Tuesday, 28 October 2025

Memburu 0 KM

Apa itu kilometer sifar/ziro/nol? Seperti namanya sendiri, ia bermaksud titik permulaan jarak bagi sesebuah bandar atau jalan raya. Dengan kata lain, itulah titik pusat bandar utama bagi sesebuah bandar.

Maklumat dari internet:

Di kebanyakan negara, kilometer sifar (juga ditulis 0 km) atau istilah sama dalam bahasa lain (juga dikenali sebagai penanda batu kosong, stesen kawalan atau titik kawalan) merujuk kepada satu lokasi khusus (biasanya terletak di ibu negara), dari mana jarak diukur secara tradisional.

Terdapat tiga jenis utama kilometer sifar, iaitu kilometer sifar bandar, kilometer sifar jalan dan kilometer sifar negara. Kilometer sifar bandar ialah titik khas di pusat bandar di mana jarak sesebuah bandar dikira. Dalam pengukuran jarak sesebuah bandar di Malaysia, biasanya pejabat pos dijadikan sebagai titik kilometer sifar bagi sesebuah bandar. Namun demikian, Kota Kinabalu adalah satu-satunya bandar di mana kilometer sifarnya tidak terletak di pejabat pos, sebaliknya Kilometer Sifar Kota Kinabalu terletak di perkarangan bangunan Lembaga Pelancongan Sabah di mana satu monumen khas Kilometer Sifar KK dibina, pertama kali seumpamanya di Malaysia.

Kilometer sifar negara pula ialah titik pangkal utama bagi rangkaian jalan raya di sesebuah negara, biasanya ibu negara. Misanya, Kilometer Sifar bagi Jepun ialah di Jambatan Nihonbashi di Tokyo, manakala Kilometer Sifar bagi Perancis ialah di perkarangan bangunan gereja Notre Dame di Paris. Di Malaysia, kilometer sifar bagi jalan raya di Semenanjung Malaysia terletak di depan Pejabat Pos Besar Johor Bahru dan bukannya di ibu negara di Kuala Lumpur sebagaimana kebanyakan negara lain. Ia berikutan jarak bagi ketiga-tiga laluan tulang belakang utama di Semenanjung Malaysia iaitu Laluan Persekutuan Malaysia 1, Laluan Persekutuan Malaysia 3 dan Laluan Persekutuan Malaysia 5 dikira dari Johor Bahru.

Ada beberapa KM 0 yang telah kami pergi samada di luar negara atau dalam negara. Tidaklah memburu sangat tetapi lebih secara kebetulan sahaja. Antaranya,


KM-0 Sabang ini kebetulan letaknya di hujung paling barat Indonesia.yang kita sebut tanah hujung atau " end of land ". Saya dan suami memang suka melawat tempat yang seperti ini kerana ia membuat kita terasa seolah-olah berada di hujung dunia.

 Kebiasaannya tanah hujung, sebahagian besar kawasannya dikelilingi laut sejauh mata memandang dan mempunyai pemandangan yang indah. Begitu juga di KM-0 ini yang disempadani oleh Laut Andaman. Ia masih dirimbuni tumbuhan-tumbuhan hutan ciptaan Allah yang begitu menyegarkan tetapi sayang, tempat ini tidak diurus dengan baik dan kemudahan yang ada seperti tugu diconteng dan dirosakkan. Ia kelihatan seperti kawasan terbiar. Namun ia bepotensi menjadi tempat rekreasi yang menarik bagi warga Sabang dan juga pelancong luar. Allah yang Maha Besar dan Maha Berkuasa telah mencipta alam ini untuk kita nikmatinya bersama dan mengajak kita memikir-mikirkan tentang kejadiannya,

Cerita selanjutnya di SINI
Bermulanya pengiraan jarak dari barat ke timor Indonesia
2. KM '0' Kota Bandung

Tepatnya ia terletak di depan pejabat Dinas Bina Marga Propinsi Jawa Barat, tidak jauh dari Hotel Savoy Homan, hotel yang pernah dikunjungi Presiden Sukarno dan pelawak dunia terkenal Charlie Chaplin. Selain itu hotel ini juga digunakan oleh para peserta Persidangan Asia Afrika.

Monumen setinggi lebih kurang 1 m ini banyak menyimpan sejarah panjang perkembangan kota Bandung. Titik 0 kerap dikaitkan dengan pusat atau awal mula perkembangan kota, di mana pemindahan pemerintahan Bandung yang berada di wilayah Krapyak atau Dayeuh Kolot, dipindahkan ke wilayah ini pada 1810 mengikuti jalan yang sedang dibina.

Cerita selanjutnya di SINI
KM 0 kota Bandung
3. KM 0 kota Jogjakarta

Setelah puas berbelanja, bolehlah pergi pula ke persimpangan yang tidak jauh dari Malioboro, Titik Nol Kilometer namanya. Inilah titik permulaan di mana jarak semua jalan dari sini diukur
Tiada tanda apa pun ..... hanya disebut di persimpanagan
depan Pejabat Pos Besar

Cerita selanjutnya di SINI

4. KM 0 Bukit Fraser

Penanda ini terletak di halaman Aida Daniya Restoran & English Teahouse  Bukit Fraser.

 Penanda KM 0 di halaman Aida Daniya Restoran & English Teahouse
Mungkin lepas ini kami akan pergi memburu KM 0 ini, kerana di tempat yang saya tinggal ini pun, khabarnya terdapat titik nol atau KM 0 yang kami belum sampai😁. Insya Allah akan di 'update' lagi tempat-tempat di mana terdapat KM 0 yang berada di Malaysia.

UPDATE - July 2023
Kangar Perlis
Padang Besar Perlis
Johor Bharu Johor
Alor Setar Kedah
Batu Pahat Johor
Minyak Beku Batu Pahat Johor
Lumut Perak
Tanjung Belungkor Johor
Kuala Gula Perak
Lobuk Merbau Perak
Tanjung Balau  Kota Tinggi Johor
Kampung Gajah Perak 


KM 0 Kangar
Penanda ini terletak di hadapan CIMB dan Pejabat Pos Besar Kangar di tengah bandar. Menurut cerita penduduk tempatan penanda ini 'kembali diletakkan' , bermakna ada penanda lain sebelum ini tetapi telah dibuang. Agaknya itulah sebab mengapa saya baru ternampak tanda ini sedangkan sudah berpuluh tahun saya balik ke sini (kampung suami) tak pernah nampak pulak penanda ini. 
KANGAR PERLIS 0 KM

KM 0 Johor Bahru
KM0 JB merupakan permulaan kiraan bagi 3 Laluan Persekutuan Semenanjung Malaysia FT1, FT3 dan FT5. Selalunya di negara-negara lain, permulaan kiraan jalan raya terletak di ibu kota negara masing-masing, tetapi tidak berlaku di negara kita. Jika mengikut kebiasaan sepatutnya jalan di Kuala Lumpurlah terletaknya KM0 ini.
KM 0 J0H0R BAHRU
Mercu tanda Kilometer Sifar atau 0 KM yang terletak di tengah bandar Johor Bahru ini merupakan kedudukan yang paling selatan bukan sahaja di Semenanjung Malaysia malah bagi Tanah Besar Asia. Tt

Dari segi sejarah, semua jalan raya utama di Semenanjung Malaysia bertemu di Johor Bahru sebelum ia dihubungkan ke Singapura melalui Tambak Johor apabila ia dibuka kepada lalu lintas pada tahun 1924. Dengan itu, Johor Bahru telah menjadi Kilometer Sifar Kebangsaan sejak lebih kurang 92 tahun dahulu.

