Saturday, 5 June 2021

My Hobby - Granny Square base Mini Basket

Ini video tutorial mengait atau crochet saya yang pertama di upload ke Youtube. Semoga ia tidak menjadi video yang pertama dan terakhir, insya Allah.😐Bakul comel ini juga merupakan hasil ciptaan saya sendiri.



Video cara membuat bakul mini

Short term used in this video:
ch (chain), sc (single chain), dc (double chain), st (stitch), sl st (slip stitch), sp (space), 

Instruction for Mini Basket:

Start with a magic ring (MR)
How to make a Magic Ring

1. Create a ring (according to the arrow) with tail of yarn behind working yarn
2. Pull a loop through ring from back to front
3. Pull up the yarn
4. Chain 1(or 2) - this does not count as one of your stitches
5. First dc done in the ring - continue with dc around ring until you have the number of stitches specified in the pattern.

Row 1: Make 2 ch (not counted), *(3dc, 1ch) in MR,  *4x. Pull tail of yarn to close the ring.
Join row with sl st to first dc.
Row 1 complete
Row 2: sl st (2x), sl st in 1ch-sp, 3ch=dc, 2dc, 3ch, 3dc in same sp, (3dc, 3ch, 3dc) in every next 3 sp, Join row with sl st to 3rd ch, forming a square shape.
Row 2 complete
Row 3: sl st (2x), sl st in 3ch-sp, (3ch=dc, 2dc, 1ch) in same sp, (3dc, 1ch) in every next 7 sp,
Join row with sl st to 3rd ch, start shaping a basket.
Start shaping
Row 4-5: Repeat  row 3 for  the 8 sp in every row

Row 4 & 5 complete
Handle: 1ch(turning chain), sc in next 2 st, 1ch, turn and repeat the steps 19x ( lenth of handle)
Join to center of basket with sl st (2x), 1 ch, fasten off. Strenghthen and tidy the joint with remaining yarn by using a large needle.
The handle
My favourite project


Novel ISABELLA

Cordoba-April 2006
                                                                                                                                                                         


ISABELLA
sebuah novel berdasarkan kajian perbandingan Islam dan Kristian
oleh Maulana Mohammad Saeed
terjemahan Abdullah Hussain

............ ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... .....

BAB 1 Taman Yang DiBerkati

Di bandar Cordova, negeri Sepanyol terdapat sebuah taman yang amat terkenal kerana keindahan bunga-bungaan dan kesegaran tanam-tanaman di dalamnya, berbeza sedikit dari Taman Firdausi. Taman ini selalu dibanjiri oleh para pelancong jauh dan dekat. Pada suatu petang yang damai di salah satu sudut taman itu yang agak terpencil, duduk dua orang lelaki muda yang kelihatannnya seperti orang berilmu. Mereka sedang tenggelam di dalam satu perbincangan agama yang serius.

Hari semakin petang dan matahari sudah hampir ghurub di langit barat. Kicauan burung yang pulang ke sarangnya menimbulkan suasana riang kepada orang-orang yang lalu-lalange. Sorang gadis kristian yang dikenali namanya dalam sejarah sebagai Isabella kebetulan duduk bercengkerama dengan beberapa orang kawannya di sebalik serumpun tumbuhan berhampiran dengan tempat kedua lelaki muda itu. Isabella sering datang ke taman itu dengan kawan-kawannya untuk menikmati keindahan alam semula-jadi. Dia adalah anak ketua paderi bandar Cordova dan baru berusia 17 tahun. Kecantikan wajahnya dan keanggunan perawakannya selalu digambarkan oleh pemuda-pemuda yang mengenalinya sebagai jelmaan bidadari dari syurga. Orang-orang bangsawan termasuk para paderi banyak yang tergila-gilakannya. Mereka ingin mengambilnya sebagai isteri untuk menjadikan hidup mereka bahagia dan gembira. Tetapi keinginan mereka itu dihalangi oleh cita-cita bapa Isabella yang mahukan anaknya itu mengikuti jejak Siti Mariam, ibu Nabi Isa, hidup membujang sampai ke akhir hayat, mengabdikan dirinya kepada Jesus Kristus. Dia tidak bermaksud memberi suami kepada anaknya itu tetapi sebaliknya mendidiknya dengan ilmu agama sehingga Isabella dalam usia semuda itu telah mahir dalam berbagai-bagai masalah yang berkaitan dengan keagamaan dan sangat mengambil perhatian berat di dalam perbincangan- perbincangan yang mengenai ilmu ketuhanan.

Dalam masa dia bergurau senda dengan kawan-kawannya itu terdengar olehnya suara dari sebalik rumpun bunga, orang bercakap tentang agama. Dia tersentak apabila orang di sebalik rumpun itu berkata ''padahal paderi-paderi Kristian''. Dia lalu dengan berhati-hati memasang telinganya.

Pada waktu itu, kedua orang lelaki muda itu kerana terlalu asyik dengan perbincangan mengenai agama Kristian tidak sedar bahwa perbincangan mereka sedang didengar oleh beberapa orang gadis Kristian.Salah seorang pemuda itu berkata, "Saint Paul telah menulis di dalam salah satu suratnya bahwa hukum-hukum agama itu merupakan satu kutukan dan Jesus Kristus telah datang untuk menyelamatkan kita daripada kutukan tersebut. Apakah makna kata-katanya itu?" Terdengar ketawa kecil kawannya. "Umar, sahabatku. Engkau mahu aku menerangkan kepadamu padahal paderi-paderi Kristian sendiri ...."

Waktu itulah Isabella sedang mendengar percakapan itu. Dia lalu berkata kepada kawan-kawannya, "Nampaknya orang-orang di sebelah kita ini sedang memperkatakan tentang agama kita. Mari kita dengar apa yang sedang mereka kata." Salah seorang kawannya menyampuk dengan nada sinis, "Sejak orang-orang Islam datang ke mari, agama kita diancam bahaya." "Diamlah!" herdik Isabella. "Nanti mereka tahu kita ada di sini. Mari kita dengar apa yang sedang mereka kata."

"Apa maksudmu, paderi-paderi Kristian sendiri. Apakah mereka juga tidak memahaminya? Apakah mereka itu menganut agama Kristian hanya secara membuta tuli saja?" tanya orang yang bernama Umar. Namanya yang lengkap ialah Umar Lahmi seorang terpelajar yang terkenal di kalangan cendekiawan agama.

"Cubalah ajukan pertanyaan itu kepada paderi yang terkemuka dan dengar apa jawabannya. Tetapi sebelum itu terangkan lebih dulu kepadaku apakah yang menyebabkan tuan tidak bersetuju dengan kata-kata St. Paul itu!" ujar Maaz, demikian nama seorang lagi.

