Monday, 15 September 2014

Cuti-cuti Sabah - Kota Belud

13 Dec 2012                                                                                                                                               
Tepat jam 12 tengahari kami sampai ke daerah Kota Belud. Kami memasuki pekannya dan ketika itu ada pasar tani yang agak besar juga. Kami berhenti berihat sambil berjalan-jalan melihat "negeri orang" dan juga untuk solat Zohor dan Asar sebelum menyambung perjalanan ke daerah Kudat.


Sebahagian besar penduduk Kota Belud terdiri dari kaum Samah (Bajau), Dusun, Tionghoa (Cina), Irranun dan Ubian. Daerah ini turut mendapat jolokan nama sebagai "Daerah Koboi Timur" kerana kehebatan penduduknya menunggang kuda, kerbau dan lembu. Selain itu, daerah ini juga terkenal dengan Tamu Besar atau Pasar Terbuka yang diadakan setiap hujung minggu (Ahad).

Nama Kota Belud ini berasal daripada bahasa Bajau, yakni "kota" yang bermaksud kubu pertahanan manakala "belud" pula bermaksud bukit. Justeru itu, Kota Belud diertikan sebagai "Kubu Pertahanan di atas Bukit".

Bajau Horsemen.....foto Mr Google
Brosur Kota Belud Sabah

Hari ini ialah hari Khamis. Saya tidak tahu samada pasar tani ini dibuka pada setiap hari atau pun hari-hari yang tertentu sahaja. Pasar tamu hanya dibuka pada hari Ahad.


 Di Pasar Tani kami hanya menjamu mata kerana tidak ada niat untuk membeli apa-apa. Tiba-tiba ternampak orang menjual durian liar lagi. Saya pun bertanya harganya untuk dibandingkan dengan yang kami beli di Kundasang. Ternyata di sini lebih murah. Mungkin kerana daerah Kota Belud ini jauh dari Kota Kinabalu dan pelancong tidak ramai di sini. Jadi permintaannya tidak setinggi di sana. Oleh kerana ianya lebih murah, kami pun membelinya lagi kerana durian ini tidak mudah ditemui.

Jom masuk pasar!  



           




Hmmm.......durian merah lagi
Jenis durian yang sama tetapi berisi kuning
Di luar kawasan pasar......berjalan menuju ke parkir kereta
Bangunan di sebelah kiri........Arked Kota Belud 
Kami berada di Kota Belud hanya selama sejam setengah. Sebelum meninggalkan pekan ini, kami ke masjid dulu untuk menunaikan solat jamak  Zohor-Asar. Semasa di masjid kami membuka dan memakan durian yang dibeli sebagai alas perut.  Kami tangguh makan tengahari kerana kami masih belum benar-benar lapar.

Puas  juga memusing-musing mencari jalan masuk ke masjid ini
Ini durian yang dimakan
Setelah selesai solat dan makan durian kami pun meneruskan perjalanan ke Kudat. Destinasi persinggahan kami seterusnya ialah Tanjung Simpang Mengayau Kudat (Tip of Borneo)

Jom ke sana!


Cuti-cuti Sabah (11) - Kota Kinabalu
Cuti-cuti Sabah (9) - Kudat

Sunday, 14 September 2014

Cuti-cuti Sabah - Semalam di Kundasang

12 Dec 2012

Selepas kira-kira sejam kami menikmati keindahan puncak Kinabalu serta menghirup udara segarnya, kami pun turun ke bawah dan beredar dari taman  menuju ke Kundasang  pekan yang paling hampir dengan Taman Negara Kinabalu. Destinasi kembara kami seterusnya adalah bandar Kudat dan pekan Kundasang berada dalam laluan perjalanan kami., Oleh kerana itu jikalau boleh, kami tidak mahu berpatah balik ke Ranau untuk menjimatkan masa dan minyak. Oleh kerana itu juga  kami mesti berusaha mendapatkan tempat bermalam di sini.


