Tuesday, 7 April 2009

...hanya kerana sebiji epal!




Cari Pasangan

Mari-marilah
Dengarlah ini kisah silam oh kawan
Sangatlah berguna
Moga hidup aman bahagia

Di malam pertama jumpa mertua
Tersintak si jejaka di beritakan
Isterinya tidak sempurna rupa
Anggota zahirnya lumpuh semua
Tiada upaya mengurus diri


Terkejut si jejaka penuh persoalan di hatinya
Mungkinkah sudah jodoh itulah isterinya
Ibanya rasa hati
Namun tetap redha pada takdir



Asalkan punya iman itulah paling penting
Saat-sata berjumpa
Terpesona memandang
Benarkah isterinya Menawan sungguh cantik


Reff :
Cari-cari... carilah
Pasangan hidup betul-betul oh kawan
Bahagia berseri
Rumah tangga akan harmoni


Terhurai dijawablah oleh mertua
Zahirnya tak sempurna kiasan saja
Memberi makna sucinya diri
Wanita sholehah terpelihara


Terharu si jejaka tunduk bersyukur
Jangan mudah percaya harta pangkat dan rupa
Indahnya di mata berawaslah
Rasul sudah bersabda insan punya agama
Akhlaknya mulia fahamilah


Pertama kali saya mendengar lirik lagu nasyid  di atas, hati saya tertanya-tanya apakah cerita sebenarnya di sebalik lirik lagu ini. Lagu ini dinyanyikan oleh kumpulan Rabbani.

Kebetulan baru-baru ini saya terjumpa cerita kisah seorang ulamak yang hampir serupa seperti di atas dan saya yakin ia adalah kisah silam yang dimaksudkan.

Ia adalah kisah seorang  pemuda yang bernama Tsabit iaitu bapa kepada Imam besar Abu Hanifah. Dalam kisah  ini Tsabit telah diuji dan "diperangkap" oleh pemilik kebun epal untuk berkahwin dengan anak perempuannya. Peristiwa ini semuanya bermula dari hanya sebiji epal yang dijumpai oleh Tsabit ketika dia begitu lapar, lalu terus memakannya tanpa meminta keizinan dari pemiliknya.

Mesej yang ingin disampaikan sangatlah besar dari sudut kualiti seorang insan.

Teruskanlah membaca ceritanya agar ia menjadi iktibar bagi kita yang masih hidup.

Friday, 27 March 2009

DARI MANA, KE MANA DAN UNTUK APA?



ksppjanak
Afnan (anak saya) and Gang:
peoplepeople1people2

Tahun 2008 - asyik bermain video game di mana saja dia berada.

Tahun 2020 -  apakah pula hobinya nanti?

Tahun  2100 - di mana agaknya dia berada, di alam ghaib atau masih di alam nyata?


3 soalan yang perlu ditanya oleh setiap insan yang bergelar manusia:

1. Dari mana saya datang?

2. Ke manakah akhirnya akan saya pergi?

3. Untuk apakah saya hidup di atas bumi ini?

Jikalau ketiga-tiga persoalan ini mampu dijawab oleh anda maka dengan sendirinya anda akan dapat melihat dengan jelas hala tuju dan jalan yang perlu diambil dalam kita menjalani kehidupan di dunia yang fana ini.

smiling-monkey1Asal Usul Manusia

Benarkah manusia berasal dari kera? Mengikut teori Darwinisme, nenek-moyang manusia dan kera itu adalah sama. Dengan makna lain, pada satu masa dahulu moyang kita adalah seekor kera dan lama kelamaan melalui proses evolusi kera itu bertukar menjadi manusia hari ini. MasyaAllah! Ini satu andaian yang amat jelek. Tidak tergamak saya menggolongkan nenek- moyang saya sebagai kera.

Darwinisme bersandar pada prasangka dan propaganda sahaja, bukan pada penemuan ilmiah. Bukti terakhir yang meruntuhkan pernyataan teori evolusi tentang asal usul manusia adalah fosil baru Sahelantrophus tchadensis yang digali di kota Chad, Afrika Tengah pada musim panas 2002. Fosil ini seolah-olah ‘meletakkan kucing di antara merpati’ bagi dunia Darwinisme. Dalam sebuah artikel yang memberitakan penemuan ini, jurnal terkemuka Nature mengakui bahawa "Tengkorak yang baru ditemui boleh menenggelamkan gagasan kita selama ini tentang evolusi manusia."

Kenyataan  ini dibuat kerana meskipun fosil yang dibicarakan berumur 7 juta tahun, ia memiliki struktur yang lebih "mirip-manusia" (menurut kriteria yang selama ini digunakan evolusionis) dibandingkan dengan spesis kera Australopithecus berumur 5 juta tahun yang dianggap sebagai "nenek- moyang tertua manusia." Ini menunjukkan bahawa hubungan evolusi yang dibina antara spesis kera dan manusia yang didasarkan pada kriteria "kemiripan dengan manusia" musnah, satu hubungan yang sangat subjektif dan penuh perkiraan, dan adalah rekaan belaka.

Manusia Piltdown adalah satu lagi  teori rekaan kumpulan Darwinisme.

.

tengkorak

Selama 40 tahun, manusia Piltdown diterima sebagai petunjuk terbesar bagi evolusi manusia. Para pakar fosil evolusionis menyatakan telah menemukan banyak ciri peralihan pada tengkorak ini. Tidak berapa lama kemudian diketahui bahawa fosil itu sebuah pemalsuan.

Dalam analisa teliti oleh Joseph Weiner, pemalsuan ini diungkap ke depan umum pada tahun 1953.