Sambil memandang muka sahabatnya, Umar Lahmi berkata, "Bukan aku tidak bersetuju tetapi aku hanya mahu memahaminya saja. Tuan seorang yang banyak bergaul dan bercakap dengan orang-orang Kristian. Tuan juga banyak banyak membaca kitab-kitab mereka. Maka sebab itulah aku meminta penerangan daripada tuan. Menurut pendapatku apabila hukum-hukum agama itu merupakan satu kutukan dan Nabi Isa datang mahu menyelamatkan penganut-penganut agama Kristian dari kutukan itu maka pencurian, penzinaan, penderhakaan kepada ibubapa seharusnya dapat dibenarkan di dalam agama Kristian meskipun barangkali tidak ada orang Kristian yang percaya tentang pembenaran berlakunya perkara-perkara itu."

Maaz agak kebingungan sejurus mendengar kata-kata sahabatnya itu. "Bagaimana boleh pencurian dan penzinaan dikaitkan dengan hukum-hukum agama menjadi satu kutukan? Aku tidak berapa faham dengan maksud tuan."

"Apa yang aku maksudkan," jawab Umar Lahmi, "ialah di dalam Kitab Perjanjian Lama, hukum-hukum agama memerintahkan bahwa kita tidak boleh mencuri, tidak boleh berzina, tidak boleh menimbulkan kesukaran kepada tetangga, tidak boleh derhaka kepada orangtua dan lain-lain lagi. Apabila seluruh hukum-hukum agama itu merupakan satu kutukan, maka mematuhi perintah-perintahny a juga merupakan satu kutukan karena perintah-perintah itu adalah sebahagian daripada agama, malah ia adalah intisarinya yang sebenar. Jikalau yang dikatakan oleh St Paul itu benar, maka orang-orang Kristian boleh mencuri, boleh berzina dan boleh melakukan dosa-dosa lain. Apabila mereka mematuhi hukum-hukum agama ini maka mereka termasuk orang yang dilaknat dan orang-orang Kristian yang menentang pula dapat dihukum bersalah kerana mereka tidak mematuhi peraturan-peraturan agama."

Maaz tersenyum kecil apabila sahabatnya itu selesai menghuraikan hujahnya yang panjang lebar itu. Sambil mengangguk-anggukkan kepala, dia berkata, "Agak aneh. Tuan mahu aku menjelaskan perkara yang sama yang seringkali aku kemukakan kepada orang-orang Kristian."

"Apa?" Umar Lahmi agak terperanjat mendengar kata-kata Maaz itu. "Tuan juga telah bertanya kepada mereka? Jadi, apa jawaban mereka?"

"Mereka cuba memberi penjelasan tetapi terlalu membingungkan. " jawab Maaz.

Sebaik saja Maaz selesai bercakap, dari menara masjid yang berhampiran dengan taman kedengaran suara azan maghrib dilaungkan oleh muazzin yang merdu dan amat syahdu. Kedua-dua orang sahabat itu pun bangun dari duduknya, menuju ke sebuah tempat air untuk berwuduk dan kemudian menuju ke masjid untuk ikut berjemaah bersama-sama dengan saudara-saudara Muslimin yang lain.

Isabella yang sejak tadi mengintai mendengar perbincangan Umar Lahmi dan Maaz merasa amat terkilan apabila kedua-dua orang itu bangun secara tiba-tiba meninggalkan tempat itu. Dia mendengar percakapan kedua orang itu dengan penuh minat apatah pula dia memang sangat tertarik dengan soal-soal yang berhubungan dengan ketuhanan dan dapat pula membuat penilaian terhadap penentangan yang dikemukakan oleh kedua orang muda itu. Dia cuba mencerna persoalan itu dan mencari jawaban kepada pokok perbincangan yang ditimbulkan tetapi ternyata tidak berdaya. Akhirnya dia mengambil keputusan akan mengemukakan hal tersebut kepada bapanya. Setelah membuat keputusan itu, dia mengajak kawan-kawannya pulang.

Isabella berpisah dengan kawan-kawannya di satu persimpangan jalan. Dia berjalan menuju ke pintu gerbang sebelah timur Cordova.

BAB 2 Masalah Yang Kacau

Apabila sampai di pintu gerbang sebelah timur kota itu, Isabella, anak gadis yang masih muda dan cantik itu mengambil jalan yang membawanya lurus ke Qasrus Syuhada.

Kerajaan Islam pada masa itu telah mengeluarkan biaya yang banyak bagi memperindahkan seluruh negeri Sepanyol. Jalanraya di kota Cordova diperluas dan dibina dengan binaan yang baik, dihiasi dengan lampu-lampu yang cantik pada jarak yang dekat, sehingga menyilaukan mata memandang. Seperti yang pernah dikatakan orang, kita boleh berjalan sejauh dua puluh lima kilometer di bawah cahaya lampu jalan yang benderang serupa itu. Isabella berjalan perlahan-lahan dengan penuh keanggunan di atas jalanraya yang lebar dan bermandikan cahaya lampu. Dia menuju ke Qasrus Syuhada ke arah rumah kediamannya dengan kepala yang berat berisi pertanyaan. Namun hayunan langkahnya tetap teratur sebagai gadis terhormat.

Pada kebiasaannya, dia akan singgah di rumah teman-teman yang dekat apabila dia pulang dari bersiar-siar pada petang hari serupa itu tetapi kali ini dia terus menuju ke rumah dan kelihatan seperti tenggelam dalam suatu fikiran yang merunsingkan.

Kira-kira setengah jam kemudian, dia pun sampai di pintu gerbang rumah yang juga seperti sebuah istana. Orang gaji sedang menunggu di muka pintu untuk menyambut ketibaannya. Sambil menjawab dengan ringkas akan pertanyaan orang gaji akan sebab-musabab dia lambat pulang, Isabella terus masuk ke dalam bilik lalu menghempaskan diri ke atas sebuah kerusi malas. Dia mencapai sebuah kitab lalu membaca.

Orang gaji, setelah menyambut Isabella, terus ke dapur menyediakan makan malam. Meja makan dikemas dan hidangan diletakkan di atas. Setelah itu, dia memanggil Isabella tetapi Isabella tidak menyahut karena terlalu asyik dengan kitab yang dibaca. Kitab yang sedang ditelaah itu ialah Kitab Injil dan perhatiannya khusus ditujukan kepada surat-surat St Paul yang menuduh hukum-hukum agama sebagai satu kutukan. Dia membaca surat-surat itu berulang-ulang tetapi tidak mendapat jawaban kepada kesangsiannya malah semakin kacau setiap kali dia membaca. Apabila otaknya terasa penat, dia meletakkan kitab sambil membuat keputusan akan bertanya kepada bapanya saja. Sudah tentu bapanya dapat memberikan penjelasan yg sangat memuaskan.

