Lawatan ke Guangzhou ini merupakan percutian terakhir kami ke luar negara sebelum wabak covid-19 melanda satu dunia sehingga kini, yang melarang perjalanan ke luar negara tanpa kebenaran. Kami bertolak ke Guangzhou pada malam 28 Ogos 2019 dari lapangan terbang Senai Johor, dan tiba pada esok paginya
Pearle River di waktu malam .... 29 Ogos 2019
Aktiviti menaiki bot menyusuri sungai atau selat sambil menikmati keindahan alam, telah menjadi aktiviti kegemaran kami ketika melancong sejak kebelakangan ini, kerana ia adalah satu aktiviti yang sangat sesuai untuk golongan warga emas seperti kami. Di setiap bandar yang kami lawat di China, pasti kami akan melakukan aktiviti ini.
Antara aktiviti yang sudah diikuti sejak melawat negara China:
1 Zhujiajiao Water Town - menaiki bot menyusuri terusan di Shanghai
2 Huangpu River Tour - anak sungai Yangtze di Shanghai
3 Qinhai Water Tour - anak sungai Yangtze di Nanjing
4 Pearle River Cruise - Guangzhou
Tiket untuk Pearle River Cruise
Antara maklumat yang terdapat dalam tiket: harga (98 yuan), nama kapal (Star of Guangzhou Port), nombor tempat duduk, nama kita, tarikh dan masa serta tempat naik kapal (Canton Tower Fortune Pier).
Sungai Mutiara adalah sungai ketiga terpanjang di China, 2.400 kilometer (1,500 mi), setelah Sungai Yangtze dan Sungai Kuning, dan kedua terbesar mengikut isipadunya, setelah Sungai Yangtze. Di antara ribuan sungai, yang terdapat di China, Sungai Yangtze, Sungai Kuning dan Sungai Mutiara adalah tiga sungai utama di China.
Seperti Sungai Thames di London, Sungai Seine di Paris dan Sungai Huang Pu di Shanghai, Guangzhou juga mempunyai sungainya sendiri, Sungai Mutiara, yang melalui kota itu dari barat ke timur. Sungai ini indah, dihiasi dengan pemandangan menawan di sepanjang sungai. Pelayaran menyusuri sungai di Sungai Mutiara telah menjadi aktiviti wajib bagi pengunjung yang datang pertama kali ke Guangzhou, terutama di waktu malam.
Sungai ini digelar sedemikian kerana ia mempunyai sebuah pulau batu yang menyerupai sebiji mutiara besar, digilap oleh air sungai yang sentiasa mengalir. Sungai yang mengalir melalui lapan wilayah ini terdiri dari empat sistem sungai termasuk Sungai Barat, Sungai Utara, Sungai Timur dan Sungai Liuxi. Keempat sistem sungai itu bersatu di Guangzhou dan mengalir ke Laut China Selatan.
Mengikut 'google translation' (dari maklumat yang dicetak di tiket), kami menaiki kapal di Canton Tower Fortune Pier. Dermaga ini terletak di sebelah timur Canton Tower. Kapal yang dinaiki pula bernama Star of Guangzhou Port. Di sini agak sukar untuk mendapat maklumat yang tepat kerana semua komunakasi menggunakan 100% bahasa China.
Tempat membeli tiket yang berada di sebelah Canton Tower dan Terminal Canton Tower Fortune .... malam 29 Ogos 2019
Peta metro Guangzhou
Stesen metro berada di bahagian bawah bangunan Canton Tower
Pelayaran kami dijadualkan pada jam 21:10 tetapi kami dikehendaki berada di terminal sebelum 20:50. Jadi kami telah berada di sini lebih awal, dan sementara menunggu untuk masuk ke kapal, kami berjalan-jalan sambil bergambar di kawasan berdekatan.
Pemandangan malam yang cantik di tebing Sungai Mutiara
Jom kita belayar!
Wahh! ... kapal mewah rupanya! Patutlah mahal harga tiket ...
Laluan kapal 'Pearle River Cruise' sumber foto: https://www.travelchinaguide.com
Berbanding dengan pelayaran siang hari di Sungai Pearl, pelayaran malam lebih menarik. Kilauan lampu di kedua tebing sungai serta cahaya bulan yang memantul di permukaan airnya mengindahkan suasana. Mengikut maklumat dari internat, pelayaran ini bermula dari Kolam Goose Putih dan berakhir di Jambatan Guangzhou di timur atau Baihedong (Gua Kren Putih) di selatan, dan mengambil masa keseluruhannya selama 2 jam.
