Ini bererti memberi perhatian pada setiap orang murid itu sebagai individu, watak seseorang itu, kelemahan kecenderungan, latar belakang. Dengan cara ini, seorang pendidik itu beransur-ansur mendidik murid.

Keadaan di universiti sekarang sudah sampai ke satu peringkat di mana pensyarah takut gagalkan penuntut. Pemikiran mereka ialah apabila mereka gagalkan seseorang penuntut, itu akan merosakkan periuk nasinya. Jika peperiksaan tidak dikaitkan dengan periuk nasi, barulah sesebuah universiti itu dapat memberi manfaat pada masyarakat. Mereka yang datang ke universiti untuk meluaskan pemikiran, bukan pasport untuk mendapatkan pekerjaan.

Tidak ada faedah jika lulus peperiksaan hanya untuk bergelar graduan saja. Minda akan terkongkong, sepatutnya pensyarah cuba membebaskan minda penuntutnya, supaya jika kurang faham, dia berani menyoal dan ingin menambahkan pengetahuan. Semua ini penting.

Bagaimanakah ciri-ciri universiti yang ideal?
Ia adalah universiti yang berani meneroka idea baru, universiti yang tidak menerima jawapan biasa sebagai jawapan muktamad dan universiti di mana orang akan sentiasa mencipta idea. Bukan bagaimana kita seharusnya melakukan sesuatu. Ini pendekatan yang ada struktur yang tidak akan membawa pada kreativiti. Jika kita biasa buat apa yang orang buat, tidak ada daya cipta.

Flowers are Red




A little boy went first day at school
He got some crayons and he started to draw
He put colors all over the paper
For colors was what he saw
The teacher said, "What you doin' young man?"
"I'm paintin' flowers see"

"Well this is not the time for art young man
And anyway flowers are green and red
There's a time for everything young man
a way it should be done
You've got to show concern for everyone else
For you're not the only one"
And she said...
"Flowers are red
Green leaves are green
There's no need to see flowers any other way
Than the way they always have been seen "
But the little boy said...
"There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one"
Well the teacher said… "You're sassy
There's a way that things should be
And you'll paint flowers the way they are

So repeat after me..."
she said...
"Flowers are red

Green leaves are green
There's no need to see flowers any other way
Than the way they always have been seen "
But the little boy said again...
"There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one"
Well the teacher put him in a corner
She said… "It's for your own good…

And you won't come out 'til you get it right 
responding like you should"
Well finally he got lonely
Frightened thoughts filled his head
And he went up to that teacher
And this is what he said
"Flowers are red, green leaves are green
There's no need to see flowers any other way
Than the way they always have been seen"


Well time went by like it always does
he moved to another town
And the little boy went to another school
And this is what he found
The teacher there was smilin'
She said..."Painting should be fun
And there are so many colors in a flower
So let's paint every one"
that little boy painted flowers
In neat rows of green and red
And when the teacher asked him "why"


This is what he said..
"Flowers are red, green leaves are green
There's no need to see flowers any other way
Than the way they always have been seen."
But there must still be a way to have our children say,
There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one
There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one


Penyanyi asal lagu ini ialah Harry Chapin. Dia juga pencipta lagu ini. Pada suatu hari dia telah dipanggil ke sekolah anaknya untuk berbincang dengan gurunya perihal anaknya yang bermasalah. Hasil dari pertemuan itu dia merasakan berlaku pertembungan karekter antara anak  dan gurunya itu. Dia melahirkan perasaannya itu dengan mengabadikannya dalam bentuk lagu Flowers are Red.

Lagu ini telah dinyanyikan semula oleh Dawud Wharnsby dalam versi yang lebih menarik. Ada orang komen, " What has this song got to do with Islam? ",  sebab penyanyi ini selalunya menyanyi lagu yang ada kena mengena dengan Islam.

Memang benar tidak terdapat satu istilahpun di dalam lagu itu yang boleh dikaitkan dengan Islam. Namun mesej yang hendak disampaikan sangat diambil berat oleh mereka yang benar-benar faham tentang pendidikan anak-anak dalam Islam atau istilah Arabnya " Tarbiatul Aulad ".

