Friday, 29 April 2011

Abu Zar Al-Ghifari - seorang Aalim yang Tidak Layak Memimpin

Dalam sejarah Islam Abu Zar Al-Ghifari dikenali sebagai sahabat yang paling bersikap terbuka dan berterus terang. Beliau sangat tegas dalam menyatakan kebenaran, tanpa ragu-ragu kepada sesiapa saja  tanpa mengira mereka adalah kawan atau sebaliknya. Jiwanya suci, bersih dan kehidupannya amat mudah.

Abu Zar tidak suka kepada kehidupan yang bermewah-mewah. Semasa pemerintahan Khalifah Othman, masyarakat Islam mula suka mengumpul harta dan menjalani kehidupan yang mewah dan bermegah-megah. Keadaan ini sangat meresahkan Abu Zar kerana ianya bertentangan dengan prinsip kehidupannya yang sangat sederhana. Ini menyebabkan beliau banyak mengkritik cara pemerintahan Khalifah Othman, dan seterusnya mewujudkan suasana tegang antara beliau dan pemerintah. Akhirnya beliau diminta oleh Khalifah Othman untuk tinggal di kawasan terpencil bernama Rubza di luar kota Madinah bagi mengelak gangguan berterusan daripadanya.

Pernah suatu ketika Abu Zar meminta jawatan dalam kerajaan daripada Rasulullah SAW, tetapi telah ditolak. Mengapa? Ini jawapan Rasulullah SAW:

“Aku lihat kamu  adalah seorang yang lemah (tidak berupaya) melaksanakan tugas dengan baik, aku menyayangimu seperti aku sayangi diriku sendiri.” (Riwayat Abu Daud)

Dalam riwayat yang lain, Rasulullah SAW telah bersabda:

Ya Abu Zar, aku lihat engkau seorang yang lemah dan aku suka engkau mendapatkan sesuatu yang aku sendiri menyukainya. Janganlah engkau memimpin dua orang dan janganlah engkau mengurus harta anak yatim.”    (Riwayat Muslim)

Abu Zar adalah sahabat nabi yang pernah pengsan kerana takutkan Allah, Kelemahan Abu Zar ini amat jelas pada Rasulullah SAW. Malah baginda telah meramalkan semasa perang Tabuk bahawa Abu Zar nanti akan meninggal seorang diri dan dibangkitkan juga seorang diri. Kelemahannya ialah dalam keterampilan bermasyarakat sehingga menyebabkan dia dibuang daerah. Sebagaimana yang diramalkan oleh Rasulullah SAW, Abu Zar memang meninggal seorang diri dengan hanya ditemani oleh isteri dan anak perempuannya. Jenazahnya telah diuruskan oleh beberapa orang pengembara dari Iraq, juga seperti yang telah diramalkan oleh Rasulullah SAW.

Ada beberapa orang lagi di kalangan para sahabat yang telah meminta jawatan daripada Rasulullah SAW tetapi telah ditolak. Daripada Abd Rahman bin Samurah, Rasulullah SAW bersabda:

Wahai ‘Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau dibebankan (tidak ditolong). Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu (oleh Allah) –
Had(ith Riwayat Bukhari dan Muslim, Abu Dawud, Tirmizi, Nasaie dan Ahmad)

Ini bermakna tidak semua orang mampu jadi pemimpin walaupun ilmunya banyak. Banyak faktor yang perlu diambil kira apabila kita memilih pemimpin. Syarat utama untuk dilantik sebagai seorang pemimpin adalah kelayakan, iaitu mempunyai ilmu, kekuatan fizikal, keterampilan bermasyarakat, wibawa, akhlak mulia, mahir berkomunikasi, bakat dan takwa kepada Allah. 

Imam Ahmad Ibnu Hanbal ketika ditanya tentang dua orang yang dicalonkan untuk memimpin satu pasukan di mana yang pertama kuat tetapi bergelumang dengan dosa, manakala yang kedua, kuat agamanya tetapi lemah perwatakan dirinya dalam memimpin, maka beliau menjawab:

“Orang pertama, dosanya ditanggung sendiri sedangkan kekuatannya dapat menbina keutuhan negara dan kepentingan umat. Manakala orang kedua yang kuat memegang teguh ajaran agamanya hanya memberikan manafaat untuk dirinya sahaja, sedangkankan kelemahannya menjadi petaka bagi orang yang dipimpinnya.”

Ini kerana kepentingan untuk orang ramai lebih diutamakan daripada kekurangan akhlak dan moralitinya.

Sunday, 10 April 2011

Kenangan - Pusing-pusing di Kota Alex

DARI 25 Januari hingga 13 Februari 2011 berlaku revolusi kebangkitan rakyat Mesir terhadap kerajaan yang memerintah. Tiap-tiap hari mereka berdemo menentang rejim Mubarak di beberapa bandar besar. Tiap-tiap  hari pula kita melihat beritanya di kaca TV dan internet. Pada masa itulah saya terkenangkan lawatan kami ke Mesir selama lebih kurang 8 hari pada tahun 2008.