Tengkorak tersebut adalah milik manusia berumur 500 tahun, dan tulang rahangnya berasal dari kera yang baru saja mati! Giginya telah disusun secara khusus dalam susunan tertentu dan ditambahkan pada rahang tersebut, dan permukaan geraham telah dihaluskan supaya menyerupai geraham manusia. Kemudian semua potongan ini diwarnai dengan potasium dikromat untuk memberi kesan tua pada mereka. Warna ini mulai menghilang ketika dimasukkan ke dalam larutan asam.

Islam menolak  sama sekali teori evolusi Darwinisme ini. Manusia juga tidak wujud dengan sendirinya seperti yang dicanangkan oleh kumpulan "Naturalis". Siapakah yang mencipta manusia? Namun yang pasti manusia tidak mencipta dirinya sendiri. Dalam Al-Quran banyak ayat-ayat yang menyebut tentang kejadian manusia yang menjadi dalil bahawa Allahlah pencipta alam ini dan isi kandungannya termasuk manusia.

Firman Allah SWT dalam surah Al-A'raf  ayat 11 yang bermaksud:

" Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu (Adam), lalu Kami bentuk tubuhmu, kemudian Kami katakan kepada para malaikat: "Bersujudlah kamu kepada Adam"; maka mereka pun bersujud kecuali iblis. Dia tidak termasuk mereka yang bersujud."

Asal manusia adalah daripada Adam dan Hawa. Allah telah mencipta Hawa dari tulang rusuk Adam sepertimana yang disebut dalam Al-Quran surah An-Nisaa' ayat 1 yang bermaksud:

" Hai sekelian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu  yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah  menciptakan isterinya; dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak..."

Tujuan Hidup dalam Islam

Kenapa kita hidup - satu soalan yang sering kali diajukan oleh manusia kepada diri mereka sendiri ketika bersendirian. Sering kali juga kita dengar manusia bertanya sesama sendiri dua persoalan:

1. Adakah kita makan untuk hidup?

2. Atau, adakah kita hidup untuk makan?

Persoalan ini dijawab dengan jelas dalam Al- Quran, surah Muhammad ayat 12 yang bermaksud,

"Dan (sebaliknya) orang yang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan dan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan dan minum, sedang nerakalah menjadi tempat tinggal mereka."

Selagi manusia tidak mengenal diri mereka sendiri, mereka tidak akan menemui jawapan kepada persoalan itu. Sebagai seorang Islam kita kena faham bahawa manusia dicipta oleh Allah SWT dengan fitrah Islam. Apa yang dimaksudkan di sini ialah setiap perjalanan anggota tubuh badan manusia adalah menurut apa yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Dia tidak bernafas dan tidak merasakan hajatnya akan air, makanan, tidur dan panas  melainkan mengikut undang-undang tabi'i , yakni penentuan Allah SWT. Ini berlaku kepada sesiapa jua pun, tidak kira yang beragama Islam ataupun sebaliknya.

Apabila Allah SWT mencipta manusia, kita juga dibekalkan dengan akal dan fikiran. Berbeza dengan binatang di mana  ianya hanya diberi otak tanpa akal. Oleh kerana itu manusia tidak boleh makan dan minum serta menjalani aktiviti kehidupan yang lain sebagaimana seekor binatang. Dengan akal fikiran ini juga manusia diberi kebebasan untuk memilih cara kehidupannya. Namun begitu Allah SWT tidaklah membiarkan manusia membuat pilihan tanpa ada pedoman dan bimbingan.

Allah SWT berfirman dalam surah Al- Baqarah ayat 38 yang bermaksud,

"Kami berfirman: 'Turunlah kamu semua dari syurga itu! Kemudian jika datang petunjuk-Ku kepadamu, maka barangsiapa yang mengikuti petunjuk-Ku, nescaya tidak ada kekhuatiran ke atas mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati' " .

Allah SWT mengutus Ar-Rasul SAW sebagai pembimbing manusia berpandukan Al-Quran Al- Karim.

Terpulanglah kepada manusia itu sendiri samada hendak menerima cara hidup yang ditunjuki Allah SWT melalui Al-Quran dan As- Sunnah ataupun menolaknya sama sekali dan menciptakan satu susunan kehidupan sendiri mengikut tempo kehendak hawa nafsunya sendiri.

Walau bagaimanapun dalam Islam, hidup ini mempunyai tujuan sebagaimana yang disebut dalam Al- Quran surah Adz-Dzariat ayat 45-58 yang bermaksud,

"Dan Aku tidak jadikan jin dan manusia melainkan supaya menyembah Aku. Aku tidak kehendaki suatu pemberian apapun dari mereka; dan Aku tidak kehendaki mereka memberi makan kepada-Ku; Sesungguhnya Allah, Dialah Pemberi Rezeki, Yang mempunyai kekuasaan, Yang sangat teguh."

tawaf1Menyembah Allah SWT itulah tujuan hidup. Menyembah Allah SWT bererti memusatkan penyembahan kepada Allah SWT semata-mata.  Apa yang dimaksudkan di sini ialah manusia perlu menjalani kehidupan hariannya samada dalam aspek fizikal  atau rohani, individu maupun bermasyarakat, sesuai dengan kehendak Allah. Dalam ertikata lain , di setiap kehidupan seorang hamba Allah itu, baik yang berupa "ibadah" terhadap Ilahi atau yang berupa"mu'amalah" ( amal perbuatan sesama manusia ), semua itu dilakukan dalam rangka penyembahan kepada Allah SWT.

Semuanya dilakukan dengan niat mencari keredhaan Allah SWT semata-mata sepertimana firman Allah SWT dalam surah Al-Lail ayat 20-21 yang bermaksud,

"Kerana hendak mencari keridhaan Tuhannya Yang Maha Tinggi; dan Tuhannya yang ridha kepadanya."


