Monday, 7 August 2023

Memburu 0 KM

Apa itu kilometer sifar/ziro/nol? Seperti namanya sendiri, ia bermaksud titik permulaan jarak bagi sesebuah bandar atau jalan raya. Dengan kata lain, itulah titik pusat bandar utama bagi sesebuah bandar.

Maklumat dari internet:

Di kebanyakan negara, kilometer sifar (juga ditulis 0 km) atau istilah sama dalam bahasa lain (juga dikenali sebagai penanda batu kosong, stesen kawalan atan titik kawalan) merujuk kepada satu lokasi khusus (biasanya terletak di ibu negara), dari mana jarak diukur secara tradisional.

Terdapat tiga jenis utama kilometer sifar, iaitu kilometer sifar bandar, kilometer sifar jalan dan kilometer sifar negara. Kilometer sifar bandar ialah titik khas di pusat bandar di mana jarak sesebuah bandar dikira. Dalam pengukuran jarak sesebuah bandar di Malaysia, biasanya pejabat pos dijadikan sebagai titik kilometer sifar bagi sesebuah bandar. Namun demikian, Kota Kinabalu adalah satu-satunya bandar di mana kilometer sifarnya tidak terletak di pejabat pos, sebaliknya Kilometer Sifar Kota Kinabalu terletak di perkarangan bangunan Lembaga Pelancongan Sabah di mana satu monumen khas Kilometer Sifar KK dibina, pertama kali seumpamanya di Malaysia.

Kilometer sifar negara pula ialah titik pangkal utama bagi rangkaian jalan raya di sesebuah negara, biasanya ibu negara. Misanya, Kilometer Sifar bagi Jepun ialah di Jambatan Nihonbashi di Tokyo, manakala Kilometer Sifar bagi Perancis ialah di perkarangan bangunan gereja Notre Dame di Paris. Di Malaysia, kilometer sifar bagi jalan raya di Semenanjung Malaysia terletak di depan Pejabat Pos Besar Johor Bahru dan bukannya di ibu negara di Kuala Lumpur sebagaimana kebanyakan negara lain. Ia berikutan jarak bagi ketiga-tiga laluan tulang belakang utama di Semenanjung Malaysia iaitu Laluan Persekutuan Malaysia 1, Laluan Persekutuan Malaysia 3 dan Laluan Persekutuan Malaysia 5 dikira dari Johor Bahru.

Ada beberapa KM 0 yang telah kami pergi samada di luar negara atau dalam negara. Tidaklah memburu sangat tetapi lebih secara kebetulan sahaja. Antaranya,

1. KM-0 Sabang Acheh

KM-0 Sabang ini kebetulan letaknya di hujung paling barat Indonesia.yang kita sebut tanah hujung atau " end of land ". Saya dan suami memang suka melawat tempat yang seperti ini kerana ia membuat kita terasa seolah-olah berada di hujung dunia.

 Kebiasaannya tanah hujung, sebahagian besar kawasannya dikelilingi laut sejauh mata memandang dan mempunyai pemandangan yang indah. Begitu juga di KM-0 ini yang disempadani oleh Laut Andaman. Ia masih dirimbuni tumbuhan-tumbuhan hutan ciptaan Allah yang begitu menyegarkan tetapi sayang, tempat ini tidak diurus dengan baik dan kemudahan yang ada seperti tugu diconteng dan dirosakkan. Ia kelihatan seperti kawasan terbiar. Namun ia bepotensi menjadi tempat rekreasi yang menarik bagi warga Sabang dan juga pelancong luar. Allah yang Maha Besar dan Maha Berkuasa telah mencipta alam ini untuk kita nikmatinya bersama dan mengajak kita memikir-mikirkan tentang kejadiannya,

Cerita selanjutnya di SINI
Bermulanya pengiraan jarak dari barat ke timor Indonesia
2. KM '0' Kota Bandung

Tepatnya ia terletak di depan pejabat Dinas Bina Marga Propinsi Jawa Barat, tidak jauh dari Hotel Savoy Homan, hotel yang pernah dikunjungi Presiden Sukarno dan pelawak dunia terkenal Charlie Chaplin. Selain itu hotel ini juga digunakan oleh para peserta Persidangan Asia Afrika.