KM 0 Batu Pahat
Penanda KM 0 tidak ada di Batu Pahat tetapi mengikut penduduk lama atau asal di sini, ianya wujud tetapi tidak ada sebarang monumen untuk menandainya. Walau bagaimanapun ada beberapa petunjuk yang membayangkan kawasan di mana ia mungkin berada. 
Di sekeliling Dataran Penggaram itulah kemungkinan
Kedudukan penanda KM 0 Batu Pahat
Tanda drop pin di peta itu adalah Santai @ BP Walk. Di sini terdapat satu monumen yang berbentuk Ikon drop pin dan nombor poskod Batu Pahat 83000. Tidak jauh dari sini juga tedapat mercu tanda lama Batu Pahat dan pejabat pos. Kebiasaannya penanda 0 KM bagi sesebuah bandar diletakkan berdekatan dengan pejabat pos. Ini semua boleh dijadikan sebagai petunjuk di mana batu KM 0 itu berada. 
Ini salah satu monumen yang terdapat di
Santai@BP Walk

L0kasi pusat poskod Batu Pahat
hanya 4 min berjalan kaki dari Pejabat Pos
Ini mercu lama Batu Pabat
 .... berbentuk 'batu yang dipahat'
Lagi satu petunjuk adalah permulaan Jalan Tanjung Labuh FT 5 (0 KM - 11 KM) mempunyai poskod Batu Pahat 83000, seperti yang ditandakan dalam peta. Jalan ini juga dikenali sebagai Jalan Batu Pahat-Pontian FT 5, yang mana permulaannya di Skudai Johor.  Di Batu Pahat jalan ini bermula dari bulatan Banang yang juga menjadi permulaan kepada Jalan Batu Pahat-Keluang-Mersing FT 50 atau Jalanraya Timur-Barat Johor FT 50.
Mula dan akhir poskod Batu Pahat

KM 0 Minyak Beku Batu Pahat

Ini Jalan Minyak Beku ke Batu Pahat
Jalan ini menghubungkan Pantai Minyak Beku ke pusat bandar Batu Pahat atau Penggaram, dan dengan jarak sejauh 9.2 km, ia termasuk antara jalan yang terpanjang di Batu Pahat. Nama jalan ini diambil dari nama Kampung Minyak Beku. Ia berakhir di persimpangan Jalan Jeragan dan bermula di pantai, tetapi ketika kami pergi mencari batu penanda 0 km ini, batunya sudah hilang, walaupun saya pernah melihat gambarnya.
Pantai Minyak Beku
Gambar dari Google map
... 9 tahun yang lalu yang
menandakan 10 km ke Batu Pahat
Batu penanda yang sama - 0 KM
...permulaan Jalan Minyak Beku

KM  0 Wang Kelian Perlis
Kampung Wang Kelian merupakan sebuah kampung yang terletak di Kaki Bukit, dalam negeri Perlis Indera Kayangan. Ia bersempadan dengan negara Thailand. 

Zon aliran bebas di Wang Kelian yang terletak kira-kira 500 meter dari Wang Pranchan, Thailand mula dimansuhkan pada 1 April 2015 sebagai langkah kawalan pergerakan keluar masuk dan kawalan sempadan bagi menyekat ancaman dan mengekang penyeludupan barangan terlarang yang dilihat menjadi ancaman kepada negara.

Pemansuhan itu dibuat susulan penemuan kubur besar yang menempatkan 139 mayat mangsa pemerdagangan manusia. 

Ketika ke sini tempat ini sangat sunyi dan sepi kerana sempagan masih belum dibuka selepas PKP. Namun semasa pergi baru-baru ini ada kelihatan kenderaan dan orang berjalan kaki keluar masuk sempadan, tetapi aktiviti berniaga masih belum ada lagi walaupun ada permintaan untuk menghidupkannya kembali.

Pintu sempadan ini terletak kira-kira 38 km dari bandar Kangar. Jalan ke Kangar bermula dari sini, tetapi  kami tidak berjumpa sebarang batu tanda 0 KM di sini. Jadi ini bermakna permulaan jalan atau 0 km itu adalah sempadan negara ini.

Inilah pintu sempadan negara dengan Thailand

Kami hanya jumpa batu tanda 1 KM

KM 0 Lumut Perak
Lumut merupakan bandar tepi laut yang menghadap Selat Dinding (selat yang yang memisahkan Pulau Pangkor dan Bandar Lumut) dan Selat Melaka di negeri Perak. Lokasi bandar ini bersetentangan dengan Pulau Pangkor dan dikenali ramai sebagai pintu masuk ke pulau tersebut.

Lumut berada di bawah pentadbiran daerah Manjong yang merupakan nama baru bagi daerah Dinding. Bandar ini terletak kira-kira 84 km ke selatan bandaraya Ipoh, ibu negeri Perak.

Monumen KM 0 berada di luar bangunan
Pejabat Pos Lumut
Pemberitahuan Laluan 18 ...
Jalan Lumut ke Setiawan
KM 0 Alor Setar Kedah
Monumen ini terletak di persimpangan Jalan Raja dengan Jalan Penjara Lama. FT 256 seperti yang dalam gambar ini adalah Jalan Langgar.
Ini lokasi sebenar monumen KM 0 yang diambil
dari Google map ... gambar 3 tahun lalu
Gambar terkini diambil dari dalam kereta saja
KM 0 Kuala Gula Perak
Kuala Gula merupakan sebuah perkampungan nelayan terletak di persisiran pantai utara negeri Perak, bersebelahan dengan Kuala Kurau.

Ianya merupakan sebahagian daripada Hutan Simpan Paya Laut Matang yang terdiri daripada hutan bakau dan kawasan pantai berlumpur. Ia terletak di lokasi paling utara Hutan Simpan Paya Bakau Larut-Matang di Daerah Kerian, Perak. Kedudukannya lebih kurang 50km ke barat Taiping, 126km ke barat-laut bandar Ipoh dan 80km ke selatan dari Pulau Pinang. 

Kuala Gula mempunyai pelbagai jenis habitat tanah lembap yang terdiri daripada dataran lumpur, hutan paya bakau, muara sungai dan sistem-sistem sungai. ladang-ladang kelapa sawit dan kawasan sawah padi juga mempunyai liputan yang luas di Kuala Gula. Kawasan ini penting sebagai kawasan mencari makan untuk burung-burung berhijrah dan tempat bertelur untuk burung residen

Kuala Gula juga terkenal di peringkat tempatan dan antarabangsa terutamanya kepada pemerhati burung kerana ianya penting dengan kewujudan burung air/berhijrah. Ramai pelawat tempatan dan antarabangsa seperti Amerika Syarikat, Australia, Eropah, Jepun dan negara lain datang ke Kuala Gula untuk melihat burung-burung ini.

Kami hanya jumpa penanda 1 KM .... 😀
pi mai pi mai jalan tak kelihatan nombor 0
Ini gambar yang diambil dari Google Map yang
bertarikh 9 
tahun yang lalu
Mengikut batu penanda yang sama Kuala Gula berada 2 km dari sini, manakala Batu Kurau pula 11 km dari sini. Lokasi batu penanda bertepatan dengan penggerak anak panah  di atas peta. Perjalanan ini mengikuti jalan A196, yang penghujungnya seperti di atas peta. Maknanya di sinilah letaknya penanda 0 KM bagi Kuala Gula
Berakirnya atau permulaan Jalan A196 di Kuala Gula
... gambar diambil dari Google Map
KM 0 Lubok Merbau Perak
Mukim Lubok Merbau merupakan salah sebuah mukim yang terdapat dalam negeri Perak, dan juga merupakan pecahan kawasan pentadbiran bagi negeri Perak. Perak dibahagikan kepada beberapa buah daerah dan setiap daerah dibahagikan kepada beberapa mukim .

Mukim Lubok Merbau adalah mukim yang paling kecil di dalam daerah Kuala Kangsar, negeri Perak. Mukim ini terdiri daripada beberapa buah kampung kecil, seperti Kg Laneh, Kg Labu Kubong dan lain-lain. Ia merupakan kawasan yang mempunyai purata hujan tahunan yang terendah di Malaysia, dengan purata hujan tahunan sebanyak 2000mm.

Batu penanda 0 KM bagi Lubuk Merbau dan
kawasan berhampiran

KM 0 Tanjung Belungkor Johor
Menariknya Tanjung Belungkor ini ada sebuah jeti atau terminal feri bertaraf antarbangsa. Uniknya pula inilah satu-satunya pengendali terminal yang beroperasi menghubungkan Tg Belungkor dan Changi, Singapura melalui Terminaal Feri Changi dan juga Terminal ferry Batam Center.

Lembaga Pelabuhan Johor bertanggungjawab untuk menguruskan Terminal Feri Tanjung Belungkor (TFTB) di Kota Tinggi dan Terminal Feri Changi (TFC) di Singapura. Kedua-dua terminal telah dibina bagi memajukan aktiviti pelancongan di Desaru dan telah mula beroperasi pada 8 September 1993. Perkhidmatan feri RORO ('Roll On Roll Off' yang boleh mengangkut kenderaan) pertama telah dijalankan oleh Syarikat Ferrylink sehingga 8 April 2002. Pada masa ini perkhidmatan feri RORO telah dihentikan dan hanya feri penumpang yang berjadual sahaja beroperasi di antara kedua-dua terminal. Kini perkhidmatan feri penumpang disediakan oleh Syarikat Limbungan Maju. Sementara Terminal Feri Tanjung Belungkor kini diuruskan oleh Syarikat Marina Island Venture Capital Sdn. Bhd.
Kedudukan Tg Belungkor di hujung tanjung
JB 109 km dari Tg Belungkor
Di belakang itu pintu Gerbang Terminal Feri

KM 0 Tanjung Balau Johor
Tanjung Balau merupakan sebuah bandar berpantai di Daerah Kota Tinggi, Johor. Ia terletak berdekatan Desaru dan Bandar Penawar. 

