Thursday, 24 August 2023

Kampung Gajah di penghujung jalan A15

Lawatan ke Pasir Salak dan Kg Gajah ini dibuat pada 30 Julai 2023, pada hari yang sama kami melawat Galeri Rumah Lat di Batu Gajah.

Kampung Gajah terletak di tepi tebing kanan Sungai Perak, Perak, kira-kira 75 km dari Bandar Ipoh. Bandar Teluk Intan terletak di selatan Kampung Gajah, kira-kira 25 km

Kedudukan pekan Kampung gajah
Kampung Gajah merupakan sebuah pekan yang sedang membangun. Secara umum, penduduk Kampung Gajah berbangsa Melayu, kurang bangsa Cina dan India seperti bandar-bandar yang lain. Kampung Gajah juga adalah salah sebuah mukim dalam Daerah Perak Tengah.

Di sepanjang Sungai Perak di daerah Kampong Gajah ini terdapat kampung-kampung tua. Kewujudan kampung ini boleh dilihat sebagai petanda betapa pertempatan telah lama wujud di sini. Kewujudan kampung-kampung ini membuktikan bahawa daerah Kampung Gajah ini amat bersejarah di negeri Perak. Tidak jauh dari Kg Gajah, iaitu di mukim Pasir Salak, terdapat Kompleks Sejarah Pasir Salak.
Pekan Kg Gajah di tebing kanan Sg Perak
Pasir Salak di tebing kiri
Kampung Gajah juga sinonim dengan buah durian, kerana terdapat banyaknya kebun-kebun yang ditanam dengan pokok durian. Pokok-pokok durian ini berusia puluhan malahan ratusan tahun. Antara nama durian yang popular ialah durian Tok Paduka Raja. Antara kampung-kampung yang amat popular dengan tanaman durian ialah Selat Pulau, Kepala Pulau, Pasir Salak dan Pulau Tiga.

Ramai orang luar yang keliru antara Kampung Gajah dengan Batu Gajah dan Alor Gajah. Alor Gajah terletak di negeri Melaka. Batu Gajah terletak di Perak juga. Saya sendiri selalu tersasul apabila menyebut 2 tempat di Perak ini.
Penghujung Jalan A 15 atau KM 0 (bertanda biru)
di tengah pekan Kampung Gajah
Selepas balik dari lawatan ke Kompleks Sejarah Pasir Salak, kami terus ke Kg Gajah untuk mencari makan tengahari dan kemudian ke masjidnya untuk solat zohor. Sebelum balik ke Ipoh sempat bergambar di  beberapa tempat menarik di sini.
Masjid  Sultan Azlan Shah Kg Gajah
Jalan A 15 adalah jalan negeri Perak yang  utama. Ia juga dikenali sebagai Jalan Tanjung Tualang. Hujung utaranya bermula di Pusing Batu Gajah dan hujung selatannya pula berakhir di Kg Gajah. 
Dari sini 1 km ke Kg Gajah dan 60 km ke Ipoh
melalui jalan negeri A 15
Di pekan Kg Gajah ini sepatutnya boleh diletakkan monumen KM 0 sebagai tarikan kepada pelancong ke sini. Jadi petang itu kami mencari-carilah kalau ada sebarang penanda 0 km di pekan ini, tetapi memang tiada. Walaupun begitu ada beberapa monumen yang menarik untuk bergambar di pekan ini. 

Kami singgah makan di satu-satunya medan selera di Kg Gajah. Mengikut review orang ramai, inilah tempat yang paling 'best' kalau nak makan kerana terdapat pelbagai jenis lauk-pauk, dari sarapan hingga ke tengahari. Di sini ada  ikan dan ayam bakar yang dipanggang atas api arang, lauk-pauk kampung dan ulam-ulaman serta pelbagai jenis sambal seperti sambal kelapa Perak .... dan harganya berpatutan. Mungkin kekuranganya dari segi kebersihan yang perlu diberi perhatian dan diperbaiki.

Selepas makan kami  bergambar di monumen "Kampong Gajah Kampungku Warisanku" yang terletak di hadapan medan selera ini.
Monumen Keris menceritakan sejarah
 ...... Peringatan Perang Perak 1875-1876
Beberapa monumen menarik yang terletak 
di tengah bulatan dan kawasan sekitar
Saya boleh andaikan bulatan atau "roundabout" inilah bermulanya Jalan A 15 negeri Perak di Kg Gajah atau selalu yang disebut KM 0 di lain-lain tempat.

Post berkaitan:




Thursday, 17 August 2023

Kompleks Sejarah Pasir Salak

Lawatan ke Pasir Salak ini dibuat pada 30 Julai 2023, pada hari yang sama kami melawat Galeri Rumah Lat di Batu Gajah.