Misi mencari tempat penginapan yang murah pada malam itu tidaklah semudah  yang disangkakan. Ini kerana kami berada di sini ketika musim cuti sekolah, yang menyebabkan semua bilik kos sederhana habis sudah ditempah. Alhamdulillah! .. Hampir-hampir saja kami berpatah balik ke pekan Ranau, sebelum terjumpa homestay yang masih ada bilik yang kosong.

Bilik yang cukup sederhana keadaannya ..... cukup untuk berihat pada malam itu sebelum meneruskan perjalanan yang agak jauh pada keesokan harinya. Cuma sistem air panasnya tidak berfungsi dengan baik. Walaupun tiada penyaman udara disediakan, namun kami dapat tidor dengan selesa kerana udara sejuk gunung ... terasa sejuknya di malam hari.

Walai Tokou Homestay Sinisian Sabah
RM 100 semalam untuk family room....4 orang
Homestay ini terletak di Kampong Sinisian, tidak jauh dari pekan Kundasang. Suasana kampong di pagi hari sungguh nyaman sekali. Pemandangan di persekitarannya pula sangat indah dan mempersonakan.

Rumah-rumah di Kg Sinisian

Pemandangan-pemandangan menarik yang dapat dilihat dari Kg Sinisian
13 Dec 2012

Pagi ini kami memulakan perjalanan yang jauh ke Kudat selepas selesai bersarapan di pekan Kundasang. Kami tidak bercadang untuk melawat tempat-tempat menarik yang lain di sini kerana perjalanan kami masih jauh. Walaupun begitu kami singgah di beberapa lokasi dalam perjalanan untuk bergambar sebagai kenangan, seperti Masjid Jamek Kundasang dan gerai sayur-sayuran dan buah-buahan di tepi jalan.



Latarbelakang.....puncak Kinabalu yang masih berkabus (10.00 pg)


Pemandangan berhampiran Masjid Jamek Kundasang

Masjid Jamek Kundasang Sabah
Memebeli "tuhau"....makanan tradisi orang Sabah

Deretan gerai sayur dan produk pertanian penduduk tempatan

Berbagai hasil tanaman tanah tinggi yang segar tetapi sayang  tidak boleh membelinya kerana lambat lagi tarikh pulang ke Semenanjung
Kira-kira pukul 10.45 pagi kami tinggalkan pekan Kundasang dan meneruskan perjalanan ke bandar Kudat. Dalam perjalanan kami ternampak gerai menjual durian merah. Singgah lagi untuk membeli durian hutan Borneo yang tidak terdapat di Semenanjung.

Durian hutan ni buahnya kecil saja
Dalam perjalanan ini juga kami singgah di pekan Kota Belud untuk berihat dan solat.
Durian merah......isinya berwarna oren kemerah-merahan atau kuning pekat
  Jom ke Kota Belud!

Monday, 8 September 2014

Cuti-cuti Sabah - Taman Kinabalu


`12 Dec 2012

Selepas bermain-main dengan ikan di Tagal Moroli kami terus ke Kundasang  mencari tempat penginapan untuk malam itu, Namun sebelum ke sana kami singgah terlebih dahulu di Taman Kinabalu untuk melihat puncak Kinabalu dengan lebih dekat lagi.


Taman Kinabalu merupakan sebuah taman negara yang telah diwartakan pada 2002, dan terletak di negeri Sabah. Ianya dihiasi dengan Gunung Kinabalu yang tersergam dengan ketinggian 4,085 meter, yang merupakan antara gunung tertinggi di Asia Tenggara dan tertinggi di Borneo.

Taman Kinabalu juga merupakan kawasan yang mempunyai ekologi mega dengan kepelbagaian habitat dari kawasan rendah tropika, kawasan hutan hujan tropika, sehingga kawasan hutan gunung tropika; dan hutan separa alpine sehingga tumbuhan renek pada aras tinggi. Ia telah dikelaskan sebagai Pusat Kepelbagaian Tumbuhan Asia Tenggara. Kemungkinan taman ini mempunyai koleksi flora yang terkaya di dunia.

