Thursday 5 August 2021

Kembara Tanah Tinggi (2) - Genting Highlands

Ini percutian kedua kami sejak negara dilanda wabak covid-19. Kami telah merancang percutian ini bagi meraikan ulang tahun perkahwinan kami yang ke-38 yang jatuh pada 9 Oktober 2020. Alhamdulillah, Allah telah memberkati rumahtangga kami sehingga mampu bertahan sampai kini. Selama ini kami tidak pernah menyambutnya secara beria-ria seperti kali ini. Mungkin sebab sudah berasa jemu berada di rumah di kebanyakan masa, di musim PKP (Perintah Kawalan Pergerakan ) ini, mendorong kami mengambil kesempatan hari istimewa ini.😍 untuk pergi bercuti sekali lagi.

Kami telah merancang percutian selama 4 hari 3 malam, iaitu 2 malam di Genting Highlands dan semalam di Fraser Hill, dari 7 Oktober hingga 10 Oktober 2021. Pada April 2018 kami juga telah membuat pengembaraan yang sama dalam siri Kembara Tanah Tinggi  yang pertama. Kedua-dua tanah tinggi ini berada di Banjaran Titiwangsa.

Perjalanan bermula dari Parit Raja Batu Pahat, ke Genting,
Kg Janda Baik, Bentong, Bukit Fraser, dan balik semula terus ke BP
Banjaran Titiwangsa menjadi tulang belakang Semenanjung Malaysia. Banjaran ini menganjur dari selatan Thailand hingga ke Gunung Ledang di Johor. Ia sebenarnya menganjur dari Banjaran Himalaya dan puncak tertingginya ialah Gunung Korbu yang terletak di Perak. Banjaran ini menjadi legeh bagi sungai-sungai utama di Semenanjung Malaysia. Di sini juga terdapat tiga buah pusat peranginan iaitu Tanah Tinggi Cameron, Tanah Tinggi Genting dan Bukit Fraser.

Semasa di Genting, kami duduk di Hotel Swiss Garden. Kami telah mengambil pakej bilik berserta sarapan dan makan malam yang ditawarkan oleh pihak hotel. Kami tiba di hotel di awal petang Rabu dan kami tidak ke mana-mana kerana cuaca pun tidak berapa baik. Esoknya baru kami pergi berjalan-jalan di Genting. Alhamdulillah bilik hotel sangat selesa.😀
Bilik selesa dengan pemandangan yang cantik
Taman di luar dining hall

Khamis 8/10/2020
Ini merupakan lawatan kali kedua kami ke Genting Highland. Walaupun terdapat banyak tempat-tempat menarik yang baharu dibuka di sini sejak lawatan kami pada kali yang pertama, namun kami hanya memilih aktiviti yang dirasakan sesuai dengan jiwa kami yang sudah menjadi warga emas.

Hari ini kami bercadang naik cable car ke puncak gunung. Kami naik dalam pukul 11 pagi dari stesen Awana dan terus ke SkyAvenue. Kita juga boleh turun di Stesen Chin Swee dengan mengguna tiket yg sama, sebelum meneruskan perjalanan ke puncak. Kereta boleh ditinggalkan di tempat letak kereta, bersebelahan Genting Highlands Premium Outlets.
Awana SkyCentral
Dari Awana Skyway ke SkyAvenue hanya 10 min
 tetapi kalau berkereta mungkin dalam 15 min
Bangunan  Genting Highlands
Premium Outlets di belakang 

Ticket TypeStandard Gondola*Glass Floor Gondola
One-WayReturnOne-WayReturn
StandardRM9RM16RM21RM35
Malaysian Senior
Citizen
RM5RM10RM12RM24
Ini gondola yang diguna
Gondola yang digunakan ada 2 jenis, yang biasa dan yang berlantai cermin. Ada tiket harga istimewa bagi warga emas yang berumur lebih 60 tahun seperti yang ditunjuk dalam jadual. Kami mengambil gondola yang berlantai cermin dan suami mendapat tiket harga potongan kerana menepati syarat. Saya pula bayar harga tiket yang biasa iaitu RM35 return.

Ini adalah cara yang paling mudah untuk sampai ke puncak. Ia hanya mengambil masa 10 minit perjalanan dari Stesen Awana ke stesen SkyAvenue, yang bersambung terus dengan SkyAvenue Shopping Mall.


 Rasa cemas 😟jugak
bila pijak atas lantai kaca ni
Berhenti di Chin Swee station
tapi kami tak turun
Stesen cable car ... waktu naik dan turun dari puncak

Floor plan Skytropolis Indoor Theme Park
Sebaik tiba di puncak kami terus menuju ke bangunan berdekatan dan terjumpa Skytropolis Indoor Theme Park ini. Mengikut maklumat taman ini terletak di First World Plaza dan berdekatan dengan SkyAvenue. Mengikut peta di atas ada beberapa jalan keluar menuju ke dua-dua tempat ini. Kami memang tiada merancang apa-apa aktiviti tertentu, melainkan berjalan-jalan sambil bergambar. Bila masuk bangunan dan nampak dari atas suasana yang begitu meriah di bawah, kami pun terus ke sana untuk melihatnya dari dekat.
Skytropolis Indoor Theme Park
Dengan keluasan lebih dari 400,000 kaki persegi, Skytropolis Indoor Theme Park menjanjikan keseronokan tanpa henti untuk semua orang dalam keluarga!😀😀😀 Alami dunia pengembaraan di lokasi yang mudah .... ini kata-kata manis yang mempromosikan tempat ini.