Demo anti-kerajaan di Alex pada 11 Feb 2011

Kami hanya melawat bandar Kaherah (Cairo) dan Iskandariah (Alexandria) atau lebih dikenali dengan panggilan Alex. Kebanyakan masa kami berada di Alex, sebuah bandar yang sangat cantik yang mendapat jolokan "The Pearl of the Mediterranean". Alex adalah bandar kedua terbesar di Mesir dan pelabuhannya yang terbesar.

Marhaban.....mengalu-alukan pelancong di Mumtazah
Pada tahun itu suami  kena menghadiri seminar di Alex. Jadi dia telah mengambil kesempatan itu dengan membawa saya bersama dan menjadikannya sebagai percutian kami. Selama 5 malam di Alex kami telah menginap di Windsor Palace Hotel Alexandria, sebuah bangunan tua yang terletak di tepi laut.

"Marhaban bi-dhuyuf al-Iskandariah"

Selamat datang kepada tetamu-tetamu Iskandariah atau Alexandria.
 o
Inilah tempat penginapan kami selama 5 malam....Windsor Palace Hotel
Tiap-tiap pagi kami bersarapan di dewan makannya yang terletak di tingkat enam hotel itu. Pemandangan dari situ sangat cantik sekali ...... laut Mediteranian yang biru  kelihatan begitu tenang , sejuk mata memandang .....meminggiri pantai sejauh 32 km bandar Alex.

pemandangan daripada atas hotel
Antara tempat menarik yang kami kunjungi seperti kubu Sultan Qaitbay (Fort Qaitbey), Masjid Mursi Abdul Abbas, Universiti Alexandria, Amphitheatre, Bibliotheca Alexandrina (Library of Alexandria) dan Montazah Garden. Kami hanya menggunakan kenderaan awam (selain berjalan kaki) ketika pusing-pusing di  kota Alex. Semua jenis kenderaan kami mencuba ......... teksi, van 'putih', bas dan juga tram.

Berposing di depan Fort Qaitbey ......
 keseluruhan bangunannya dibuat daripada batu-bata putih

Pemandangan  dari atas Fort Qaitbey
Dari kubu kami hanya berjalan kaki ke Masjid Mursi Abdul Abbas. Dalam perjalanan kami bersiar-siar di tepi pantai yang berdekatan kerana kami mengarah ke laluan yang sama. Sambil menikmati keindahan lautan biru seluas mata memandang, kami juga sempat membeli barangan suvenir dari gerai-gerai jualan yang banyak terdapat di sepanjang pantai..

Masjid Abdul Abbas .......perkarangannya dipenuhi dengan peminta-peminta sedekah

hmmm......cantik kaan laut di belakang?
Haa......kacak bos dengan topi yang baru dibeli.....di belakang kubu Oaitbey dari  jauh
Selepas meninggalkan pantai kami berjalan-jalan di bandar mencari makan dahulu sebelum ke masjid kerana terasa lapar. Cari punya cari terjumpalah gerai simple di tepi jalan. Ia menjual sejenis roti seperti piza. Kami makan di situ sahaja. Kemungkinan kebiasaannya orang beli 'takeaway' kerana kelihatan banyak kotak yang tersusun dan tempat duduk yang sedikit sahaja

Di sinilah kami makan.........
Jarang dapat bergambar bersama......tak ingat siapa yang tolong ambil?
Mungkin pakcik jual roti tuh
Agak menarik di Mesir ini terdapat peninggalan sejarah dari orang Rom, iaitu  Amphitheatre atau Roman Theatre yang terdapat di Alex. Ia adalah sebuah gelanggang terbuka yang berada di tengah-tengah dan dikelilingi tempat duduk penonoton, yang boleh memuatkan seramai lebih kurang 700-800 orang. Kawasan ini sebenarnya adalah muzium terbuka di mana kita boleh berjalan-jalan sambil melihat, menyentuh dan membaca maklumat-maklumat yang terdapat di situ.

Alexandria train station......Amphitheatre berdekatan  kawasan ini

Ketika berada dalam runtuhan binaan Amphitheatre

......antara bahan yang dipamerkan

Amphitheatre di belakang kami.....struktur yang kelihatan berada di level bawah
Ada lagi satu binaan tinggalan orang Rom yang terletak di El-Shukafa di kawasan Karunz, iaitu Pompey's Pilar dan Catacombs tetapi pintu pagarnya sudah ditutup ketika kami sampai kerana waktu lawatan sudah habis ( antara pukul 4-5 ptg). Jadi kami lihat apa yang dapat dilihat dari luar sahaja.




greetings.....kerana ini kawasan pelancong



Lagi satu tempat yang sangat menarik yang sempat dilawati di Alex ialah  Montazah Garden dan Montazah Palace. Ia terletak di satu kawasan berbukit batu yang menganjur ke laut Mediteranian .........sangat cantik dengan taman bunga yang dijaga rapi dan kebun tamar yang subur.