Para pendaki yang menuju ke Gunung Kinabalu pula memulakan perjalanan mereka di Kinabalu Park Headquarters yang juga merupakan pintu masuk ke dalam taman ini. Walaupun tarikan utama taman ini ialah Gunung Kinabalu, tetapi hanya 20% dari pengunjungnya yang betul-betul mendaki sehingga ke puncak. Manakala yang bakinya  datang ke sini hanya untuk menikmati keindahan taman dan ketenangannya.

Setiap pengunjung dikenakan bayaran masuk sebanyak RM 3.00, yang disebut sebagai Conservation Fee.. Tiket ini juga boleh digunakan untuk masuk ke Poring Hotspring. Ketika kami di sini hari sudah petang, dalam pukul 5, Oleh kerana itu cuacanya agak sejuk tetapi menyegarkan dan terasa nyaman sekali. Kami mendaki gunung dengan kereta saja......haha! Bagi mereka yang menginap di sini dan mempunyai masa yang banyak bolehlah mendaki dengan berjalan mengikut laluan-laluan yang telah disediakan sambil menikmati pemandangan dan udara segar gunung.

Di taman ini memang disediakan beberapa lokasi menarik untuk bergambar, berlatarbelakangkan puncak Gunung Kinabalu.

Dataran khas untuk bergamabar dan berihat sambil menjamu mata melihat keindahan puncak Kinabalu
Puncak Kinabalu yang berkabus.......

Selepas dataran ini kami menyambung "mendaki" lagi sehngga ke tempat permulaan pendaki-pendaki yang sebenar yang akan ke puncak. Di sini juga di sediakan kawasan berihat sambil menikmati pemandangan gunung.

Peta pendakian
Notis untuk para pendaki
Aaahh.....sungguh nyaman berihat di sini
Puncak gunung kelihatan lebih jelas dari sini.....tersergam indah



Kami berada di sini selama sejam lebih sedikit. Kemudian kami ke Kundasang mencari tempat bermalam. Jom ke Kundasang!


Tuesday, 26 August 2014

Cuti-cuti Sabah - Ranau ("Tagal" Sg Moroli )

12 Disember 2012


Ini destinasi kami seterusnya selepas lawatan ke Ladang Teh Sabah

Tempat ini adalah salah satu daripada beberapa santuari ikan kelah yang terdapat di Malaysia. "Tagal" adalah bahasa Kadazan-Dusun yang bermakna "tidak dibenarkan menangkap ikan atau sebarang hidupan". Di mana-mana santuari ikan kelah, tidak dibenarkan menangkap ikannya kerana ia adalah projek menjaga alam sekitar dan ekosistem sungai oleh penduduk tempatan dengan bantuan kerajaan, demi generasi akan datang.

Sebelum masuk beli tiket dulu......RM5 untuk dewasa dan RM2 untuk kanak-kanak bagi celupan kaki saja, RM10 untuk seluruh badan

Ni tiketnya........kamera pun kena yuran!.....hehe


Kawasan sungai yang berbatu, air yang bersih, jernih dan tidak tercemar
menjadi habitat semulajadi ikan kelah

Sebaik saja mencecah kaki ke dalam air,
 ikan-ikan yang jinak ini terus mengerumuni kaki

Kebanyakan ikan yang terdapat di Tagal Sg Moroli ialah jenis ikan Pelian atau Malaysian Mahseer.
Ikan kelah merupakan spesies ikan eksotik terkenal di Malaysia, mempunyai isi yang lembut dan sedap,sukar untuk dipancing serta hidup di habitat air yang bersih tanpa pencemaran. Ikan pelian di Sabah dirujuk sebagai spesis “Tor Duoronensis” atau ikan kelah biru.

Ikan Pelian yang segar-bugar...
Ikan keli yang tersesat....
Di Malaysia, Ikan kelah mula menujukkan tanda kepupusannya  Faktor pencemaran sungai juga merupakan faktor utama kepupusan ikan ini yang hanya tinggal di dalam sungai yang jernih dan bersih. Ikan ini yang juga digelar "Raja Sungai" menjadi buruan kaki pancing.  Ringkasnya Ikan kelah ini digilai kerana untuk tujuan sukan, hiasan dan makan.