Sungai Mutiara di Guangzhou memiliki lebih dari 70 kilometer (44 batu) yang dapat dibahagikan kepada laluan sungai depan, laluan belakang dan laluan barat. Oleh kerana laluan depan melintasi kawasan pusat bandar, bahagian ini mempunyai pemandangan yang paling indah. Di bahagian ini, Menara Canton yang megah dapat dilihat dari sudut mana pun kita berada.
Gambar yang sama tetapi Menara Canton di belakang tidak sama
Antara pemandangan yang menarik dari dalam kapal
Haiyin Bridge ... kapal ini melalui bawah 10 buah jambatan dalam pelayaran ini
Ini kawasan berdekatan dengan Haixinshs Island ... venue of the opening and closing ceremonies of the 2010 Asean Games
Melihat Menara Canton secara dekat kerana kapal lalu di tepinya ... struktur bangunan dapat dilihat dengan jelas
Ini hanyalah sebahagian dari tempat-tempat menarik yang sempat kami ambil gambarnya. Di kebanyakan masa kami hanya menghayati keindahan malamnya.
Awal bulan May 2019 adalah kali pertama kami menjejak kaki ke negara China. Pada hujung bulan Ogos sekali lagi suami dijemput sebagai 'keynote speaker' dalam satu seminar yang dibuat di Guangzhou pula. Alhamdulillah ... bertambah lagi tempat yang dilawati dalam siri 'lawatan sambil bekerja' kami. Perjalanan ini merupakan percutian terakhir ke luar negara sebelum wabak covid-19 melanda satu dunia sehingga kini, yang melarang perjalanan ke luar negara tanpa kebenaran. Kami bertolak ke Guangzhou pada malam 28 Ogos 2019 dari lapangan terbang Senai Johor, dan tiba pada esok paginya. Biasanya kami ke luar negara melalui KLIA.
Oleh kerana penerbangan kami tiba di awal pagi di Guangzhou, kami telah menempah bilik penginapan untuk tidur dan berihat di Guangzhou Airport Voyage Service Apartment Baiyun Airport. Alhamdulillah sempat berihat dan kembali segar sebelum meneruskan perjalanan ke bandar Guangzhou. Apartment ini hanya 5 minit dengan kenderaan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Baiyun Guangzhou. Kaunter pendaftaran beroperasi 24 jam dan ada perkhidmatan 'shuttle' ke/dari airport 24 jam secara percuma. Keadaan bilik biasa-biasa sahaja tetapi cukup selesa untuk berihat sekadar sebentar.
Kaunter pendaftaran apartment ..... semasa check out
Jadual 'shuttle' ke airport ... setiap setengah atau sejam
Pada tengahari 29/8/2019 kami bertolak ke kota Guangzhou dengan menaiki teksi 'sapu' ( dikenakan tambang sebanyak 120 cny) dan terus ke hotel Amamouillage Inn yang telah ditempah lebih awal. Kami tinggal di hotel ini untuk satu malam sahaja kerana keesokanya kami perlu ke hotel yang menjadi tempat suami berseminar. Biasanya hotel yang dipilih oleh pihak penganjur agak mahal sedikit harga biliknya. Jadi selalunya kami akan mencari hotel yang lebih murah sebelum atau selepas seminar
Duduk di hotel ini untuk satu malam sahaja
Lobi Hotel Gangrun Guangzhou ... tempat seminar
Bilik di Gangrun Hotel yang sangat luas ...
Guangzhou yang juga dikenali sebagai Canton adalah ibu negeri wilayah Guandong. Ia terletak di Sungai Pearl (Mutiara) di Selatan China, kira-kira 120 km utara membarat laut dari Hong Kong dan 145 km utara dari Macau. Guangzhou telah wujud lebih daripada 2,200 tahun dan merupakan destinasi terakhir Laluan Sutera laut, perlabuhan utama dunia dan juga adalah antara tiga bandar terbesar China. Bermula dari penubuhannya semasa Dinasti Qin (221-206 S.M.), bandaraya ini menjadi pusat perdagangan antarabangsa yang penting. Selepas pembaharuan besar dalam tahun 1970-an, Guangzhou menjadi model contoh ekonomi kepada tempat lain di dalam negara ini.