Pasir Salak merupakan sebuah mukim dan kawasan bersejarah yang terletak di tepi Sungai Perak, Perak Tengah, Perak, Malaysia. Di seberang sungai terletaknya pekan Kampung Gajah. Kampung Gajah juga adalah sebuah mukim dalam Daerah Perak Tengah.
Kedudukan Kampung Gajah berdekatan dengan Pasir Salak
Di sepanjang Sungai Perak di daerah Kampong Gajah ini terdapat kampung-kampung tua. Kewujudan kampung ini boleh dilihat sebagai petanda betapa pertempatan telah lama wujud di sini. Kewujudan kampung-kampung ini membuktikan bahawa daerah Kampung Gajah ini amat bersejarah di negeri Perak.

Di belakang Pasir Salak terletaknya jelapang padi Seberang Perak. Kini Pasir Salak berbangga dengan adanya Kompleks Sejarah Pasir Salak. Kompleks ini dibina di Pasir Salak kerana di sinilah mula tumpahnya darah pejuang-pejuang Malaysia menentang penjajah British.
Kedudukan kompleks Sejarah Pasir Salak
Nama Pasir Salak berasal dari pasir di tepi sungai Perak yang dipenuhi kulit buah salak. Salak ialah sejenis buah, kulitnya berwarna coklat, isi agak putih dan pokoknya seperti Pokok Nipah. Sungai Perak yang di sini airnya jernih kerana ia jauh dari kawasan pencemaran air lombong bijih timah yang amat-amat keruh. Oleh kerana itu banyaklah pokok salak tumbuh liar di kawasan ini dan sesetengahnya ditanam.
Buah salak
Sungai merupakan nadi kehidupan masyarakat di tepi sungai sebagaimana penduduk Pasir Salak. Di sungai inilah penduduk kampung menyara hidup dengan menjadi nelayan sungai, bot penambang, menghanyutkan buluh dan balak, mengangkut buah durian dan lain-lain buah-buahan ke Teluk Intan.

Sebelum tahun 1980, ramai penduduk kampung di tepian Sungai Perak terpaksa menaiki bot penambang berenjin untuk pergi ke bandar Teluk Intan. Sebelum tahun 1987, penduduk Pasir Salak terpaksa naik bot penambang kayuhan tangan untuk pergi ke Kampung Gajah yang terletak di seberang sungai. Sehingga 2005, Pasir Salak masih lagi merupakan sebuah kampung tradisional Melayu beridentitikan rumah kutai dan rumah limas negeri Perak.

Pada tahun 1987, sebuah jambatan telah dibina antara Kampung Gajah dengan Pasir Salak. Sejak itu perkhidmatan bot penambang telah ditutup, bekalan air dibekalkan ke merata kampung dan jalan tar dibina ke semua hujung kampung.

Latarbelakang sejarah

Pasir Salak sinonim dengan sejarah kebangkitan orang Melayu menentang penjajah British yang memandai-mandai mengutip cukai mengikut peraturan mereka. Lantaran itu Dato' Maharaja Lela Pandak Lam bingkas bangun menjulang keris apabila Sultan Abdulah iaitu Sultan Perak pada tahun 1874 yang curiga, kesal dan 'terlajak' dengan Perjanjian Pangkor yang ditandatangani di dalam HMS Pluto di Pulau Pangkor. 

Mengikut fakta sejarah Perang Perak bermula dan terjadi di sini pada tahun 1875 selepas setahun Sultan Perak setuju menerima nasihat Residen British. Residen British yang pertama di Perak ialah J.W.W. Birch yang buta jiwa Melayu, tuli kepada bahasa Melayu dan naif dengan budi bahasa. 

Ia bermula apabila Perjanjian Pangkor ditandatangani dan Perak secara rasmi berada di bawah perlindungan kerajaan British. Perjanjian tersebut juga mewajibkan kerajaan negeri Perak menerima seorang penasihat yang akan menasihati Sultan atas semua urusan berkaitan pentadbiran negeri Perak kecuali hal yang melibatkan agama dan adat istiadat orang-orang Melayu.

Namun nasihat yang difahami oleh Sultan dan pembesar-pembesar Melayu yang menandatangani perjanjian tersebut bukanlah seperti yang dimaksudkan oleh pihak British. Nasihat di sini adalah bahasa diplomasi keatas pemerintah yang bermakna setiap “nasihat” Residen mestilah dituruti.

Bermula dari titik inilah yang menyebabkan orang-orang Melayu rasa tidak dihormati sehingga membawa kepada terbunuhnya J.W.W. Birch pada 2 November 1875 sewaktu umat Islam masih menyambut Hari Raya Aidilfitri ke 2.

Tiga hari kemudian, tentera British memulakan siri serangan untuk membalas dendam di atas kematian Birch dalam peristiwa yang disebut sebagai Perang Perak.

Jom ke kompleks!