Skytropolis menyerupai satu karnival futuristik dengan pelbagai tarikan menarik dan lampu berwarna-warni. Sesuai dikunjungi bersama keluarga atau rakan-rakan, taman tema dalaman ini menawarkan pelbagai tarikan bayar-per-perjalanan (pay-per-ride) untuk para pengunjung dari semua peringkat umur. Terdapat lebih daripada 20 mainan seperti ini di dalamnya. Seperti yang disebut di atas kami hanya berjalan-jalan melihat sekeliling, melihat orang ramai serta aktiviti yang sedang berjalan.

Di puncak sinilah kebanyakan aktiviti berlaku dan hotel-hotel juga banyak terdapat di sini. Di sinilah terletaknya  First World Hotel, hotel terbesar di Asia dengan lebih 6,000 buah bilik bajet. Di sini juga terletak  satu-satunya pusat perjudian yang sah 😡di Malaysia - mini Las Vegas sendiri di puncak gunung sejak tahun 1971. Selain daripada ini, terdapat taman hiburan yang menyediakan aktiviti yang menyeronokkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak, sementara SkyAvenue dan First World Plaza adalah kompleks membeli-belah yang berwarna-warni dengan restoran, hiburan dan butik. Walaupun begitu pada hari tersebut banyak tempat yang masih tidak beroperasi.
First World Hotel .... 7351 bilik
First World Plaza ... suasana seperti malam
tetapi sebenarnya pukul 12.30 pada 8 Okt 2020
Pusat peranginan ini bertengger di puncak Gunung Ulu Kali dengan ketinggian 1.800 meter. Terletak di sempadan Selangor sekitar 35km dari Kuala Lumpur, Genting merupakan lokasi percutian hujung minggu yang popular bagi mereka yang ingin melarikan diri dari cuaca panas bandar. Ia dihubungkan dengan lebuh raya, jalan raya dan perkhidmatan kereta kabel melalui Awana Skyway.

Genting mempunyai cuaca sejuk antara 20 ° C hingga 26 ° C pada siang hari dan 15 ° C hingga 20 ° C pada waktu malam. Cuaca berkabus adalah perkara biasa dan ribut petir sering terjadi menjelang akhir tahun. Namun, ia boleh dikunjungi pada bila-bila masa, kerana jalan-jalan di atasnya dibina dengan kukuh, yang mampu menahan kebanyakan tanah runtuh.

Pada hari yang cerah, puncaknya yang menghadap ke lembah hutan hujan yang subur membentang ke arah KL, dapat dilihat dengan jelas, satu pemandangan yang menakjubkan bagi pengunjung di samping menikmati cuaca yang sejuk dan persekitaran gunung yang tenang. Di lembah di sekitar Genting juga terdapat banyak tempat-tempat pelancongan termasuk tempat makan hotspot, tempat percutian homestay di kampung-kampung, destinasi alam dan banyak lagi.
Malangnya kebanyakan masa kami
berada di puncak diiringi dengan hujan
Pada kesokan harinya cuaca bertambah baik dan kami telah melawat Colmar Tropika  dan Kampung Janda Baik dalam perjalanan ke Bukit Fraser. Insya Allah kita akan jumpa dalam posting seterusnya.



Related Posts:

Friday 9 July 2021

Ibadah Qurban

 Hari ini 29 Zulkaedah 1442 Hijrah. Esok 1 Zulhijjah dan 10 hari lagi insya Allah umat Islam di seluruh dunia akan menyambut I'dul Adha. Ramai di kalangan umat Islam di Malaysia yang masih tidak sedar akan kebesaran hari itu sama seperti Hari Raya Puasa. Maka hendaklah kita menyambutnya dengan kemeriahan (dalam lingkungan syarak) sepertimana kita menyambut I'dul Fitri .

Ramai juga yang tidak tahu bahawa amalan berqurban itu hukumnya sunat muakkad (yang dituntut) bagi orang yang mempunyai lebihan dan kemudahan harta. Demikian pendapat majoriti ulama termasuklah sahabat besar seperti Abu Bakar as-Siddiq r.a, Umar al-Khattab r.a, Ibn Mas'ud r.a dan lain-lain, kecuali Imam Abu Hanifah berpendapat ianya WAJIB bagi mereka yang berkemampuan. Ini berdasarkan pada hadis:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ وَجَدَ سَعَةً فَلَمْ يُضَحِّ فَلَا يَقْرَبَنَّ مُصَلَّانَا

Dari Abu Hurairah ra., nabi Muhammad saw bersabda,“Barang siapa yang mempunyai kemampuan tetapi ia tidak berqurban, maka janganlah ia menghampiri (mendekati) tempat solat kami”.