 Kawasannya sangat luas dan agak penat juga berjalan dari pintu masuk dan  bersiar-siar di dalam taman. Di dalam taman ini juga terdapat Istana Sultan Farouk, raja terakhir Mesir. Semasa pemerintahan Mubarak istana ini dijadikan sebagai "Rumah tetamu Presiden"



Kebun kurma yang terdapat dalam taman ........ kebanyakan pokoknya sedang berbuah dengan lebat

Montazah Palace ........tidak dibenarkan masuk, hanya boleh dilihat dari luar

Di bandar Alex ini juga terdapat sebuah perpustakaan yang baru dan  moden (dirasmikan pada  2002). Ia lebih dikenali dengan nama Bibliotheca Alexendrina atau dalam bahasa Arab Makatabat al-Iskandariah atau dalam bahasa Inggeris Library of Alexandria. Ianya bukan sekadar sebuah perpustakaan yang boleh memuatkan berjuta-juta buku sahaja, tetapi ia sebenarnya  adalah sebuah pusat mencari dan menyampaikan  ilmu. Di bawah satu bumbung terdapat beberapa buah perpustakaan yang khusus, planetarium, muzium, galeri seni dan lain-lain. Bentuk bangunannya juga adalah unik.


Di luar perpustakaan tetapi bahagian atas ....... ada kolam dan kelihatan bumbungnya yang unik

Pemandangan dari atas bumbung

Ini adalah antara bahan-bahan yang dipamerkan

Ini ruang membaca.....berlapis-lapis

....... lihat pada cahaya yang diterima melalui bumbungnya


Antara karya seni yang dipamerkan di galeri seni

Last but not least ialah lawatan kami ke Universiti Alexandria, di mana suami ada temujanji dengan pihak universiti. Ia sebuah universiti lama yang telah wujud sejak 1938. Pada hari itu Kami telah pergi khusus ke bahagian Fakulti Kejuruteraan. Ia merupakan universiti yang kedua terbesar di Mesir.

Bangunannya tersergam ......

Suasana dalam bangunan universiti

Suami bersama colleague

Suami bersama kakitangan universiti di salah sebuah bengkel elektrik ...

Papantanda  universiti ........bergambar sebagai kenangan

Related Post:

Mesir Bumi Anbiya'

Jaula ke Mesir

Thursday, 3 March 2011

Mitos atau Hukum?......di sekitar permasalahan Haid Wanita

Banyak sekali kekeliruan berlaku dalam masyarakat kita hari ini mengenai hukum-hakam dalam Islam sehingga tidak dapat membezakan yang mana satu hukum dan yang mana satu adat atau ibadat. Banyak kekeliruan berlaku disebabkan sikap menerima apa saja yang disampaikan dari mulut ke mulut dan dari generasi ke generasi, tanpa mengambil tahu samada sesuatu hukum itu ada dalil yang sahih.

Dalam bab permasalahan haid wanita juga tidak dapat lari dari berlakunya kekeliruan ini. Banyak kekeliruan juga berlaku  disebabkan amalan" Tok Guru" dan ustaz-ustaz yang memberi "fatwa" yang jumud apabila membicarakannya.

Membuang tuala wanita

Pada minggu lepas saya ada terdengar seorang ustaz bercakap dalam salah satu slot agama di TV9 mengenai bagaimana membuang tuala wanita yang sudah terpakai. Tidak sangka jawapan yang diberi adalah sama seperti yang saya dengar 40 tahun yang lalu apabila saya baru mula memakainya  ............ kerana 10 tahun kemudian saya mendapat jawapan yang amat berbeza.

Jawapan Ustaz itu adalah ....... perlu dibasuh terlebih dahulu sebelum membuangnya kerana Islam amat mengambil berat tentang kebersihan .. .... dan kalau orang lelaki ternampak tuala yang berdarah ini akan menaikkan syahwat sesetengah lelaki ....

Jawapan yang saya terima 10 tahun kemudian ....... tidak perlu dibasuh terlebih dahulu .......cukup sekadar membalutnya dengan kertas atau plastik dan membuangnya di tong sampah ...... kerana kalau dibiarkan terdedah ia nampak kotor dan menjijikkan ....

Setelah rasa tidak puashati dengan jawapan Ustaz itu saya pun merayau-rayaulah dalam internet dan terjumpa forum yang bertanya soalan yang sama ........ lihatlah pandangan salah seorang daripada mereka yang bersembang itu di bawah  ......