Kompleks ini dibina pada tahun 1990 atas inisiatif Tan Sri Ramli Ngah Talib, Menteri Besar Perak ketika itu dan telah dibuka oleh DYMM Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah pada 26 Mei 1990. Terletak di tebing Sungai Perak, kompleks sejarah ini dibina dengan harapan supaya generasi-generasi muda akan sentiasa memperingati peristiwa berdarah Pasir Salak pada tahun 1875 yang merupakan kemuncak dalam gerakan orang Melayu menentang penjajah Inggeris di Perak serta mengenang akan jasa dan pengorbanan para pahlawan yang mempertahankan maruah agama, bangsa dan negara.

Bangunan-bangunan yang berada di dalam kompleks ini dibina dengan bercirikan rumah tradisional Melayu Perak. Kompleks ini  dirasmikan sepenuhnya oleh DYMM Paduka Sri Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah pada 5 Julai 2004.
Contoh rumah tradisional Melayu Perak .... model rumah
dan rumah dalam komik Lat The Kampung Boy
Pada hari kami melawat kompleks ini, hujan turun dengan sangat lebat, sehingga menghalang kami keluar dari kereta. Ketika kami berjaya masuk ke kawasan kompleks hujan masih turun renyai-renyai. Suasana tenang dan damai dapat dirasai ketika berada di kompleks yang sangat luas kawasannya. 

Walaupun kawasan kompleks nampak cantik dan terjaga namun agak sedih melihat keadaan bangunan yang kelihatan terabai dan semakin rosak. Banyak kawasan yang sudah tidak boleh dimasuki, mungkin kerana keadaan yang tidak mengizinkan. 
Lanskap yang sangat cantik ...... binaan dalam gambar
ini adalah "lookout tower" tetapi berkunci
Pemandangan di tepi Sungai Perak ... kawasan di hadapan
muzium atau Terowong Masa
Sundial atau Jam Matahari
tetapi sudah tidak berfungsi
Pihak media pernah melaporkan keadaan Kompleks Sejarah Pasir Salak yang satu ketika dahulu gah tetapi kini semakin hilang seri apabila beberapa bangunan di situ sudah reput dan tidak lagi boleh dikunjungi orang ramai. Tinjauan mendapati semua Rumah Kutai yang terdapat di kompleks tersebut tidak boleh dimasuki pengunjung termasuklah Galeri Sejarah Negeri Perak. Hanya beberapa tugu dan terowong masa yang masih boleh dikunjungi pelawat.

Pembaikan serta pemulihan Kompleks Sejarah Pasir Salak dijangka menelan belanja yang tinggi ekoran kerosakan bangunan bersejarah tersebut terlalu banyak.

Kami bernasib baik kerana terowong masa masih boleh dikunjungi pada hari itu. Sebenarnya ia adalah sebuah muzium dan ia dinamakan sebagai Terowong Sejarah. Rentetan-rentetan peristiwa sejarah dipamerkan di dalam Terowong Sejarah dengan menggunakan teknik pameran diorama iaitu pameran tiga dimensi. Setiap peristiwa dan episod penting dalam sejarah tanah air serta perkembangannya disusun dan disampaikan mengikut kronologi sejarah. Selain itu Kompleks ini juga merupakan sebuah pusat yang menyediakan sumber rujukan mengenai sejarah dan kebudayaan negeri Perak. Di sini juga terdapat Galeri Keris.
Pintu masuk terowong Sejarah
Kaunter tiket
Dalam terowong sejarah ini tidak dibenarkan mengambil sebarang gambar. Tidak tahulah apa tujuan larangan ini .... mungkin untuk keselamatan negara seperti larangan di setengah bahagian dalam kawasan lapangan terbang😀
Sempat ambil gambar ini sebelum diberitahu
 pasal larangan mengambil gambar dalam muzium
Untuk masuk ke muzium setiap pengunjung dikenakan sebanyak RM 4 bagi dewasa dan RM 2 bagi kanak-kanak dan tidak ada peruntukan khas bagi warga emas. Walaupun bayaran masuk nampak sangat murah tetapi ini tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak memperbaiki keadaan dalam muzium agar lebih selesa ketika berada di dalamnya. 

Sebahagian besar kawasan muzium sangat gelap. Saya rasa perlu ada pencahayaan yang lebih agar pengunjung di kalangan warga emas seperti kami terasa lebih selesa apabila membaca maklumat-maklumat yang dipamerkan. Sebahagian besar juga kawasan dalam muzium terasa sangat panas kecuali di Galeri Keris. Tidak pasti samada penyaman udara sengaja ditutup atau ia mengalami kerosakan. Dengan suasana yang gelap dan keadaan yang panas kami tidak mampu untuk berlama-lama di dalamnya.
Dapur Keris
Salah satu keris yang dipamerkan dalam 
Galeri Keris ... gambar yang diambil secara curi-curi
Situasi ini sangat berbeza dengan yang terdapat di Muzium Nelayan di Tanjung Balau Johor. Konsep yang sama digunakan iaitu teknik pameran diorama, tetapi dalam suasana yang lebih selesa .... sangat terang dan sejuk. Bayaran masuk hanya RM 2 untuk dewasa dan RM 1 untuk kanak=kanak. Kami sebagai warga emas diberi masuk percuma😃 .... dan tiada larangan mengambil gambar langsung. Tangkaplah dan ambillah sebanyak mana yang kita mahu😂

Kompleks sejarah ini sangat berpotensi dijadikan sebagai tarikan pelancong ke daerah Kampung Gajah secara khusus dan Perak secara amnya. Namun ia perlu diperbaiki dan diberi penambahbaikan terlebih dahulu jika ingin mengembalikan kegemilangannya semula.