Rasulullah saw memerintahkan berqurban dengan bahasa yang tegas dan mudah, bahkan disertai ancaman untuk tidak dekat-dekat dengan tempat solat atau dengan istilah lain tidak diakui menjadi umat Muhammad.

Mengapa Islam sangat mengambil berat amalan berqurban ini?Apakah hakikat qurban sebenarnya?

Perintah untuk melaksanakan qurban adalah sebagai bukti rasa syukur kita kepada Allah SWT, yang telah menganugerahkan begitu banyak nikmat kepada manusia sehingga tidak terhitung jumlahnya.
Firman Allah SWT,

وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإنْسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ

Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.
( Ibrahim:34)
Dan yang paling besar anugerah Allah swt adalah nikmat Iman dan Islam. Ini digambarkan Allah sendiri,

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الأِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

”Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku cukupkan kepadamu nikmat Ku, dan telah Ku ridhai Islam itu jadi agama bagimu.”
(Al-Ma’idah:3)

Berqurban tidak sekadar mengalirkan darah binatang ternak, tidak hanya memotong haiwan qurban, namun lebih dari itu. Berqurban bererti ketundukan menyeluruh terhadap perintah-perintah Allah SWT dan sikap menjauhi dari hal-hal yang dilarang-Nya. Allah swt ingin menguji hamba-hamba-Nya dengan suatu perintah; apakah dia bersangka baik kepada-Nya dan melaksanakan tuntutan itu dengan ikhlas tanpa ragu-ragu, seperti Nabi Ibrahim. Berqurban juga bererti wujud ketaatan dan peribadatan seseorang, dan dengan itu seluruh isi kehidupannya boleh menjadi manifestasi sikap berqurban.


 Larangan Memotong Kuku dan Rambut Peserta Korban

عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا رَأَيْتُمْ هِلاَلَ ذِي الْحِجَّةِ وَأَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يُضَحِّيَ فَلْيُمْسِكْ عَنْ شَعْرِهِ وَأَظْفَارِهِ

Daripada Ummu Salamah RA, sesungguhnya Nabi SAW bersabda: "Jika telah masuk sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah dan salah seorang antara kamu semua ingin menyembelih korban, janganlah memotong rambut dan kukunya (sehingga selesai korban)." 

(Sahih Muslim No: 3655) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Bagi mereka yang ingin melaksanakan ibadah korban, dilarang (makruh)  menggunting rambut, mencukur, mencabut sebarang bulu di badan dan memotong kukunya bermula dari tarikh 1hb Zulhijjah sehingga dia melaksanakan ibadah korban tersebut.

2.  Menurut Imam al-Nawawi larangan di dalam hadis ini bermaksud makruh memotongnya. Larangan menghilangkan kuku dengan memotong, mencabut atau dengan cara lain (secara sengaja). Termasuk juga larangan menghilangkan rambut sama ada mencukur, memendek, mencabut, membakar, menggunakan sesuatu untuk menghilangkan rambut dan apa jua cara sama ada pada bulu ketiak, misai, bulu ari-ari, rambut atau bulu-bulu lain di bahagian anggota badan yang lain." (Syarah Muslim  Imam al-Nawawi, jil. 13, ms. 138-139) 

3.  Bagi mereka yang sengaja mahupun tidak sengaja memotong kuku ataupun rambut sebelum melaksanakan ibadah korban, memadai dia memohon keampunan kepada Allah. Dia tidak dikenakan fidyah (tebusan atau denda).

Ibn Qudamah r.h berkata: "Jika perkara itu berlaku, dia hendaklah segera beristighfar (memohon ampun) kepada Allah. Menurut ijmak tidak ada fidyah sama sekali, baik dilakukan dengan sengaja atau tidak sengaja." (Kitab al-Mughni karya Ibn Qudamah, jil. ms. 96)

 4.  Majoriti ulama dari mazhab Maliki, Syafie dan sebahagian mazhab Hanbali menyatakan makruh hukumnya memotong kuku atau rambut yang ada pada badan bermula 1hb Zulhijjah hingga ibadah korban dilaksanakan.

Jom amalkan sunnah dengan tidak memotong kuku dan sebarang rambut bermula 1hb Zulhijjah bersamaan hari Ahad 11hb Julai ini bagi peserta korban sehingga ibadat korban dilaksanakan. 