Kematian dan Peristiwa Selepasnya
firaun
Kenapa kita mati- dan apakah yang menantikan kita selepas kematian? Inilah persoalan penting dalam menentukan hala tuju kehidupan manusia. Manusia merasakan seolah-olah seperti baru kelmarin zaman kanak-kanaknya, dan hari ini dia telah menjadi seorang lelaki atau perempuan dewasa. Besok, dia akan mati dan berpisah dengan isteri, anak-cucu, sahabat, harta, pangkat dan kuasanya. Tidak ada seorang pun yang dapat menghalangnya daripada berpisah dengan kehidupan ini.

Paling lama manusia hidup di dunia ini pun selama 100 tahun dan selepas itu dia akan berada di alam ghaib (mati) untuk kali kedua sebagaimana 100 tahun sebelumnya dia juga berada di alam ghaib (tidak wujud di dunia). Apakah yang menanti manusia selepas kematiannya? Semua perkara tersebut tidak mungkin diketahui melainkan melalui Penciptanya yang menghidupkannya, mematikannya, menghantarnya ke dunia dan mengeluarkannya dari situ. Kesudahan hidup manusia tidak akan diketahui jika Allah Taala tidak memberi hidayah-Nya kepada kita.

Firman Allah SWT dalam surah Al-Jumuah ayat 8 yang bermaksud,

"Katakanlah (wahai Muhammad): ' Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, ia tetap akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah  yang maha mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahu  kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya).' "

Menyembah Allah SWT bukan bererti meninggalkan hidup duniawi. Malah mertabat manusia di dunia adalah "khalifatun fil ardh", yakni khalifah di dunia ini.

Maksud dari Al-Quran surah Al-Qasyasy:77

"Dan carilah dalam (kurnia) yang Allah beri kepada kamu itu (kejayaan) negeri akhirat, tetapi janganlah engkau lupakan bahagianmu dari dunia ini; dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepada kamu, dan janganlah engkau membuat bencana di bumi ini kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada  orang-orang  yang membuat bencana."

Walau bagaimanapun nikmat kehidupan duniawi bukanlah tujuan hidup ini.

Al-Quran  surah Al-Angkabut ayat 64 mengatakan, yang bermaksud,

" Dan hidup di atas dunia ini, tidak lain melainkan gurau dan permainan; tetapi sesungguhnya hidup akhirat itulah hidup sebenar hidup, kalau mereka mengetahui."

Jadi hasil-hasil dari kegiatan di bumi ini bukanlah tujuan yang hakiki. Ianya hanyalah ibarat tanah tempat kita bercucuk tanam dan hasilnya dituai kemudian hari untuk dijadikan bekalan di akhirat nanti . . . . . . menuju ke kehidupan yang sebenar-benarnya, iaitu kehidupan akhirat.

Hidup "immaterial" adalah kelanjutan dari hidup "material" ini; hidup yang puncak kebahagiaannya terletak dalam "pertemuan" dengan Allah Azza wa Jalla.


Friday, 13 March 2009

Jaulah ke Mesir


1 syawal 1429H sekali lagi kami membuat perjalanan pulang ke Ipoh. Pada tahun lepas kami balik ke Ipoh juga sama seperti tahun ini, selepas selesai solat Eidil Fitri. Namun pada tahun ini kami hanya sempat balik semalam sahaja kerana keesokan harinya terpaksa ke KLIA untuk perjalanan ke Mesir. Tujuan kami ke Ipoh hanyalah untuk menghantar anak bongsu saya  untuk ditinggalkan dengan emak saudaranya ketika ketiadaan kami.

2 syawal (bersamaan 2 oktober 2008 ) bermulalah jaulah kami ke Mesir. Hari itu sebelum bertolak ke KLIA kami anak beranak singgah di kubur orangtua saya. Sudah hampir 10 tahun saya tidak menziarahi kubur mereka.

Kelihatan Masjid  Muhammad Ali  di belakang......Cairo Egypt Oct 2008

Catatan perjalanan:
2 Oktober ~  5.00 ptg - kami bertolak dari Ipoh selepas menziarahi pusara bapa dan emak.
~ 8.30 mlm - kami singgah di R&R Dengkil untuk makam malam serta solat  jamak Maghrib dan Isyak.
~ 9.30 mlm- kami tiba di Airport KLIA. Selepas bersalam-salaman dengan anak -anak   yang akan meneruskan perjalanan balik  ke Johor  kami pun masuk ke dewan berlepas untuk urusan
check-in dan pertukaran wang.
3 oktober ~   2.00 pg - kami menaiki kapalterbang  ke Dubai. Kami tiba di Airport Dubai lebih kurang pukul 4.30 pg (waktu Dubai ). Kami solat Subuh di situ. Sambil menunggu  penerbangan seterusnya ke
Mesir kami diberi " free refrseshment "  di Cafe Gate 117. Namun bukan semua penumpang layak mendapatkannya. Hanya mereka yang masa transitnya selama 4 jam dan keatas  sahaja yang dibenarkan makan percuma ini.  Kami diberi beberapa biji samosa comel yang panas , sekeping kek dan segelas fresh oren setiap seorang. Sambil menikmati sarapan kami itu, kami memerhatikan mereka yang berada di sekeliling dan kami dapati bukan semua  orang mendapat menu yang sama seperti kami. Kami membuat andaian mungkin makanan yang diberi percuma itu bergantung kepada berapa lama kita transit di Dubai. Walau apa pun sarapan pagi yang kami dapat cukup mengeyangkan.
~   8.50pg - ( ini waktu Dubai ) Setelah menunggu selama 4 jam lebih sedikit kami  pun menaiki
kapalterbang meneruskan perjalanan ke Cairo. Penerbangan ini mengambil masa lebih kurang 3 jam.
10.30 pg - Kami tiba di Airport Cairo. Pada hari itu balai ketibaan penuh sesak dengan  penumpang-penumpang dari pakej pelancongan. Ketibaan kami disambut oleh 2 orang student  Malaysia yang sedang menuntut di Cairo. Kami telah mengupah mereka sebagai pemandu pelancong kami.