Ikan-ikan di Sg Moroli Kg Luanti ini telah dilatih oleh penduduk kampung untuk memberi perkhidmatan "fish massage". Aktiviti ini sangat unik dan menyeronokkan. Ada 10 spesis ikan yang hidup di sepanjang 3km kawasan sungai yang dilindungi ini. Namun sebahagian besarnya adalah ikan pelian atau kelah. Ikan-ikan ini sangat jinak dan tidak takut pada manusia. Ia memberi "massage" dengan menggigit dan memakan sel-sel kulit yang telah mati di kaki dan juga badan. Orang kampung percaya aktiviti ini boleh melicinkan kulit dan menyembuhkan penyakit psoriasis.

Ikan yang dilatih untuk makan sel-sel kulit yang mati
.....gigitan halus seperti dicubit-cubit manja
Ikan yang sangat jinak.....boleh dibelai dan ditangkap dengan tangan
Setiap sesi berendam kaki dalam sungai hanyalah untuk 15 miut. Ini bertujuan untuk mengelak terlalu ramai yang berada dalam sungai pada satu-satu masa, Apabila cukup 15 minit loceng akan berbunyi menandakan cukup masa. Kalau nak bagi ikan-ikan ini makan pun boleh. Ada disediakan pallet dengan harga 20 sen sebungkus (mungkin sudah naik harga sekarang). Campak saja ke mana-mana berlumba-lumba ikan mengejar ke arah pallet tersebut. Saya sangat teruja melihat ikan-akan itu bergerak ke arah yang sama dan berebut-rebut pallet yang dicampak.



Thursday, 24 July 2014

AWAS!....Hadis Ramadan yang Lemah

Hadis yang dimaksudkan berbunyi:  

Ramadhan itu awalnya adalah rahmat, tengahnya adalah maghfirah (ampunan) dan akhirnya adalah pembebasan dari api neraka.

Hadis ini sangat popular ketika bulan Ramadan. Ia sangat digemari di kalangan penceramah dan deejay radio sebagai sebahagian dari isi tazkirah mereka ketika membicarakan pasal puasa di bulan Ramadan. Namun pada hakikatnya status hadis ini perlu dipersoalkan.

Menurut pendapat Ustaz Zaharuddin:

Hadith tersebut adalah kurang kuat dan elok tidak dijadikan bahan ceramah, atau jika ingin pun, diletakkan dihujung-hujung dan disebut jelas ia adalah hadis yang diragui.

Tambah beliau lagi:

Saya juga tidaklah hairan mengapa para penceramah dan sebahagian ulama kerap menggunakannya, ini adalah kerana hadis ini memang terdapat dalam agak banyak kitab-kitab arab silam samada Fiqh dan hadis tanpa dijelaskan kedudukan dan taraf kekuatannya , antaranya seperti berikut :-

1) I'anah at-Tolibin, 2/255;
2) Tabyin al-haqaiq, 1/179;
3) Syarah Faidhul Qadir, 1/469 ;
4) Targhib wa at-tarhib, 2/58

Apapun, yang lebih penting, banyak lagi ayat al-Quran dan hadith sohih serta hasan berkenaan puasa yang boleh dijadikan modal ceramah para penceramah.


Seorang ustaz telah memberi jawapan yang panjang lebar berkenaan status hadis ini apabila beliau ditanya tentang kedudukan hadis ini.

JAWAPAN OLEH Ust. H. Ahmad Sarwat, INDONESIA

Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Hadits yang anda tanyakan kedudukannya itu memang sangat populer di tengah masyarakat, khususnya selama bulan Ramadhan. Dengan hadits itu, para penceramah banyak mengajak orang-orang agar memanfaatkan bulan Ramadhan untuk khusyu' beribadah, agar mendapatkan tiga hal tersebut. Yaitu rahmah dari Allah, ampunan-Nya serta pembebasan dari neraka.