Kali pertama ke China melawat bandar Shanghai dan Nanjing ...... kali kedua melawat bandar Guangzhou
Pada masa kini, dalam perdagangan moden, Guangzhou terkenal dengan Pameran Canton (Canton Fair) tahunannya, pameran perdagangan tertua dan terbesar di China. Selama tiga tahun berturut-turut (2013-2015), Forbes meletakkan Guangzhou sebagai bandar komersial terbaik di tanah besar China. Guangzhou menduduki tempat ke-10 di dunia dan ke-5 di China (selepas Beijing, Shanghai, Hong Kong dan Shenzhen) dari segi jumlah jutawan menurut Hurun Global Rich List 2020. Bandar ini menempatkan banyak universiti paling berprestij di China, termasuk Universiti Sun Yat-sen, Universiti Teknologi China Selatan, Universiti Normal China Selatan dan Universiti Jinan. Guangzhou juga merupakan salah satu bandar teratas di dunia dalam penyelidikan saintifik di samping Beijing, Shanghai, Nanjing dan Wuhan.
Oeh kerana bandaraya ini berkembang dengan sangat pesat, terdapat ramai penduduk sementara dan pendatang asing dari Asia Tenggara, Timur Tengah, Eropah Timur dan Afrika. Kemasukan penduduk yang beramai-ramai ini menyebabkan ia mendapat gelaran sebagai "Ibu Kota Dunia Ketiga".
Bandar Guangzhou dilihat dari atas hotel
Guangzhou adalah bandar ketiga terbesar di China selepas Beijing dan Shanghai. Bandar ini merupakan salah satu destinasi pilihan pemborong dari Malaysia. Dikatakan di sini ada bermacam-macam produk yang dijual dengan harga yang sangat murah. Ini mendorong ramai peniaga dan pemborong dari Malaysia sanggup ke sini untuk membeli barangan niaga mereka. Selain menjadi destinasi pemborang dunia, Guangzhou juga menjadi salah satu destinasi pelancongan popular di China bagi pelancong Muslim. Ini kerana di sini juga terdapat ramai orang Islam di kalangan masyarakatnya, dan boleh dikatakan senang untuk mencari restoran Halal di sekitar bandar Guangzhou. Semasa kami berada di sini, di mana-mana sahaja kami pergi pasti terjumpa 'orang Malaysia' .... ada yang datang melancong, ada yang bekerja di sini dan semestinya ada yang datang memborong berbagai-bagai jenis barangan😀
Kami datang sebagai 'pelancong sambil bekerja'😁Kami tiba 2 hari sebelum hari seminar suami. Sebagai pelancong (yang sangat terbatas tenaga dan waktunya), kami berkesempatan melawat beberapa tempat menarik yang menjadi kegemaran para pelancong, seperti Kompleks Saad Abu Waqas, Shamian Island dan Masjid Huaisheng. Kami juga telah mengikuti aktiviti Pearle River Tour.
Seminar suami yang berlangsung di Gangrun Hotel
Satu daripada tanda paling jelas yang menggambarkan kekuatan dan sifat moden bandaraya ini ialah Menara Canton. Ia adalah menara pemerhatian (observation tower) yang sangat tinggi dengan pelbagai kegunaan setinggi 604 meter (1,982 kaki) Menara ini telah siap dibina pada tahun 2009 dan mula beroperasi pada 29 September 2010 bersempena Sukan Asia 2010. Menara ini secara ringkas pernah memegang gelaran menara tertinggi di dunia, menggantikan Menara CN di Kanada, sebelum dikalahkan oleh Tokyo Sky Tree di Jepun pada 2011. Ia adalah struktur tertinggi di China sebelum dikalahkan oleh Menara Shanghai pada 3 Ogos 2013.
Menara Canton termasuk dalam ketegori ' Strukutur Hyperboloid ' yang tertinggi di dunia. Apakah yang dimaksudkan dengan ketegori ini? Ini penerangan yang dipetik dari Wikipedia:
Hyperboloid structures are architectural structures designed using a hyperboloid in one sheet. Often these are tall structures such as towers where the hyperboloid geometry's structural strength is used to support an object high off the ground, but hyperboloid geometry is also often used for decorative effect as well as structural economy. The first hyperboloid structures were built by Russian engineer Vladimir Shukhov (1853–1939).The world's first hyperboloid tower is located in Polibino, Dankovsky District, Lipetsk Oblast, Russia.