~ 12.00 tgh - Tiba di tempat penginapan VIP di Rumah  Pahang. Kebetulan  waktu kami tiba di situ telah masuk waktu Zohor dan semua kaum Adam sibuk ke Masjid untuk menunaikan solat fardhu Jumaat. Jadi suami bersama pemandu pelancongnya terus ke masjid berdekatan,  sementara saya pula beristirehat di bilik melepaskan lenguh di badan.
~ sebelah petang - kami dibawa ke  kilang Asfour Crystal. Tersangatlah cantiknya suasana dalam kedai itu kerana dipenuhi dengan begitu banyak kristal yang bergemerlapan.  Kami telah membeli sebuah lampu dinding kristal yang murah sahaja dan 2 utas gelang tangan kristal sebagai buah tangan. Harga barang yang mahal boleh mencecah beribu  ringgit.
~ sebelah malam - kami berehat di bilik sahaja dan tidur awal kerana keletihan. Satu perjalanan jauh yang amat meletihkan, ditambah pula dengan kesibukan berhari Raya sebelumnya.

4 Oktober ~ 8.30 pg - kami mulakan aktiviti hari itu dengan lawatan ke Giza di mana terdapatnya binaan Piramid-piramid dan juga patung Sphinx ( kepala manusia badan kucing ). Tiket masuk berharga 50 genih ( pound Mesir - LE50).

~tengahari - kami pulang ke bandar untuk menziarah beberapa masjid yang terkenal di Cairo. Bandar ini terkenal dengan gelaran "City with thousand minarets". Antara masjid yang kami ziarah ialah

1.  Masjid Amr-al-A'sr - di sepanjang bulan Ramadhan yang lepas Sheikh Jibril menjadi imam solat tarawikh. Pada malam-malam 27 Ramadhan ke atas, jemaah bersolat tahajjud sehingga ke atas jalan-jalan berdekatan masjid. Kami bersolat Zohor dan Asar di situ.

2. Masjid dan makam Imam As Shafie'  - masjid ini berbeza dari yang lain kerana di kemuncak bumbungnya ada lambang kapal layar. Kebiasaannya di masjid yang lain  guna lambang bulan sabit dan bintang.

3. Masjid Rifae' dan Masjid Sultan Hassan - dua masjid ini duduk sebelah menyebelah. . Solat Jumaat dilakukan bergilir-gilir antara kedua-duanya.

Kami juga sempat menziarahi makam  Imam Hasan Al Banna.

~ sebelah petang - kami ke bazar Khan Khalili berbelanja sedikit untuk  dibawa pulang sebagai souvenir. Terdapat begitu banyak kedai dan gerai di situ tetapi kami hanya pergi lebih kurang separuh sahaja kerana keletihan. Lagi pun waktu maghrib sudah hampir iaitu lebih kurang jam 5.00 petang. Peniaga-peniaga Arab Mesir kasar orangnya. Kalau nak beli barang terus saja ambil. Tidak boleh pilih-pilih sangat, takut nanti  tak jadi ambil peniaganya jadi "bengang".

~ sebelah malam - kami berihat sahaja di bilik. Ingatkan nak pergi meninjau-ninjau shopping kompleks di bandaraya Cairo tetapi terasa malas pula disebabkan keletihan yang masih belum hilang. Rasa-rasanya lebih kurang sama sahaja yang ada di Malaysia.

5 Oktober ~ 9.00 pg - mula lawatan separuh hari. Kami ke Kubu Salahuddin al-Ayubi. Tiket untuk masuk berharga LE40. Didalam kubu ini terdapat 3 buah masjid dan beberapa buah muzium termasuk Muzium Tentera. Kedudukan kubu ini di atas bukit Muqattam. Jadi ketika berada di dalamnya kita boleh melihat sebahagian bandar Cairo di bawah. Selepas lawatan ini sepatutnya kami ke Muzium Firaun tetapi disebabkan beberapa faktor kami tidak jadi ke sana. Mungkin lain kali sahaja kami buat lawatan ke situ jika ada rezeki InsyaAllah.

~ Tengahari - melawat  Masjid  Ibn Thulun. Ia sebuah masjid lama yang dibuat seratus peratus daripada tanah liat . Pembinaannya di sekitar tahun abad ke-13.  Semasa lawatan itu pihak berkuasa sedang melakukan "restoration" atau baikpulih. Keadaannya sama seperti yang dilakukan pada Mesjid al-Hambra di Granada Sepanyol di mana mereka membuat semula ukiran-ukiran yang berupa kalimat Allah di tiang-tiang dan dinding-dindingnya. Ia juga dikenali sebagai Jami' Ahmad Ibn Thulun dan terkenal dengan menara pusingnya tetapi kami sendiri tidak menaikinya kerana ketika itu cuaca sangat panas dan kami juga sudah keletihan.

Alexandria

~ 2.00 ptg - kami bertolak ke Alexandria dan tiba lebih kurang jam 5.00 petang. Sepanjang berada di Alex kami menginap di Windsor Palace Hotel , sebuah hotel di tepi laut. Kawasan ini adalah sebuah kawasan pelancungan  yang sangat cantik pemandangannya terutama di waktu malam. Manakala  hotelnya pula terletak dalam  sebuah bangunan lama. Liftnya boleh dianggap sebagai koleksi antik. Harga biliknya lebih mahal daripada yang terdapat di Malaysia dalam kategori yang sama.

~ sebelah malam - Kami keluar sekejap cari makan, kemudian terus berihat di bilik sahaja kerana masih terasa keletihan daripada aktiviti di siang hari.