Pantainya cantik, melandai dan ditaburi pasir halus. Di bahagian barat pantai, kelihatan gugusan batu hitam pelbagai bentuk yang berusia 200 juta tahun Tarikan utama pantai di Tanjung Balau adalah pada formasi batuan akibat hakisan angin (wind-stress rock) yang boleh dilihat jelas ketika air surut.

Dipercayai wujud sejak zaman Permo-karbon sekali gus lebih tua dari era Permian yang bermula sekitar 275 juta tahun silam.

Sebaik menghampirinya, selain warna hitam seperti arang, jelas terpampang strukturnya yang berlapis malah sekali pandang seperti kesan ditinggalkan laluan lahar gunung berapi. Ia adalah kesan kepanasan matahari yang menjadikan bentuknya berlapis-lapis seperti itu.

Suatu ketika dahulu, gugusan batu ini tenggelam jauh di bawah perut bumi namun udara panas dan sejuk silih berganti membentuk formasi seperti yang dilihat sekarang, .

Permulaan jalan J226 di Tanjung Balau

Peta - 0 km Tanjung Balau menjadi tempat pertemuan
 beberapa jalan utama di Johor ... 90 km ke Jb dari tanda batu ini

KM 0 Kampung Gajah Perak
Kampung Gajah terletak di tepi tebing kanan Sungai Perak, Perak, kira-kira 75 km di barat bandar Ipoh. Bandar Teluk Intan terletak di selatan Kampung Gajah, kira-kira 25 km. 

Kedudukan Kg Gajah di tebing kanan Sg Perak
Di sepanjang Sungai Perak di Daerah Kampong Gajah ini terdapat kampung-kampung tua. Kewujudan kampung ini boleh dilihat sebagai petanda betapa pertempatan telah lama wujud di sini. Kewujudan kampung-kampung ini membuktikan bahawa daerah Kampung Gajah ini amat bersejarah di negeri Perak. 

Tidak jauh dari Kg Gajah, iaitu di Pasir Salak, terdapat Kompleks Sejarah Pasir Salak. Ia  sebuah kompleks sejarah di Pasir Salak, Perak Tengah, Perak. Ianya dibina tahun 1990 atas inisiatif Tan Seri Ramli Ngah Talib, Menteri Besar Perak ketika itu. Kompleks ini dirasmikan oleh Raja Nazrin Shah pada 26 Mei 1990.

Kompleks ini dibina di Pasir Salak kerana di sinilah mula tumpahnya darah pejuang-pejuang Malaysia menentang penjajah British.

Perang Perak bermula dan terjadi di sini pada tahun 1875 selepas setahun Sultan Perak setuju menerima nasihat Residen British. Residen British yang pertama di Perak ialah J.W.W. Birch yang buta jiwa Melayu, tuli kepada bahasa Melayu dan naif dengan budi bahasa.

Kampung Gajah juga  sinonim dengan buah durian, kerana terdapat banyaknya kebun-kebun yang ditanam dengan pokok durian. Pokok-pokok durian ini berusia puluhan malahan ratusan tahun. Antara nama durian yang popular ialah durian Tok Paduka Raja. Antara kampung-kampung yang amat popular dengan tanaman durian ialah Selat Pulau, Kepala Pulau, Pasir Salak dan Pulau Tiga.

Ramai orang luar yang keliru antara Kampung Gajah dengan Batu Gajah dan Alor Gajah. Alor Gajah terletak di negeri Melaka. Batu Gajah terletak di Perak juga. Saya sendiri selalu tersasul apabila menyebut 2 tempat di Perak ini.
Batu penanda 1 km ke Kg Gajah dan sebelahnya
tertulis 60 km ke bandar Ipoh dari Kg.Gajah
Seperti kebanyakan tempat lain, Kg Gajah juga tidak menandakan di mana kedudukan batu penanda 0 KM, tetapi kemungkinan besar berada di tengah pekannya. Kg Gajah ini bukanlah sebuah kampung, tetapi sebenarnya sebuah pekan. Pernah ada cadangan untuk menukar namanya kerana sudah tdak sesuai dengan nama kampung itu tetapi dibantah oleh kebanyakan penduduk. Maka kekallah nama Kg Gajah selama-lamanya, insya Allah. 
Tg Tualang ke Kg Gajah 25 km
Jalan A15 juga boleh membawa kita ke Tanjung Tualang, hanya 1 km dari papan tanda. Di sini ada satu tempat menarik yang wajib dilawati bagi pecinta sejarah. Satu ketika dulu, Perak antara pengeluar utama bijih timah dunia.

Destinasi ini dikenali sebagai Tanjung Tualang Tin Dredge No 5 (TT5), yang merujuk kepada nombor kapal korek terakhir yang ada di Tanjung Tualang iaitu kapal kelima.
Ini kerana satu ketika dahulu ia adalah kawasan cukup sibuk dan mempunyai beberapa siri kapal dibawa masuk bagi menampung keperluan industri berkenaan.

Bagi anda yang ingin mengunjungi lokasi ini, ia terletak dalam kawasan Tanjung Tualang yang juga terkenal dalam kalangan pemancing udang galah. Jarak pemanduan kira-kira 30 kilometer dengan masa perjalanan 40 minit dari bandar Ipoh. 
Kapal korek Timah terakhir .... kapal no 5
Ini sahaja lokasi-lokasi Km 0 yang kami pernah terjumpa dalam perjalanan dan pengembaraan kami samada di dalam atau di luar negara. Jika ada yang baru akan saya update lagi insya Allah.

UPDATE - Oktober 2025
Senaling Kuala Pilah NS
Gentam Kuala Pilah NS
Asahan Melaka
Desaru Kota Tinggi Johor  

Pada 14 Oktober 2025 kami membuat perjalanan ke selatan dari Ipoh. Destinasi akhir kami adalah ke Kota Tinggi. Kami merancang untuk bermalam di Kuala Pilah kerana belum pernah sampai di bandar ini.  

Pada keesokan harinya kami berjalan-jalan ( berpusing-pusing dengan kereta )😉 di sekitar bandar dan laluan perjalanan ke Kota Tinggi, melayani hobi kami mencari batu penanda 0km. Inilah hasilnya hingga ke saat ini.

Senaling Kuala Pilah NS


Senaling 3 km dari Kuala Pilah 
Pekan Senaling merupakan salah sebuah mukim yang terdapat dalam Negeri Sembilan dan juga merupakan salah satu dari mukim yang terletak dalam pentadbiran Daerah Kuala Pilah. Kawasan pekan Senaling terletak kira-kira 3 km dari pekan Kuala Pilah.

Gentam Kuala Pilah NS

Gentam adalah sebuah kampung tradisional yang terletak kira-kira 3 kilometer dari pekan Kuala Pilah. Berkeluasan kira-kira 120 ekar atau 4 km persegi yang bermula dari bahagian tepi Sungai Muar (bersebelahan pekan lama Kuala Pilah) sehingga simpang tiga Kampung Beting (berhampiran kubur cina).

Sungai Muar merupakan sebatang sungai di Semenanjung Malaysia yang mengalir dari Talang, daerah Kuala Pilah, Negeri Sembilan hingga ke bandar Muar (juga dikenal sebagai Bandar Maharani), daerah Muar Johor.

Kg Gentam ...3 km dari Kuala Pilah

Asahan Melaka

Asahan merupakan sebuah pekan yang terletak di Daerah Jasin, Melaka, Malaysia. Ia juga terletak di antara tiga buah negeri iaitu Melaka, Negeri Sembilan, dan Johor. 