Ini adalah satu mitos:

....darah haid itu perlulah kita basuh sbb itu adlh najis..klw kite x basuh,syaitan akn memakannya dan kte yg akn dpt dosa...drh itu adalh mknn syaitan...darah itu adlh aurat kte...klw kte buang pad tanpa basuh kedalam sanitary tu,klw mak cik yg pungut tu nmpk darah kte,kte yg dpt dosa,...tp,klw dh terbocor tu klw org nmpk,x dosa,tapi sebaik-baiknya cuci la cepat2...islam itu indah,so muslimah pun kena indah.....

Semasa search itu saya juga terjumpa sebuah blog bernama "blog hukum hakam". Lihatlah apa yg ditulis dalam bab ini.

Termasuk dalam kepercayaan khurafat wanita yang beranggapan kain tuala wanita yang dipenuhi darah haid, hendaklah terlebih dahulu dibersihkan sebelum dibuang. Kononnya untuk mengelak dari dimakan syaitan dan seumpamanya. Kepercayaan ini adalah karut dan bertentangan dengan apa yang dilakukan di kalangan para wanita di zaman Nabi s.a.w. Abu Sa’id al-Khudriy r.a. bekata:

قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنَتَوَضَّأُ مِنْ بِئْرِ بُضَاعَةَ وَهِيَ بِئْرٌ يُلْقَى فِيهَا الْحِيَضُ وَلُحُومُ الْكِلَابِ وَالنَّتْنُ ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " إِنَّ الْمَاءَ طَهُورٌ لا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ

Maksudnya: Pernah ditanya kepada Rasulullah s.a.w., apakah kami boleh berwudhu dengan air dari telaga Budha’ah, iaitu telaga yang tempat dibuang kain tuala wanita (bekas haid), sisa anjing dan kotoran? Nabi s.a.w. menjawab: “Sesungguhnya air itu suci, tidak menajiskannya sesuatupun.”

Versi bahasa Inggeris (hadis dalam Sunan Abudawud)

(1) Narrated AbuSa'id al-Khudri: The people asked the Messenger of Allah (peace_be_upon_him): Can we perform ablution out of the well of Buda'ah, which is a well into which menstrual clothes, dead dogs and stinking things were thrown? He replied: Water is pure and is not defiled by anything.  (Book #1, Hadith #0066)

Kalimah al-Hiyadhu (الحِيَضُ) ialah kalimah plural untuk حِيْضَةٌ ia bermaksud kain yang digunakan untuk menahan darah haid, seperti dijelaskan oleh al-MUbarakfuri ketika mensyarahkan hadith ini. Hadith ini menunjukkan para wanita di zaman Nabi s.a.w. membuang kain tuala wanita dalam keadaan dipenuhi darah, tanpa membasuhnya terlebih dahulu.

Boleh tonoton video UAI agar lebih yakin dan jelas akan jawapan kepada permasalahan ini.

Memotong kuku, rambut  ketika haid

Lagi satu mitos:

APAKAH benar seseorang yang datang haid tidak boleh potong kuku, gunting rambut dan jika berbuat juga akan dituntut di akhirat kelak?

Ada pendapat yang menyatakan bahawa jika seseorang dalam keadaan junub atau berhadas besar, jangan memotong rambut, kuku atau mengeluarkan darah atau memotong sesuatu yang jelas daripada badannya sebelum mandi junub. Ini kerana potongan itu akan kembali kepadanya dengan keadaan junub.
Jawapannya:

Ada ulamak yang berpendapat hukumnya makruh, seperti Imam al-Ghazali dan Abu al-Faraj as-Syirazi (seorang ulamak dari mazhab Hanbali).
Mereka berdalilkan hadis yang dikatakan dari Rasulullah s.a.w. yang berbunyi:

لا يقلمن أحد ظفراً ، ولا يقص شعراً ، إلا وَهوَ طاهر

“Janganlah sesiapa memotong kukunya dan menggunting rambut kecuali ketika ia suci” (Riwayat al-Ismaili dari Saidina ‘Ali r.a.)

Namun jumhur ulamak tidak bersetuju dengan pandangan tersebut. Menurut mereka; tidak ada dalil dari Nabi s.a.w. yang menegah orang berjunub atau wanita yang sedang haid atau nifas dari melakukan perkara-perkara yang disebut tadi. Adapun hadis di atas, ia adalah munkar dan maudhu’ (yakni palsu), tidak harus sekali-kali dijadikan hujjah (lihat; Syarah Soheh al-Bukhari, oleh; Imam Ibnu Rajab)..

Berkata Imam ‘Atha’ (seorang Tabi’in terkenal);

“Harus orang yang berjunub untuk berbekam, memotong kuku dan mencukur rambut sekalipun tanpa mengambil wudhuk terlebih dahulu” (Riwayat Imam al-Bukhari).