Monumen setinggi lebih kurang 1 m ini banyak menyimpan sejarah panjang perkembangan kota Bandung. Titik 0 kerap dikaitkan dengan pusat atau awal mula perkembangan kota, di mana pemindahan pemerintahan Bandung yang berada di wilayah Krapyak atau Dayeuh Kolot, dipindahkan ke wilayah ini pada 1810 mengikuti jalan yang sedang dibina.

Cerita selanjutnya di SINI
KM 0 kota Bandung
3. KM 0 kota Jogjakarta

Setelah puas berbelanja, bolehlah pergi pula ke persimpangan yang tidak jauh dari Malioboro, Titik Nol Kilometer namanya. Inilah titik permulaan di mana jarak semua jalan dari sini diukur
Tiada tanda apa pun ..... hanya disebut di persimpanagan
depan Pejabat Pos Besar

Cerita selanjutnya di SINI

4. KM 0 Bukit Fraser

Penanda ini terletak di halaman Aida Daniya Restoran & English Teahouse  Bukit Fraser.

 Penanda KM 0 di halaman Aida Daniya Restoran & English Teahouse
Mungkin lepas ini kami akan pergi memburu KM 0 ini, kerana di tempat yang saya tinggal ini pun, khabarnya terdapat titik nol atau KM 0 yang kami belum sampai😁. Insya Allah akan di 'update' lagi tempat-tempat di mana terdapat KM 0 yang berada di Malaysia.

UPDATE - JULAI 2023

Kangar Perlis
Padang Besar Perlis
Wang Kelian Perlis
Johor Bharu Johor
Alor Setar Kedah
Batu Pahat Johor
Minyak Beku Batu Pahat Johor
Lumut Perak
Tanjung Belungkor Johor
Kuala Gula Perak
Lobuk Merbau Perak
Tanjung Balau Johor
Kampung Gajah

KM 0 Kangar
Penanda ini terletak di hadapan CIMB dan Pejabat Pos Besar Kangar di tengah bandar. Menurut cerita penduduk tempatan penanda ini 'kembali diletakkan' , bermakna ada penanda lain sebelum ini tetapi telah dibuang. Agaknya itulah sebab mengapa saya baru ternampak tanda ini sedangkan sudah berpuluh tahun saya balik ke sini (kampung suami) tak pernah nampak pulak penanda ini. 
KANGAR PERLIS 0 KM

KM 0 Johor Bahru
KM0 JB merupakan permulaan kiraan bagi 3 Laluan Persekutuan Semenanjung Malaysia FT1, FT3 dan FT5. Selalunya di negara-negara lain, permulaan kiraan jalan raya terletak di ibu kota negara masing-masing, tetapi tidak berlaku di negara kita. Jika mengikut kebiasaan sepatutnya jalan di Kuala Lumpurlah terletaknya KM0 ini.
KM 0 J0H0R BAHRU
Mercu tanda Kilometer Sifar atau 0 KM yang terletak di tengah bandar Johor Bahru ini merupakan kedudukan yang paling selatan bukan sahaja di Semenanjung Malaysia malah bagi Tanah Besar Asia. Tt

Dari segi sejarah, semua jalan raya utama di Semenanjung Malaysia bertemu di Johor Bahru sebelum ia dihubungkan ke Singapura melalui Tambak Johor apabila ia dibuka kepada lalu lintas pada tahun 1924. Dengan itu, Johor Bahru telah menjadi Kilometer Sifar Kebangsaan sejak lebih kurang 92 tahun dahulu.

KM 0 Batu Pahat
Penanda KM 0 tidak ada di Batu Pahat tetapi mengikut penduduk lama atau asal di sini, ianya wujud tetapi tidak ada sebarang monumen untuk menandainya. Walau bagaimanapun ada beberapa petunjuk yang membayangkan kawasan di mana ia mungkin berada. 
Di sekeliling Dataran Penggaram itulah kemungkinan
Kedudukan penanda KM 0 Batu Pahat
Tanda drop pin di peta itu adalah Santai @ BP Walk. Di sini terdapat satu monumen yang berbentuk Ikon drop pin dan nombor poskod Batu Pahat 83000. Tidak jauh dari sini juga tedapat mercu tanda lama Batu Pahat dan pejabat pos. Kebiasaannya penanda 0 KM bagi sesebuah bandar diletakkan berdekatan dengan pejabat pos. Ini semua boleh dijadikan sebagai petunjuk di mana batu KM 0 itu berada. 
Ini salah satu monumen yang terdapat di
Santai@BP Walk