Canton Tower dibina mengguna teknologi 'hyperboloid'
Kami tidak naik ke atas bangunan ini walaupun dikatakan pemandangan dari sini sangat cantik. Bagaimanapun pada malam itu kami menaiki Pearle River Cruise. Kami hanya menikmati keindahan menara ini dari jauh. Lampu berwarna-warni yang bersilih ganti menerangi bangunan ini di malam hari, sungguh mengasyikkan. Memang benar sekali teknologi yang diguna memberi kesan serta mempengaruhi kecantikan bangunan ini. Bentuk menara yang menarik menyebabkan penduduk tempatan memberinya berbagai gelaran seperti "Slim Waist" dan "Twisted Firewood".
Mungkin ini pemandangan yang akan dilihat dari atas ... kota Guangzhou
Seperti biasa kami tidak banyak buat "shopping" di sini. Selalunya menjamu mata sahaja sambil mencari cenderahati untuk dibawa pulang. Ada sekali ke Beijing Street yang terkenal di kalangan "Shoppers" tetapi tidak membeli apa-apa pun kerana tidak terjumpa apa-apa yang berkenan di hati.
Kemudian sebelum pulang ke Malaysia kami ke Onelink International Plaza untuk mencari cenderahati. Mengikut maklumat dari internet, plaza ini adalah tempat memborong cenderahati dan bunga, tetapi ada bermacam-macam barang yang dijual di sini. Terdapat lebih dari 2,000 buah kedai dalam bangunan setinggi 6 tingkat. Antara barang yang terdapat di sini selain dari cenderahati, termasuk soft toys, educational toys, pakaian, kasut, beg tangan, jam, barangan elektronik, perhiasan rumah, perkakas telefon, dan aksesori wanita. Kami hanya membeli pin kerongsang, 'fridge magnet' dan jam tangan kanak-kanak di sini.
Plaza ini beroperasi dari jam 10.00 am sehingga jam 6.30 pm. Ketika pusing-pusing mencari barang, kami juga ternampak beberapa kelibat orang Melayu di sini dan sempat bersembang dengan seorang perempuan Melayu dari Malaysia yang baharu hendak berjinak-jinak menjadi peniaga. Dia sedang mencari alat elektronik yang berfungsi sebagai 'educational toys' untuk kanak-kanak, untuk dijual di Malaysia.
Depan pintu masuk Plaza Onelife International
Hujan ribut di Guangzhou ..... petang 1 Sept 2019
Petang itu tidak lama selepas kami keluar dari bangunan plaza dan mencari teksi untuk pulang ke hotel, tiba-tiba kelihatan semua orang berlari-lari masuk dalam bangunan berdekatan mencari perlindungan. Ketika itu angin sedang bertiup kencang tetapi hujan belum turun. Kami pun terpinga-pinga melihat suasana kelam-kabut .... hati jadi berdebar-debar😟Apabila melihat ke arah angin kencang yang bertiup, baharulah kami nampak segumpulan awan hitam yang sedang menuju ke arah kami. Terus kami pun masuk ke dalam bangunan yang paling dekat untuk berlindung. Tidak lama selepas itu baharulah hujan turun. Kebiasaannya di Malaysia, apabila hujan mulai turun baharulah kita mencari tempat untuk berteduh😊
Suasana di Beijng Road .... lewat petang 31 Ogos 2019
Pemberitahuan tentang Beijing Road Cultural Tourism Zone
Zon 'cultural tourism' di Beijig Road ini berada di satu tapak di mana bandar Guangzhou mula-mula dibangun 2,200 tahun dahulu. Guangzou mungkin telah menetapkan rancangan masa depannya, tetapi bandar ini tidak menghapuskan hubungannya dengan masa lampau. Warisan tempatan masih boleh dilihat pada tokong, masjid, senibina klasik, serta seni dan kraf tradisional yang terdapat di bandar raya ini.
Guangzhou, seperti juga Najing dan Shanghai masih mengalami bencana pencemaran udara.Walaupun begitu mengikut maklumat terkini, bandaraya ini telah melakukan pelbagai usaha untuk menambah baik kualiti udaranya dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Terdapat kawalan pencemaran dan sistem keretapi bawah tanahnya jauh bertambah baik. Keretapi bawah tanah Guangzhou sebenarnya adalah salah satu cara pengangkutan yang paling cepat dan cekap untuk ke mana-mana, dan perkhidmatan ini melalui kebanyakan tempat tarikan utama.