6 Oktober~ 7.00 pg - pergi ke tingkat 6 hotel untuk sarapan yang di pakejkan sekali dengan harga bilik. Dewan makannya mengadap ke arah laut. Dari situ sambil menjamu selera bolehlah juga menjamu mata kerana pemandangannya sangat cantik. Selepas bersarapan suami ke seminar di bangunan berdekatan, sementara saya tinggal dibilik sahaja sehingga ke petang.

~ sebelah malam - selepas solat maghrib kami keluar cari makan tetapi terasa agak susah nak pilih sebab tidak pandai berbahasa Arab. Nampak orang makan sedap tetapi bila nak pesan tidak tahu apa yang nak disebut. Jadi makanlah ' sandwich ' sahaja kerana itu yang mudah dipesan. Selepas makan kami berjalan-jalan ke pusat bandar Alex. MasyaAllah orang berpusu-pusu membeli belah seperti waktu siang di Malaysia. Jam waktu itu antara pukul 8.00 malam ke atas. Sebelum pulang ke hotel kami singgah  di pasar malamnya yang mempunyai gerai-gerai kecil dan menjual beraneka jenis barang (lebih kurang pasar malam di Malaysia ). Di sini barangnya lebih murah sedikit berbanding di Bazar Khan Khalili di Kaherah - baju yang ' exactly' sama tetapi harganya yang berbeza anatara LE5-LE10.

7 Oktober ~ pagi - hari ini dan hari seterusnya kami berjalan-jalan di Alex tanpa pemandu pelancung. Selepas sarapan kami membuat lawatan ke Kubu Sultan Qaitbay. Kami berjalan kaki separuh jalan dan kemudian naik teksi hingga ke destinasinya kerana kurang pasti tempat sebenarnya. Waktu pulang kami berjalan kaki sahaja menuju ke bandar. Bayaran masuk ke kubu sepatutnya LE15 seorang tetapi oleh kerana kami Muslim tukang tiket beri kami LE10 sahaja. Keseluruhan bangunan kubu ini dibuat daripada batu bata putih, jadi nampak begitu cerah apabila berada  di dalam. Walaupun lubang-lubang tingkapnya kecil memanjang tetapi masih dapat terasa angin yang bertiup dari laut kerana kubu ini terletak di tepi laut.

~ tengahari -ziarah Masjid Mursi Abdul Abbas. Suami masuk kedalam sekejap sementara saya tunggu di luar kerana wanita kena masuk ikut bahagian lain. Sebenarnya kami hilang 'mood'  untuk menghayati bangunan masjid ini kerana diganggu oleh peminta-peminta sedekah yang berselindung sebagai penjaga kasut dan pembaca doa. Selepas kejadian ini kami  rasa malas pula hendak menziarah masjid-masjid dan maqam lagi kerana di tempat-tempat seperti ini terdapat ramai sangat peminta sedekah yang sangat mendesak . Rasanya orang Islam yang banyak diganggu oleh mereka kerana atas alasan tanggungjawab bersedekah - ye lah... Pelancong kan banyak duit!

~ malam -seperti biasa kami keluar cari makan, sambil berjalan-jalan di tepi laut dan menjamu mata di kedai-kedai berhampiran.

8 Oktober ~ pagi - selepas sarapan kami menaiki teksi untuk pergi ke setesyen keretapi dan mengambil beberapa 'posing' gambar sebagai kenangan. Dari sini kami berjalan kaki ke Amphitheatre, sebuah 'waik-in' muzium atau muzium terbuka  peninggalan orang Rom. Bayaran masuk adalah LE15 seorang. Kami juga bergambar dalam runtuhan Amphitheatre itu.

Kemudian kami menaiki bas pula untuk ke Montaza Garden. Jikalau naik teksi tambangnya sangat mahal, boleh mencecah  sehingga LE25, tetapi  dengan bas tambangnya hanya LE1 seorang. Nasib baik ada seorang hamba Allah yang ingin menolong dengan memesan kepada kami supaya jangan naik teksi. Kena banyak bertanya kerana orang Mesir ini selalunya ' very helpful ' walaupun nampak sangat kasar. Walaupun  tidak tahu berbahasa Arab kena rajin bertanya juga kerana kekadang terjumpa yang tahu berbahasa Inggeris sedikit-sedikit.  Perjalanan dari setesyen bas ke Montaza Garden lebih kurang 1 jam.

~ tengahari - semasa tiba di bandar Montaza kami terasa  lapar kerana memang telah tiba waktu makan tengahari. Jadi kami pun singgah di salah sebuah  kompleks membeli-belah untuk mencari makan. Di sana terdapat beberapa kedai makanan . Kami makan piza dan nasi laban (susu) serta air pepsi cola. Tidak ada banyak pilihan seperti di tempat kita. Lagi pun payah nak minta , melainkan pakai tunjuk sahaja. Selepas makan dan solat jamak qasar di masjid yang terdapat di situ kami terus ke Montaza Garden.

~ petang - kami berjalan masuk ke taman dan dikenakan bayaran sebanyak LE5 seorang. Semasa kami berjalan masuk beberapa teksi mempelawa kami  menaiki teksi mereka untuk pergi jauh ke dalam. Kami menolaknya kerana ingin berjalan dan menikmatinya dengan lebih dekat sambil bergambar. Sememangnya berjalan dalam taman ini amat meletihkan kerana kawasannya terlalu luas. Namun walaupun terasa sangat penat, kami gembira dapat melihat kebun tamar serta pokok dan buahnya yang berbagai jenis dengan lebih dekat. Taman ini  terletak di tepi pantai  dan di atas bukit. Pemandanganya dari sini sangat cantik sekali. Di dalam taman ini juga terdapat sebuah istana yang dimiliki oleh Sultan Faruk  tetapi pelawat tidak dibenarkan masuk.