L0kasi pusat poskod Batu Pahat
hanya 4 min berjalan kaki dari Pejabat Pos
Ini mercu lama Batu Pabat
 .... berbentuk 'batu yang dipahat'
Lagi satu petunjuk adalah permulaan Jalan Tanjung Labuh FT 5 (0 KM - 11 KM) mempunyai poskod Batu Pahat 83000, seperti yang ditandakan dalam peta. Jalan ini juga dikenali sebagai Jalan Batu Pahat-Pontian FT 5, yang mana permulaannya di Skudai Johor.  Di Batu Pahat jalan ini bermula dari bulatan Banang yang juga menjadi permulaan kepada Jalan Batu Pahat-Keluang-Mersing FT 50 atau Jalanraya Timur-Barat Johor FT 50.
Mula dan akhir poskod Batu Pahat

KM 0 Minyak Beku Batu Pahat

Ini Jalan Minyak Beku ke Batu Pahat
Jalan ini menghubungkan Pantai Minyak Beku ke pusat bandar Batu Pahat atau Penggaram, dan dengan jarak sejauh 9.2 km, ia termasuk antara jalan yang terpanjang di Batu Pahat. Nama jalan ini diambil dari nama Kampung Minyak Beku. Ia berakhir di persimpangan Jalan Jeragan dan bermula di pantai, tetapi ketika kami pergi mencari batu penanda 0 km ini, batunya sudah hilang, walaupun saya pernah melihat gambarnya.
Pantai Minyak Beku
Gambar dari Google map
... 9 tahun yang lalu yang
menandakan 10 km ke Batu Pahat
Batu penanda yang sama - 0 KM
...permulaan Jalan Minyak Beku

KM  0 Wang Kelian Perlis
Kampung Wang Kelian merupakan sebuah kampung yang terletak di Kaki Bukit, dalam negeri Perlis Indera Kayangan. Ia bersempadan dengan negara Thailand. 

Zon aliran bebas di Wang Kelian yang terletak kira-kira 500 meter dari Wang Pranchan, Thailand mula dimansuhkan pada 1 April 2015 sebagai langkah kawalan pergerakan keluar masuk dan kawalan sempadan bagi menyekat ancaman dan mengekang penyeludupan barangan terlarang yang dilihat menjadi ancaman kepada negara.

Pemansuhan itu dibuat susulan penemuan kubur besar yang menempatkan 139 mayat mangsa pemerdagangan manusia. 

Ketika ke sini tempat ini sangat sunyi dan sepi kerana sempagan masih belum dibuka selepas PKP. Namun semasa pergi baru-baru ini ada kelihatan kenderaan dan orang berjalan kaki keluar masuk sempadan, tetapi aktiviti berniaga masih belum ada lagi walaupun ada permintaan untuk menghidupkannya kembali.

Pintu sempadan ini terletak kira-kira 38 km dari bandar Kangar. Jalan ke Kangar bermula dari sini, tetapi  kami tidak berjumpa sebarang batu tanda 0 KM di sini. Jadi ini bermakna permulaan jalan atau 0 km itu adalah sempadan negara ini.

Inilah pintu sempadan negara dengan Thailand

Kami hanya jumpa batu tanda 1 KM

KM 0 Lumut Perak
Lumut merupakan bandar tepi laut yang menghadap Selat Dinding (selat yang yang memisahkan Pulau Pangkor dan Bandar Lumut) dan Selat Melaka di negeri Perak. Lokasi bandar ini bersetentangan dengan Pulau Pangkor dan dikenali ramai sebagai pintu masuk ke pulau tersebut.

Lumut berada di bawah pentadbiran daerah Manjong yang merupakan nama baru bagi daerah Dinding. Bandar ini terletak kira-kira 84 km ke selatan bandaraya Ipoh, ibu negeri Perak.