Pada 10 May 2019 kami mengikuti aktiviti menaiki kapal pesiar menyusuri Sungai Qinhuai, iaitu salah satu cabang dari sungai besar Yangtze. Hari ini 12 May kami melawat Sungai Yangtze pula. Destinasi sebenar kami adalah jambatan di atasnya.
Sedikit maklumat mengenai Sungai Yangtze yang dipetik dari:
https://www.travelchinaguide.com/river/
Winding about 3,964 miles, Yangtze River is the largest in China and the third largest in the world after the Nile in Africa and the Amazon in South America. Originating from the Tanggula Range in Qinghai Province in western China, it traverses eleven provinces and cities from west to east, including Qinghai, Tibet, Sichuan, Yunnan, Chongqing, Hubei, Hunan, Jiangxi, Anhui, Jiangsu and Shanghai. Finally it pours into the East China Sea at Shanghai.
As the largest water system in China, Yangtze River is historically, economically and culturally important to the country. It has numerous tributaries including Min River, Han River, Jialing River, Gan River, and Huangpu River. The Three Gorges Dam on the river is the largest dam project and hydropower station in the world. Generally, people consider the river a dividing line between North China and South China. Areas to the north and the south of the river have many differences in climate, scenery, economics, culture and folk customs.
Jambatan Nanjing Yangtze adalah jambatan yang paling terkenal yang merentasi Sungai Yangtze. Ia adalah jambatan kekuda berlantai dua yang menampung kenderaan, kereta api, dan pejalan kaki. Nanjing selamanya telah menjadi bandar yang sibuk dan penting untuk China. Sungai Yangtze menyukarkan penyeberangan, maka jambatan ini telah dibina untuk memudahkan laluan dan kehidupan bagi mereka yang tinggal di sana. Jambatan ini menghubungkan dua tempat yang tumbuh melata di kedua belah Sungai Yangtze, dan kini ia menjadi tempat untuk melihat keindahan alam semulajadi. .
Jambatan Sungai Yangtze Nanjing dikatakan hasil keindahan kejuruteraan dan senibina. Ia merupakan jalan masuk ke salah satu bandar paling menarik di China. Jambatan ini mula dibina pada tahun 1960-an dan siap lapan tahun kemudian. Kesatuan Soviet telah terlibat di awal pembinaan tetapi menarik diri kemudiannya, meninggalkan orang Cina bersendirian bersusah payah mencari bekalan besi. Akhirnya mereka berjaya mengatasi halangan ini dan hasilnya terbinalah jambatan dua tingkat yang mengagumkan.
Jambatan ini sangat bermakna bagi negara China kerana ia merupakan jambatan dua lapis menggabungkan lebuhraya-keretapi yang pertama, dan dibina oleh orang China. Kepala jambatan yang direka oleh ahli akademik Zhong Xunzheng pada akhir 1960-an diperakui sebagai karya klasik dalam sejarah senibina moden China.
Jambatan Sungai Yangtze Nanjing
Jalan keretapi di lapisam pertama jambatan
Salah satu taman di bawah jambatan
Di bawah jambatan ini terdapat berberapa buah taman yang terletak di bawah kepala jambatan di sebelah utara dan selatan, serta kawasan hijau jambatan. Dengan menaiki lif jambatan di South Bridgehead Park (taman di sebelah selatan kepala jambatan), pengunjung boleh sampai di dek jambatan Sungai Yangtze, dan kemudian pergi ke 'sightseeing platform' di kepala jambatan. Dari sini kita boleh melihat dan menikmati pemandangan jambatan yang menakjubkan serta Sungai Yangtze yang begitu luas.
Sebelum menaiki lif pengunjung berpeluang melihat pameran berkenaan sejarah pembinaan jambatan ini di "The Nanjing Yangtze Bridge memorial hall", yang juga terletak di aras bawah ini. Setiap orang dewasa dikenakan bayaran sebanyak 16 yuan untuk masuk ke sini. Lif dari sini akan terus ke "observation deck" yang terletak di aras ke-4.
Jom masuk ke memorial hall .....
Patung Mao Zedung ... pengerusi Parti Komunis dari 1945-1976
Maklumat mengenai struktur jambatan serta gambarnya
Antara bahan-bahan yang dipamerkan
Jom naik atas pulak!