Malah Nabi s.a.w. ada bersabda kepada orang kafir yang baru masuk Islam;

ألق عنك شعر الكفر ثم اختتن

“Buangkanlah darimu rambut/bulu kekufuran (yakni rambut/bulu yang tumbuh semasa kamu kafir), kemudian berkatanlah”

(HR Imam Ahmad dan Abu Daud dari ‘Uthaim bin Kulaib r.a. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no; 1580).

Di dalam hadis di atas Nabi s.a.w. hanya menyuruh orang yang baru masuk Islam itu agar berkhatan dan membuang rambut/bulu di badannya. Tidak ada arahan dari baginda supaya ia melakukannya selepas mandi, menunjukkan bahawa membuang rambut/bulu dan berkhitan itu harus dilakukan sama ada sebelum mandi atau selepas mandi.

Mitos tambahan:

Ada juga pendapat yang mengatakan wajib atau sunat menanam rambut, kuku yang dipotong dan sebagainya. Ini juga tiada sebarang dalil (kecuali jika dibimbangi akan diambil dan disihirkan), demikian juga larangan memotong kuku di waktu malam.

Tuesday, 7 December 2010

London Bridge - Dulu, Kini dan ......

"London bridge is falling down, falling down, falling down."......

"London bridge is falling down, my Fair Lady."......

.......  salah satu permainan dan lagu kanak-kanak yang popular pada zaman
London Bridge today
kanak-kanak saya. Namun pada ketika itu, tidaklah diketahui apa cerita di sebalik lagu dan permainan ini, yang sebenarnya mempunyai sejarahnya tersendiri. Walau apa pun, jambatan ini (London Bridge) dan London Tower Bridge, kini menjadi tarikan utama kepada para pelancong yang mengunjung ke  Kota London, yang mempunyai 22 jambatan yang lain. Lain-lain jambatan adalah seperti Lambeth Bridge, Westminster Bridge dan Vauxhall Bridge. Ada jambatan untuk keretapi, pejalan kaki, tetapi yang paling banyak ialah untuk jalanraya.

Mengikut fakta sejarah London Bridge adalah jambatan yang paling tua sekali di antara jambatan yang banyak itu. Pada asalnya ia diperbuat daripada kayu. Pada 1209 ia telah diganti dengan jambatan batu yang menempatkan kedai-kedai dan rumah-rumah di sepanjang kiri dan kanannya. Kemudian ia diganti pula dengan jambatan granit pada 1831, dan jambatan konkrit sekarang pada 1973. Banyak faktor yang menyebabkan jambatan ini telah dirobohkan dan dibina semula, seperti keretakan, kebakaran dan juga disebabkan keruntuhan.

Cerita sejarah di atas inilah yang menjadi asal-usul permainan dan lagu "London Bridge is falling down".

Tower Bridge pula siap dibina  pada 1894. Ia adalah di antara jambatan yang paling dikenali di dunia.

Jika kita ke sana sebagai pelancong, rasanya, tidak sah kalau tidak menyusuri kedua jambatan ini, yang
Tower Bridge in action
merentasi Sungai Thames di tengah kota London yang sangat sibuk itu. Satu ciri yang sangat istimewa yang ada pada Tower Bridge ialah di mana ia akan dinaikkan untuk laluan kapal apabila diperlukan. Bagi mereka yang datang sekali sekala  ke London, jarang dapat bertemu dan melihat jambatan ini sedang beraksi. Pada satu ketika dulu ia pernah dinaikkan sehingga 50 kali sehari. Namun pada hari ini ia hanya dinaikkan 4 atau 5 kali seminggu. Saya sendiri tidak pernah melihat jambatan ini dinaikkan walaupun beberapa kali pergi ke London semasa tinggal di UK  ....... (1979 -1983) kali pertama, (1989 - 1990 ) kali kedua  dan (2002 - 2006) yang terakhir....... sehinggalah pada salah satu lawatan terakhir.

Dalam salah satu lawatan terakhir kami ke kota London kami bernasib baik  kerana dapat melihatnya sedang beraksi pada jarak dekat. Kami selalu juga ke London pada ketika itu kerana kami boleh buat "day trip" saja dari tempat tinggal kami iaitu Loughborough. Pada masa itu kami sedang berada dalam sebuah bot persiaran di Sungai Thames. Kami sekeluarga  telah mengikuti aktiviti melancong "Thames River Cruise".
suami dan anak-anak depan Tower Bridge - 2005 (ketika dalam bot)
pemandangan Tower bridge dari atas Tour Bus - 1990
Pada tahun ini (1990)  pula kami menaiki bas khas double decker tanpa bumbung yang membawa pelancong pusing-pusing kota London. Inilah beberapa foto lama (jambatan) yang dirakamkan semasa bas bergerak.
Tour Bus memasuki Tower Bridge - 1990
suami dan anak-anak berlatar belakangkan Tower Bridge - 1990
saya dan anak-anak berlatar belakangkan London Bridge dan London Eye -2005

pemandangan London Bridge dari atas Tour Bus - 1990

Di bawah ini pula foto London Tower Bridge di zaman awal lapan puluhan.