Ketika kami hendak pulang ke Mansiah ( kawasan hotel kami), kami terjumpa 2 orang pelajar Malaysia yang belajar di sana. Mereka tunjukkan kami  'van putih' (lagi satu jenis kenderaan awam) yang boleh dinaiki untuk pulang ke sana. Kali ini tambangnya lebih sedikit daripada tambang bas (LE1.25 seorang) tetapi masa perjalanannya hanya setengah jam. Nasib baik terjumpa budak-budak perempuan itu, jika tidak  terkial-kial kami mencari kenderaan yang mana satu untuk bawa kami pulang.

Setelah tiba di Mansiah kami terus menahan teksi untuk pergi ke El-Shukafa di kawasan Karunz. Kononnya ingin melawat  binaan Pompey's Pilar dan Catacombs tetapi pintu pagarnya sudah ditutup ketika kami sampai kerana waktu lawatan sudah habis ( antara pukul 4-5 ptg). Jadi kami lihat apa yang dapat dilihat dari luar sahaja. Kami dikenakan tambang sebanyak LE10 walaupun perjalanannya dekat sahaja. Waktu hendak pulang ada teksi yang offer kami dengan bayaran hanya LE5 tetapi kami menolak kerana nak "adventurous" sedikit petang itu. Kami bertekad untuk pulang dengan menaiki 'van putih'. Tanya punya tanya adalah seorang hamba Allah tunjukkan macamana nak balik ke Mansiah. Dia menyuruh kami ikut dia kerana jikalau dia hendak terangkan,  kami pun tidak faham. Rupanya dia bawa kami ke perhentian tram (satu lagi jenis kenderaan awam di Mesir). Sebelum ini pun suami memang ingin cuba naik tram tetapi tidak tahu macam mana. Tambangnya sangat murah, hanya 25 peasrtes (macam sen kita). Tempat tram berhenti agak jauh daripada kedudukan hotel kami. Kami tiba balik ke hotel lewat petang ketika hari sudah gelap. Rasa sudah tidak mampu untuk berdiri lagi kerana terlalu banyak berjalan hari itu.

~ sebelah malam - oleh kerana kaki saya terlalu sakit untuk berjalan lagi serta keletihan, suami telah keluar membeli makanan daripada KFC sahaja dan kami makan di bilik. Kaki saya melecet kena kasut kerana terlalu banyak berjalan. Hari ini kami mencuba semua bentuk kenderaan awam yang ada di bandar Alex- terasa begitu puas walaupun tersangat letih.

9 Oktober ~ pagi - selepas sarapan kami mengambil teksi daripada depan hotel ke Universiti Alexandria dan dikenakan bayaran sebanyak LE10. Pagi itu suami ada temujanji pada pukul 10 pagi dengan Dekan Fakulti Engineering. Saya ikut sekali dengan 'discussion' orang-orang akademik .... terasa  'out of place' pula.

~ sebelah tengahari -masih di uni dan 'terattend' sesi viva salah seorang student PhD nya. Lama juga kami terbuang masa di situ- lebih kurang 2 jam. Lebih kurang pukul 3 ptg baru kami keluar dari kawasan Universiti.

~ sebelah petang - kami melawat National Library dengan menaiki teksi juga daripada depan Uni. Jalan yang dilalui adalah jalan yang sama untuk  pulang ke hotel. Jadi kami dikenakan tambang sebanyak LE3 sahaja. Cantik dan unik librarinya dan untuk masuk ke dalam banyak pula kerenahnya. Setelah berputar-putar sekejap dalam kawasan librari kami pun pulang. Jam menunjukkan pukul 4.30 ptg dan kami masih belum kesempatan menunaikan solat jamak Zohor/Asar.

Kami ingatkan hotel kami berhampiran sahaja kerana jalan yang sama dan nampak dekat. Jadi kami berjalan kaki sahaja. Rupa-rupanya jauh dan lagi sekali kaki saya kesakitan dan kepenatan. Nak tahan dan naik kenderaan awam tak tahu pula nak cakap berhenti di mana.

~ sebelah malam - walaupun kaki saya sakit kami keluar juga kerana hendak mencari kasut kulit untuk anak sulung saya. Kami ingin memberinya sesuatu yang berharga sebagai balasan di atas bantuannya menguruskan adik-adiknya ketika ketiadaan kami. Ini adalah malam terakhir kami di Alex dan malam ini juga kami terjumpa kedai makan yang menjual nasi. Kebetulan 'tauke' kedai ini boleh berbahasa Inggeris sedikit-sedikit. Maka hilanglah kempunan untuk makan nasi setelah beberapa  hari tidak menjamah nasi. Itulah orang Melayu dengan nasinya yang tidak boleh dipisahkan.

Sebelum masuk tidur kami mengemaskan beg kerana kami akan bertolak balik ke Cairo keesokan paginya.

10 oktober ~ pagi - selepas sarapan kami bertolak balik ke Kaherah dan dijemput oleh dua orang pemandu pelancung kami yang datang dari sana. Penerbangan pulang kami di sebelah tengahari. Dalam perjalanan ke Cairo Airport pemandu pelancong kami  membawa kami menyinggah di sebuah Taman Binatang.

~ tengahari - suami dan budak dua orang itu singgah di salah  sebuah masjid yang banyak terdapat di sepanjang perjalanan. Mereka solat Jumaat, jadi saya tunggu dalam kereta sahaja. Sebelum sampai ke airport lagi sekali budak berdua itu memberhentikan kereta dan menunjukkan kepada kami kubur Anwar Sadat. Ketika itu ramailah pelancung-pelancung luar negara bergambar di sana . Kami hanya melihat daripada jauh. Dalam perjalanan ini kami juga ditunjukkan bangunan Universiti Kaherah.