Namun menarik sekali apa yang disampaikan oleh ustadz yang antum ceritakan bahwa ternyata menurut beliau hadits itu bermasalah dari sanad dan kekuatannya jalur periwayatannya. Betulkah?

Kami berupaya membolak balik beberapa literatur serta tulisan dari para ulama ahli hadits terkait dengan haditsi ini. Kami menemukan uraian yang menarik dari seorang ustadz ahli hadits di Indonesia, yaitu Al-Ustadz Prof. Ali Mustafa Ya'qub, MA.

Menurut beliau, hadits itu memang bermasalah dari segi periwayatannya. Sebenarnya hadits ini diriwayatkan tidak hanya lewat satu jalur saja, namun ada dua jalur. Sayangnya, menurut beliau, kedua jalur itu tetap saja bermasalah.

Jalur Pertama

Salah satu jalur periwayatan haditsi ini versinya demikian:

أول شهر رمضان رحمة وأوسطه مغفرة وآخره عتق من النار

Ertinya : Bulan Ramadhan, awalnya rahmah, tengah-tengahnya maghfirah dan akhirnya adalah pembebasan dari neraka.

Hadits ini diriwayatkan oleh Al-'Uqaili dalam kitab khusus tentang hadits dha'if yang berjudul Adh-Dhu'afa'. Juga diriwayatkan oleh Al-Khatib Al-Baghdadi dalam kitabnya Tarikhu Baghdad. Serta diriwayatkan juga oleh Ibnu Adiy, Ad-Dailami, dan Ibnu Asakir.

Mereka Yang Mendhaifkan

Adapun para muhaddits yang mempermasalahkan riwayat ini antara lain:

1. Imam As-Suyuthi

Beliau mengatakan bahwa hadits ini dhaif (lemah periwayatannya).

2. Syeikh Al-Albani

Beliau mengatakan bahwa riwayat ini statusnya munkar. Jadi sebenarnya antara keduanya tidak terjadi pertentangan. Hadits munkar sebebarnya termasuk ke dalam jajaran hadits dhaif juga. Sebagai hadits munkar, dia menempati urutan ketiga setelah hadits matruk (semi palsu) dan maudhu' (palsu).

Sementara sanadnya adalah:

1. Sallam bin Sawwar

2. dari Maslamah bin Shalt

3. dari Az-Zuhri

4. dari Abu Salamah

5. dari Abu Hurairah

6. dari nabi SAW

Dari rangkaian para perawi di atas, perawi yang pertama dan kedua bermasalah. Yaitu Sallam bin Sawwar dan Maslamah bin Shalt.

Sallam bin Sawwar disebut oleh Ibnu Ady, seorang kritikus hadits, sebagai munkarul hadits. Sedangkan oleh Imam Ibnu Hibban, dikatakan bahwa haditsnya tidak bisa dijadikan hujjah (pegangan), kecuali bila ada rawi lain yang meriwayatkan haditsnya. Perkataan Ibnu Hibban ini bisa kita periksa dalam kitab Al-Majruhin.

Sedangkan Maslamah bin Shalt adalah seorang yang matruk, sebagaimana komentar Abu Hatim. Secara etimologis, matruk berarti ditinggalkan. Sedangkan menurut terminologi hadits, hadits matruk adalah hadits yang dalam sanadnya ada rawi yang pendusta. Dan hadits matruk adalah 'adik' dari hadits maudhu' (palsu).

Bezanya, kalau hadits maudhu' itu perawinya adalah seorang pendusta, sedangkan hadits matruk itu perawinya sehari-hari sering berdusta. Kira-kira hadits matruk itu boleh dibilang semi maudhu'.

Kesimpulan

Kesimpulannnya, haditsi ini punya dua gelar.

Pertama, gelarnya adalah hadits munkar karena adanya Sallam bin Sawwar.

Gelar kedua adalah hadits matruk karena adanya Maslamah bin Shalt.


Wallahu a'lam bishshawab, wassalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Ahmad Sarwat, Lc