Pada fikiran Isabella masalah itu tidaklah terlalu sukar sehingga tidak dapat dihuraikan. Andaikata dia menemui jalan buntu, bapanya tentu dapat menolong karena bapanya ialah seorang terpelajar agama yang tidak ada dua di negara Sepanyol.

Setelah tenang kembali barulah dia keluar ke ruang makan dan makan seorang diri sambil dilayan dengan penuh hormat oleh orang gaji. Isabella kembali mentelaah Kitab Injil sebaik saja kembali ke bilik. Dia membaca kitab itu sampai tertidur dan tidurnya pula amat nyenyak hingga ke pagi.

Isabella bangun agak awal karena dia mesti pergi ke gereja. Pagi itu pagi Minggu. Waktu pulang dari gereja dia dipanggil bapanya dan bertanyakan Kitab Injil yang dibacanya tadi malam. Isabella sedang terlibat di dalam pembelajaran tentang pemahaman makna hakiki metafizika.

Isabella menemui bapanya di bilik bacaan yang besar yang dipenuhi dengan berbagai-bagai buku. Dicapai tangan kanan bapanya lalu dicium.

"Sila duduk anakku." kata bapanya sambil memberi isyarat dengan tangan. Isabella mengambil sebuah kerusi dan duduk tidak jauh dari bapanya.
"Sampai ke mana sudah pelajaranmu? " tanya bapa Isabella sambil merenung muka anaknya.
"Saya sudah membaca Jonah 21, Bab 3. Kalau bapa memberi izin, saya ingin bertanya karena saya belum lagi dapat mencari jawaban."
"Sudah tentu, anakku. Tanyalah dan bapa akan menjawab." ujar bapa Isabella dengan perasaan gembira melihat kecerdasan anaknya.
"Dua Belas Firman Tuhan yang Tuhan firmankan kepada kita di dalam Perjanjian Lama melalui Nabi Musa, apakah itu ada mengenai dengan hukum-hukum agama?"
"Ya, semua itu ada berkaitan dengan hukum-hukum agama." jawab bapa Isabella dengan perasaan agak hairan sedikit tentang pertanyaan anaknya itu.
Isabella diam sejurus sambil mengangguk-anggukkan kepala. Kemudian dia bertanya lagi.
"St Paul ada berkata di dalam salah satu suratnya bahwa hukum-hukum agama itu merupakan satu kutukan, betulkah begitu, bapa?"
"Memang benar. Hukum-hukum agama itu adalah satu kutukan dan untuk menyelamatkan kita daripada itu, Jesus Kristus diturunkan ke dunia ini dan disalib."
"Jadi jelaslah sekarang bahwa hukum-hukum agama itu satu kutukan dan begitu hebat kutukan itu maka Jesus Kristus turun ke dunia ini untuk membuangnya dan kemudian dia disalib." Isabella mengulangi.
Kemudian dia menyambung, "Kalau begitu bererti mematuhi hukum-hukum agama itu pun satu kutukan jugalah, bapa?"
"Memang benar ia satu kutukan dan orang-orang Kristian sekarang sepatutnya daripada mengikut hukum-hukum agama, adalah lebih baik mengimani Jesus Kristus karena hukum-hukum agama hanya sah berlaku sehingga Tuhan Jesus belum disalib."
"Jadi bolehlah kita mencuri?"
"Apa ada kaitan dengan hukum-hukum agama? Anakku, sebelum kau membuat pertanyaan, fikirlah dulu masak-masak kerana kalau ada orang lain mendengar, mereka akan mengatakan kau ini anak yang bodoh."
"Maafkan saya, bapa." ujar Isabella sambil merendahkan suara. "Barangkali pertanyaan yang saya kemukakan itu tidak begitu jelas. Apa yang saya maksudkan ialah di antara firman-firman itu yang baru bapa katakan, adalah bahagian daripada hukum-hukum agama. Salah satu daripadanya ialah kita tidak boleh mencuri dan yang satu lagi kita tidak boleh menindas tetangga kita dan yang ketiga kita tidak boleh menderhakai ibubapa kita. Semua perintah ini masih menjadi bahagian daripada 'hukum-hukum agama' yang menurut St Paul merupakan satu kutukan. Jadi, mematuhi Firman-Firman Perjanjian Lama ini iaitu tidak mencuri, tidak berzina ialah sesuatu yang dibenci sementara tidak mencuri dan tidak menganiaya ibubapa pula satu kutukan."
"Anakku," kata bapa Isabella, "kau sebenarnya belum begitu faham betul tentang kedudukan hukum-huum agama. Tapi, cubalah beritahu aku siapa gerangan yang telah memasukkan pertanyaan bodoh serupa itu ke dalam kepalamu. Syaitan manakah pula yang menyebabkan kau ragu-ragu begini?"

Isabella sebagai anak yang baik lalu menceritakan kepada bapanya tentang perbincangan dua orang Muslim yang dapat didengarnya di taman petang kelmarin. Setelah mendengar keterangan anak yang disayangi itu, bapa Isabella pun berkata dengan suara rendah membujuk.
"Anakku," katanya "kau telah tahu benar bahwa orang-orang Muslim itu ialah orang-orang kafir dan sentiasa menentang agama suci kita. Mereka mengkritik kitab-kitab suci kita kerana fikiran mereka telah dihasut syaitan."
Dia berhenti sejenak. Memandang muka anaknya untuk melihat reaksi dari keterangannya. Kemudian dia menyambung.
"Kau patut bertaubat segera dan berjanji tidak akan mendengar percakapan mereka itu lagi. Mereka orang-orang Muslim tidak beriman dan selalu menuduh agama yang benar orang lain. Tahukah kau, anakku, apakah agama mereka itu? Pertumpahan darah ialah pekerjaan yang patut dipuji dalam agama mereka. Cuba lihat! Mereka menyerang negara kita, Sepanyol dan membunuh beratus-ratus orang yang tidak berdosa. Sesudah itu, mereka paksa pula agama mereka kepada kita. Aku tahu tentang kecaman-kecaman yang kau telah dengar dari orang-orang Muslim itu. Kalau kecaman itu daripada fikiranmu sendiri maka dapatlah aku membersihkannya tetapi bagaimana aku akan menjawab kepada mereka?"