siapa pula jejaka yang handsome nihh......posing depan jambatan -1980

Monday, 8 November 2010

Kemuliaan dan Keutamaan 10 hari Pertama Bulan Zulhijjah

Hari ini 1 Zulhijjah 1431 Hijrah ...... bermulalah "Jualan Mega" yang Allah tawarkan kepada kita selama 10 hari. Marilah kita sama-sama merebut tawaran ini dengan mengutip sebanyak pahala yang mungkin dengan memperbanyakkan amal ibadah sepanjang 10 hari tertentu ini.

Pada sepuluh hari pertamanya terdapat banyak kemuliaan dan keutamaan serta dipenuhi barakah. Hari-hari tersebut disediakan oleh Allah sebagai musim ketaatan dan kesempatan beramal soleh yang bersifat tahunan. Maka hendaknya seorang muslim menantikan kehadirannya, memanfaatkannya dengan melaksanakan berbagai ibadah yang disyariatkan, menjaga perkataan dan amal yang soleh agar mendekatkan dirinya kepada Allah Ta’ala dan membantunya dalam menghadapi kehidupan ini dengan jiwa yang tenang dan semangat yang berkobar.

Bukti kemuliaan ini, Allah Ta’ala bersumpah dengannya dalam Al-Qur’an al-Karim.

وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ

Demi fajar, dan malam yang sepuluh.” (QS. Al-Fajr: 1-2)

Imam al-Thabari dalam menafsirkan “Wa layaalin ‘asr” (Dan malam yang sepuluh), “Dia adalah malam-malam sepuluh Zulhijjah berdasarkan kesepakatan hujjah dari ahli ta’wil (ahli tafsir).” (Jaami’ al Bayan fi Ta’wil al-Qur’an: 7/514)

Penafsiran ini dikuatkan oleh Ibnu Katsir dalam menafsirkan ayat ini, “Dan malam-malam yang sepuluh, maksudnya: Sepuluh Zulhijjah sebagaimana yang disebutkan oleh Ibnu Abbas, Ibnu Zubair, Mujahid, dan lebih dari satu ulama salaf dan khalaf.” (Ibnu Katsir: 4/535)

Kemuliaan sepuluh hari ini juga disebutkan dalam Surat Al-Hajj dengan perintah agar memperbanyak menyebut nama Allah pada hari-hari tersebut. Allah Ta’ala berfirman,

وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ

Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh, supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas rezeki yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak.” (QS. Al-Hajj: 27-28)

Imam Ibnu Katsir dalam menafsirkan ayat ini menukil riwayat dari Ibnu Abbas radhiyallaahu ‘anhuma, “al-Ayyam al-Ma’lumat (hari-hari yang ditentukan) adalah hari-hari yang sepuluh.” (Tafsir Ibnu Katsir: 3/239)

Maka dapat disimpulkan bahawa keutamaan dan kemuliaan hari-hari yang sepuluh dari Zulhijjah telah datang secara jelas dalam Al-Qur’an al-Karim yang dinamakan dengan Ayyam Ma’lumat karena keutamaannya dan kedudukannya yang mulia.

Dari hadis pula, terdapat keterangan yang menunjukkan keutamaan dan kemuliaan sepuluh hari pertama dari bulan Zulhijjah ini, di antaranya sabda Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam:

مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ يَعْنِي أَيَّامَ الْعَشْرِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ

Tidak ada satu amal soleh yang lebih dicintai oleh Allah melebihi amal soleh yang dilakukan pada hari-hari ini (iaitu 10 hari pertama bulan Zulhijjah).” Para sahabat bertanya: “Tidak pula jihad di jalan Allah?” Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam menjawab: “Tidak pula jihad di jalan Allah, kecuali orang yang berangkat jihad dengan jiwa dan hartanya namun tidak ada yang kembali satupun.”                (HR. Abu Daud dan  Ibnu Majah).

Oleh kerana itu dianjurkan atas orang Islam pada hari-hari tersebut untuk bersungguh-sungguh dalam ibadahnya, di antaranya solat, membaca Al-Qur’an, zikrullah, memperbanyak doa, membantu orang-orang yang kesusahan, menyantuni orang miskin, memperbaharui janji kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Masih ada satu amalan lagi yang utama pada hari-hari tersebut, yaitu berpuasa sunnah di dalamnya.

Terdapat dalam Sunan Abu dawud dan lainnya, dari salah seorang isteri Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam, dia berkata,

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ تِسْعَ ذِي الْحِجَّةِ

“Adalah Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam berpuasa pada tanggal 9 Zulhijjah.”