Pemandangan Sungai Yangtze dari atas .... keadaan seperti berjerebu kerana pencemaran udara yang agak teruk di China
Ini viewing platform yang berada di aras 4
Pemandangan ke arah bandar Nanjing
dari atas kepala jambatan sebelah selatan
Patung manusia yang berada di kiri-kanan jalan berada di aras 3 ada kemudahan bilik air dan tangga untuk turun ke sini Foto di sebelah kanan pula ... pemandangan dari bawah jambatan
Pemandangan ke arah sungai dan daratan di seberang sungai
Walaupun jambatan Sungai Yangtze Nanjing menjadi satu tempat yang menarik dan indah, namun ia juga mengundang banyak cubaan bunuh diri di kalangan wargakota. Kini ia berada di kedudukan teratas sebagai tempat membunuh diri di China. Terdapat papan tanda di sini yang meminta orang ramai untuk tidak melompat dari atas jambatan dan sebaliknya meminta bantuan.
Jambatan Sungai Yangtze Nanjing menampung kira-kira 80,000 kenderaan dan 200 kereta api setiap hari, dan jauh mengatasi Jambatan Golden Gate San Francisco, sebagai tempat membunuh diri yang paling popular di dunia. Keadaan yang kritikal ini mendorong seorang warganegara yang prihatin membuat kerja sukarela dengan meronda sepanjang jambatan mengawasi sesiapa sahaja yang merancang untuk mengakhiri kehidupan mereka. Dalam satu filem dokumentari, insan ini dikenali sebagai Angel of Nanjing. Nama sebenarnya ialah Chen Si.
Setiap hujung minggu sejak 19 September 2003, Chen Si menempuh perjalanan sejauh 25km dari rumahnya ke jambatan. Dari jam 7:30 pagi hingga matahari terbenam, dia mencari dan mendekati mereka yang akan bunuh diri, sebelum mereka berpeluang terjun 70m ke Sungai Yangtze. Kadang-kadang dia terpaksa menyeret mereka, sambil menendang dan menjerit, kembali ke atas penghalang dengan selamat, dan ramai juga yang tidak sempat diselamatkan.
Lawatan ke jambatan Sungai Yangtze ini adalah lawatan terakhir kami di Nanjing. Selepas lawatan ini kami terus balik ke Shanghai dengan keretapi laju. Penerbangan balik ke Malaysia dijadualkan pada 1.30 pagi esoknya. Kami tiba di Shanghai pukul 6 petang dan kami bercadang naik keretapi sahaja untuk ke airport. Jadi kami perlu mencari stesen metro untuk ke sana, tetapi sebelum itu kami harus berbuka dahulu kerana kami tetap berpuasa Ramadhan walaupun sedang bermusafir.
Perjalanan ke airport dengan keretapi agak memenatkan terutama bagi saya yang terpaksa berjalan dengan bertongkat, kerana kita terpaksa menukar keretapi sekali sebelum terus ke airport. Ketika berada di stesen ini kami telah didekati seorang pemandu teksi menawarkan khidmatnya untuk bawa kami ke airport. Apabila kami menolaknya, dia ketawakan kami dengan berkata agak mustahil kami boleh pergi ke airport dengan keretapi dalam keadaan saya yang bertongkat. Sebenarnya kami sudah serik naik teksi kerana telah tertipu sekali ketika baharu sampai di Shanghai, juga dari airport.
Ini di lapangan terbang Shanghai .... ada restoran halal di tingkat atas
Ketika pusing-pusing di airport tenampak lambang restoran halal. Ingatkan boleh makan dahulu sebelum naik kapalterbang kerana kami hanya berbuka dengan makanan ringan sahaja. Rupanya restoran sudah tutup😞. Waktu itu sudah pukul 11 malam..
Begitulah berakhirnya perjalanan pertama kami ke negara China di bulan Ramadhan. Satu pengalaman yang manis dan indah.
Pada 11 May 2019 sekali lagi kami ke kota Nanjing di sebelah petang selepas suami selesai menyampaikan ucapannya di seminar yang dihadiri. Tujuan kami ke sini adalah semata-mata untuk mencari kedai makan halal supaya kami boleh berbuka di situ. Lawatan ini dibuat pada awal bulan Ramadhan 1440 H.