Isabella menyesal kerana dia telah menyebut tentang orang-orang Muslim itu. Kalau tidak, masalahnya telah dapat diselesaikan. Satu idea tiba-tiba melintasi di fikiran.
"Baik aku tanyakan masalah ini kepada guruku. Aku selalu bertanya kepadanya apabila menghadapi sesuatu masalah dalam pelajaran," kata hatinya.

Keesokan hari, Isabella pun menjumpai guru yang bernama Michael lalu mengemukakan pertanyaan yang sama. Gurunya dengan penuh keyakinan merasa bahwa dia boleh menerangkan masalah yang dihadapi oleh muridnya. Jawabannya pasti dapat menghilangkan semua keraguan Isabella.

Penjelasan Michael tidak dapat memenuhi rasa ingin tahu Isabella. Dia mulai sedar bahwa keraguan itu timbul bukan kerana daya pemahamannya yang kurang tetapi masalah itu sendiri ialah satu masalah berat yang bukan saja untuk dirinya malahan juga untuk cendekiawan Kristian. Di sinilah bermula timbul rasa curiganya terhadap dasar-dasar lemah dalam ajaran Kristian. Kecurigaan itu semakin memberat di dalam fikiran.

Terus membaca di Novel Isabella

Tuesday, 1 June 2021

Aina Salahuddin - Mencari Salahuddin

KISAHNYA menjadi sumber inspirasi kepada seluruh umat Islam terutamanya di Palestin. " Aina Salahuddin?" menjadi laungan jihad sebahagian umat Islam di sana.

Siapakah Salahuddin yang dicari? Mengapa namanya dijulang oleh pejuang-pejuang Palestin? Mengapa sosok ini dikaitkan dengan pembebasan Palestin dan mengapa mereka mencarinya?

Salahuddin yang dimaksudkan ialah Yusuf bin Najmuddin al-Ayyubi atau Sultan Salahuddin Ayyubi. Salahuddin Al-Ayyubi atau Saladin (1137 - 1193) berbangsa Kurdi yang berasal dari Tikrit Iraq. Beliau adalah pengasas Dinasti Ayyubiah yang berkuasa di Mesir, Syria,sebahagian Yaman, Iraq, Mekkah Hijaz dan Diyar Bakr. Namanya sehingga kini terpahat sebagai panglima yang telah menakluk Jerusalem dan mengikat perjanjian damai dengan tentera Salib.

Tentera Salahuddin bertempur dalam 'Peperangan Hattin' melawan tentera Salib pada tahun 1187. Peperangan demi peperangan telah berjaya dimenangi oleh tentera Salahuddin sebelum mereka tiba di Juruselam. Salahuddin dan pasukannya berhasil menakluki kota-kota penting seperti Acre/Akko (10 Julai), Tyrus (14 Julai), Toron (26 Julai), Sidon (29 Julai), Gibelet (4 Ogos), Beirut (6 Ogos) dan Ashkelon (5 September).

Pertempuran bersejarah pada 1187 ini menghasilkan kemenangan Salahuddin, tepatnya 88 tahun setelah tentara Salib merebut Palestin dari penguasa Muslim. Tarikh 28 Rejab 583 H ( Jumaat - 2 Oktober ) adalah antara tarikh bersejarah bagi umat Islam, iaitu tarikh pembebasan Masjidil Aqsa dari genggaman Kristian. Mereka menurunkan semua lambang salib dan menggantikan dengan bendera Islam serta mengerjakan sembahyang jemaah di dalam Masjidil Aqsa selepas lebih 80 tahun tidak boleh berbuat demikian.

Salahuddin adalah seorang jenderal dan mujahid muslim. Di dunia Islam dan Keristian beliau dikenali kerana kebolehan sebagai ketua, ketangkasannya dalam peperangan yang disertai juga dengan sifat kesatriaan dan belas kasihannya  terhadap musuhnya di Perang Salib. Salahuddin al-Ayyubi adalah pahlawan paling mengagumkan yang pernah dipersembahkan oleh peradaban Islam sepanjang abad ke-6 hingga ke-7 Hijriah. Berkat Salahuddin, umat dan peradaban Islam terselamat dari kehancuran akibat serangan dari kaum salib.  Perjuangannya penuh dengan tekad dan tenaga, sepertinya tidak pernah penat, perang demi perang, suatu kuasa yang menakjubkan di zamannya. Pahlawan yang dapat menggoncangkan dunia apabila di medan peperangan.

Salahuddin merupakan sosok tauladan sepanjang masa dan sepanjang musim, baik di Eropah mahupun di seluruh dunia Islam. Kisah Salahudin bukan sahaja mengenai penaklukan Jerusalem, Perang Salib 3, penggabungan Syria dan Mesir, malah perjalanan politik Salahudin itu juga amat menarik dan beremosi untuk ditauladani oleh semua. Kesanggupannya meninggalkan kerajaan, harta dan keluarganya di Damsyik semata-mata kerana seruan syahid, menginspirasikan kita. Beliau bagaikan singa lapar di medan peperangan hanya kerana ingin menakluk kota suci Baitul Maqdis.

Sumber dari  https://tirto.id
Apakah yang menjadi motivasi beliau untuk mempunyai energi dan semangat yang sedemikian?
Baitulmaqdis yang menjadi rebutan sejak dahulu lagi adalah sebuah kota tiga benua, menghubungkan Afrika, Asia dan Eropah. Salahuddin Al-Ayyubi menyebut, "Sesiapa yang dapat menguasai Palestin, dia boleh menawan dunia". Ketika Salehuddin al-Ayyubi dapat menawan kembali al-Aqsa daripada tentera salib, beliau bernazar untuk meletakkan dua mimbar, satunya di Masjid al-Aqsa dan satu di Masjid Ibrahimiyah di Hebron. 

Ketika Allah memberiku tanah Mesir, aku yakin bahawa Dia juga akan memberikan Palestin kepadaku.” Kalimat itu diucapkan Salahuddin dengan penuh kepercayaan diri setelah berhasil menaklukkan Syria dan Mesir pada 1175. Sultan Salahuddin Al-Ayyubi meyakini Allah telah meletakkan tanggungjawab membebaskan Kota Baitulmaqdis di bahunya dan beliau berazam untuk melaksanakan tugas ini sebaik mungkin.

Bagi Salahuddin, tanah Palestin menjadi penting kerana di sana, tepatnya di Jurusalem, terdapat Masjidil Aqsa yang disucikan umat Islam. Dalam keyakinan Muslim, Masjid Al-Aqsa adalah kiblat pertama. Ia Tempat Nabi melakukan perjalanan Isra' Mikraj yang melahirkan perintah salat lima waktu. Pendeknya, merebut tanah Palestin bukan hanya bermakna spiritual bagi Salahuddin, tetapi juga jalan mensahkan dirinya sebagai khalifah besar di Timur Tengah.