Negara Rahmah Ummah Sejahtera


Petikan dari,

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS
Pertubuhan IKRAM Malaysia Negeri Johor
9 Julai 2021
28 Zulkaedah 1442H





Sunday 27 June 2021

Jalan-jalan di China 2 - Shamian Island

Lawatan ke Guangzhou ini merupakan percutian terakhir kami ke luar negara sebelum wabak covid-19 melanda satu dunia sehingga kini, yang melarang perjalanan ke luar negara tanpa kebenaran. Kami bertolak ke Guangzhou pada malam 28 Ogos 2019 dari lapangan terbang Senai Johor, dan tiba pada esok paginya

Pada pagi 1 September 2019 kami melawat Masjid Huaisheng. Selepas menziarahi masjid ini kami ke Shamian Island pula, lagi satu lokasi yang terkenal di kalangan pelancong

Pulau ini asalnya merupakan beting pasir. Shamian bererti "permukaan berpasir" dalam bahasa Cina. Kerajaan Qing menyerahkannya kepada Perancis dan Inggeris. Pada tahun 1859 kerja-kerja  mengubah beting pasir ini menjadi pulau dimulakan.Tanah ini berada di Sungai Mutiara, dan di bahagian gelongsoran tanah, terusan digali untuk memisahkannya dari daratan, serta mengubahnya menjadi kawasan perdagangan. 
Peta Pulau Shamian
Pulau ini telah diwartakan sebagai kawasan bersejarah yang mampu mengembalikan semula ingatan kita pada zaman penjajahan Eropah, dengan jalan pejalan kaki yang tenang dan nyaman, diapit oleh pokok-pokok dan dilapisi oleh bangunan bersejarah. Dianggarkan lebih daripada satu pertiga bangunan yang terdapat di pulau ini dibina pada zaman penjajahan abad ke-19. Oleh kerana itu tarikan atau aktiviti utama di sini adalah bersiar-siar di jalan-jalan sambil menikmati suasana yang tenang. Pulau ini hanya 900 m  panjangnya, dari timur ke barat, dan 300 m dari utara ke selatan, menjadikannya tempat yang mudah untuk dijelajahi dan dinikmati dengan berjalan kaki.

 Jom kita bersiar-siar!
Ketika kami di sini, banyak sekali kerja-kerja pembinaan sedang berlangsung. Banyak juga tempat yang tidak dibenarkan lalu dan bersiar-siar. Lawatan kami banyak tertumpu di taman di tepi Sungai Mutiara kerana keadaan saya yang tidak mampu berjalan terlalu jauh.
Taman di tepi sungai yang cantik dan tenang
Pemandangan di seberang Sungai Mutiara
Sungai Mutiara .... lagi pemandangan dari pulau
Banyak sekali kerja-kerja pembinaan di kawasan berdekatan


Jalan-jalannya diapit oleh pokok-pokok
 dan bangunan-bangunan lama

Antara bangunan lama yang kami jumpa ketika
berjalan keluar dari pulau ini
Bangunan Shamian Sports Club
Setiap bangunan lama ini ada plak yang mencatitkan sejarah asal bangunan seperti gambar di atas. Bangunan ini telah dibina di akhir zaman Dinasti Qing sebagai  Shamian Lawn Tennis Club untuk orang British. 

Kami datang sebentar sahaja ke sini. Kalau duduk lama sedikit, mungkin boleh meninjau lebih jauh dan menikmati lebih lama keindahan suasana pulau.


Related posts:
Jalan-jalan di China 2 - Masjid Huaisheng Guangzhou

Jalan-jalan di China 2 - Makam Saad Abi Waqas

Jalan-jalan di China 2 - Pearle River Cruise Guangzhou

Jalan-jalan di China 2 - Guangzhou

Jalan-jalan di China - Nanjing Yangtze River Bridge

Jalan-jalan di China - Berbuka di Restoran Lee's Hotpot Nanjing

Jalan-jalan di China - Masjid Jingjue Nanjing

Jalan-jalan di China - Shanghai

Saturday 5 June 2021

My Hobby - Granny Square base Mini Basket

Ini video tutorial mengait atau crochet saya yang pertama di upload ke Youtube. Semoga ia tidak menjadi video yang pertama dan terakhir, insya Allah.😐Bakul comel ini juga merupakan hasil ciptaan saya sendiri.



Video cara membuat bakul mini

Short term used in this video:
ch (chain), sc (single chain), dc (double chain), st (stitch), sl st (slip stitch), sp (space), 

Instruction for Mini Basket:

Start with a magic ring (MR)
How to make a Magic Ring

1. Create a ring (according to the arrow) with tail of yarn behind working yarn
2. Pull a loop through ring from back to front
3. Pull up the yarn
4. Chain 1(or 2) - this does not count as one of your stitches
5. First dc done in the ring - continue with dc around ring until you have the number of stitches specified in the pattern.