0KM ... permulaan pada jalan M125
Penanda 0 KM yang sangat rare
.... tiada nama tempat yang dituju
Mengapakah agaknya tiada diletak apa-apa nama di situ. Pada pendapat saya ia berkai rapat dengan keberadaan jalan  M125 yang terdapat di batu penanda. M125 ialah jalan raya yang melintasi sempadan tiga negeri di Melaka, Negeri Sembilan dan Johor.Kemungkinan jalan ini mati di sempadan 3 negeri ini, yang tidak pasti ke mana arah tuju🙃
Gambar dari Google 6 tahun lepas
Jalan M125 ....mati di jalan 
Iadang kelapa sawit

Dari gambar Google map juga didapati titik sempadan pertemuan 3 negeri berada dalam kawasan ladang kelapa sawit. Walaupun gambar dari google map berusia 6 tahun, ketika pengembaraan kami beberapa hari lepas mendapati keadaan yang sama. Jalan M125 berakhir di ladang kelapa sawit. Ia  merupakan titik pertemuan antara daerah Jasin Melaka, Gemas Negeri sembilan dan Tangkak Johor.
Laman 3 budaya
menjadi monumen hujung
pekan Asahan 


Desaru, Kota Tinggi Johor

Desaru adalah kawasan pelancongan pantai di Daerah Kota Tinggi, Johor, Malaysia. Ia
terletak lebih kurang 88 kilometer timur dari Johor Bahru, berhadapan dengan Laut China Selatan.


Berdekatan dengan pantai ini terletaknya Bandar Penawar, di mana terdapatny Desaru Coast, yang merupakan destinasi pelancongan terbesar di daerah Kota Tinggi. Destinasi ini menawarkan pelbagai aktiviti untuk penggemar pengembaraan serta mereka yang mencari ketenangan untuk tujuan penyembuhan (healing).


0 KM Desaru .... terletak berhampiran dgn
bulatan di atas

Monday, 9 September 2024

Fitnah di Hujung Jari

Betapa banyak kehidupan yang musnah angkara fitnah dan penipuan. Kewujudan aplikasi media sosial yang tidak terbendung menyebabkan bercampur aduknya maklumat yang sahih dan palsu, hingga masyarakat menjadi keliru, siapa teman siapa seteru. Sukar bagi kita untuk mendapatkan kebenaran hinggakan apa yang batil itu akan terlihat benar dan yang benar itu sukar dipastikan.

Dari sebesar besar benda, hingga sekecil kecil perkara, dunia hari ini telah diselubungi oleh penipuan. Penipuan bukan sahaja di pentas politik besar, ia turut berlaku di dalam pasar, atau di hujung jari, atau di dalam kamar sendiri. Contoh yang paling ketara pada hari ini berlaku dalam isu Palestin. Media Barat telah menyebarkan berbagai berita palsu demi mempertahankan tindakan zalim negara haram Israel terhadap rakyat Palestin.

Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi
Berita ucapan Datuk R. Ramanan dalam pidato
di Himpunan Pembebasan Palestin
Dalam ucapan  di atas beliau berkata, "Banyak (media barat) laporkan rakyat Palestin itu pengganas, tapi kita kena tanya adakah kanak-kanak yang dibunuh itu pengganas? Jururawat itu pengganas? Doktor, pasukan pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu itu pengganas?"

Dalam negara pula, hadir sekelompok masyarakat yang menjadikan gosip dan aib orang lain sebagai bahan dagangan, bahan kempen, untuk mengaut keuntungan dunia, dalam meraih populariti. Perbuatan ini semua terjadi kerana kemudahan dan  kecanggihan teknologi terkini. Taip sahaja kata kunci pada enjin carian internet, setiap perincian maklumat yang diperlukan akan dipamerkan. Isunya, adakah maklumat yang mudah untuk diperoleh ini, mampu untuk ditapis dan dipastikan kebenarannya?. Jika perkhabaran itu merupakan satu kebenaran, maka ia adalah baik bagi yang menerimanya, namun jika ia adalah sebaliknya maka pasti mengundang kepada permusuhan dan perselisihan.

Penyebaran berita viral melalui aplikasi media sosial seperti Facebook dan Whatsapp sering berlaku. Amat menyedihkan apabila berita dan video yang disebarkan sebahagiannya dibuat tanpa usul periksa, sekadar ingin mahu nama dan rating yang tinggi. Ada yang sanggup menyunting video lalu disebarkan bahawa si fulan ini memberi fatwa sesat atau melakukan perkara terkutuk dan sebagainya. Perbalahan  timbul hanya kerana satu dua video  yang pendek ini, dan kita mula bercakap dan menjatuhkan hukum. Kemudian diteruskan dengan menyebarkan aib, fitnah - memfitnah, dan akhirnya berlaku saman menyaman. 

Apa yang lebih dikesalkan, kadangkala produk kesihatan pun ditipu maklumatnya, melalui pengiklanan di saluran tv, radio dan kini di aplikasi media sosial. Minuman yang dipenuhi gula dikatakan berkhasiat, snek yang dipenuhi kimia dikatakan makanan berzat. Begitu juga ramai yang telah terpedaya dengan aktiviti scammer yang telah mengakibatkan kerugian jutaan ringgit disebabkan penipuan atas talian. Allah telah berpesan dalam firmannya yang bermaksud:

“Dan peliharalah diri kamu daripada (berlakunya) fitnah (yang membawa bala bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu kesemuanya). Dan ketahuilah bahawa Allah sangat berat siksanya.” 
(al-Anfal: 25)

Kemudahan itu telah disalahgunakan bagi mengancam atau pun menjatuhkan seseorang mahupun sesebuah organisasi. Perkara ini boleh mengganggu gugat keharmonian dan keamanan hidup berkeluarga, bermasyarakat dan juga bernegara.

Dalam hal ini, kecanggihan teknologi maklumat tidak dapat disalahkan sepenuhnya tetapi diri manusia yang harus dipertanggungjawabkan. Setiap manusia diciptakan dengan akal fikiran yang dapat menilai perkara yang baik dan juga yang buruk. Dalam agama Islam,  perbuatan menabur fitnah itu hukumnya haram, tercela dan termasuk dalam dosa-dosa besar. Sebarkan perkara yang bermanfaat. Ilmu yang bermanfaat akan menjadi saham yang sentiasa mengalirkan pahala.

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

لاَ تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يُقْبَضَ العِلْمُ، وَتَكْثُرَ الزَّلاَزِلُ، وَيَتَقَارَبَ الزَّمَانُ، وَتَظْهَرَ الفِتَنُ، وَيَكْثُرَ الهَرْجُ

Maksudnya: “Tidak akan berlakunya Kiamat sehingga diangkat ilmu, banyaknya berlaku gempa, masa berlalu dengan pantas, terzahirnya fitnah-fitnah dan banyaknya pembunuhan.”
  [Riwayat al-Bukhari (1036)]

Apakah sedang berlaku semua tanda-tanda akan berlakunya kiamat seperti yang disebut dalam hadis? Di antara tanda-tanda Kiamat adalah masa terasa begitu pantas. Apakah maksudnya?

Ada pendapat ulamak yang mengatakan, ini berlaku disebabkan hilangnya keberkatan (di dalam kehidupan), sedikitnya amalan untuk akhirat, membuang waktu pada perkara yang tidak penting dan berfaedah sehingga tiada lagi nilainya serta ia (masa) berlalu seperti berlalunya awan yang mana tidak dirasai oleh seseorang akan umurnya seakan-akan dia tidak hidup melainkan hanya sementara di waktu siang.

Maksudnya di sini, masa berlalu dengan begitu pantas adalah disebabkan keberkatan masa telah hilang dalam kehidupan kita. Apabila ini berlaku, ini menandakan kurangnya amalan soleh yang dilakukan dalam kehidupan kita, banyak masa-masa dalam sehari dihabiskan pada perkara yang tidak bermanfaat seperti melayari internet dan membaca berita-berita gosip, komen-mengomen, yang mana akhirnya kita terjebak dalam perbuatan memfitnah. 

Abu Hurairah ra meriwayatkan bahawasanya Rasulullah SAW  bersabda yang bermaksud:

 “Bersegeralah kamu melakukan amal soleh sebelum datangnya fitnah yang seperti potongan-potongan malam yang gelap gelita. Iaitu seseorang yang pada waktu paginya beriman, tetapi dipetang hari sudah menjadi kafir.” (Riwayat Muslim)

Kita sering terlupa bahawa Allah SWT berpesan di dalam al-Quran bahawa umat Islam perlu berhati-hati dalam meneliti dan mencari bukti yang berkaitan isu apabila membuat sesuatu tuduhan atau hal yang menyangkut tentang identiti seseorang. Selalu bersikap tabayyun ditekankan agar kita tidak terjerumus dalam kancah fitnah termasuk juga mengelakkan daripada mendengar atau membaca berita yang membahas keaiban dan membahayakan pemikiran. Demikianlah akhlak dan prinsip al-Quran untuk sentiasa bersangka baik dan tidak gopoh dalam membuat kesimpulan akan sesuatu perkhabaran.

