Monday 9 September 2024

Fitnah di Hujung Jari

Betapa banyak kehidupan yang musnah angkara fitnah dan penipuan. Kewujudan aplikasi media sosial yang tidak terbendung menyebabkan bercampur aduknya maklumat yang sahih dan palsu, hingga masyarakat menjadi keliru, siapa teman siapa seteru. Sukar bagi kita untuk mendapatkan kebenaran hinggakan apa yang batil itu akan terlihat benar dan yang benar itu sukar dipastikan.

Dari sebesar besar benda, hingga sekecil kecil perkara, dunia hari ini telah diselubungi oleh penipuan. Penipuan bukan sahaja di pentas politik besar, ia turut berlaku di dalam pasar, atau di hujung jari, atau di dalam kamar sendiri. Contoh yang paling ketara pada hari ini berlaku dalam isu Palestin. Media Barat telah menyebarkan berbagai berita palsu demi mempertahankan tindakan zalim negara haram Israel terhadap rakyat Palestin.

Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi
Berita ucapan Datuk R. Ramanan dalam pidato
di Himpunan Pembebasan Palestin
Dalam ucapan  di atas beliau berkata, "Banyak (media barat) laporkan rakyat Palestin itu pengganas, tapi kita kena tanya adakah kanak-kanak yang dibunuh itu pengganas? Jururawat itu pengganas? Doktor, pasukan pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu itu pengganas?"

Dalam negara pula, hadir sekelompok masyarakat yang menjadikan gosip dan aib orang lain sebagai bahan dagangan, bahan kempen, untuk mengaut keuntungan dunia, dalam meraih populariti. Perbuatan ini semua terjadi kerana kemudahan dan  kecanggihan teknologi terkini. Taip sahaja kata kunci pada enjin carian internet, setiap perincian maklumat yang diperlukan akan dipamerkan. Isunya, adakah maklumat yang mudah untuk diperoleh ini, mampu untuk ditapis dan dipastikan kebenarannya?. Jika perkhabaran itu merupakan satu kebenaran, maka ia adalah baik bagi yang menerimanya, namun jika ia adalah sebaliknya maka pasti mengundang kepada permusuhan dan perselisihan.

Penyebaran berita viral melalui aplikasi media sosial seperti Facebook dan Whatsapp sering berlaku. Amat menyedihkan apabila berita dan video yang disebarkan sebahagiannya dibuat tanpa usul periksa, sekadar ingin mahu nama dan rating yang tinggi. Ada yang sanggup menyunting video lalu disebarkan bahawa si fulan ini memberi fatwa sesat atau melakukan perkara terkutuk dan sebagainya. Perbalahan  timbul hanya kerana satu dua video  yang pendek ini, dan kita mula bercakap dan menjatuhkan hukum. Kemudian diteruskan dengan menyebarkan aib, fitnah - memfitnah, dan akhirnya berlaku saman menyaman. 

Apa yang lebih dikesalkan, kadangkala produk kesihatan pun ditipu maklumatnya, melalui pengiklanan di saluran tv, radio dan kini di aplikasi media sosial. Minuman yang dipenuhi gula dikatakan berkhasiat, snek yang dipenuhi kimia dikatakan makanan berzat. Begitu juga ramai yang telah terpedaya dengan aktiviti scammer yang telah mengakibatkan kerugian jutaan ringgit disebabkan penipuan atas talian. Allah telah berpesan dalam firmannya yang bermaksud:

“Dan peliharalah diri kamu daripada (berlakunya) fitnah (yang membawa bala bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu kesemuanya). Dan ketahuilah bahawa Allah sangat berat siksanya.” 
(al – Anfal: 25)

Kemudahan itu telah disalahgunakan bagi mengancam atau pun menjatuhkan seseorang mahupun sesebuah organisasi. Perkara ini boleh mengganggu gugat keharmonian dan keamanan hidup berkeluarga, bermasyarakat dan juga bernegara.

Dalam hal ini, kecanggihan teknologi maklumat tidak dapat disalahkan sepenuhnya tetapi diri manusia yang harus dipertanggungjawabkan. Setiap manusia diciptakan dengan akal fikiran yang dapat menilai perkara yang baik dan juga yang buruk. Dalam agama Islam,  perbuatan menabur fitnah itu hukumnya haram, tercela dan termasuk dalam dosa-dosa besar. Sebarkan perkara yang bermanfaat. Ilmu yang bermanfaat akan menjadi saham yang sentiasa mengalirkan pahala.

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

لاَ تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يُقْبَضَ العِلْمُ، وَتَكْثُرَ الزَّلاَزِلُ، وَيَتَقَارَبَ الزَّمَانُ، وَتَظْهَرَ الفِتَنُ، وَيَكْثُرَ الهَرْجُ

Maksudnya: “Tidak akan berlakunya Kiamat sehingga diangkat ilmu, banyaknya berlaku gempa, masa berlalu dengan pantas, terzahirnya fitnah-fitnah dan banyaknya pembunuhan.”
  [Riwayat al-Bukhari (1036)]

Apakah sedang berlaku semua tanda-tanda akan berlakunya kiamat seperti yang disebut dalam hadis? Di antara tanda-tanda Kiamat adalah masa terasa begitu pantas. Apakah maksudnya?