Salahuddin Al Ayyubi adalah satu tokoh dalam Islam yang dapat dijadikan tauladan dalam pendidikan karakter. Apakah iktibar atau pengajaran yang boleh kita ambil dari tindak-tanduk beliau? Dari kisah pahlawan merangkap seorang raja, kita dapat mencontohi sikap beliau dalam terus berjuang untuk membebaskan umat Islam dari cengkaman orang Keristian yang kejam.

Persediaan beliau juga sangat mantap. Pelajaran ketenteraan didapati Salahuddin dari pakciknya Asaduddin Shirkuh yang menjadi panglima perang Turki Saljuk. Bersama dengan pakciknya, Salahuddin menguasai Mesir dan menjatuhkan sultan terakhir Dinasti Fatimiyah. Beliau sememangnya seorang penunggang kuda yang cekap dan panglima tentera yang bermatlamat ‘Jihad Fi Sabillillah’. Dari seorang ketua panglima tentera kepada Sultan Nurudin dari Syria hingga menjadi Khalifah  Mesir sebelum diisytiharkan kemerdekaan oleh Kerajaan Abasiyah dan diberikan gelaran Sultan Salahuddin Al-Ayyubi. 

Salahuddin mempunyai peribadi yang agung. Bukan sahaja sifat kepahlawanannya, tetapi yang utama adalah akhlaknya. Beliau juga adalah pemimpin yang memelihara ilmu pengetahuan, sangat berpengetahuan dalam agama dan sangat warak, menjadi contoh yang baik dalam menepati janji, keberanian dan pemurah.

Stanley Lane-Poole seorang orientalis dan ahli arkeologi dari England berkata,“Sekiranya penaklukan kota Baitulmaqdis menjadi satu-satunya maklumat yang kita ketahui tentang peribadi Sultan Salahuddin, ia sudah memadai untuk membuktikan bahawa beliau ialah seorang penakluk yang paling berakhlak dan paling berjiwa besar di zamannya dan mungkin juga di setiap zaman.” Kisah ini dinukilkan dalam buku Saviours of Islamic Spirit oleh Syeikh Abul Hasan Ali Nadwi, seorang cendikawan dari India. Beliau  menulis di dalamnya mengenai biografi tokoh-tokoh Islam yang hebat seperti Sultan Salahuddin Al Ayyubi.

Sikap pro-aktif Salahudin dalam menyusun tenteranya banyak membantu pasukannya mencapai kemenangan. Beliau juga dikatakan mengguna beberapa strategi perang yang cocok dengan teori Jeneral Tsun Zu dari benua China yang lahir 500 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa AS. Selain dari ini, Salahuddin juga tidak lupa mencontohi tektik-tektik berperang dari Nabi Muhammad SAW. Segala strategi dirancang bersama-sama tenteranya. Sikap optimis terhadap janji kejayaan Rasulullah SAW juga membantu mendorong kepada kemenangan.

Peribadinya yang tidak boros dan gemar bersedakah menyebabkan beliau tidak pernah membayar zakat harta kerana hartanya tidak pernah cukup nasab.  Selain itu semasa beliau meninggal dunia, beliau hanya meninggalkan beberapa dinar sahaja serta tidak langsung memiliki sebuah rumah!' Inilah ciri peribadi pemimpin yang ditunggu ummah.

Ingat sepanjang kempen pembebasan Baitulmaqdis dilancarkan, Sultan Salahuddin melalui peperangan demi peperangan sebelum berjaya mengambil semula Baitumaqdis. Kawasan ini digelar Darul Syuhada' kerana sejak dari zaman sebelum Muhammad SAW telah berlaku peperangan kerana agama di Baitulmaqdis. Antaranya, peperangan antara Jalut dan Tholut, Perang Syam'un Al-Ghazi dan kisah Nebuchednizzar yang menghancurkan kota Baitulmaqdis. Kemudian bagaimana kota Baitulmaqdis dihancurkan oleh Titus, tentera Rom pada 70 Masihi.

Dalam konteks hari ini, Israel kembali menguasai Baitulmaqdis dan mengikut sejarah ia adalah kali ketiga penaklukan ke atas kota suci ini dilakukan oleh musuh Islam. Puncanya tetap sama, apabila negara Arab mula berpecah dan sibuk menjaga kepentingan sendiri yang mengakibatkan mereka menjadi lemah dan memudahkan serangan pihak musuh.

Bagaimanapun, apa yang perlu difahami, hak menuntut semula kebebasan Baitulmaqdis, bukan hanya perlu dilakukan rakyat Palestin kerana ia tanggungjawab setiap umat Islam yang berada di muka bumi Allah SWT. Marilah kita sama-sama meneruskan kempen pembebasan Baitulmaqdis dan terus berusaha mencari Salahuddin.

Coretan Sahara M Said
Parit Raja BP
29 May 2021
sempena Kempen PalestinDiHati IKRAM




Friday, 28 May 2021

Jalan-jalan di China 2 - Masjid Huaisheng Guangzhou

Lawatan ke Guangzhou ini merupakan percutian terakhir kami ke luar negara sebelum wabak covid-19 melanda satu dunia sehingga kini, yang melarang perjalanan ke luar negara tanpa kebenaran. Kami bertolak ke Guangzhou pada malam 28 Ogos 2019 dari lapangan terbang Senai Johor, dan tiba pada esok paginya

Pada 1 September kami berpeluang menziarah sebuah lagi masjid tua di negara China. Jika di Malaysia masjid paling tua mungkin dibina pada abad ke-15, tetapi di negara China terdapat banyak masjid yang dibina jauh lebih awal dari itu. Menjadi tanggapan umum bahawa Islam wujud buat pertama kali di Malaysia pada abad ke-9 atau ke-10 .... di mana? Terakhir terdapat perbezaan pendapat, negeri mana yang paling awal menerima Islam. Namun salah satu masjid yang tertua di China, Masjid Huaisheng Guangzhou, sudah berdiri sejak tahun 627 M. Ini menunjukkan orang dari negara China menganut agama Islam jauh lebih awal dari orang Malaysia.

China mempunyai penduduk Muslim yang minoriti iaitu seramai 23 juta orang. Mereka terdiri daripada etnik Hui, Uyghur, Kazakh, Dongxiang, Kirgiz, Salar, Tajik, Baoan, Uzbek dan Tatar. Meskipun demikian, bilangan masjid di negara itu begitu banyak. Mereka mempunyai 35,000 buah masjid, 57,000 orang imam, 720 buah pertubuhan Islam dan 10 institut Islam. Malaysia pula  yang penduduk Islamnya majoriti, mempunyai hanya seramai 21 juta penduduk Islam daripada lebih kurang 33 juta penduduk.