Anak-anak lahir ke atas bumi ini dalam keadaan suci dan bersih seperti mana hadis Rasulullah s.a.w. menjelaskan yang bermaksud:

Setiap anak yang lahir itu ibarat kain putih, ibu bapanya yang mencorakkan sama ada menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi. (riwayat Bukhari dan Muslim).

Beginilah keadaannya, apabila  yang mendidik terkongkong mindanya, maka yang dididik juga akan mempunyai minda yang terkongkong. Para pendidik harus melakukan anjakan paradigma agar apa yang ingin disampaikan selari dengan keadaan semasa.


Jikalau dahulu anak-anak di tadika tidak tahu bagaimana hendak mewarnakan gambar nasi .....  kenapa?......" sebab nasi berwarna putih......kalau warna pun tak nampak sebab kertasnya warna putih."

Tetapi pada hari ini saya yakin anak-anak tadika tidak lagi mempunyai masalah  untuk mewarnai gambar nasi ...... kerana sekarang terdapat berbagai-bagai warna nasi! ....... ada warna merah, hijau, biru, kuning, oren, dan sebagainya.

Para pendidik tidak sepatutnya mendidik anak-anak dengan mempamerkan kuasa yang ada pada mereka sehingga menyebabkan anak-anak itu sangat takut kepada guru mereka. Jadikanlah anak-anak didik mereka sebagai kawan yang boleh bertukar-tukar pendapat dan tegur-menegur. Dari dulu sampai sekarang kebanyakan anak-anak sekolah (terutama yang luar bandar) mempunyai pandangan yang sama ... "The teacher is always right" ...... kalau tahu cikgu salah pun, tak berani nak tegur!

Ketika anak bongsu saya baru mula masuk sistem pendidikan di Malaysia, dia tidak berani membetulkan kesalahan gurunya. Hatta sehingga sekarang! Dia hanya boleh merungut di rumah sahaja, "Cikgu sebut sandcastle tak betul" dan ada beberapa lagi yang dia komplen terutama dari sudut sebutan dan ejaan dalam bahasa Inggeris. Namun pada masa sekarang sudah jarang  dia komplen ........ samaada gurunya sudah memperbaiki mutu bahasa Inggerisnya ataupun he doesn't care anymore ...... dah terima hakikat itu.

Namun keadaan ini sangat berbeza apabila anak-anak saya bersekolah di UK. Rata-rata gurunya "sangat baik" .... mereka boleh dianggap sebagai kawan yang boleh diajak bersembang dan bergurau. Hubungan antara guru dengan murid sangat baik. Mungkin ada yang kata, ini menyebabkan murid berani "pijak kepala guru". Mungkin ada kebenarannya tetapi nilai-nilai positif yang ada mengatasi nilai negatifnya.

Sistem pendidikan di sana  tidak memberatkan ujian. Mereka lebih  utamakan kemaslahatan murid-muridnya ....... jarang bawa balik kerja sekolah ke rumah, tidak ada beg sekolah yang berat perlu dipikul (hanya bawa file bag saja), tidak ada ujian yang besar ( hanya sekadar latihan ), dan sudah tentu tidak ada nombor kedudukan dalam kelas. Semasa perjumpaan ibu-bapa dan guru pada hari terbuka, semua yang diceritakan oleh guru tentang muridnya, yang baik-baik belaka.

Dari pengalaman dan perhatian saya, anak-anak yang melalui sistem ini mempunyai keyakinan diri. Mereka berani tampil ke hadapan apabila diminta oleh guru tanpa segan silu. Apabila ditawarkan tugasan, masing-masing berebut-rebut mengangkat tangan untuk dipilih. Guru dan murid boleh berbual seperti kawan-kawan.

Tahun yang terakhir kami berada di sana kami telah merancang untuk bercuti ke Spain semasa Easter break selama 2 minggu. Semua anak-anak telah mengetahuinya. Jadi hari terakhir sebelum mula bercuti,  guru anak saya yang bongsu itu telah menanya pada dia,

GuruWhere are you going for the holiday Afnan?  ( Memang budaya mereka 'makan angin'     apabila cuti panjang)

Afnan:  Spain.

Guru:  Oh! ...really? Can I come with you?

Afnan: I don't know .... (balik kena tanya mak ayah dulu kot)

Perbualan inilah yang anak saya selalu ingat sampai sekarang. Apabila kami pergi bercuti dia akan recall balik perbualan di atas.