Video memaparkan suasana dalam kawasan  kompleks yang tenang dan damai, diambil  dari dalam bangunan muzium, dari anjungnya.
Keadaan di luar kompleks pun sangat
menyedihkan ... tanda nama jalan yang hampir roboh
Pandak Endut adalah salah seorang watak yang utama dalam perancangan pembunuhan Residen British yang pertama di Perak iaitu J.W.W. Birch 

Kalau ada yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut pasal Muzium Nelayan, boleh membaca di bawah ini ....


Monday, 7 August 2023

Memburu 0 KM

Apa itu kilometer sifar/ziro/nol? Seperti namanya sendiri, ia bermaksud titik permulaan jarak bagi sesebuah bandar atau jalan raya. Dengan kata lain, itulah titik pusat bandar utama bagi sesebuah bandar.

Maklumat dari internet:

Di kebanyakan negara, kilometer sifar (juga ditulis 0 km) atau istilah sama dalam bahasa lain (juga dikenali sebagai penanda batu kosong, stesen kawalan atan titik kawalan) merujuk kepada satu lokasi khusus (biasanya terletak di ibu negara), dari mana jarak diukur secara tradisional.

Terdapat tiga jenis utama kilometer sifar, iaitu kilometer sifar bandar, kilometer sifar jalan dan kilometer sifar negara. Kilometer sifar bandar ialah titik khas di pusat bandar di mana jarak sesebuah bandar dikira. Dalam pengukuran jarak sesebuah bandar di Malaysia, biasanya pejabat pos dijadikan sebagai titik kilometer sifar bagi sesebuah bandar. Namun demikian, Kota Kinabalu adalah satu-satunya bandar di mana kilometer sifarnya tidak terletak di pejabat pos, sebaliknya Kilometer Sifar Kota Kinabalu terletak di perkarangan bangunan Lembaga Pelancongan Sabah di mana satu monumen khas Kilometer Sifar KK dibina, pertama kali seumpamanya di Malaysia.

Kilometer sifar negara pula ialah titik pangkal utama bagi rangkaian jalan raya di sesebuah negara, biasanya ibu negara. Misanya, Kilometer Sifar bagi Jepun ialah di Jambatan Nihonbashi di Tokyo, manakala Kilometer Sifar bagi Perancis ialah di perkarangan bangunan gereja Notre Dame di Paris. Di Malaysia, kilometer sifar bagi jalan raya di Semenanjung Malaysia terletak di depan Pejabat Pos Besar Johor Bahru dan bukannya di ibu negara di Kuala Lumpur sebagaimana kebanyakan negara lain. Ia berikutan jarak bagi ketiga-tiga laluan tulang belakang utama di Semenanjung Malaysia iaitu Laluan Persekutuan Malaysia 1, Laluan Persekutuan Malaysia 3 dan Laluan Persekutuan Malaysia 5 dikira dari Johor Bahru.

Ada beberapa KM 0 yang telah kami pergi samada di luar negara atau dalam negara. Tidaklah memburu sangat tetapi lebih secara kebetulan sahaja. Antaranya,

1. KM-0 Sabang Acheh

KM-0 Sabang ini kebetulan letaknya di hujung paling barat Indonesia.yang kita sebut tanah hujung atau " end of land ". Saya dan suami memang suka melawat tempat yang seperti ini kerana ia membuat kita terasa seolah-olah berada di hujung dunia.

 Kebiasaannya tanah hujung, sebahagian besar kawasannya dikelilingi laut sejauh mata memandang dan mempunyai pemandangan yang indah. Begitu juga di KM-0 ini yang disempadani oleh Laut Andaman. Ia masih dirimbuni tumbuhan-tumbuhan hutan ciptaan Allah yang begitu menyegarkan tetapi sayang, tempat ini tidak diurus dengan baik dan kemudahan yang ada seperti tugu diconteng dan dirosakkan. Ia kelihatan seperti kawasan terbiar. Namun ia bepotensi menjadi tempat rekreasi yang menarik bagi warga Sabang dan juga pelancong luar. Allah yang Maha Besar dan Maha Berkuasa telah mencipta alam ini untuk kita nikmatinya bersama dan mengajak kita memikir-mikirkan tentang kejadiannya,

Cerita selanjutnya di SINI
Bermulanya pengiraan jarak dari barat ke timor Indonesia
2. KM '0' Kota Bandung

Tepatnya ia terletak di depan pejabat Dinas Bina Marga Propinsi Jawa Barat, tidak jauh dari Hotel Savoy Homan, hotel yang pernah dikunjungi Presiden Sukarno dan pelawak dunia terkenal Charlie Chaplin. Selain itu hotel ini juga digunakan oleh para peserta Persidangan Asia Afrika.