Allah SWT memerintahkan supaya menyelidik serta mendapat kebenaran berita yang disampaikan seseorang. Ini kerana bagi mengelak daripada terjadinya perkara yang tidak diingini berlaku. Allah SWT menjelaskan perkara ini di dalam al-Quran, firmannya:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan”
( al-Hujurat: 6) )

Ulamak Ibn Jarir berkata: Hendaklah kamu tabayyun dengan makna tangguh seketika maklumat atau berita yang sampai kepada kamu sehingga kamu makrifah dan yakin akan kebenarannnya. Jangan sekali-kali kamu gelojoh untuk menerimanya.

Fitnah berlaku dalam dua keadaan:
1. Apabila seseorang mengada-adakan suatu berita mengenai seseorang lalu menyebarkannya kepada orang lain dengan tujuan untuk memburuk-burukkan atau menjatuhkan maruah orang tersebut\

2. Apabila seseorang menerima berita mengenai seseorang tanpa menyelidiki kesahihannya lalu menyebarkannya kepada orang lain sama ada dengan niat untuk memburuk-burukkan atau tidak.

Kesimpulannya sebelum memetik jari-jari ke keyboard, buatlah perkara-perkara ini:

1.Senantiasa menyelidiki setiap maklumat dan berita yang sampai kepada kita, terutamanya di media sosial. Lakukan semakan dan bertanya setiap isu yang berbangkit kepada ahlinya. Hal ini amat penting agar kita tidak terjebak di dalam fitnah mengenakan seseorang yang akhirnya kita sendiri menyesalinya.
 
2.Tidak menjadi terlalu taksub terhadap sesuatu kelompok, kumpulan atau pertubuhan hingga menyebabkan terputusnya silaturrahim.

3. Menjauhkan diri dari fitnah, atau terlibat menjadi salah seorang yang mencetuskan fitnah dengan mendekati para alim ulama’ dan orang-orang soleh serta menjauhi orang-orang yang suka menyebarkan fitnah.

4. Mengingati balasan yang dasyat yang disediakan bagi mereka yang melakukan fitnah dan menyebarkannya.

Dan akhir sekali, sentiasa mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan solat, berdoa agar diri serta keluarga dilindungi dari bahaya fitnah akhir zaman. Berdoalah kepada Allah dengan doanya: 

Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu perbuatan kebaikan, meninggalkan kemungkaran, kasihkan orang miskin dan Engkau ampunkan dosaku, Engkau rahmatiku dan Engkau terima taubatku. Jika Engkau menghendaki dengan hamba-hamba-Mu fitnah, maka matikanlah aku tanpa sebarang fitnah. - [HR Tirmizi 3233].

Pokok pangkalnya fitnah terbit daripada hati seseorang yang kotor, bermasalah dan tidak dibenteng dengan iman yang teguh. Sesungguhnya syaitan sememangnya tidak pernah berdiam agar manusia sentiasa berbalah dan berkonflik antara satu sama lain. Ia sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:

“Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu.”     (QS Al – Maidah: 91)

Dalam perundangan Islam ada prinsip “andaian tidak bersalah”  dalam kes-kes jenayah. Ia digunakan bukan sahaja dalam kes-kes hudud, tetapi juga dalam jenayah-jenayah lain iaitu qisas dan takzir. Maka hendaklah kita sentiasa mengamalkan primsip ini dalam menangani isu-isu fitnah yang belum dibuktikan kesalahannya.

Sahara Mohamed Said
Kg Dato Ahmad Said, Ipoh
September 2024

Monday, 19 August 2024

Himpunan Pembebasan Palestin (4 Ogos 24)

Pendirian Malaysia yang lantang, keras dan konsisten dalam mengutuk kekejaman rejim Zionis Israel terhadap rakyat Palestin terus-menerus disuarakan di pelbagai peringkat, kali ini menerusi gelombang 'lautan putih' pada program Himpunan Malaysia Bersama Palestin.

Stadium Arena Axiata, Bukit Jalil yang menjadi lokasi Himpunan Pembebasan Palestin malam itu dipenuhi lebih 16,000 orang yang datang sejak awal petang. Himpunan itu turut dihadiri diplomat dan perwakilan, antaranya dari kedutaan Palestin, Maghribi, Tajikistan, Turkiye, Lubnan, Republik China, dan Guinea.

Himpunan itu antara lain bagi menyampaikan mesej kepada dunia bahawa Malaysia mengutuk pembunuhan Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh, sekali gus menentang kekejaman rejim Zionis yang tidak berkesudahan.
Ini adalah himpunan Palestin yang kedua saya dan suami turut serta pada tahun ini. Pada Mac lepas kami hanya turut serta di Padang Merbok pada Himpunan Mega Demi Palestin. Peserta pada perhimpunan ini dikehendaki berkumpul di Dataran Merdeka, selepas lebih empat kilometer berarak dari Menara Tabung Haji di Jalan Tun Razak. Selepas ke Dataran Merdeka, peserta himpunan diminta pula terus berarak ke Padang Merbok sebagai check point terakhir. Jadi kami hanya menunggu di sini.

Kami sangat teruja bila mendapati perhimpunan terbaru ini dibuat dalam dewan yang bertutup. Kami terus memutuskan untuk bersama demi rakyat Palestin. Seperti biasa di setiap perhimpunan Palestin kami akan bersama dengan anak-anak dan menantu. Tidak secara langsung ia menjadi program keluarga, Kami juga sempat menunaikan solat maghrib berjemaah yang diimamkan wakil Palestin,
Saya dan perempuan - perempuan lain berada di bahagian belakang saf.
Sesi pidato diteruskan selepas  solat maghrib, diselang seli dengan persembahan oleh penyanyi Amir Masdi dan Faizal Tahir serta persembahan puisi oleh personaliti Fedtri Yahya dan Datuk Paduka Maharaja Lela Datuk Azuan Effendy Zairakithnaini. Peserta kemudian dipertonton tayangan video khas dari Gaza dan persembahan anak-anak Palestin yang menghibakan suasana perhimpunan.

Pidato Pembebasan Palestin diteruskan oleh wakil-wakil Ngo dan menteri-menteri. Antara nereka yang berucap adalah Menteri Sumber Manusia, Steven Sim Chee Keong; Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail; Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu; Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Mengikut jadual program, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut dijadual menyampaikan Pidato Kemuncak Himpunan Pembebasan Palestin selepas tayangan video Belasungkawa Asy-Syahid Ismail Haniyeh dan himpunan dijadual berakhir dengan persembahan Kumpulan Rabbani dan Awla diikuti Doa Qunut Nazilah.
Video perhimpunsn 4 Ogos 2024
Walau bagaimanapun kami terus balik selepas ucapan kemuncak PMX kerana takut terlalu lewat sampai ke rumah. Esoknya adalah hari kerja. Mengapa pula saya teringin membuat catatan sebagai kenangan untuk perhimpunan kali ini? 😃Menariknya kali ini  muka saya dan suami ada terkeluar di liputan berita RTM ... tu yang teruja nak meyimpannya sebagai kenang - kenangan.

Walaupun rasa bersemangat hendak pergi ke program ini, namun hati tetap rasa risau dengan kemampuan saya untuk berjalan ke stadium Arena, kerana kami akan ke sana menaiki LRT dari stesyen Bukit Kinrara ke stesyen Bukit Jalil dan berjalan lagi ke stadiun Arena Axiata. Alhamdulillah berkat doa ke hadrat ilahi, Allah permudahkan segala-galanya.

Meriah sungguh hari itu. Dalam keluarga kami pun meriah suasananya. Pemergiam kami diraikan dengan gembiranya oleh ahli keluarga lain yang tidak pergi bersama. Semua bergambar kenangan dengan "rombongan" yang akan bertolak. 
Jom kita layan gambar ....
Bergambar sebelum bertolak di hadapan rumah anak di PUJ
Sebelum tren tiba di stesyen Bukit Kinrara
..... dalam tren
.... ketika sampai di stesyen Bukit Jalil

Persembahan Faisal Tahir
Selepas balik dari sini singgah di kedai mamak pekena roti nan cheese dan ayam tandoori kerana masing-nasing kelaparan, tidak sempat ambil makan malam. Kami bertolak pukul 6 ptg dari PUJ supaya sempat solat Maghrib berjemaah di arena, lokasi perhimpunan.