Row 1: Make 2 ch (not counted), *(3dc, 1ch) in MR,  *4x. Pull tail of yarn to close the ring.
Join row with sl st to first dc.
Row 1 complete
Row 2: sl st (2x), sl st in 1ch-sp, 3ch=dc, 2dc, 3ch, 3dc in same sp, (3dc, 3ch, 3dc) in every next 3 sp, Join row with sl st to 3rd ch, forming a square shape.
Row 2 complete
Row 3: sl st (2x), sl st in 3ch-sp, (3ch=dc, 2dc, 1ch) in same sp, (3dc, 1ch) in every next 7 sp,
Join row with sl st to 3rd ch, start shaping a basket.
Start shaping
Row 4-5: Repeat  row 3 for  the 8 sp in every row

Row 4 & 5 complete
Handle: 1ch(turning chain), sc in next 2 st, 1ch, turn and repeat the steps 19x ( lenth of handle)
Join to center of basket with sl st (2x), 1 ch, fasten off. Strenghthen and tidy the joint with remaining yarn by using a large needle.
The handle
My favourite project


Novel ISABELLA

Cordoba-April 2006
                                                                                                                                                                         


ISABELLA
sebuah novel berdasarkan kajian perbandingan Islam dan Kristian
oleh Maulana Mohammad Saeed
terjemahan Abdullah Hussain

............ ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... .....

BAB 1 Taman Yang DiBerkati

Di bandar Cordova, negeri Sepanyol terdapat sebuah taman yang amat terkenal kerana keindahan bunga-bungaan dan kesegaran tanam-tanaman di dalamnya, berbeza sedikit dari Taman Firdausi. Taman ini selalu dibanjiri oleh para pelancong jauh dan dekat. Pada suatu petang yang damai di salah satu sudut taman itu yang agak terpencil, duduk dua orang lelaki muda yang kelihatannnya seperti orang berilmu. Mereka sedang tenggelam di dalam satu perbincangan agama yang serius.

Hari semakin petang dan matahari sudah hampir ghurub di langit barat. Kicauan burung yang pulang ke sarangnya menimbulkan suasana riang kepada orang-orang yang lalu-lalange. Sorang gadis kristian yang dikenali namanya dalam sejarah sebagai Isabella kebetulan duduk bercengkerama dengan beberapa orang kawannya di sebalik serumpun tumbuhan berhampiran dengan tempat kedua lelaki muda itu. Isabella sering datang ke taman itu dengan kawan-kawannya untuk menikmati keindahan alam semula-jadi. Dia adalah anak ketua paderi bandar Cordova dan baru berusia 17 tahun. Kecantikan wajahnya dan keanggunan perawakannya selalu digambarkan oleh pemuda-pemuda yang mengenalinya sebagai jelmaan bidadari dari syurga. Orang-orang bangsawan termasuk para paderi banyak yang tergila-gilakannya. Mereka ingin mengambilnya sebagai isteri untuk menjadikan hidup mereka bahagia dan gembira. Tetapi keinginan mereka itu dihalangi oleh cita-cita bapa Isabella yang mahukan anaknya itu mengikuti jejak Siti Mariam, ibu Nabi Isa, hidup membujang sampai ke akhir hayat, mengabdikan dirinya kepada Jesus Kristus. Dia tidak bermaksud memberi suami kepada anaknya itu tetapi sebaliknya mendidiknya dengan ilmu agama sehingga Isabella dalam usia semuda itu telah mahir dalam berbagai-bagai masalah yang berkaitan dengan keagamaan dan sangat mengambil perhatian berat di dalam perbincangan- perbincangan yang mengenai ilmu ketuhanan.

Dalam masa dia bergurau senda dengan kawan-kawannya itu terdengar olehnya suara dari sebalik rumpun bunga, orang bercakap tentang agama. Dia tersentak apabila orang di sebalik rumpun itu berkata ''padahal paderi-paderi Kristian''. Dia lalu dengan berhati-hati memasang telinganya.

Pada waktu itu, kedua orang lelaki muda itu kerana terlalu asyik dengan perbincangan mengenai agama Kristian tidak sedar bahwa perbincangan mereka sedang didengar oleh beberapa orang gadis Kristian.Salah seorang pemuda itu berkata, "Saint Paul telah menulis di dalam salah satu suratnya bahwa hukum-hukum agama itu merupakan satu kutukan dan Jesus Kristus telah datang untuk menyelamatkan kita daripada kutukan tersebut. Apakah makna kata-katanya itu?" Terdengar ketawa kecil kawannya. "Umar, sahabatku. Engkau mahu aku menerangkan kepadamu padahal paderi-paderi Kristian sendiri ...."

Waktu itulah Isabella sedang mendengar percakapan itu. Dia lalu berkata kepada kawan-kawannya, "Nampaknya orang-orang di sebelah kita ini sedang memperkatakan tentang agama kita. Mari kita dengar apa yang sedang mereka kata." Salah seorang kawannya menyampuk dengan nada sinis, "Sejak orang-orang Islam datang ke mari, agama kita diancam bahaya." "Diamlah!" herdik Isabella. "Nanti mereka tahu kita ada di sini. Mari kita dengar apa yang sedang mereka kata."

"Apa maksudmu, paderi-paderi Kristian sendiri. Apakah mereka juga tidak memahaminya? Apakah mereka itu menganut agama Kristian hanya secara membuta tuli saja?" tanya orang yang bernama Umar. Namanya yang lengkap ialah Umar Lahmi seorang terpelajar yang terkenal di kalangan cendekiawan agama.