Monumen KM 0 berada di luar bangunan
Pejabat Pos Lumut
Pemberitahuan Laluan 18 ...
Jalan Lumut ke Setiawan
KM 0 Alor Setar Kedah
Monumen ini terletak di persimpangan Jalan Raja dengan Jalan Penjara Lama. FT 256 seperti yang dalam gambar ini adalah Jalan Langgar.
Ini lokasi sebenar monumen KM 0 yang diambil
dari Google map ... gambar 3 tahun lalu
Gambar terkini diambil dari dalam kereta saja
KM 0 Kuala Gula Perak
Kuala Gula merupakan sebuah perkampungan nelayan terletak di persisiran pantai utara negeri Perak, bersebelahan dengan Kuala Kurau.

Ianya merupakan sebahagian daripada Hutan Simpan Paya Laut Matang yang terdiri daripada hutan bakau dan kawasan pantai berlumpur. Ia terletak di lokasi paling utara Hutan Simpan Paya Bakau Larut-Matang di Daerah Kerian, Perak. Kedudukannya lebih kurang 50km ke barat Taiping, 126km ke barat-laut bandar Ipoh dan 80km ke selatan dari Pulau Pinang. 

Kuala Gula mempunyai pelbagai jenis habitat tanah lembap yang terdiri daripada dataran lumpur, hutan paya bakau, muara sungai dan sistem-sistem sungai. ladang-ladang kelapa sawit dan kawasan sawah padi juga mempunyai liputan yang luas di Kuala Gula. Kawasan ini penting sebagai kawasan mencari makan untuk burung-burung berhijrah dan tempat bertelur untuk burung residen

Kuala Gula juga terkenal di peringkat tempatan dan antarabangsa terutamanya kepada pemerhati burung kerana ianya penting dengan kewujudan burung air/berhijrah. Ramai pelawat tempatan dan antarabangsa seperti Amerika Syarikat, Australia, Eropah, Jepun dan negara lain datang ke Kuala Gula untuk melihat burung-burung ini.

Kami hanya jumpa penanda 1 KM .... 😀
pi mai pi mai jalan tak kelihatan nombor 0
Ini gambar yang diambil dari Google Map yang
bertarikh 9 
tahun yang lalu
Mengikut batu penanda yang sama Kuala Gula berada 2 km dari sini, manakala Batu Kurau pula 11 km dari sini. Lokasi batu penanda bertepatan dengan penggerak anak panah  di atas peta. Perjalanan ini mengikuti jalan A196, yang penghujungnya seperti di atas peta. Maknanya di sinilah letaknya penanda 0 KM bagi Kuala Gula
Berakirnya atau permulaan Jalan A196 di Kuala Gula
... gambar diambil dari Google Map
KM 0 Lubok Merbau Perak
Mukim Lubok Merbau merupakan salah sebuah mukim yang terdapat dalam negeri Perak, dan juga merupakan pecahan kawasan pentadbiran bagi negeri Perak. Perak dibahagikan kepada beberapa buah daerah dan setiap daerah dibahagikan kepada beberapa mukim .

Mukim Lubok Merbau adalah mukim yang paling kecil di dalam daerah Kuala Kangsar, negeri Perak. Mukim ini terdiri daripada beberapa buah kampung kecil, seperti Kg Laneh, Kg Labu Kubong dan lain-lain. Ia merupakan kawasan yang mempunyai purata hujan tahunan yang terendah di Malaysia, dengan purata hujan tahunan sebanyak 2000mm.

Batu penanda 0 KM bagi Lubuk Merbau dan
kawasan berhampiran

KM 0 Tanjung Belungkor Johor
Menariknya Tanjung Belungkor ini ada sebuah jeti atau terminal feri bertaraf antarbangsa. Uniknya pula inilah satu-satunya pengendali terminal yang beroperasi menghubungkan Tg Belungkor dan Changi, Singapura melalui Terminaal Feri Changi dan juga Terminal ferry Batam Center.