Walaupun anak saya sudah melalui sistem itu selama empat tahun, namun apabila dia masuk sistem pendidikan di Malaysia, hilang semua keyakinan dirinya. Ini kerana dia terkejut dengan budaya belajar di sini. Sehingga sekarang, setelah tiga tahun belajar di sini, dia masih tidak berani untuk bercakap dengan mana-mana guru sekolahnya. Ini kerana dia melihat guru-guru di sini sebagai "harimau yang nak terkam dia". Hal ini terjadi kerana beberapa kali dia melihat gurunya menampar dan memukul rakan sekelasnya. Walaupun perkara ini tidak pernah terjadi pada dirinya, namun dia masih merasai ketakutan itu sehingga kadang-kadang dia merengek tidak mahu  ke sekolah jikalau tidak sempat siapkan kerja sekolahnya.

Kita tidak mahu sistem pendidikan kita hanya mampu melahirkan generasi "burung kakak tua" yang hanya pandai mengulangi apa yang telah diajarkan kepadanya. Kita mahu generasi yang ada mampu menggunakan akal yang dianugerahkan ilahi dengan meneroka setiap sudut pelusuk alam. Biarlah mereka menjadi individu yang berinovasi, berani mencipta dan mencuba idea-idea baru supaya mereka benar-benar tahu dan mengenal potensi yang ada pada diri mereka.

Wallahualam!



Tuesday, 19 January 2010

Syubhahkah menyertai Facebook?

Perkataan syubhah itu sendiri berasal daripada perkataan bahasa Arab yang bererti samar iaitu tidak jelas. Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya Halal dan Haram dalam Islam mendefinasikan perkara syubhah ini sebagai suatu perenggan di tengah-tengah halal( yang terang) dan haram (yang jelas), yang masih samar-samar dan mengelirukan manusia, yakni masih samar-samar samada ia halal ataupun haram.

Beliau menjelaskan cara yang paling afdal ialah dengan meninggalkan perkara-perkara yang syubhah ini bagi mengelakkan diri daripada terjerumus kepada perkara-perkara yang memang nyata haramnya. Ini termasuk dalam kaedah saddul-zara'i iaitu menutup pintu-pintu kerosakan.

Dalam perkara ini, Rasulullah SAW. telah bersabda yang bermaksud:

"Yang halal itu sudah jelas, dan yang haram pun sudah jelas. Dan di antara kedua-duanya itu ada beberapa perkara yang masih samar-samar (syubhah).

(riwayat Imam Bukhari, Muslim dan Tirmizi)

ULASAN Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

Soalan:

Ustaz, syubhahkah menyertai Facebook? Saya terbaca artikel yang menyatakan pemiliknya, Mark Zucherberg menyumbangkan dana melalui penggunaan Facebook ini dari seluruh dunia kepada bangsanya, Yahudi. Mohon penjelasan ustaz?

Jawapan:

Soalan ini terlalu kerap dilontar kepada saya dan begitu banyak juga ditulis oleh pelbagai individu di forum juga blog. Dalam menentukan keputusan dan hukum menyertai Facebook, menurut pendapat saya, ada beberapa isu yang perlu diperhati:

1. Bolehkah menggunakan produk ciptaan Yahudi? Kesimpulannya, dibenarkan untuk umat Islam membeli, menjual, mengguna pakai produk ciptaan bukan Islam termasuk Yahudi selagi mana ia dalam ruang lingkup yang halal. Nabi Muhammad SAW juga diriwayatkan dalam hadis sahih berurusan dan membuat transaksi jual beli juga cagaran dengan seorang Yahudi iaitu:

“Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan daripada seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda.”

( Riwayat al-Bukhari, no 2326, 2/841).


2. Apa maksud penyoal dengan ayat 'menyumbang kepada bangsa Yahudi'? Jual beli Muslim dengan seorang Yahudi hingga memberikan keuntungan kewangan kepada dirinya tidak bermasalah sama sekali di sisi Islam, malah Rasulullah SAW dan sahabat banyak yang berjual beli dengan Yahudi di Madinah. Cuma persoalannya adakah ia bermaksud menyumbang kepada keganasan Yahudi Zionis? Sejauh mana kebenaran dakwaan itu? Adakah sebarang bukti jelas atau hanya bersandarkan kepada latar belakang peribadi si pengasas?