"Cubalah ajukan pertanyaan itu kepada paderi yang terkemuka dan dengar apa jawabannya. Tetapi sebelum itu terangkan lebih dulu kepadaku apakah yang menyebabkan tuan tidak bersetuju dengan kata-kata St. Paul itu!" ujar Maaz, demikian nama seorang lagi.

Sambil memandang muka sahabatnya, Umar Lahmi berkata, "Bukan aku tidak bersetuju tetapi aku hanya mahu memahaminya saja. Tuan seorang yang banyak bergaul dan bercakap dengan orang-orang Kristian. Tuan juga banyak banyak membaca kitab-kitab mereka. Maka sebab itulah aku meminta penerangan daripada tuan. Menurut pendapatku apabila hukum-hukum agama itu merupakan satu kutukan dan Nabi Isa datang mahu menyelamatkan penganut-penganut agama Kristian dari kutukan itu maka pencurian, penzinaan, penderhakaan kepada ibubapa seharusnya dapat dibenarkan di dalam agama Kristian meskipun barangkali tidak ada orang Kristian yang percaya tentang pembenaran berlakunya perkara-perkara itu."

Maaz agak kebingungan sejurus mendengar kata-kata sahabatnya itu. "Bagaimana boleh pencurian dan penzinaan dikaitkan dengan hukum-hukum agama menjadi satu kutukan? Aku tidak berapa faham dengan maksud tuan."

"Apa yang aku maksudkan," jawab Umar Lahmi, "ialah di dalam Kitab Perjanjian Lama, hukum-hukum agama memerintahkan bahwa kita tidak boleh mencuri, tidak boleh berzina, tidak boleh menimbulkan kesukaran kepada tetangga, tidak boleh derhaka kepada orangtua dan lain-lain lagi. Apabila seluruh hukum-hukum agama itu merupakan satu kutukan, maka mematuhi perintah-perintahny a juga merupakan satu kutukan karena perintah-perintah itu adalah sebahagian daripada agama, malah ia adalah intisarinya yang sebenar. Jikalau yang dikatakan oleh St Paul itu benar, maka orang-orang Kristian boleh mencuri, boleh berzina dan boleh melakukan dosa-dosa lain. Apabila mereka mematuhi hukum-hukum agama ini maka mereka termasuk orang yang dilaknat dan orang-orang Kristian yang menentang pula dapat dihukum bersalah kerana mereka tidak mematuhi peraturan-peraturan agama."

Maaz tersenyum kecil apabila sahabatnya itu selesai menghuraikan hujahnya yang panjang lebar itu. Sambil mengangguk-anggukkan kepala, dia berkata, "Agak aneh. Tuan mahu aku menjelaskan perkara yang sama yang seringkali aku kemukakan kepada orang-orang Kristian."

"Apa?" Umar Lahmi agak terperanjat mendengar kata-kata Maaz itu. "Tuan juga telah bertanya kepada mereka? Jadi, apa jawaban mereka?"

"Mereka cuba memberi penjelasan tetapi terlalu membingungkan. " jawab Maaz.

Sebaik saja Maaz selesai bercakap, dari menara masjid yang berhampiran dengan taman kedengaran suara azan maghrib dilaungkan oleh muazzin yang merdu dan amat syahdu. Kedua-dua orang sahabat itu pun bangun dari duduknya, menuju ke sebuah tempat air untuk berwuduk dan kemudian menuju ke masjid untuk ikut berjemaah bersama-sama dengan saudara-saudara Muslimin yang lain.

Isabella yang sejak tadi mengintai mendengar perbincangan Umar Lahmi dan Maaz merasa amat terkilan apabila kedua-dua orang itu bangun secara tiba-tiba meninggalkan tempat itu. Dia mendengar percakapan kedua orang itu dengan penuh minat apatah pula dia memang sangat tertarik dengan soal-soal yang berhubungan dengan ketuhanan dan dapat pula membuat penilaian terhadap penentangan yang dikemukakan oleh kedua orang muda itu. Dia cuba mencerna persoalan itu dan mencari jawaban kepada pokok perbincangan yang ditimbulkan tetapi ternyata tidak berdaya. Akhirnya dia mengambil keputusan akan mengemukakan hal tersebut kepada bapanya. Setelah membuat keputusan itu, dia mengajak kawan-kawannya pulang.

Isabella berpisah dengan kawan-kawannya di satu persimpangan jalan. Dia berjalan menuju ke pintu gerbang sebelah timur Cordova.

BAB 2 Masalah Yang Kacau

Apabila sampai di pintu gerbang sebelah timur kota itu, Isabella, anak gadis yang masih muda dan cantik itu mengambil jalan yang membawanya lurus ke Qasrus Syuhada.