Ada pendapat ulamak yang mengatakan, ini berlaku disebabkan hilangnya keberkatan (di dalam kehidupan), sedikitnya amalan untuk akhirat, membuang waktu pada perkara yang tidak penting dan berfaedah sehingga tiada lagi nilainya serta ia (masa) berlalu seperti berlalunya awan yang mana tidak dirasai oleh seseorang akan umurnya seakan-akan dia tidak hidup melainkan hanya sementara di waktu siang.

Maksudnya di sini, masa berlalu dengan begitu pantas adalah disebabkan keberkatan masa telah hilang dalam kehidupan kita. Apabila ini berlaku, ini menandakan kurangnya amalan soleh yang dilakukan dalam kehidupan kita, banyak masa-masa dalam sehari dihabiskan pada perkara yang tidak bermanfaat seperti melayari internet dan membaca berita-berita gosip, komen-mengomen, yang mana akhirnya kita terjebak dalam perbuatan memfitnah. 

Abu Hurairah ra meriwayatkan bahawasanya Rasulullah SAW  bersabda yang bermaksud:

 “Bersegeralah kamu melakukan amal soleh sebelum datangnya fitnah yang seperti potongan-potongan malam yang gelap gelita. Iaitu seseorang yang pada waktu paginya beriman, tetapi dipetang hari sudah menjadi kafir.” (Riwayat Muslim)

Kita sering terlupa bahawa Allah SWT berpesan di dalam al-Quran bahawa umat Islam perlu berhati-hati dalam meneliti dan mencari bukti yang berkaitan isu apabila membuat sesuatu tuduhan atau hal yang menyangkut tentang identiti seseorang. Selalu bersikap tabayyun ditekankan agar kita tidak terjerumus dalam kancah fitnah termasuk juga mengelakkan daripada mendengar atau membaca berita yang membahas keaiban dan membahayakan pemikiran. Demikianlah akhlak dan prinsip al-Quran untuk sentiasa bersangka baik dan tidak gopoh dalam membuat kesimpulan akan sesuatu perkhabaran.

Allah SWT memerintahkan supaya menyelidik serta mendapat kebenaran berita yang disampaikan seseorang. Ini kerana bagi mengelak daripada terjadinya perkara yang tidak diingini berlaku. Allah SWT menjelaskan perkara ini di dalam al-Quran, firmannya:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan”
( al-Hujurat: 6) )

Ulamak Ibn Jarir berkata: Hendaklah kamu tabayyun dengan makna tangguh seketika maklumat atau berita yang sampai kepada kamu sehingga kamu makrifah dan yakin akan kebenarannnya. Jangan sekali-kali kamu gelojoh untuk menerimanya.

Fitnah berlaku dalam dua keadaan:
1. Apabila seseorang mengada-adakan suatu berita mengenai seseorang lalu menyebarkannya kepada orang lain dengan tujuan untuk memburuk-burukkan atau menjatuhkan maruah orang tersebut\

2. Apabila seseorang menerima berita mengenai seseorang tanpa menyelidiki kesahihannya lalu menyebarkannya kepada orang lain sama ada dengan niat untuk memburuk-burukkan atau tidak.

Kesimpulannya sebelum memetik jari-jari ke keyboard, buatlah perkara-perkara ini:

1.Senantiasa menyelidiki setiap maklumat dan berita yang sampai kepada kita, terutamanya di media sosial. Lakukan semakan dan bertanya setiap isu yang berbangkit kepada ahlinya. Hal ini amat penting agar kita tidak terjebak di dalam fitnah mengenakan seseorang yang akhirnya kita sendiri menyesalinya.
 
2.Tidak menjadi terlalu taksub terhadap sesuatu kelompok, kumpulan atau pertubuhan hingga menyebabkan terputusnya silaturrahim.

3. Menjauhkan diri dari fitnah, atau terlibat menjadi salah seorang yang mencetuskan fitnah dengan mendekati para alim ulama’ dan orang-orang soleh serta menjauhi orang-orang yang suka menyebarkan fitnah.

4. Mengingati balasan yang dasyat yang disediakan bagi mereka yang melakukan fitnah dan menyebarkannya.

Dan akhir sekali, sentiasa mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan solat, berdoa agar diri serta keluarga dilindungi dari bahaya fitnah akhir zaman. Berdoalah kepada Allah dengan doanya: 

Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu perbuatan kebaikan, meninggalkan kemungkaran, kasihkan orang miskin dan Engkau ampunkan dosaku, Engkau rahmatiku dan Engkau terima taubatku. Jika Engkau menghendaki dengan hamba-hamba-Mu fitnah, maka matikanlah aku tanpa sebarang fitnah. - [HR Tirmizi 3233].

Pokok pangkalnya fitnah terbit daripada hati seseorang yang kotor, bermasalah dan tidak dibenteng dengan iman yang teguh. Sesungguhnya syaitan sememangnya tidak pernah berdiam agar manusia sentiasa berbalah dan berkonflik antara satu sama lain. Ia sebagaimana firman Allah SWT:

“Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu.”     (QS Al – Maidah: 91)

Dalam perundangan Islam ada prinsip “andaian tidak bersalah”  dalam kes-kes jenayah. Ia digunakan bukan sahaja dalam kes-kes hudud, tetapi juga dalam jenayah-jenayah lain iaitu qisas dan takzir. Maka hendaklah kita sentiasa mengamalkan primsip ini dalam menangani isu-isu fitnah yang belum dibuktikan kesalahannya.


Sahara Mohamed Said
Kg Dato Ahmad Said, Ipoh
September 2024

No comments:

Post a Comment