3. Adakah penyaluran dana kepada individu Yahudi atau khas ditujukan kepada proses penjajahan tanah Palestin? Begini, jika ternyata daripada sumber yang sahih, jelas lagi pasti, sesuatu transaksi jual beli kita memberikan keuntungan kepada organisasi Yahudi yang hasil pendapatannya digunakan untuk proses penjajahan haram, keganasan dan serangan ke atas umat Islam, barulah hukum HARUS berubah menjadi HARAM menurut sepakat ulama. Dalam konteks Facebook, ia masih kekal tidak jelas kerana hampir semua penulisan yang membantah Facebook tidak menyertakan bukti jelas berkaitan hal itu. Semuanya membuat andaian itu dan ini sedangkan andaian semata-mata tidak boleh mengubah hukum asal keharusan kepada haram. Ia sekadar mengajak kita untuk berhati-hati dan peka. Malah majoriti pengguna Facebook tidak melakukan sebarang transaksi kewangan dengan syarikat itu kecuali yang menyertai skim ditawarkan (ini memerlukan perbincangan berasingan).

Jika ada pula yang mengarahkan saya membuat kajian dan mencari bukti itu sebelum memberi pandangan berkenaan status hukum, boleh saya katakan, kajian sudah dibuat dan kami gagal menemui bukti untuk menyokong andaian pihak yang membuat andaian. Jika dikatakan: “Bukti bertulis tentulah dirahsiakan oleh pengurusan Facebook dan mereka memberikan sumbangan secara senyap,” maka jawapannya, Islam tidak memberatkan kita untuk membuat andaian dalam hal seumpama itu. Jika andaian sedemikian masih ingin digunakan, kelak ia mengakibatkan kesukaran berat (mashaqqah) buat seluruh umat Islam pada banyak perkara juga aktiviti lain.

Ini kerana, larangan dan andaian juga akan terpakai buat semua penjual bukan Islam iaitu yang beragama Hindu, Kristian, Buddha dan sebagainya. Penjual terbabit juga boleh diandaikan menyumbang kepada gerakan melawan Islam secara senyap, akhirnya, kita terperangkap dengan kekerasan fatwa kita sendiri hingga bermusuh dengan semua tanpa bukti jelas. Oleh itu, selagi tidak disertakan dan tidak mampu dihadirkan bukti bertulis, selagi itulah hukumnya adalah HARUS untuk berjual beli dengan penjual atau syarikat milik Yahudi. Jika berjual beli pun dibenarkan, apatah lagi sekadar membuka akaun Facebook. Cuma mungkin keharusan berurusan dengan barangan Yahudi, boleh menjadi makruh atau syubhah di ketika wujudnya peperangan dan serangan ke atas umat Islam. Ini memerlukan penelitian satu persatu.

4. Hak peribadi pengguna Facebook dijajah? Ini mungkin ada benarnya, selepas saya menghabiskan bacaan polisi hak peribadi yang terkandung di dalam web Facebook, ia memberi gambaran bahawa gambar, maklumat dan segala yang terkandung di dalam Facebook kita boleh wujud juga di akaun Facebook orang lain yang dikongsi dan saya yakin pihak Facebook juga mempunyai simpanan data terbabit. Walaupun begitu, ia sekali lagi tidak cukup kuat untuk sampai menjadikan penggunaan Facebook sebagai haram. Apa yang perlu adalah kawalan dan had.

KESIMPULAN

Saya tidak berhasrat untuk menyenaraikan satu persatu baik dan buruk penggunaan Facebook, cuma apa yang ingin saya nyatakan sebagai kesimpulan adalah seperti berikut:

1. Hukum membuka akaun dan menggunakan Facebook adalah HARUS selagi tidak terbukti ia menggunakan pengaruh dan keuntungannya untuk menyerang Islam atas nama Facebook sama ada melalui dana kepada Yahudi, Amerika Syarikat dan lainnya.

2. Bagi mereka yang masih tidak selesa dengan latar belakang pengasas dan syarikat Facebook, mereka dinasihatkan TIDAK MEMBUKA DAN MENYERTAI FACEBOOK. Mereka boleh terus memberi nasihat kepada pengguna Facebook supaya sentiasa berhati-hati namun tidak boleh dengan sewenangnya menuduh pengguna facebook melakukan perkara haram.