Kerajaan Islam pada masa itu telah mengeluarkan biaya yang banyak bagi memperindahkan seluruh negeri Sepanyol. Jalanraya di kota Cordova diperluas dan dibina dengan binaan yang baik, dihiasi dengan lampu-lampu yang cantik pada jarak yang dekat, sehingga menyilaukan mata memandang. Seperti yang pernah dikatakan orang, kita boleh berjalan sejauh dua puluh lima kilometer di bawah cahaya lampu jalan yang benderang serupa itu. Isabella berjalan perlahan-lahan dengan penuh keanggunan di atas jalanraya yang lebar dan bermandikan cahaya lampu. Dia menuju ke Qasrus Syuhada ke arah rumah kediamannya dengan kepala yang berat berisi pertanyaan. Namun hayunan langkahnya tetap teratur sebagai gadis terhormat.

Pada kebiasaannya, dia akan singgah di rumah teman-teman yang dekat apabila dia pulang dari bersiar-siar pada petang hari serupa itu tetapi kali ini dia terus menuju ke rumah dan kelihatan seperti tenggelam dalam suatu fikiran yang merunsingkan.

Kira-kira setengah jam kemudian, dia pun sampai di pintu gerbang rumah yang juga seperti sebuah istana. Orang gaji sedang menunggu di muka pintu untuk menyambut ketibaannya. Sambil menjawab dengan ringkas akan pertanyaan orang gaji akan sebab-musabab dia lambat pulang, Isabella terus masuk ke dalam bilik lalu menghempaskan diri ke atas sebuah kerusi malas. Dia mencapai sebuah kitab lalu membaca.

Orang gaji, setelah menyambut Isabella, terus ke dapur menyediakan makan malam. Meja makan dikemas dan hidangan diletakkan di atas. Setelah itu, dia memanggil Isabella tetapi Isabella tidak menyahut karena terlalu asyik dengan kitab yang dibaca. Kitab yang sedang ditelaah itu ialah Kitab Injil dan perhatiannya khusus ditujukan kepada surat-surat St Paul yang menuduh hukum-hukum agama sebagai satu kutukan. Dia membaca surat-surat itu berulang-ulang tetapi tidak mendapat jawaban kepada kesangsiannya malah semakin kacau setiap kali dia membaca. Apabila otaknya terasa penat, dia meletakkan kitab sambil membuat keputusan akan bertanya kepada bapanya saja. Sudah tentu bapanya dapat memberikan penjelasan yg sangat memuaskan.

Pada fikiran Isabella masalah itu tidaklah terlalu sukar sehingga tidak dapat dihuraikan. Andaikata dia menemui jalan buntu, bapanya tentu dapat menolong karena bapanya ialah seorang terpelajar agama yang tidak ada dua di negara Sepanyol.

Setelah tenang kembali barulah dia keluar ke ruang makan dan makan seorang diri sambil dilayan dengan penuh hormat oleh orang gaji. Isabella kembali mentelaah Kitab Injil sebaik saja kembali ke bilik. Dia membaca kitab itu sampai tertidur dan tidurnya pula amat nyenyak hingga ke pagi.

Isabella bangun agak awal karena dia mesti pergi ke gereja. Pagi itu pagi Minggu. Waktu pulang dari gereja dia dipanggil bapanya dan bertanyakan Kitab Injil yang dibacanya tadi malam. Isabella sedang terlibat di dalam pembelajaran tentang pemahaman makna hakiki metafizika.

Isabella menemui bapanya di bilik bacaan yang besar yang dipenuhi dengan berbagai-bagai buku. Dicapai tangan kanan bapanya lalu dicium.