~ sebelah ptg - berjaya untuk check-in setelah menunggu sekian lama kerana ada ura-ura mengatakan ada flight delay. Namun semasa di kaunter mengecop paspot, paspot saya telah ditahan tanpa sebab walaupun  paspot suami saya terlepas. Perkara yang sama terjadi pada sepasang lagi suami isteri dari Malaysia.  Kali ini dilepaskan paspot isterinya, manakala paspot suaminya ditahan. Kami tidak tahu nak buat apa melainkan menunggu sebab kami tidak diberi apa-apa penjelasan pun. Suami pula berada di luar kaunter dan dipisahkan dengan pagar. Dia tidak mampu nak buat apa-apa kerana semua urusan berlaku di sebelah dalam.  Setelah menunggu lebih kurang  setengah jam tanpa ada apa-apa tindakan daripada mereka, saya pun membuat kecoh dengan bercakap bahasa Inggeris. Tidak kiralah samaada mereka faham atau tidak dan mujurlah ada yang faham. Akhirnya paspot kami dikembalikan dan bila ditanya apa masalahnya, dia kata "No problem". Aduuuhh....betapa sakitnya hati!

Masalahnya, warganegara dari negara yang bukan Islam mudah pula terlepas tanpa banyak soalan. Kami ini dah jelas orang Islam dari sudut pakaian dan nama yang tertera dalam paspot." Hairan bin  Ajaib". Inilah yang selalu dikatakan musuh orang-orang Islam itu kadang-kadang datang dari orang Islam sendiri.

Beginilah berakhirnya jaulah kami di Mesir.

Mesir sebuah negara tentera yang begitu takut dengan bayang-bayangnya sendiri. Lihatlah apa yang dia buat pada penduduk Gaza  sekarang ini - sanggup bersekongkol dengan Israel dan menentang saudara seIslamnya dengan menutup pintu sempadan yang menjadi nadi perhubungan  penduduk palestin dengan dunia luar. Wallahua'lam!
Related Post: 

Mesir Bumi Anbiya'










Kenangan-Pusing-pusing di Kota Alex


Thursday, 19 February 2009

Wanita Solehah - imannya teguh bagaikan gunung

Ketika Omar sedang mengelilingi kota dalam kegelapan malam sebagaimana yang biasa dilakukannya, sampailah beliau berhampiran rumah seorang perempuan yang sedang menahan gejolak nafsu karena ditinggal suaminya yang sedang berjihad sekian lama. Untuk sekadar menghibur diri sendiri dalam kesepian yang begitu mendalam, terlantunlah syair ini yang kemudian didengar oleh Umar.

Malam kian larut berselimut gulita
Telah sekian lama tiada kekasih kucumbu
Demi Allah, bila bukan karena mengingat-Mu  
Niscaya ranjang ini telah bergoyang                              
Namun duhai rabbi,
Rasa malu telah menghalangiku…

Penderitaan wanita itu tidak berakhir dalam kemaksiatan. Kesetiaannya masih tegak berdiri seperti gunung memaku bumi. Padahal badai hasrat itu begitu kuat seakan tsunami yang mengaut apa saja di jalanan. Namun ‘al khauf’ ( takut ) yang menghantui jiwanya memenangkan Allah atas segalanya. Hatinya dikuasai Allah, keimanannya begitu unggul, tidak tergugat sedikit pun dengan ujian yang dilalui.

Selepas pertemuan ini, maka Umar bersegera menemui puterinya yang tercinta, Hafshah, kemudian bertanya, “Berapa lama seorang perempuan tahan menunggu suaminya ?“ Dijawablah oleh Hafshah, “empat bulan”. Setelah kejadian tersebut, Umar memerintahkan kepada para panglima perang untuk tidak membiarkan seorangpun dari tenteranya meninggalkan keluarganya lebih dari empat bulan. Begitulah keperihatinan sekaligus penyelesaian seorang pemimpin seperti Umar di zamannya.

Keinginan adalah suatu yang tidak menentu, yang tidak ada penghujungnya terutama dalam kehidupan moden yang materialistik ini. Setelah tercapai suatu keinginan maka timbul pula keinginan lain yang perlu dipenuhi hasratnya. Namun keinginan juga perlu dilihat dari sudut positifnya. Ia hendaklah diletakkan pada kedudukan yang boleh memberikan kepuasan dalam kehidupan. Melaluinya juga kita mampu mencapai cita-cita dan impian serta merancang kehidupan. Di sinilah perlunya keimanan yang boleh mengendalikan nafsu agar tidak tergelincir dari landasan takwa, iaitu melalui akal yang dianugerahkan oleh Allah SWT.

Allah berfirman dalam surah Asy Syams, ayat 7-10 yang bermaksud:

“dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya; sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu; dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya.”

Lihatlah apa yang sedang berlaku kepada kaum wanita zaman sekarang. Kalau keterbatasan teknologi di zaman Umar pun hampir menggelincirkan iman seorang wanita mukminah, apatah lagi dengan kita sekarang? Zaman di mana teknologi telah membolosi hampir setiap ruang lingkup kehidupan kita. Malah ketika kita menghadap Allah pun deringan HP mengganggu kekhusyukan kita. Hatta yang sedang bertawaf mengelilingi kaabah pun sempat bergayut dengan HPnya. Sistem kapitalisma dan kehidupan materialistik di zaman moden ini telah menjadikan wanita sebagai bahan dagangan. Apa jua produk yang ingin dijual akan menggunakan wanita sebagai bahan tarikan.