Masjid Huaisheng .... salah satu masjid yang tertua di China
Dikatakan Masjid Huaisheng sudah berdiri sejak tahun 627. Tepatnya pada masa Dinasti Tang sekitar tahun 618 – 907. Pada ketika itu, agama Islam diperkenalkan di China untuk pertama kali. Masjid Huaisheng dibangun oleh orang-orang Arab. Maksud dari nama masjid tersebut adalah “mengingat orang bijak” untuk menghormati Nabi Muhammad SAW. Menurut manuskrip lama, masjid ini dibina oleh Sa'ad ibn Abi Waqqas, sahabat Rasulullah SAW. Dia juga adalah umat Islam pertama yang bermisi ke China pada tahun 650. 

Dinasti Tang merupakan satu jangka  masa di mana banyak sekali pedagang Muslim datang ke negeri China melalui Silk Road atau Jalan Sutra. Silk Road merupakan laluan perdagangan yang menghubungkan negara-negara Timur dan Barat pada ketika itu. Hubungan pertama Islam dengan China terjadi di Guangzhou. Seterusnya, ajaran agama tersebut menyebar ke wilayah lain. Dapat dikatakan bahwa Guangzhou merupakan tempat lahirnya Islam di China.
Menara Cahaya atau Menara Rumah Api
Masjid Huaisheng, juga dikenali sebagai Masjid Menara Cahaya atau Masjid Rumah Api, merupakan salah satu dari 4 masjid tertua di China. Manakala tiga masjid tertua lainnya adalah Masjid Quanzhou Kylin, Masjid Yangzhou Crane, dan Masjid Hangzhou Phoenix. Masjid ini mungkin sudah wujud sewaktu Dinasti Tang, atau dalam tahun-tahun awal Dinasti Song. Masjid ini dibina semula pada 1350 dan kemudian pada 1695 selepas dimusnahkan dalam suatu kebakaran.  Ada kemungkinan masjid telah melalui beberapa pengubahsuaian yang tidak tercatat waktunya.

Menara Cahaya atau Rumah Api
Bangunan yang paling menonjol di dalam masjid adalah Rumah Api (menara).  Dikatakan bahawa menara itu digunakan sebagai mercusuar. Menara Rumah Api Huaisheng telah dibina pada zaman yang lebih terdahulu daripada masjid. Tidak dapat dipastikan bila menara itu dibina, tetapi ia dipercayai senibina Islam tertua yang ada di China. Menara Cahaya berbentuk bulat dan hujung yang runcing dengan ketinggian sekitar 36 meter (118 kaki), terletak di sebelah barat daya masjid. Masjid Huaisheng memiliki gaya senibina tradisional China yang dipadukan dengan gaya senibina Arab. Menara ini mempunyai ciri khas gaya senibina Arab dengan hujung runcing di bahagian atas.

Dari menara inilah masjid itu mendapat nama lain - Masjid Menara Cahaya.  Seorang muazin akan naik ke menara untuk melaungkan azan pada waktu solat. Dikatakan bahawa menara itu juga digunakan sebagai mercusuar untuk memimpin arah kapal-kapal yang melewati sungai Zhujiang. Sebaik kapal-kapal tiba di sini, mereka akan mengambilnya sebagai tanda mereka telah tiba di permulaan laluan sutra maritim atau laut. Selain itu, pelaut sering naik ke menara untuk melihat keadaan cuaca.  Para pengunjung boleh menaiki menara tersebut melalui tangga heliks atau lingkaran tetapi kami tidak menaikinya pada hari itu.

Menara Melihat Anak Bulan
Terdapat juga di sini bangunan untuk melihat anak bulan, yang merupakan menara gerbang persegi dengan dasar batu pasir merah yang dibina semasa Dinasti Ming (1368 - 1644) dan atap berlapis yang diubahsuai di zaman Dinasti Qing (1644 - 1911). Menara ini digunakan untuk melihat anak bulan bagi menentukan waktu untuk Puasa dan Ramadhan.
Dua keping gambar yang disambung untuk
menunjukkan reka bentuk bumbung tradisional China
menyebabkan dinding kelihatan seperti dinding berbucu
....... sebenarnya  lurus sahaja
Bangunan untuk melihat anak bulan .... dinding dibina semula ketika
zaman Dinasti Ming, bumbungnya dari Dinasti Kangxi
dan dibuat semula pada pada zaman Dinasti Qing
.... ini dinding sebenar...
Jom masuk Masjid!

Bahagian dalam masjid ... ciri unik boleh dilihat pada tiangnya
Dewan solat .... 
Ini di bahagian luar bangunan masjid ... di pintu utama
 terdapat hiasan tulisan khat  di sebelah kiri dan kanan pintu
Kaligrafi Arab terlihat di seluruh dinding dan tiang yang ada di sana. Beberapa tulisan dalam karakter Mandarin juga terlihat. Tiang seri dewan dihiasi dengan kaligfrafi tulisan Arab tetapi bercirikan kaligrafi China. Dari jauh kelihatan seakan-akan seperti tulisan China. Begitu juga di dinding sebelah pintu masuk dewan.

Sekarang kita berjalan-jalan di halaman masjid pula. Banyak benda-benda menarik terdapat di sini. 
Apa yang menarik di sini ....?
Ancient well atau perigi lama yang tidak pernah kering .... airnya yang
 segar dan bersih menjadi sumber utama air di masjid untuk berwudhuk dll
Pagar batu yang bersejarah ...
..... inilah pagarnya yang dibina pada zaman Dinasti Ming
mengikut maklumat di papan tanda
Selain daripada ini, kita akan berjumpa banyak bahan-bahan bersejarah dalam bentuk binaan dan hiasan Masjid. Beberapa bebatuan yang dipakai untuk menutupi halaman balai atau dewan utama berasal dari Dinasti Ming. Sebuah plak dengan kata-kata "Jiao Chong Xi Yu" diberikan kepada masjid oleh Maharaja Guangxu dari Dinasti Qing (1901). Ia dicap oleh maharaja dan keempat-empat perkataan itu dipercayai ditulis oleh Maharani Balu Cixi. Kata-kata itu bermaksud "Islam berasal dari Makkah Barat".
"Jiao Chong Xi Yu"..... "Islam berasal dari Makkah Barat".