Holiday Inn Nanjing Qinhuai South
Semasa di Nanjing kami tinggal di Holiday Inn Nanjing Qinhuai South. Hotel yang kami duduki ini berada di daerah Jiangning Nanjing walaupun pada namanya ada nama daerah Qinhuai ( jenuh nak faham ... ingatkan ia berada di daerah Qinhuai😄) Hotel ini baharu dibuka pada 2017 dan terletak di "Nanjing Future SCI-TECH City". Kedudukannya agak jauh dari pusat bandar, lebih dari setengah jam perjalanan dengan kereta. Walaupun begitu ia berdekatan dengan Mozhou East Road Metro Station (Line 3). Ini memudahkan kami untuk bergerak ke mana-mana.
😀😀Bila mendaftar masuk di kaunter .... terpampang nama yang sangat berbeza ,,, JI (Jinjiang Inn)
Petang itu sebelum ke stesen metro kami berjalan-jalan sebentar di kawasan ini. Bandar ini masih baharu dan nampak cantik serta bersih.
Nanjing Future SCI-TECH City ... dilihat dari atas
Bandar ini tidak sibuk ... kelihatan tenang
Di China banyak terdapat basikal dan motor yang ditambah bumbung .... antara kenderaan popular di sini
Kawasan persekitaran yang nampak elit
Ok, jom ke restoran pulak!
Kami jumpa restoran ini secara kebetulan ... berjalan-jalan sambil mencari-cari restoran halal dengan berpandukan 'goole map'. Kalau mengikut terjemahan dari google, namanya dalam bahasa Inggeris berbunyi seperti Lee's Hotpot Restaurant Nanjing. Ia sebuah restoran kecil dan berkonsep tradisional yang menyediakan tempat makan di atas kaunter sahaja yang dikongsi beramai-ramai. Nasib baik petang itu masih ada tempat duduk kosong😊 untuk kami berdua.
Dari jauh nampak simbol bulan sabit .... terus tuju ke sini
Seperti yang telah saya sebut di post-post sebelum ini, masalah utama apabila berada di negara China ialah masalah berkomunikasi dengan penduduk tempatan. Rata-rata kesemua mereka tidak tahu langsung berbahasa Inggeris .... 100% mengguna bahasa China. Macam mana nak pesan makanan? Akhirnya pakai tunjuk-tunjuk gambar di papan menu sambil mengharapkan dapat hidangan yang sedap. Tidak berani pesan banyak-banyak .... takut tak termakan😝. Syukur Alhamdulillah, apa yang dipesan hari itu sangat menyelerakan 😋. Entah bagaimana kami juga berjaya memesan salah satu menu tradisional khas dari restoran ini.
Pesan makanan dengan cara menunjuk kepada salah satu daripada gambar di atas
Kalau diterjemah ke BI menu ini dipanggil "beef casserol" tetapi saya panggil 'hotpot beef noodle soup'
Lee Beef Pot Stickers - masakan khas Nanjing Emmm .... memang sedap😋
Terjemahan dari poster di sebelah kiri bawah gambar ... Maklumat pada poster dan juga video yang dipasang di dinding restoran menceritakan keistimewaan 'kuih' ini ...... Lee's Hotpot Stickers
Pot Stickers ini juga dikenali sebagai Chinese Pan Fried Dumplings atau Chinese Dumplings sahaja. Dumpling merupakan salah satu jenis dim sum. Ia biasanya terdiri dari daging cincang, ditambah dengan sayur-sayuran yang dibungkus dengan selembar kulit yang dibuat dari adunan tepung. Jenis dumpling pun bermacam-macam, misalnya Jiaozi, dumpling ini berisi daging cincang dan sayuran biasanya dimasak dengan cara direbus dan memiliki kulit yang tebal.
Potstickers pula adalah dumpling yang proses memasaknya dengan cara 'pan fried', di mana dumpling dimasak di dalam kuali leper menggunakan air dan minyak hingga air kering dan bahagian bawah dumpling menjadi berwarna keemasan dan rangup tetapi lembap ber'juicy' inti di dalamnya.
Cuba lihat cara memasaknya yang sangat menarik dalam video di bawah:
Kota Nanjing ..... ptg 11 May 2019
Ini pada sebelah malamnya selepas selesai berbuka puasa
Alhamdulillah ... Nanjing memberi kenangan yang indah kepada kami yang baru pertama kali menjejak kaki ke negara China.