3. Bagi mereka yang ingin mengambil sikap lebih berhati-hati mereka disarankan:

a. Memanipulasi akaun Facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.

b. Hadkan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri dan orang lain.

c. Tidak sehingga berkongsi terlalu banyak gambar peribadi (khususnya bagi wanita) sejak zaman kanak-kanak tanpa had kerana ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat, kerana ia akan kekal di Facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat facebook itu sendiri.

d. Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif khususnya seperti akaun bank, taraf kesihatan dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan pendidikan.

e. Tidak terbabit dengan permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar 'main-main' atau sebagainya.

f. Tidak mempercayai tilik moden seperti rahsia tarikh kelahiran dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma Facebook. Sama ada atas dasar 'main-main' atau sebagainya.

g- Menyedari bahawa maklumat kita di Facebook boleh menjadi pangkalan data pihak asing untuk memantau kehidupan dan maklumat peribadi kita jika tidak dikawal. Pangkalan data sebegini sebenarnya amat bernilai dan sukar ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana Facebook. Hatta, parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu terkini sebagaimana Facebook. Justeru, maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk sebarang tujuan kejahatan dan ketamakan. Jika itu semua dapat dijaga dan disedari, saya kira mengguna Facebook adalah kekal dalam hukum HARUS atau DIBENARKAN, malah jika ia lebih banyak digunakan untuk kemaslahatan Islam, ia DIGALAKKAN. Jika terdapat unsur syubhah sekalipun, ia diatasi oleh manfaat yang disebarkan melalui Facebook itu.

Coretan dari koleksi emel


Saturday, 9 January 2010

Mesir oh Mesir - Pembelot Gaza

Mesir sebuah negeri yang penuh dengan sejarah Islam dan kisah para anbiya. Pelancong berpusu-pusu ke negara itu untuk melihat kesan-kesan sejarah yang ditinggalkan. Kehebatannya hanya bergantung pada kisah silam. Namun pada hari ini tindakan-tindakan yang diambil hanya  menjadikannya sebuah negara yang dicemuh oleh sebilangan penduduk dunia ..... baik yang kafir maupun yang Islam.

Lihatlah tindakan yang diambil terhadap konvoi bantuan ke Gaza yang sepatutnya tiba pada hujung tahun 2009 tetapi disebabkan kerenah negeri Mesir, ia hanya tiba tengah malam semalam. Di bawah ini adalah surat dari VPM (Viva Palestina Malaysia):

Dear all,

The convoy of hope from London to Gaza has been attacked. Members injured & hospitalised, also arrested, including a Malaysian student. This was because the convoy members protested against the Egyptian government's refusal to allow some 50 trucks into Gaza. Bear in mind that the convoy complied with all of Egypt's demands before this.

I spoke to Mr George Galloway via telephone Wed, 6th Jan at 7.36 am (M'sian time) & he said there was "massive violence" by the Egyptian police. Stones were thrown, beatings, tear gas. Some members have been hospitalised & some arrested. Those arrested include a Malaysian student studying in the UK. Currently 10 Turkish MPs are negotiating with top Egyptian officials. Egypt has just proven to the world that there is indeed a siege on Gaza.

Viva Palestina Malaysia is very concerned for our fellow Malaysians & all the rest in the convoy. Malaysia has 9 vehicles carrying aid to the people of Gaza.

VPM will be handing over a memorandum to the Egyptian ambassador this afternoon expressing our outrage at this latest incident and demanding that the Egyptian government ensures the safety of the convoy and the quick delivery of badly needed aid.

VPM calls on all our friends to join us this afternoon when we hand over the memo and bring about a conclusion to this journey which began a month ago over thousands of miles.





Pihak Mesir telah melarang  konvoi memasuki  port Nuweiba untuk ke Rafah sebelum memasuki Gaza.



Mereka terpaksa berpatah balik ke Syria mencari jalan alternatif untuk sampai ke Rafah. Tindakan Mesir ini telah menjadikannya sekutu besar Israil dalam usahanya menceroboh Gaza dan menjadikan ia satu kawasan penjara yang terbesar di dunia.