Begitulah berakhirnya hari yang sangat bermakna bagi kami dan seluruh rakyat Majaysia yang hanya mampu memberi sokongan moral sepenuhnya kepada perjuangan rakyat Palestin. Semoga 'outing' ini juga menambah eratkan lagi hubungan sesama ahli keluarga kami ....ameen!
 Kenangan hari Perhimpuan Palestin  ..4 Ogos 2024

                                         

Thursday, 1 August 2024

Kejamkah Hukum Islam (4) - Fitnah di Akhir Zaman

HARI ini fitnah akhir zaman melanda kehidupan kita dari segenap penjuru dan ruang. Fitnah tidak mengenal orang besar atau peniaga jalanan, orang politik atau rakyat marhaen. Fitnah tidak membezakan orang jahil atau ilmuan. Fitnah juga tidak pernah mengira lelaki atau perempuan, tua atau muda, kufur atau bertakwa. Ia datang dan cuba menggugat iman agar tergelincir, menghasut umat agar kucar kacir.

Fitnah sudah ada sejak dahulu lagi. Dalam sejarah Islam terdapat peristiwa fitnah yang melanda rumahtangga Rasulullah SAW di mana kisahnya telah disebut dalam Hadith al-Ifki (berita bohong). Fitnah ini dibuat terhadap Saidatina Aisyah, isteri Rasulullah SAW. Cerita ini telah sengaja diada-adakan dan disebar oleh kaum munafik.

Ringkasnya, Hadith al-Ifki menyaksikan Aishah difitnah berdua-duaan bersama seorang Sahabat, Sofwan Ibnu Mu'attol  ketika dalam perjalanan pulang dari medan perang menentang Bani Mustaliq pada Syaaban tahun kelima ( atau keenam ) Hijrah. Aishah telah dituduh melakukan perkara yang tidak bermoral dengan Sofwan. Berikutan peristiwa tersebut, Aishah sendiri sebagai mangsa fitnah dan Rasulullah SAW sebagai suami telah menanggung aib dan malu. Kesan fitnah tersebut telah menyebabkan Nabi SAW tidak banyak bercakap dan terpaksa mengurungkan diri daripada masyarakat awam. Keadaan kembali pulih dengan turunnya wahyu Allah SWT yang bermaksud:

“Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat) [11]. 
Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang-orang yang beriman – lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang-orang) mereka sendiri dan berkata: ini ialah tuduhan dusta yang nyata [12].
Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangksan empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta [13]”- 
Surah An-Nur:11-13.

Penyakit fitnah yang diwarisi kini  melanda masyarakat bagaikan barah yang merebak ke seluruh anggota lapisan masyarakat. Pada hari ini, fitnah berlaku berleluasa dengan cara yang lebih mudah berbanding dahulu. Jika sebelum  ini fitnah disebar hanya dari mulut ke mulut, mungkin melalui jiran, ketika berborak di kedai kopi ataupun sekitar dalam kampung mereka sahaja tetapi pada hari ini teknologi yang semakin canggih menjadikan amalan fitnah juga berlaku di hujung jari dengan lebih pantas. Ia boleh dilakukan melalui teknologi maklumat seperti Internet yang mampu menyebarkan apa juga maklumat dengan sekelip mata tanpa dapat dibendung.

Khutbah Jumaat negeri P. Pinang
Nov 2020
Khutbah Jumaat negeri P. Pinang
Mac 2021
Perbuatan fitnah sudah menjadi seperti penyakit kronik di malaysia. Ia perlu dibendung sebelum lebih ramai yang teraniaya angkara fitnah dan penipuan yang tidak terkawal. Banyak sudah masjid-masjid dalam khutbah Jumaatnya mengingatkan  ahli kariah agar menjauhi perbuatan fitnah kerana kesan-kesan negatif yang ditinggalkan dalam kehidupan masyarakat.

Dosa fitnah juga disebut dalam hadis riwayat Ibnu Abbas RA. Ia berkata bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW pernah berjalan melewati dua buah kubur. Salah satu penghuni kubur tersebut adalah orang yang selama hidupnya suka melakukan fitnah, lalu Rasulullah bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya dua orang ahli kubur itu sedang diazab dan tidaklah kedua-duanya diazab kerana dosa besar. Ya, benar. Sesungguhnya dosa itu amatlah besar. Salah seorang di antara keduanya ialah (mereka) yang berjalan di muka bumi dengan menyebarkan fitnah (mengumpat). Sementara yang lain tidak bertirai ketika kencing.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Hadis di atas menjelaskan bahawa orang yang suka menyebarkan fitnah akan mendapatkan siksa yang amat pedih di alam kubur. Itu adalah balasan yang sesuai kerana telah mengabaikan perintah Allah.

Hukuman jenayah fitnah di dunia
Di sisi undang-undang negara, seksyen 499 Kanun Keseksaan memperuntukkan mengenai kesalahan fitnah. Secara kasarnya, Seksyen 499 menyatakan bahawa jika mana-mana individu ada membuat atau menerbitkan sebarang kenyataan tidak benar yang akan atau boleh merosakkan reputasi orang lain, serta ditulis atau disebarkan dengan niat jahat, adalah melakukan satu kesalahan jenayah fitnah.

Lantas, jika sabit kesalahan memfitnah orang lain, tertuduh boleh dihukum penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali seperti yang telah diperuntukkan di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan.
Selepas memfitnah bekas Menteri Agama ....
ada yang mohon maaf, ada yang menarik balik tuduhan
dan ada juga yang dijatuhkan hukuman oleh mahkamah
Hukuman jenayah fitnah ciptaan manusia ini amatlah ringan jika dibandingkan dengan hukuman dari Allah yang meliputi dunia dan akhirat seperti yang difirmankan  Allah di dalam al Quran yang bermaksud,  

Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebahkan tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian). (surah An-Nur ayat 19)

Kejamkah hukum Islam

Petikan dari buku Kejamkah Hukum Islam
tulisan Abdul A'la Almaududi

Sebagai contoh, perbuatan qazaf yang bermaksud membuat tuduhan zina terhadap seorang Islam yang akil baligh dan dikenali sebagai seorang yang bersih dari perbuatan zina tanpa dibuktikan dengan empat orang saksi. Qazaf boleh berlaku dengan membuat kenyataan secara jelas seperti mengatakan seseorang itu telah berzina, atau dengan cara tersirat seperti menyatakan bahawa seseorang itu bukan anak atau bukan bapa kepada seseorang yang tertentu.

Orang yang melakukan qazaf disebat dengan 80 kali sebatan kecuali jika dia dapat membawa 4 orang saksi yang dapat mensabitkan kesalahan orang yang dikatakan berzina tadi dengan kesalahan zina. Hukuman ini berasaskan kepada kepentingan kehormatan dan maruah di kalangan masyarakat. Ia juga untuk memastikan tidak ada sebarang tuduhan zina yang dibuat tanpa asas yang kukuh, kerana tuduhan zina itu suatu yang amat memalukan dan boleh memporak-perandakan keharmonian keluarga.

Hukuman Hudud ke atas pesalah qazaf adalah satu ketetapan Allah berasaskan firmanNya yang bermaksud:

Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang muhsanat(baik) dan kemudian mereka gagal membawa empat orang saksi, maka sebatlah mereka dengan lapan puluh sebatan dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya kerana mereka adalah orang-orang yang fasik.
( surah an-Nur:4)

Perlu difahami bahawa konsep undang-undang Hudud ini disyariatkan adalah untuk mendidik orang Islam khususnya dan orang bukan muslim amnya. Ini kerana untuk melaksanakan hudud itu sendiri bukanlah suatu yang mudah. Dalam sesuatu kes Hudud, ia memerlukan kepada kesaksian dan pembuktian yang ketat dan jelas. Jika terdapat keraguan walaupun sedikit maka pesalah tersebut tidak boleh dihukum dengan hukuman Hudud sepertimana yang ditunjukkan olah Rasulullah SAW. Prinsip “menolak hudud kerana ada keraguan” ini pada asasnya berdasarkan kepada hadis-hadis Rasulullah SAW. Antara hadis-hadis tersebut ialah yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, yang bermaksud:

“Tolaklah hudud daripada orang-orang Islam selagi boleh. Kalau masih ada jalan lepaskan mereka. Kerana kesilapan pemerintah dalam memberi kemaafan lebih baik daripada kesilapannya dalam mengenakan hukuman.” -Hadis riwayat al-Termizi6

Dengan kepayahan dan kesukaran untuk melaksanakan Hudud (contoh jenayah qazaf) jelas menunjukkan bahawa undang-undang ini tidaklah sekejam seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak. Malah sebaliknya ia telah pun mengambil kira unsur kemanusian bukan setakat kesan ke atas pesalah tersebut bahkan kepada umat Islam seluruhnya. Undang-undang ini bukanlah semata-mata untuk menghukum tetapi untuk perkara yang lebih besar iaitu melindungi kehidupan manusia. 