(HR. Abu Dawud no. 2437 dan dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Shahih wa Dhaif Sunan Abi Dawud no. 2081)

Syaikh Muhammad bin Salih al-Munajjid –Salah seorang ulama besar Saudi Arabia- berkata,

“Di antara musim ketaatan yang agung adalah sepuluh hari pertama dari bulan Zulhijjah, yang telah Allah muliakan atas hari-hari lainnya selama setahun".

Hadis ini dan hadis-hadis lainnya menunjukkan bahawa sepuluh hari ini lebih utama dari seluruh hari dalam setahun kecuali, sepuluh hari terakhir dari bulan Ramadlan. Syaikh Munajjid menambah, keutamaan sepuluh hari pertama ini diperkuat dengan beberapa bukti di bawah ini:

1. Allah Ta’ala telah bersumpah dengannya. Dan bersumpahnya Allah dengan sesuatu menjadi dalil keutamaannya dan besarnya manfaat. Allah Ta’ala berfirman,

وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ

Demi fajar, dan malam yang sepuluh.” (QS. Al-Fajr: 1-2)

Ibnu Abbas, Ibnu al-Zubair, Mujahid, dan beberapa ulama salaf dan khalaf berkata: Bahawasanya dia itu adalah sepuluh hari pertama Zulhijjah.

Ibnu Katsir membenarkan pendapat ini (Tafsir Ibni Katsir: 8/413)

2. Sesungguhnya Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam pernah bersaksi bahawa hari-hari tersebut adalah seutama-utamanya hari-hari dunia sebagaimana yang telah disebutkan dalam hadis sahih.

3. Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam menganjurkan untuk memperbanyak amal salih di dalamnya. Sesungguhnya kemuliaan masa diperoleh oleh setiap penduduk negeri, sementara keutamaan tempat hanya dimiliki oleh jama’ah haji di Baitul Haram.

4. Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam juga memerintahkan untuk memperbanyak tasbih, tahmid, dan takbir pada sepuluh hari tersebut. Dari Ibnu Umar radiallahu ‘anhuma, dari Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda,

مَا مِنْ أَيَّامٍ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ وَلَا أَحَبُّ إِلَيْهِ الْعَمَلُ فِيهِنَّ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ الْعَشْرِ فَأَكْثِرُوا فِيهِنَّ مِنْ التَّهْلِيلِ وَالتَّكْبِيرِ وَالتَّحْمِيدِ

Tidak ada hari-hari yang lebih agung di sisi Allah dan amal soleh di dalamnya lebih dicintai oleh-Nya daripada hari yang sepuluh (sepuluh hari pertama dari Zulhijjah), kerananya perbanyaklah tahlil, takbir, dan tahmid di dalamnya.” (HR. Ahmad 7/224, Syaikh Ahmad Syakir mensahihkan isnadnya).

5. Di dalamnya terdapat hari Arafah. Hari ‘Arafah adalah hari yang disaksikan; yang di dalamnya Allah menyempurnakan ajaran din-Nya sementara puasanya akan menghapuskan dosa-dosa selama dua tahun.

Daripada Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah? maka jawab Rasulullah S.A.W yang bermaksud :

Dikaffarah (ampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang.
(Hadis isnad sahih dari imam Muslim, Tarmizi)
6. Di dalamnya terdapat ibadah udhiyah (berkorban) dan haji.

Dalam sepuluh hari ini juga terdapat yaum nahar (hari penyembelihan) yang secara umum menjadi hari teragung dalam setahun. Hari tersebut adalah haji besar yang berkumpul berbagai ketaatan dan amal ibadah padanya yang tidak terkumpul pada hari-hari selainnya.

Sesungguhnya siapa yang mendapatkan sepuluh hari bulan Zulhijjah merupakan sebahagian dari nikmat Allah yang besar atas hambaNya. Hanya orang-orang soleh yang bersegera kepada kebaikanlah yang mampu menghormatinya dengan selayaknya. Dan kewajipan seorang muslim adalah merasakan nikmat ini, memanfaatkan kesempatan emas ini dengan memberikan perhatian yang lebih, dan menundukkan dirinya untuk menjalankan ketaatan. Sesungguhnya di antara kurnia Allah Ta’ala atas hamba-Nya adalah menyediakan banyak jalan berbuat baik dan meragamkan berbagai bentuk ketaatan agar semangat seorang muslim berterusan dan tetap istiqamah menjalankan ibadah kepada Tuhannya.

Shaikh Munajjid rahimahullaah menjelaskan, ada beberapa amal istimewa yang harus selayaknya dikerjakan oleh seorang muslim pada sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah, di antaranya:

1. Berpuasa. Seorang muslim disunnahkan berpuasa pada tanggal 9 Zulhijjah kerana Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam sangat menganjurkan untuk beramal salih pada sepuluh hari ini, dan puasa salah satu dari amal-amal shalih tersebut. Terlebih lagi, Allah Ta’ala telah memilih puasa untuk diri-Nya sebagaimana terdapat dalam hadis Qudsi, Allah Ta’ala berfirman,

كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلَّا الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ

Semua amal anak Adam untuk dirinya kecuali puasa, sungguh puasa itu untuk-Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya.