Monumen setinggi lebih kurang 1 m ini banyak menyimpan sejarah panjang perkembangan kota Bandung. Titik 0 kerap dikaitkan dengan pusat atau awal mula perkembangan kota, di mana pemindahan pemerintahan Bandung yang berada di wilayah Krapyak atau Dayeuh Kolot, dipindahkan ke wilayah ini pada 1810 mengikuti jalan yang sedang dibina.

Cerita selanjutnya di SINI
KM 0 kota Bandung
3. KM 0 kota Jogjakarta

Setelah puas berbelanja, bolehlah pergi pula ke persimpangan yang tidak jauh dari Malioboro, Titik Nol Kilometer namanya. Inilah titik permulaan di mana jarak semua jalan dari sini diukur
Tiada tanda apa pun ..... hanya disebut di persimpanagan
depan Pejabat Pos Besar

Cerita selanjutnya di SINI

4. KM 0 Bukit Fraser

Penanda ini terletak di halaman Aida Daniya Restoran & English Teahouse  Bukit Fraser.

 Penanda KM 0 di halaman Aida Daniya Restoran & English Teahouse
Mungkin lepas ini kami akan pergi memburu KM 0 ini, kerana di tempat yang saya tinggal ini pun, khabarnya terdapat titik nol atau KM 0 yang kami belum sampai😁. Insya Allah akan di 'update' lagi tempat-tempat di mana terdapat KM 0 yang berada di Malaysia.

UPDATE - JULAI 2023

Kangar Perlis
Padang Besar Perlis
Wang Kelian Perlis
Johor Bharu Johor
Alor Setar Kedah
Batu Pahat Johor
Minyak Beku Batu Pahat Johor
Lumut Perak
Tanjung Belungkor Johor
Kuala Gula Perak
Lobuk Merbau Perak
Tanjung Balau Johor
Kampung Gajah

KM 0 Kangar
Penanda ini terletak di hadapan CIMB dan Pejabat Pos Besar Kangar di tengah bandar. Menurut cerita penduduk tempatan penanda ini 'kembali diletakkan' , bermakna ada penanda lain sebelum ini tetapi telah dibuang. Agaknya itulah sebab mengapa saya baru ternampak tanda ini sedangkan sudah berpuluh tahun saya balik ke sini (kampung suami) tak pernah nampak pulak penanda ini. 
KANGAR PERLIS 0 KM

KM 0 Johor Bahru
KM0 JB merupakan permulaan kiraan bagi 3 Laluan Persekutuan Semenanjung Malaysia FT1, FT3 dan FT5. Selalunya di negara-negara lain, permulaan kiraan jalan raya terletak di ibu kota negara masing-masing, tetapi tidak berlaku di negara kita. Jika mengikut kebiasaan sepatutnya jalan di Kuala Lumpurlah terletaknya KM0 ini.
KM 0 J0H0R BAHRU
Mercu tanda Kilometer Sifar atau 0 KM yang terletak di tengah bandar Johor Bahru ini merupakan kedudukan yang paling selatan bukan sahaja di Semenanjung Malaysia malah bagi Tanah Besar Asia. Tt

Dari segi sejarah, semua jalan raya utama di Semenanjung Malaysia bertemu di Johor Bahru sebelum ia dihubungkan ke Singapura melalui Tambak Johor apabila ia dibuka kepada lalu lintas pada tahun 1924. Dengan itu, Johor Bahru telah menjadi Kilometer Sifar Kebangsaan sejak lebih kurang 92 tahun dahulu.

KM 0 Batu Pahat
Penanda KM 0 tidak ada di Batu Pahat tetapi mengikut penduduk lama atau asal di sini, ianya wujud tetapi tidak ada sebarang monumen untuk menandainya. Walau bagaimanapun ada beberapa petunjuk yang membayangkan kawasan di mana ia mungkin berada. 
Di sekeliling Dataran Penggaram itulah kemungkinan
Kedudukan penanda KM 0 Batu Pahat
Tanda drop pin di peta itu adalah Santai @ BP Walk. Di sini terdapat satu monumen yang berbentuk Ikon drop pin dan nombor poskod Batu Pahat 83000. Tidak jauh dari sini juga tedapat mercu tanda lama Batu Pahat dan pejabat pos. Kebiasaannya penanda 0 KM bagi sesebuah bandar diletakkan berdekatan dengan pejabat pos. Ini semua boleh dijadikan sebagai petunjuk di mana batu KM 0 itu berada. 
Ini salah satu monumen yang terdapat di
Santai@BP Walk