"Sila duduk anakku." kata bapanya sambil memberi isyarat dengan tangan. Isabella mengambil sebuah kerusi dan duduk tidak jauh dari bapanya.
"Sampai ke mana sudah pelajaranmu? " tanya bapa Isabella sambil merenung muka anaknya.
"Saya sudah membaca Jonah 21, Bab 3. Kalau bapa memberi izin, saya ingin bertanya karena saya belum lagi dapat mencari jawaban."
"Sudah tentu, anakku. Tanyalah dan bapa akan menjawab." ujar bapa Isabella dengan perasaan gembira melihat kecerdasan anaknya.
"Dua Belas Firman Tuhan yang Tuhan firmankan kepada kita di dalam Perjanjian Lama melalui Nabi Musa, apakah itu ada mengenai dengan hukum-hukum agama?"
"Ya, semua itu ada berkaitan dengan hukum-hukum agama." jawab bapa Isabella dengan perasaan agak hairan sedikit tentang pertanyaan anaknya itu.
Isabella diam sejurus sambil mengangguk-anggukkan kepala. Kemudian dia bertanya lagi.
"St Paul ada berkata di dalam salah satu suratnya bahwa hukum-hukum agama itu merupakan satu kutukan, betulkah begitu, bapa?"
"Memang benar. Hukum-hukum agama itu adalah satu kutukan dan untuk menyelamatkan kita daripada itu, Jesus Kristus diturunkan ke dunia ini dan disalib."
"Jadi jelaslah sekarang bahwa hukum-hukum agama itu satu kutukan dan begitu hebat kutukan itu maka Jesus Kristus turun ke dunia ini untuk membuangnya dan kemudian dia disalib." Isabella mengulangi.
Kemudian dia menyambung, "Kalau begitu bererti mematuhi hukum-hukum agama itu pun satu kutukan jugalah, bapa?"
"Memang benar ia satu kutukan dan orang-orang Kristian sekarang sepatutnya daripada mengikut hukum-hukum agama, adalah lebih baik mengimani Jesus Kristus karena hukum-hukum agama hanya sah berlaku sehingga Tuhan Jesus belum disalib."
"Jadi bolehlah kita mencuri?"
"Apa ada kaitan dengan hukum-hukum agama? Anakku, sebelum kau membuat pertanyaan, fikirlah dulu masak-masak kerana kalau ada orang lain mendengar, mereka akan mengatakan kau ini anak yang bodoh."
"Maafkan saya, bapa." ujar Isabella sambil merendahkan suara. "Barangkali pertanyaan yang saya kemukakan itu tidak begitu jelas. Apa yang saya maksudkan ialah di antara firman-firman itu yang baru bapa katakan, adalah bahagian daripada hukum-hukum agama. Salah satu daripadanya ialah kita tidak boleh mencuri dan yang satu lagi kita tidak boleh menindas tetangga kita dan yang ketiga kita tidak boleh menderhakai ibubapa kita. Semua perintah ini masih menjadi bahagian daripada 'hukum-hukum agama' yang menurut St Paul merupakan satu kutukan. Jadi, mematuhi Firman-Firman Perjanjian Lama ini iaitu tidak mencuri, tidak berzina ialah sesuatu yang dibenci sementara tidak mencuri dan tidak menganiaya ibubapa pula satu kutukan."
"Anakku," kata bapa Isabella, "kau sebenarnya belum begitu faham betul tentang kedudukan hukum-huum agama. Tapi, cubalah beritahu aku siapa gerangan yang telah memasukkan pertanyaan bodoh serupa itu ke dalam kepalamu. Syaitan manakah pula yang menyebabkan kau ragu-ragu begini?"

Isabella sebagai anak yang baik lalu menceritakan kepada bapanya tentang perbincangan dua orang Muslim yang dapat didengarnya di taman petang kelmarin. Setelah mendengar keterangan anak yang disayangi itu, bapa Isabella pun berkata dengan suara rendah membujuk.
"Anakku," katanya "kau telah tahu benar bahwa orang-orang Muslim itu ialah orang-orang kafir dan sentiasa menentang agama suci kita. Mereka mengkritik kitab-kitab suci kita kerana fikiran mereka telah dihasut syaitan."
Dia berhenti sejenak. Memandang muka anaknya untuk melihat reaksi dari keterangannya. Kemudian dia menyambung.
"Kau patut bertaubat segera dan berjanji tidak akan mendengar percakapan mereka itu lagi. Mereka orang-orang Muslim tidak beriman dan selalu menuduh agama yang benar orang lain. Tahukah kau, anakku, apakah agama mereka itu? Pertumpahan darah ialah pekerjaan yang patut dipuji dalam agama mereka. Cuba lihat! Mereka menyerang negara kita, Sepanyol dan membunuh beratus-ratus orang yang tidak berdosa. Sesudah itu, mereka paksa pula agama mereka kepada kita. Aku tahu tentang kecaman-kecaman yang kau telah dengar dari orang-orang Muslim itu. Kalau kecaman itu daripada fikiranmu sendiri maka dapatlah aku membersihkannya tetapi bagaimana aku akan menjawab kepada mereka?"

Isabella menyesal kerana dia telah menyebut tentang orang-orang Muslim itu. Kalau tidak, masalahnya telah dapat diselesaikan. Satu idea tiba-tiba melintasi di fikiran.
"Baik aku tanyakan masalah ini kepada guruku. Aku selalu bertanya kepadanya apabila menghadapi sesuatu masalah dalam pelajaran," kata hatinya.

Keesokan hari, Isabella pun menjumpai guru yang bernama Michael lalu mengemukakan pertanyaan yang sama. Gurunya dengan penuh keyakinan merasa bahwa dia boleh menerangkan masalah yang dihadapi oleh muridnya. Jawabannya pasti dapat menghilangkan semua keraguan Isabella.

Penjelasan Michael tidak dapat memenuhi rasa ingin tahu Isabella. Dia mulai sedar bahwa keraguan itu timbul bukan kerana daya pemahamannya yang kurang tetapi masalah itu sendiri ialah satu masalah berat yang bukan saja untuk dirinya malahan juga untuk cendekiawan Kristian. Di sinilah bermula timbul rasa curiganya terhadap dasar-dasar lemah dalam ajaran Kristian. Kecurigaan itu semakin memberat di dalam fikiran.

Terus membaca di Novel Isabella