(HR. al-Bukhari no. 1805)

Dan sungguh Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam melaksanakan puasa 9 Zulhijjah. Dari Hunaidah bin Khalid, dari isterinya, dari salah seorang isteri Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam berkata:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ تِسْعًا مِنْ ذِي الْحِجَّةِ وَيَوْمَ عَاشُورَاءَ وَثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ أَوَّلَ اثْنَيْنِ مِنْ الشَّهْرِ وَخَمِيسَيْنِ

Adalah Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam melaksanakan puasa 9 Zulhijjah, hari ‘Asyura, dan tiga hari setiap bulan serta Isnin pertama dari setiap bulan dan dua hari Khamis.

(HR. Al-Nasai dan Abu Dawud. Hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani Shahih Abi Dawud: 2/462)

2. Bertakbir. Disunnahkan membaca takbir, tahmid, tahlil, dan tasbih selama sepuluh hari tersebut. Dan disunnahkan mengeraskannya di masjid-masjid, rumah-rumah, dan di jalan-jalan. Dan setiap tempat yang dibolehkan untuk zikrullah disunnahkan untuk menampakkan ibadah dan memperlihatkan pengagungan terhadap Allah Ta’ala. Kaum laki-laki mengeraskan  suaranya sementara kaum wanita melembutkannya.

Allah Ta’ala berfirman,

لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ

“Supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas rezeki yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak.”

(QS. Al-Hajj: 28)

Menurut Juhmur ulama, makna al-ayyam al-ma’lumat adalah sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah, sebagaimana yang diriwatkan dari Ibnu Abbas radiallaahu ‘anhuma, “Al-Ayyam al-Ma’lumat: Hari sepuluh.”

Salah satu bentuk kalimat takbirnya adalah:

الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلا الله، والله أكبر ولله الحمد

Dan masih ada lagi bentuk takbir yang lain.

3. Melaksanakan haji dan umrah. Sesungguhnya di antara amalan yang paling utama untuk dikerjakan pada sepuluh hari ini adalah berhaji ke Baitullah al-Haram. Maka siapa yang diberi taufik oleh Allah untuk melaksanakan haji ke Baitullah dan melaksanakan manasiknya sesuai dengan ketentuan syariat, maka dia mendapatkan janji –Insya Allah-  dari sabda Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam,

Haji yang mabrur ridak ada balasannya kecuali surga.
(HR. al-Bukhari dan Muslim)

4. Melaksanakan amal-amal soleh secara umum. Sesungguhnya amal soleh dicintai oleh Allah Ta’ala. Dan ini pasti akan memperbesar pahala di sisi Allah Ta’ala. Maka barangsiapa yang tidak memungkinkan melaksanakan haji, maka hendaknya dia menghidupkan waktu-waktu yang mulia ini dengan ketaatan-ketaatan kepada Allah Ta’ala berupa solat, membaca Al-Qur’an, zikir, doa, sedekah, berbakti kepada orang tua, menyambung tali persaudaraan, memerintahkan yang baik dan melarang yang munkar, dan berbagai amalan kebaikan lain.

5. Berkorban. Di antara amal soleh pada hari yang kesepuluhnya adalah mendekatkan diri kepada Allah dengan menyembelih haiwan korban yang gemuk dan baik, dan berinfaq di jalan Allah Ta’ala.

Ibadah Korban
6. Taubat Nasuha. Di antara yang sangat ditekankan juga pada sepuluh hari ini adalah bertaubat dengan benar-benar (taubatan nasuha), meninggalkan perbuatan maksiat dan melepaskan diri dari seluruh dosa.
Taubat adalah kembali kepada Allah Ta’ala dan meninggalkan apa saja yang dibenci-Nya yang nampak maupun yang tersembunyi sebagai bentuk penyesalan atas perbuatan buruk yang telah lalu, meninggalkan seketika itu juga, bertekad untuk tidak mengulanginya, dan beristiqamah di atas kebenaran dengan melaksanakan apa-apa yang dicintai oleh Allah Ta’ala.

Semoga kita tergolong sebagai hamba-hamba Allah yang mampu berterusan dan istiqamah dalam beribadah kepadaNya. Memanfaatkan setiap kesempatan yang telah disediakan untuk menuai pahala. Sehingga kita datang kepada Allah dengan membawa bekal yang cukup dan memiliki modal yang memadai untuk memasuki surga-Nya yang Maha indah dan menyenangkan.

Coretan:

Dari koleksi emel Masjid Annahl Group