L0kasi pusat poskod Batu Pahat
hanya 4 min berjalan kaki dari Pejabat Pos
Ini mercu lama Batu Pabat
 .... berbentuk 'batu yang dipahat'
Lagi satu petunjuk adalah permulaan Jalan Tanjung Labuh FT 5 (0 KM - 11 KM) mempunyai poskod Batu Pahat 83000, seperti yang ditandakan dalam peta. Jalan ini juga dikenali sebagai Jalan Batu Pahat-Pontian FT 5, yang mana permulaannya di Skudai Johor.  Di Batu Pahat jalan ini bermula dari bulatan Banang yang juga menjadi permulaan kepada Jalan Batu Pahat-Keluang-Mersing FT 50 atau Jalanraya Timur-Barat Johor FT 50.
Mula dan akhir poskod Batu Pahat

KM 0 Minyak Beku Batu Pahat

Ini Jalan Minyak Beku ke Batu Pahat
Jalan ini menghubungkan Pantai Minyak Beku ke pusat bandar Batu Pahat atau Penggaram, dan dengan jarak sejauh 9.2 km, ia termasuk antara jalan yang terpanjang di Batu Pahat. Nama jalan ini diambil dari nama Kampung Minyak Beku. Ia berakhir di persimpangan Jalan Jeragan dan bermula di pantai, tetapi ketika kami pergi mencari batu penanda 0 km ini, batunya sudah hilang, walaupun saya pernah melihat gambarnya.
Pantai Minyak Beku
Gambar dari Google map
... 9 tahun yang lalu yang
menandakan 10 km ke Batu Pahat
Batu penanda yang sama - 0 KM
...permulaan Jalan Minyak Beku

KM  0 Wang Kelian Perlis
Kampung Wang Kelian merupakan sebuah kampung yang terletak di Kaki Bukit, dalam negeri Perlis Indera Kayangan. Ia bersempadan dengan negara Thailand. 

Zon aliran bebas di Wang Kelian yang terletak kira-kira 500 meter dari Wang Pranchan, Thailand mula dimansuhkan pada 1 April 2015 sebagai langkah kawalan pergerakan keluar masuk dan kawalan sempadan bagi menyekat ancaman dan mengekang penyeludupan barangan terlarang yang dilihat menjadi ancaman kepada negara.

Pemansuhan itu dibuat susulan penemuan kubur besar yang menempatkan 139 mayat mangsa pemerdagangan manusia. 

Ketika ke sini tempat ini sangat sunyi dan sepi kerana sempagan masih belum dibuka selepas PKP. Namun semasa pergi baru-baru ini ada kelihatan kenderaan dan orang berjalan kaki keluar masuk sempadan, tetapi aktiviti berniaga masih belum ada lagi walaupun ada permintaan untuk menghidupkannya kembali.

Pintu sempadan ini terletak kira-kira 38 km dari bandar Kangar. Jalan ke Kangar bermula dari sini, tetapi  kami tidak berjumpa sebarang batu tanda 0 KM di sini. Jadi ini bermakna permulaan jalan atau 0 km itu adalah sempadan negara ini.

Inilah pintu sempadan negara dengan Thailand

Kami hanya jumpa batu tanda 1 KM

KM 0 Lumut Perak
Lumut merupakan bandar tepi laut yang menghadap Selat Dinding (selat yang yang memisahkan Pulau Pangkor dan Bandar Lumut) dan Selat Melaka di negeri Perak. Lokasi bandar ini bersetentangan dengan Pulau Pangkor dan dikenali ramai sebagai pintu masuk ke pulau tersebut.

Lumut berada di bawah pentadbiran daerah Manjong yang merupakan nama baru bagi daerah Dinding. Bandar ini terletak kira-kira 84 km ke selatan bandaraya Ipoh, ibu negeri Perak.

Monumen KM 0 berada di luar bangunan
Pejabat Pos Lumut
Pemberitahuan Laluan 18 ...
Jalan Lumut ke Setiawan
KM 0 Alor Setar Kedah
Monumen ini terletak di persimpangan Jalan Raja dengan Jalan Penjara Lama. FT 256 seperti yang dalam gambar ini adalah Jalan Langgar.
Ini lokasi sebenar monumen KM 0 yang diambil
dari Google map ... gambar 3 tahun lalu
Gambar terkini diambil dari dalam kereta saja
KM 0 Kuala Gula Perak
Kuala Gula merupakan sebuah perkampungan nelayan terletak di persisiran pantai utara negeri Perak, bersebelahan dengan Kuala Kurau.

Ianya merupakan sebahagian daripada Hutan Simpan Paya Laut Matang yang terdiri daripada hutan bakau dan kawasan pantai berlumpur. Ia terletak di lokasi paling utara Hutan Simpan Paya Bakau Larut-Matang di Daerah Kerian, Perak. Kedudukannya lebih kurang 50km ke barat Taiping, 126km ke barat-laut bandar Ipoh dan 80km ke selatan dari Pulau Pinang. 