Fitnah di hujung jari
Hari ini perbuatan fitnah dalam masyarakat berlaku terlalu pantas ditambah pula dengan kemudahan teknologi yang membolehkan sesuatu disebarkan tanpa merujuk kepada situasi yang sebenar. Kewujudan pelbagai platform media sosial seperti Facebook, Instagram, Twitter dan TikTok membuatkan lebih banyak fitnah yang tersebar dan ia berlarutan seperti surat berangkai.

Hari ini angkara penipuan dan fitnah, telah berapa banyak rumahtangga yang musnah, hubungan kekeluargaan yang punah, silaturrahim yang terpisah, dan airmata yang tertumpah. Malangnya, fitnah akhir zaman yang sepatutnya dihindari, namun ramai yang berpusu- pusu terjun ke dalamnya. Maka jadilah kehidupan dunia hari ini, tenat dan melarat.  Kesannya, ramai yang terpalit dengan fitnah yang merupakan 'pembunuh' utama keharmonian masyarakat.

Namun apakah hakikat sebenar fitnah? Perkataan fitnah dalam bahasa Arab merujuk kepada  kekacauan, bencana, cubaan atau penyesatan. Walau bagaimanapun masyarakat pada hari ini, menggunakan kata fitnah itu memberi maksud suatu berita bohong atau tuduhan yang diada-adakan untuk membinasakan seseorang atau memporak-perandakan masyarakat.

Walau bagaimanapun, pengertian fitnah daripada definisi Islam mempunyai maksud yang lebih luas. Ia mempunyai persamaan dengan ghibah (mengumpat). Bezanya, ghibah membicarakan keburukan orang lain berdasarkan kenyataan, sedangkan fitnah berunsur pembohongan. Namun, kedua-duanya diucapkan untuk maksud yang tidak baik. Hal itu sebagaimana yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW dalam hadis baginda yang bermaksud: 

"Wahai Rasulullah, apakah ghibah itu? Lalu Rasulullah menjawab; ‘Menyebut sesuatu yang tidak disukai saudaramu semasa ketiadaannya.’ Kemudian sahabat kembali bertanya; ‘Bagaimana jika apa yang disebutkan itu benar?’ Rasulullah kemudian menjawab; ‘Sekiranya yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika hal itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (kebohongan besar).” 
(Riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tirmidzi) 

Al-Ghazali dalam membicarakan tentang fitnah, beliau menyamakan fitnah sama ertinya dengan al-Namimah yang bermaksud membesar-besarkan perihal seseorang kepada pendengar - pendengar lain. Biasanya, dalam proses membesar-besarkan berita itu, terdapat penambahan yang tidak benar atau   biasanya manusia yang lemah imannya suka menyebar cerita-cerita yang sensasi dengan pembohongan. Sebab itu, al-Namimah terkandung di dalamnya fitnah dan mengumpat. Cuma perbezaan antara keduanya ialah fitnah lebih buruk dosanya daripada mengumpat.

Apakah hukumnya membuat fitnah? Perbuatan fitnah dari perspektif agama Islam hukumnya haram dan ditegah kerana ia boleh menjatuhkan maruah seseorang dan seterusnya menimbulkan perpecahan, perbalahan dan kemusnahan harta serta kehilangan nyawa. Dalam Islam, fitnah adalah salah satu dari sifat terkeji dan amat dilarang. Allah SWT berfirman yang bermaksud:

“Dan bunuhlah mereka (musuh yang memerangi kamu) di mana sahaja kamu dapati mereka, dan usirlah mereka dari tempat yang mereka telah mengusir kamu; dan (ingatlah bahawa angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan dan janganlah kamu memerangi mereka di sekitar masjid Al-Haraam sehingga mereka memerangi kamu di situ. Oleh itu kalau mereka memerangi kamu (di situ), maka bunuhlah mereka. Demikianlah balasan bagi orang-orang yang kafir”.
Surah Al-Baqarah:191

Al quran telah memberikan peringatan kepada umat manusia bahawa dosa fitnah jauh lebih besar daripada pembunuhan. Seseorang yang suka memfitnah orang lain akan kehilangan imannya kepada Allah. Tidak hairan, jika pelakunya akan mendapat ganjaran besar dari Allah, seperti yang disebut dalam Quran yang bermaksud:

“Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan fitnah kepada orang-orang beriman, baik laki-laki maupun perempuan, kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab Jahannam, dan bagi mereka azab neraka yang membakar.” (QS. Al-Buruj: 10)

Dalam Hadis pula, Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: 

Berkata malaikat yang mengiringi Baginda Rasulullah, adapun orang yang disiksa dengan penyangkut besi yang menembusi pipi sehingga ke belakang lehernya dan disangkut lubang hidung sehingga menembusi belakang lehernya dan disangkut mata sehingga menembusi batang lehernya ialah kerana kerjanya sejak pagi menyebarkan pembohongan sehingga seluruh ufuk penjuru dunia. 
 [HR Ibn Hibban 655]

Fitnah berlaku dalam dua keadaan:
1. Apabila seseorang mengada-adakan suatu berita mengenai seseorang lalu menyebarkannya kepada orang lain dengan tujuan untuk memburuk-burukkan atau menjatuhkan maruah orang tersebut.
2. Apabila seseorang menerima berita mengenai seseorang tanpa menyelidiki kesahihannya lalu menyebarkannya kepada orang lain sama ada dengan niat untuk memburuk-burukkan atau tidak.

Jenis-Jenis Fitnah Dalam Islam
1 Fitnah syubhah - ini merupakan fitnah yang paling berbahaya kerana kurangnya ilmu, ketika diiringi dengan niat buruk dan hawa nafsu maka timbullah fitnah besar dan keji seperti kekafiran, kemunafikan, dan bidaah penyebab perpecahan. 
2. Fitnah syahwat (penyakit yang mengikuti syahwat) - ia merupakan perbuatan yang dapat melemah dan mengikis iman seseorang disebabkan oleh hawa nafsu. Pelakunya akan mengikuti apa-apa yang disenangi oleh hati atau nafsu yang keluar dari batasan syari’at.

Ketika ini negara kita sedang dilanda fitnah syahwat yang melampau. Ia berlaku di kalangan ahli-ahli politk serta dituruti oleh pengiku-pengikut parti yang fanatik. Fitnah tahkta dan kedudukan termasuk dalam pembahagian fitnah syahwat, disebabkan seseorang berkeinginan dengan kekuasaan yang berkait rapat dengan nafsu mereka untuk berkuasa. Demikian juga apabila seseorang yang akan kehilangan kuasa, nafsu keinginan untuk kekal dalam kekuasaan sangat besar.

Fitnah lapok yang dimainkan pihak pembangkang
dan ditepis oleh PMX dalam dewan rakyat
Sebagai contoh kita lihat fitnah yang telah dilemparkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Burung, Dr Mohd Zamri Mohd Zainuldin dalam ceramah kempen sempena PRK DUN Sungai Bakap baru-baru ini, terhadap PMX, 

Ketika berucap pada Majlis Apresiasi Tahun 2024 Jabatan Perdana Menteri, PMX telah berkata:

“Di Sungai Bakap, saya dipanggil anak angkat AS, Kementerian Kewangan pinjam dari IMF (Tabung Kewangan Antarabangsa) dan saya ikut nasihat yahudi, ikut saja".

“Itu dari ustaz pakai kopiah dan jubah tapi fitnah terang-terangan. Fakta di sebaliknya mana mungkin saya lakukan ini semua,” 

Perdana Menteri menegaskan, beliau sama sekali bukan anak angkat Amerika Syarikat (AS) mahupun mengikut telunjuk Yahudi seperti yang difitnah.

Islam tidak melarang umatnya berpolitik dengan ideologi yang pelbagai. Namun perbezaan pendapat dan ideologi antara kita bukanlah alasan untuk menghalalkan perbuatan memfitnah. Islam meletakkan syarat yang ketat apabila seorang Muslim ingin menuduh atau mendakwa seseorang yang lain seperti mengatakan si fulan itu penzina, pencuri, pemakan harta anak yatim, penyalah guna kuasa atau pelaku rasuah. Pendakwaan tersebut wajib disertai dengan saksi yang adil dan bukti yang kuat sebagai memenuhi syarat dia menuduh seseorang dengan sesuatu.