Iklan-iklan dalam televisyen contohnya banyak mempengaruhi kehidupan kita. Jika anda ingin kelihatan jantan dan macho anda harus menghisap rokok tertentu. Supaya perempuan kelihatan cantik, pergunakanlah kosmetik keluaran mereka. Tiap-tiap hari penonton disogokkan dengan hiburan dan cerita-cerita kehebatan artis-artis. Mereka itu dijadikan idola. Bukan sedikit dari kalangan para wanita yang tergila-gila ingin memiliki tubuh badan yang cantik seperti idola mereka. Mereka menganggap bahawa kemuliaan dan kebahagiaan akan didapati bila berwajah cantik, kulit yang putih, dan tubuh yang ramping. OLeh kerana itu tidak hairanlah kalau ada wanita yang bermati-matian memutihkan kulitnya, melakukan plastik sergeri untuk merubah paras rupa, menyuntik ‘botox’ agar sentiasa kelihatan muda dan memakan pil pengurus badan, sehingga boleh memudaratkan kesihatan. Semuannya demi mengejar “glamour”.

Inilah punca masalah terbesar yang sedang kita hadapi dewasa ini iaitu jauh dari Allah, jarang mengingati Allah, dan “dikuasainya” hati kita oleh sesuatu selain Allah. Inilah masalah yang akan mendatangkan banyak masalah lainnya. Di kala jauh dari Allah, maka kita akan sesuka hati berbuat maksiat. Tidak ada lagi rasa malu. Tidak ada lagi rasa diawasi oleh Allah, sehingga tidak ada lagi yang mengendalikan perilaku kita. Maksiat inilah yang kemudian melahirkan ketidaktenangan, kehinaan dan kesengsaraan hidup. Betapa rapuhnya keimanan sehingga kita tidak lagi mampu menangkis cabaran dan godaan yang merupakan ujian dari Allah SWT.

“Apakah engkau tidak perhatikan orang yang telah menjadikan hawa nafsu sebagai tuhannya. Apakah engkau akan dapat menjadi pelindungnya. Atau apakah engkau mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami? Mereka itu hanyalah seperti binatang ternak bahkan lebih sesat lagi.” Qs. Al Furqan: (43-44)

Kecantikan dan kemolekan tubuh tidak dapat dijadikan ukuran kemuliaan. Semua itu tidak menjamin seseorang akan bahagia. Sesungguhnya kemuliaan yang diraih seorang wanita solehah adalah karena kemampuannya untuk menjaga martabatnya (‘iffah) dengan hijab serta iman dan takwa. Dengan iffah, seorang muslimah akan selalu menjaga akhlaknya. Salah satu ciri bahwa imannya kuat adalah kemampuannya memelihara rasa “haya” ( malu ). Sebagaimana terukir dalam hadis Nabi Saw. :

”Malu dan iman itu saling bergandengan, jika hilang salah satunya, maka hilanglah bahagian yang lain.” (HR. Hakim dan At-Thabari).

Adanya rasa malu, membuat segala tutur kata dan tindak tanduknya selalu terkawal. Ia tidak akan melakukan sesuatu yang menyimpang dari bimbingan Al-Quran dan Sunnah. Sehingga dengan akhlak yang dimiliki, ia lebih harum daripada kesturi.

Terkenalnya Khadijah bukan karena kecantikan wajahnya, namun kerana pengorbanannya yang tiada tandingan dalam mendukung perjuangan dakwah Rasulullah SAW. Begitu juga Aisyah ra., salah seorang isteri Nabi dan juga seorang cendikiawan muda; darinya para sahabat mendapat banyak ilmu. Manakala Asma binti Yazid pula terkenal sebagai seorang mujahidah yang membinasakan sembilan tentera Romawi di perang Yarmuk, hanya dengan sebilah tiang khemah. Ini hanyalah beberapa contoh tokoh wanita. Masih ramai lagi wanita mulia yang menyumbang pada ummah di zaman masing-masing. Keharuman dan keabadian nama mereka disebabkan oleh kemampuan mengembangkan nilai diri, menjaga iffah (martabat), dan memelihara diri dari kemaksiatan. Sinar kemuliaan mereka muncul dari dalam diri, bukan hanya luaran. Sinar inilah yang lebih abadi.


Rujukan dari Dakwatuna.com

Wednesday, 28 January 2009

Apabila manusia jadi binatang


Al-Quran, surah At-Tin ayat 4-5 yang bermaksud,

" Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya,

Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya ( neraka ) "

Allah menciptakan manusia dalam keadaan yang terbaik dan bentuk yang sangat sempurna. Dia mencipta  manusia dengan susuk badan yang stabil, iaitu kepala di atas, kaki di bawah dan makan dengan tangan. Dia juga menganugerahkan akal fikiran dan kemampuan memanupulasi makhluk yang lain seperti binatang dan tumbuh-tumbuhan. Bahkan akal fikirannya jauh menjangkau luas  untuk memanupulasikan sumber asli lain untuk tujuan dan manfaatnya seperti apa yang sedang kita alami di zaman sains dan teknoloji ini.

Fitrah kejadian manusia yang disediakan oleh Allah mengajak kepada berkasih sayang. tolong menolong, mengutamakan keadilan dan berakhlak mulia. Namun ada kala manusia terjerumus ke lembah kejahatan lantaran faktor sekeliling yang menggerakkan elemen-elemen jahat. Ketika itu dia lupa dengan fitrahnya dan kembali kepada kebinatangannya. Dia melakukan amalan penghuni neraka. Maka dia berada di tempat yang paling rendah dan lebih dahsyat daripada semua binatang buas.

Cuba kita lihat  apa yang dilakukan oleh tentera Israel terhadap rakyat Palestin. Inilah yang dikatakan keadaan manusia yang apabila lupa akan fitrahnya dia mengganas lebih daripada binatang buas.

gaza_beit_hanoun_dead_girl



gaza_dead_boy



gaza_new_weapon_legs1



gaza_new_weapon_molten_head



gaza_shot_foetus



gaza_headshot1