Kuala Gula mempunyai pelbagai jenis habitat tanah lembap yang terdiri daripada dataran lumpur, hutan paya bakau, muara sungai dan sistem-sistem sungai. ladang-ladang kelapa sawit dan kawasan sawah padi juga mempunyai liputan yang luas di Kuala Gula. Kawasan ini penting sebagai kawasan mencari makan untuk burung-burung berhijrah dan tempat bertelur untuk burung residen

Kuala Gula juga terkenal di peringkat tempatan dan antarabangsa terutamanya kepada pemerhati burung kerana ianya penting dengan kewujudan burung air/berhijrah. Ramai pelawat tempatan dan antarabangsa seperti Amerika Syarikat, Australia, Eropah, Jepun dan negara lain datang ke Kuala Gula untuk melihat burung-burung ini.

Kami hanya jumpa penanda 1 KM .... 😀
pi mai pi mai jalan tak kelihatan nombor 0
Ini gambar yang diambil dari Google Map yang
bertarikh 9 
tahun yang lalu
Mengikut batu penanda yang sama Kuala Gula berada 2 km dari sini, manakala Batu Kurau pula 11 km dari sini. Lokasi batu penanda bertepatan dengan penggerak anak panah  di atas peta. Perjalanan ini mengikuti jalan A196, yang penghujungnya seperti di atas peta. Maknanya di sinilah letaknya penanda 0 KM bagi Kuala Gula
Berakirnya atau permulaan Jalan A196 di Kuala Gula
... gambar diambil dari Google Map
KM 0 Lubok Merbau Perak
Mukim Lubok Merbau merupakan salah sebuah mukim yang terdapat dalam negeri Perak, dan juga merupakan pecahan kawasan pentadbiran bagi negeri Perak. Perak dibahagikan kepada beberapa buah daerah dan setiap daerah dibahagikan kepada beberapa mukim .

Mukim Lubok Merbau adalah mukim yang paling kecil di dalam daerah Kuala Kangsar, negeri Perak. Mukim ini terdiri daripada beberapa buah kampung kecil, seperti Kg Laneh, Kg Labu Kubong dan lain-lain. Ia merupakan kawasan yang mempunyai purata hujan tahunan yang terendah di Malaysia, dengan purata hujan tahunan sebanyak 2000mm.

Batu penanda 0 KM bagi Lubuk Merbau dan
kawasan berhampiran

KM 0 Tanjung Belungkor Johor
Menariknya Tanjung Belungkor ini ada sebuah jeti atau terminal feri bertaraf antarbangsa. Uniknya pula inilah satu-satunya pengendali terminal yang beroperasi menghubungkan Tg Belungkor dan Changi, Singapura melalui Terminaal Feri Changi dan juga Terminal ferry Batam Center.

Lembaga Pelabuhan Johor bertanggungjawab untuk menguruskan Terminal Feri Tanjung Belungkor (TFTB) di Kota Tinggi dan Terminal Feri Changi (TFC) di Singapura. Kedua-dua terminal telah dibina bagi memajukan aktiviti pelancongan di Desaru dan telah mula beroperasi pada 8 September 1993. Perkhidmatan feri RORO ('Roll On Roll Off' yang boleh mengangkut kenderaan) pertama telah dijalankan oleh Syarikat Ferrylink sehingga 8 April 2002. Pada masa ini perkhidmatan feri RORO telah dihentikan dan hanya feri penumpang yang berjadual sahaja beroperasi di antara kedua-dua terminal. Kini perkhidmatan feri penumpang disediakan oleh Syarikat Limbungan Maju. Sementara Terminal Feri Tanjung Belungkor kini diuruskan oleh Syarikat Marina Island Venture Capital Sdn. Bhd.
Kedudukan Tg Belungkor di hujung tanjung
JB 109 km dari Tg Belungkor
Di belakang itu pintu Gerbang Terminal Feri

KM 0 Tanjung Balau Johor
Tanjung Balau merupakan sebuah bandar berpantai di Daerah Kota Tinggi, Johor. Ia terletak berdekatan Desaru dan Bandar Penawar. 

Pantainya cantik, melandai dan ditaburi pasir halus. Di bahagian barat pantai, kelihatan gugusan batu hitam pelbagai bentuk yang berusia 200 juta tahun Tarikan utama pantai di Tanjung Balau adalah pada formasi batuan akibat hakisan angin (wind-stress rock) yang boleh dilihat jelas ketika air surut.

Dipercayai wujud sejak zaman Permo-karbon sekali gus lebih tua dari era Permian yang bermula sekitar 275 juta tahun silam.