Dalam lipatan sejarah kita telah lihat bagaimana fitnah menjadi punca perselisihan para sahabat RA selepas kewafatan Rasulullah SAW sehingga membawa kepada pembunuhan Saidina Umar al-Khattab, Saidina Uthman al-Affan dan Saidina Ali bin Abi Talib. Akhirnya muncul fahaman dan aliran agama yang sesat lagi melampau seperti Syiah, Muktazilah, Jahmiyyah dan Murjiah yang kononnya diasaskan untuk menyelamatkan pengikutnya daripada fitnah sedangkan hakikat sebenar kemunculan ajaran ini juga berpunca daripada fitnah.

Perang Saudara Islam Pertama (656–661), juga dipanggil Fitnah Pertama. "Fitnah Pembunuhan Uthman" adalah perang saudara pertama dalam Khilafah Islam. Ia timbul akibat perselisihan siapa yang berhak menjadi khalifah. Pertikaian ini memecahkan perpaduan umat Islam dan memulakan arah aliran jangka panjang yang berakhir dengan pemecahan Islam kepada mazhab Syiah dan Sunni.

Dewasa ini amat sukar sekali bagi kita untuk mendapatkan kebenaran hinggakan apa yang batil itu akan terlihat benar dan yang benar itu sukar dipastikan. Abu Hurairah RA telah meriwayatkan bahawasanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

 “Bersegeralah kamu melakukan amal soleh sebelum datangnya fitnah yang seperti potongan-potongan malam yang gelap gelita. Iaitu seseorang yang pada waktu paginya beriman, tetapi dipetang hari sudah menjadi kafir.” (Riwayat Muslim)
Marilah kita sama-sama membendung perbuatan fitnah agar seluruh masyarakat dapat hidup secara aman damai tanpa ada prasangka antara satu sama lain. Setiap kita mesti memainkan peranan dengan mengambil langkah-langkah berikut:

Pertama: Senantiasa menyelidiki setiap maklumat dan berita yang sampai kepada kita, terutamanya di media sosial. 
Kedua: Tidak menjadi terlalu taksub terhadap sesuatu kelompok kumpulan atau pertubuhan hingga menyebabkan terputusnya silaturrahim. 
Ketiga: Menjauhkan diri dari fitnah, atau terlibat menjadi salah seorang yang mencetuskan fitnah.
Keempat: Mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan solat dan berdoa agar diri serta keluarga dilindungi dari bahaya fitnah akhir zaman.

Bagi pembuat fitnah dan penyebar fitnah mereka kena sedar bahawa dengan sebab perbuatan mereka berapa ramai orang yang bercerai-berai, bergaduh antara adik beradik, memutuskan tali silaturrahim disebabkan oleh fitnah yang disebarkan. Mereka harus ingat apa yang mereka lakukan sekarang Allah pasti akan membalasanya sama ada di dunia ataupun di akhirat nanti. 

KDAS (Kg Dato' Ahmad Said) 
Ogos 2024

 


Saturday, 6 July 2024

Galerì Rumah Lat

Kami telah melawat Galeri Rumah Lat ini pada 30 Julai 2023, iaitu antara hari-hari terakhir tawaran masuk percuma. Jadi tidak hairanlah pengunjung pada hari itu tersangatlah ramai. Sejak pembukaan rasminya pada 8 Julai, Galeri Rumah Lat dibuka secara percuma kepada pengunjung sehingga 31 Julai, 2023. Hampir setahun sudah berlalu lawatan ini😀Inilah sudahnya kerja bertangguh!

 Kos pembangunan Galeri Rumah Lat dibiayai sepenuhnya oleh Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia dengan kos pembinaan berjumlah RM3.81 juta dan siap sepenuhnya pada Januari 2022. Galeri ini dirasmikan oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah pada 8 Julai 2023 dan dibuka kepada umum sehari kemudian.

Galeri Rumah Lat ialah galeri seni yang terletak di Batu Gajah, Perak. Ia menempatkan hasil karya seni, memorabilia dan bahan-bahan berkaitan kartunis Malaysia, Lat. Dahulunya kawasan lokasi ini hutan, kawasan lombong tinggal, sunyi tetapi kini meriah  dengan kehadiran galeri ini. Ia dibuka pada setiap Selasa sehingga Jumaat dari jam 10 pagi sehingga 4 petang dan ditutup pada Isnin.

Galeri Rumah Lat terdiri daripada dua komponen iaitu Galeri Lat yang menempatkan ruang pameran karya Lat dan rumah kayu Lat.

Bahagian ruang pameran mengabadikan sejarah dan pencapaian Lat. Ini termasuklah  koleksi lukisan terpilih karikaturnya sejak dari 1963 serta biografi beliau. Terdapat juga  ruang mengadakan bengkel seni lukis kartun selain ruangan pameran. Di bahagian ini juga ada kedai cenderahati, kafe, taman karya Lat dan ruangan pejabat serta ruangan audiovisual. Di sudut lain turut boleh dilihat meja kegemaran yang digunakan oleh Lat melukis karyanya.

Di suatu sudut lain pula terdapat gambar poster bersaiz besar Lat bergaya di atas sebuah motosikal yang dibeli hasil beliau berkarya sewaktu usianya 17 tahun.

Terdapat juga jualan cenderamata seperti kemeja T, rantai kunci, mug dan topi yang mengabadikan kartun beliau menjadi rebutan pengunjung.

Bergaya Lat di atas motosikal barunya 
......Motosikal Lat yang sebenar?

                                                 

Replika rumah kayu Lat yang dikenali sebagai Rumah Limas
Manakala Rumah Lat pula merupakan rumah Melayu berbumbung lima atau Rumah Limas potongan Perak yang dibina menggunakan kaedah tradisional. Antara komponen di Rumah Lat ialah perabot, kelengkapan rumah bahagian anjung, rumah ibu dan dapur, hiasan dalaman dan kelengkapan dapur.

Apa yang membuatkan Galeri Rumah Lat menarik adalah replika rumah kayu ini dibina berdasarkan rumah Mat dalam Kampung Boy (majalah komik Lat yang terkenal). 

Rumah Mat dari majalah komik The Kampung Boy
Kami tidak masuk dalam rumah pada hari tersebut kerana terlalu ramai menunggu giliran untuk masuk pada hari itu. Mengikut maklumat dari internet, rumah kayu replika tradisional Perak yang menjadi lambang galeri ini turut menempatkan pelbagai barangan peribadi dan koleksi keluarga beliau. Mereka yang hadir di sini seolah-olah akan merasa kehadiran Lat di sini.

Lukisan-lukisan yang menggambarkan rumahnya
 

Datuk Lat dilahirkan pada 5 Mac 1951 di Kota Bharu Kelantan. Nama sebenar beliau Datuk Mohd Nor Khalid tetapi lebih dikenali sebagai Datuk Lat. Perjalanan seni Datuk Lat bermula sejak usia muda ketika beliau menemui minat terhadap bidang seni melukis. Beliau mengeluarkan jalur komik pertama pada tahun 1974 berjudul 'Kampung Boy' diterbitkan dalam Berita Minggu. Kampung Boy berkisar kehidupan seorang budak Melayu bernama Mat yang membesar di sebuah kampung tradisional di Malaysia. Kejayaan jalur komik ini membuatkan nama beliau menjadi terkenal.
Datuk Lat bersama .....
Antara lukisan karikatur yang dipamerkan
Lukisan awalnya sering menggambarkan kehidupan harian yang dapat mencerminkan budaya dan gaya hidup masyarakat Malaysia pada waktu itu. Karya-karyanya yang menceritakan tentang kehidupan rakyat dengan semangat, nilai kepelbagaian serta keunikan dapat dinikmati oleh setiap lapisan masyarakat. Kartun beliau bukan sahaja menghiburkan, tetapi ia juga berfungsi sebagai cermin masyarakat Malaysia melalui aspek budaya, dinamik keluarga dan peristiwa politik.
 
Datuk Lat memainkan peranan penting dalam mempromosikan perpaduan dan pemahaman dalam kalangan rakyat Malaysia. Karya beliau dapat melampaui batas sempadan etnik dan budaya, membina identiti dan kebanggan kebangsaan. Kebolehan beliau untuk melukis cerita dengan menangkap suasana kehidupan seharian masyarakat membuatkan ia sangat dekat dalam hati masyarakat. 
Video menggambarkan suasana di luar dan dalam
kawasan galeri ... tengahari 30 Julai 2023