Mud Wall .... dibina ketika zaman Ming setebal 70-80 cm
Tidak pasti apa keistimewaan struktur ini .....
Terdapat beberapa restoran halal di jalan bertentangan dengan masjid ini. Salah satunya Restoran Nur Bostan,cukup terkenal dan menyajikan pelbagai hidangan termasuk masakan Cina dan beberapa hidangan popular dari negara lain juga.

 Ayam dan daging halal juga terdapat di sini. Orang Islam yang datang untuk solat senang mendapatkan bekalan makanan halal mingguan mereka dari sini kerana barang-barang ini tidak begitu mudah didapati di kawasan lain. Keadaan ini juga menggalakkan pelawat-pelawat muslim mengunjung masjid kerana kemudahan mendapat makanan halal. 
Bahagian luar bangunan masjid
Kawasan di luar masjid
Kedai halal menjual daging lembu, kambing dan ayam
Di hadapan restoran Nur Bostan
Kami juga tidak melepaskan peluang menjamu selera di restoran Nur Bostan. Jom masuk!
Suasana dalam Restoran Nur Bostan
Menu restoran
Hand made Uighur noodle dengan daging kisar berserta sup kambing
Kuih dan roti Uighur ... dibeli 
di restoran Nur sebagai bekalan
Selepas menziarahi masjid ini kami ke Shamian Island, lagi satu lokasi yang terkenal di kalangan pelancong. Sebelum keluar dari restoran kami membeli sedikit makanan yang berupa kuih dan roti orang Uighur, sebagai bekalan bila berjalan-jalan nanti. Al maklum, di sini amat susah kalau hendak mencari makanan halal .... bila jumpa terus beli.

Ok .... Jom ke Shamian Island pula!
Jumpa di entri yang lain, insya Allah ....


Thursday, 1 April 2021

Jalan-jalan di China 2 - Makam Saad Abi Waqas


Lawatan ke Guangzhou ini merupakan percutian terakhir kami ke luar negara sebelum wabak covid-19 melanda satu dunia sehingga kini, yang melarang perjalanan ke luar negara tanpa kebenaran. Kami bertolak ke Guangzhou pada malam 28 Ogos 2019 dari lapangan terbang Senai Johor, dan tiba pada esok paginya

Di Guangzhou, China, terdapat satu makam sahabat yang dikatakan makam Saad bin Abi Waqas. Boleh dikatakan makam ini sangat popular di kalangan pelancong Malaysia, selain terkenal sebagai pusat memborong barangan murah.  Bahkan Makam Saad Bin Abi Waqas juga merupakan salah satu tarikan yang popular di Guangzhou di kalangan pelancong Islam dari negara lain.

Kami juga sempat menziarahi makam ini pada pagi Jumaat 30 Ogos 2019. Kami sengaja memilih hari ini supaya suami dapat bersolat Jumaat di masjid dalam kompleks ini, sebagai tujuan utama. Sebenarnya makam ini terletak dalam sebuah kompleks yang besar dan masjid yang terdapat di sini bukanlah masjid tua yang didakwa dibina oleh Saad Abi Waqaas seperti yang kebanyakan orang sangka, walaupun masjid ini juga dikenali sebagai Masjid As-sahabi Abi Waqas. Ia lebih dikenali sebagai Masjid Xianxian.

Tujuan kedua kami adalah kerana kebiasaannya terdapat pasar orang Islam yang menjual berbagai barangan seperti tudung, kopiah, dan termasuk makanan halal, pada setiap hari Jumaat di sebelah kompleks ini. Malangnya😞 pada hari tersebut pasar ini tidak dibuka kerana kawasan berdekatan sedang melakukan kerja-kerja pembinaan. Selepas solat Jumaat terpaksalah kami mencari makan tengahari pada hari itu di tempat lain.
Dalam bilik yang menempatkan binaan kubur ....  kebiasaanya ada kumpulan
membaca Yasin sebelum menunaikan solat Jumaat ..... pagi 30 Ogos 2019
Ini ruang di luar pintu bilik .... berbagai bangsa datang menziarahi kubur ini
Ada satu amalan pelik yang saya perhatikan dibuat oleh masyarakat Islam China ketika menziarahi kubur ini. Pengunjung Islam yang datang akan menyalakan api pada colok dan mencacakkannya dalam bekas yang disediakan di luar kawasan makam. Ia akan menimbulkan bau harum di kawasan tersebut. Amalan membakar colok sebagai pengharum telah diamalkan sejak turun-temurun oleh masyarakat Cina di Tanah Besar China termasuk dalam kalangan mereka yang beragama Islam.

Membakar colok dalam bahasa Cina ialah ‘jing xiang’ (Mandarin). Jing bermaksud mempersembahkan’ dan xiang pula ‘wangi’. Maka, jing xiang maksudnya ‘mempersembahkan wangian’. Budaya membakar colok dalam ritual seperti yang disebut di atas juga merupakan simbolik kepada tanda hormat, sama ada untuk orang yang lebih tua atau tokoh yang dihormati.
Amaran dan arahan cara mengguna colok
Bekas yang disediakan untuk mencacak colok
Bolehlah dirumuskan bahawa penggunaan colok dan seumpamanya lebih merupakan budaya dan ia tidaklah bertentangan dengan agama jika bertujuan untuk mewujudkan suasana tenang, damai dan harum. Ia hanya menjadi haram sekiranya digunakan dalam ritual yang membawa kepada syirik terhadap Allah SWT ..... satu pengetahuan am yang baharu bagi saya😐 kerana selalu sangat melihat pembakaran colok untuk tujuan keagamaan.
Pintu Gerbang masuk ke kawasan perkuburan lama
Apakah benar ini kubur Saad Abi Waqas?
Perdebatan soal apakah makam tersebut benar-benar makam Saad bin Abu Waqqash terus didalami para ahli sejarah. Pernyataan ini sebenarnya membuka peluang untuk sebuah kebenaran. Lembaga dakwah Islam Guangzhou pun menyebut makam ini dengan nada ... “It is said that Shaabi Tomb was the tomb where Abi Waqas was buried,” satu kenyataan yang ada keraguan di situ, walaupun makamnya memang wujud dan dikenali sebagai makam Saad bin Abi Waqas.

Papan tanda makam yang didakwa milik Saad bin Abi Waqas
Ahli sejarah Islam sebenarnya sepakat mengatakan bahawa Saad bin Abi Waqas meninggal dunia di lembah Aqiq, Madinah dan dimakamkan di perkuburan Baqi'. Ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh kebanyakan ahli hadis seperti Imam Ahmad, Muslim dan An Nasa'i. Jadi makam siapakah di Guangzhou itu? 