Sebaik menghampirinya, selain warna hitam seperti arang, jelas terpampang strukturnya yang berlapis malah sekali pandang seperti kesan ditinggalkan laluan lahar gunung berapi. Ia adalah kesan kepanasan matahari yang menjadikan bentuknya berlapis-lapis seperti itu.

Suatu ketika dahulu, gugusan batu ini tenggelam jauh di bawah perut bumi namun udara panas dan sejuk silih berganti membentuk formasi seperti yang dilihat sekarang, .

Permulaan jalan J226 di Tanjung Balau

Peta - 0 km Tanjung Balau menjadi tempat pertemuan
 beberapa jalan utama di Johor ... 90 km ke Jb dari tanda batu ini

KM 0 Kampung Gajah Perak
Kampung Gajah terletak di tepi tebing kanan Sungai Perak, Perak, kira-kira 75 km di barat bandar Ipoh. Bandar Teluk Intan terletak di selatan Kampung Gajah, kira-kira 25 km. 

Kedudukan Kg Gajah di tebing kanan Sg Perak
Di sepanjang Sungai Perak di Daerah Kampong Gajah ini terdapat kampung-kampung tua. Kewujudan kampung ini boleh dilihat sebagai petanda betapa pertempatan telah lama wujud di sini. Kewujudan kampung-kampung ini membuktikan bahawa daerah Kampung Gajah ini amat bersejarah di negeri Perak. 

Tidak jauh dari Kg Gajah, iaitu di Pasir Salak, terdapat Kompleks Sejarah Pasir Salak. Ia  sebuah kompleks sejarah di Pasir Salak, Perak Tengah, Perak. Ianya dibina tahun 1990 atas inisiatif Tan Seri Ramli Ngah Talib, Menteri Besar Perak ketika itu. Kompleks ini dirasmikan oleh Raja Nazrin Shah pada 26 Mei 1990.

Kompleks ini dibina di Pasir Salak kerana di sinilah mula tumpahnya darah pejuang-pejuang Malaysia menentang penjajah British.

Perang Perak bermula dan terjadi di sini pada tahun 1875 selepas setahun Sultan Perak setuju menerima nasihat Residen British. Residen British yang pertama di Perak ialah J.W.W. Birch yang buta jiwa Melayu, tuli kepada bahasa Melayu dan naif dengan budi bahasa.

Kampung Gajah juga  sinonim dengan buah durian, kerana terdapat banyaknya kebun-kebun yang ditanam dengan pokok durian. Pokok-pokok durian ini berusia puluhan malahan ratusan tahun. Antara nama durian yang popular ialah durian Tok Paduka Raja. Antara kampung-kampung yang amat popular dengan tanaman durian ialah Selat Pulau, Kepala Pulau, Pasir Salak dan Pulau Tiga.

Ramai orang luar yang keliru antara Kampung Gajah dengan Batu Gajah dan Alor Gajah. Alor Gajah terletak di negeri Melaka. Batu Gajah terletak di Perak juga. Saya sendiri selalu tersasul apabila menyebut 2 tempat di Perak ini.
Batu penanda 1 km ke Kg Gajah dan sebelahnya
tertulis 60 km ke bandar Ipoh dari Kg.Gajah
Seperti kebanyakan tempat lain, Kg Gajah juga tidak menandakan di mana kedudukan batu penanda 0 KM, tetapi kemungkinan besar berada di tengah pekannya. Kg Gajah ini bukanlah sebuah kampung, tetapi sebenarnya sebuah pekan. Pernah ada cadangan untuk menukar namanya kerana sudah tdak sesuai dengan nama kampung itu tetapi dibantah oleh kebanyakan penduduk. Maka kekallah nama Kg Gajah selama-lamanya, insya Allah. 
Tg Tualang ke Kg Gajah 25 km
Jalan A15 juga boleh membawa kita ke Tanjung Tualang, hanya 1 km dari papan tanda. Di sini ada satu tempat menarik yang wajib dilawati bagi pecinta sejarah. Satu ketika dulu, Perak antara pengeluar utama bijih timah dunia.

Destinasi ini dikenali sebagai Tanjung Tualang Tin Dredge No 5 (TT5), yang merujuk kepada nombor kapal korek terakhir yang ada di Tanjung Tualang iaitu kapal kelima.
Ini kerana satu ketika dahulu ia adalah kawasan cukup sibuk dan mempunyai beberapa siri kapal dibawa masuk bagi menampung keperluan industri berkenaan.

Bagi anda yang ingin mengunjungi lokasi ini, ia terletak dalam kawasan Tanjung Tualang yang juga terkenal dalam kalangan pemancing udang galah. Jarak pemanduan kira-kira 30 kilometer dengan masa perjalanan 40 minit dari bandar Ipoh. 
Kapal korek Timah terakhir .... kapal no 5
Ini sahaja lokasi-lokasi Km 0 yang kami pernah terjumpa dalam perjalanan dan pengembaraan kami samada di dalam atau di luar negara. Jika ada yang baru akan saya update lagi insya Allah.