Seorang sejarawan Islam China, Haji Ibrahim Tien Ying Ma merungkai kekeliruan ini di dalam bukunya yang bertajuk "Perkembangan Islam di China". Beliau menyatakan bahawa terdapat seorang sahabat Rasulullah SAW yang bernama Saad bin Lubaid Al Habsyi yang mana telah memeluk Islam pada zaman permulaan dakwah Islam. Saad bin Lubaid telah mengikuti rombongan para sahabat untuk berhijrah ke Habsyah ketika Islam ditindas kafir Quraisy.

Beliau tidak lama tinggal di Habsyah dan kemudian mengikut pedagang-pedagang Yaman belayar ke timur jauh. Pelayar Yaman sememangnya sudah belayar ke timur jauh sejak dari zaman sebelum Islam. Pelabuhan yang biasa disinggahi oleh orang Yaman dari pelabuhan Aden ialah Hormuz (Iran)- Gujerat (India)- Poli (Pidie/Pedir, Aceh)- Kedah Tua - Sinraf (Panduranga, Champa- sekarang Phan Rhang, Vietnam) - Guangzhou.
 
Saad bin Lubaid akhirnya menetap di Guangzhou, menjalankan usaha dakwah serta wafat di sana. Kebetulan dalam catatan China juga menukilkan Khalifah Uthman bin Affan pernah mengutuskan Saad bin Abi Waqqas ke Xian, China bagi menemui Maharaja Gao Zhong (Dinasti Tang). Oleh kerana itu berlaku kekeliruan di kalangan orang-orang Islam di China. Makam Saad bin Lubaid Al Habsyi disangka makam Saad bin Abi Waqas.

Kalaupun kubur yang ada di China itu bukan kubur Saad bin Abi Waqas tetapi pastinya kubur tersebut adalah kubur seorang berbangsa Arab yang memiliki jasa besar kepada perkembangan Islam di China. Begitu juga jelas peranan besar Sa’ad bin Abu Waqas dalam menyiarkan Islam di China, tidak dapat diragukan lagi. Baik dari catatan sejarah China maupun catatan sejarah Arab, keduanya bersetju dalam hal ini.

Kubur-kubur lama yang berdekatan dengan makam
Saad ?? ..... dijaga dengan rapi
Dalam kawasan kompleks ini terdapat banyak kubur-kubur lama dan juga para syuhada'.  Mungkin mereka ini semua juga berperanan dan berjasa dalam mengembangkan Islam di negara China. Mengikut catatan sejarah hubungan awal Islam dengan China terjadi di Guangzhou. Kemudian ajaran agama tersebut menyebar ke wilayah lain. Dapat dikatakan bahawa Guangzhou merupakan tempat lahirnya Islam di China. Itulah sebabnya mengapa terdapat begitu banyak masjid-masjid lama dan tua di negara ini dan Masjid Huaisheng (bukan masjid dalam kompleks ini) yang berada di Guangzhou, dikatakan antara masjid yang tertua di negara China.
Papan tanda menunjuk ke arah ...
"Pavilion for three Muslim Martyrs"
(beberapa perkataan Inggerisnya kurang tepat ejaannya)😮
Ini kawasan kuburnya
Kawasan Kompleks Masjid Saad Abi Waqaas
Kawasan kompleks masjid ini bagaikan satu taman yang besar, dengan keluasan lebih kurang 25,000 meter persegi. Apabila berjalan di sini terasa nyaman sekali. Ia sebenarnya adalah tanah perkuburan khas bagi menghormati 40 mubaligh Muslim Arab terkenal yang dikebumikan di tanah perkuburan ini. 

Tempat yang bertanda 14 itu adalah kedudukan makam yang didakwa sebagai makam Saad Abi Waqas, dan yang bertanda 6 itu pula adalah Masjid Xianxian atau Masjid As-sahabi Abi Waqas.
Hadapan pintu pagar kompleks dan 
hadapan pintu masuk masjid
Pintu Masjid As-sahabi Abi Waqas
Masjid Xianxian Guangzhou, yang terletak di Guihuagang, adalah tempat bersejarah Islam yang sangat terkenal. Ia pertama kali dibina pada tahun ketiga Zhenguan, Dinasti Tang (618-907), dan sehingga kini ia mempunyai sejarah lebih dari 1300 tahun. Masjid Xianxian meliputi kawasan seluas 1.860 meter persegi dengan kawasan pembinaan sekitar 1,077 meter persegi.

Bangunan utamanya termasuk ruang solat, Walaupun maklumat dari internet mengatakan Masjid Xianxian mempunyai ruang solat dua tingkat, kami tidak perasaan bahagian binaan yang ini. Ia dikatakan boleh memuat sehingga 3,000 orang untuk mengerjakan solat. Semua dewan dan kemudahan lain di dalam tanah perkuburan dibina dengan gaya Dinasti Ming.
Dewan solat masjid .... sementara menunggu solat Jumaat
Para Jemaah dari berbagai bangsa
Mihrab dan mimbar masjid
Suasana di luar pintu masjid selepas
Solat Jumaat .... 30 Ogos 2019
Masjid Xianxian juga disebut Pemakaman HuiHui (bunyi berulang?), kerana suara di dalamnya akan bergema, mengikut maklumat dari internet. Ramai dari kalangan penduduk tempatan tidak berapa tahu tempat ini kalau disebut masjid. Kami menaiki teksi ke tempat ini walaupun dekat sahaja sebenarnya dengan hotel kami, kerana saya ada masalah berjalan. Banyak teksi yang tidak sudi mengambil kami  bila ditunjuk nama masjid (mungkin tidak pasti tempatnya?) dan yang sudi menghantar itu pun mengenakan tambang yang berganda-ganda.

Pada hari tersebut saya juga sempat melaksanakan solat Jumaat di masjid ini tetapi saya bersolat di luar, di kawasan yang telah disediakan kerana kebetulan di situ ada kerusi yang boleh saya duduk semasa solat. Sebenarnya ada juga bilik solat wanita yang disediakan di belakang kawasan ini.
Kawasan solat wanita yang disediakan di luar masjid
Alhamdulillah .... kami berjaya menambah koleksi masjid yang dilawati di luar negara, apatah lagi masjid ini berumur lebih dari 1300 tahun!


Related posts:
Jalan-jalan di China 2 - Shamian Island



Jalan-jalan di China 2 - Guangzhou

Jalan-jalan di China - Nanjing Yangtze River Bridge

Jalan-jalan di China - Berbuka di Restoran Lee's Hotpot Nanjing

Jalan-jalan di China - Masjid Jingjue Nanjing

Jalan-jalan di China - Shanghai