Lembaga Pelabuhan Johor bertanggungjawab untuk menguruskan Terminal Feri Tanjung Belungkor (TFTB) di Kota Tinggi dan Terminal Feri Changi (TFC) di Singapura. Kedua-dua terminal telah dibina bagi memajukan aktiviti pelancongan di Desaru dan telah mula beroperasi pada 8 September 1993. Perkhidmatan feri RORO ('Roll On Roll Off' yang boleh mengangkut kenderaan) pertama telah dijalankan oleh Syarikat Ferrylink sehingga 8 April 2002. Pada masa ini perkhidmatan feri RORO telah dihentikan dan hanya feri penumpang yang berjadual sahaja beroperasi di antara kedua-dua terminal. Kini perkhidmatan feri penumpang disediakan oleh Syarikat Limbungan Maju. Sementara Terminal Feri Tanjung Belungkor kini diuruskan oleh Syarikat Marina Island Venture Capital Sdn. Bhd.
Kedudukan Tg Belungkor di hujung tanjung
JB 109 km dari Tg Belungkor
Di belakang itu pintu Gerbang Terminal Feri

KM 0 Tanjung Balau Johor
Tanjung Balau merupakan sebuah bandar berpantai di Daerah Kota Tinggi, Johor. Ia terletak berdekatan Desaru dan Bandar Penawar. 

Pantainya cantik, melandai dan ditaburi pasir halus. Di bahagian barat pantai, kelihatan gugusan batu hitam pelbagai bentuk yang berusia 200 juta tahun Tarikan utama pantai di Tanjung Balau adalah pada formasi batuan akibat hakisan angin (wind-stress rock) yang boleh dilihat jelas ketika air surut.

Dipercayai wujud sejak zaman Permo-karbon sekali gus lebih tua dari era Permian yang bermula sekitar 275 juta tahun silam.

Sebaik menghampirinya, selain warna hitam seperti arang, jelas terpampang strukturnya yang berlapis malah sekali pandang seperti kesan ditinggalkan laluan lahar gunung berapi. Ia adalah kesan kepanasan matahari yang menjadikan bentuknya berlapis-lapis seperti itu.

Suatu ketika dahulu, gugusan batu ini tenggelam jauh di bawah perut bumi namun udara panas dan sejuk silih berganti membentuk formasi seperti yang dilihat sekarang, .

Permulaan jalan J226 di Tanjung Balau

Peta - 0 km Tanjung Balau menjadi tempat pertemuan
 beberapa jalan utama di Johor ... 90 km ke Jb dari tanda batu ini

KM 0 Kampung Gajah Perak
Kampung Gajah terletak di tepi tebing kanan Sungai Perak, Perak, kira-kira 75 km di barat bandar Ipoh. Bandar Teluk Intan terletak di selatan Kampung Gajah, kira-kira 25 km. 

Kedudukan Kg Gajah di tebing kanan Sg Perak
Di sepanjang Sungai Perak di Daerah Kampong Gajah ini terdapat kampung-kampung tua. Kewujudan kampung ini boleh dilihat sebagai petanda betapa pertempatan telah lama wujud di sini. Kewujudan kampung-kampung ini membuktikan bahawa daerah Kampung Gajah ini amat bersejarah di negeri Perak. 

Tidak jauh dari Kg Gajah, iaitu di Pasir Salak, terdapat Kompleks Sejarah Pasir Salak. Ia  sebuah kompleks sejarah di Pasir Salak, Perak Tengah, Perak. Ianya dibina tahun 1990 atas inisiatif Tan Seri Ramli Ngah Talib, Menteri Besar Perak ketika itu. Kompleks ini dirasmikan oleh Raja Nazrin Shah pada 26 Mei 1990.

Kompleks ini dibina di Pasir Salak kerana di sinilah mula tumpahnya darah pejuang-pejuang Malaysia menentang penjajah British.

Perang Perak bermula dan terjadi di sini pada tahun 1875 selepas setahun Sultan Perak setuju menerima nasihat Residen British. Residen British yang pertama di Perak ialah J.W.W. Birch yang buta jiwa Melayu, tuli kepada bahasa Melayu dan naif dengan budi bahasa.

Kampung Gajah juga  sinonim dengan buah durian, kerana terdapat banyaknya kebun-kebun yang ditanam dengan pokok durian. Pokok-pokok durian ini berusia puluhan malahan ratusan tahun. Antara nama durian yang popular ialah durian Tok Paduka Raja. Antara kampung-kampung yang amat popular dengan tanaman durian ialah Selat Pulau, Kepala Pulau, Pasir Salak dan Pulau Tiga.

Ramai orang luar yang keliru antara Kampung Gajah dengan Batu Gajah dan Alor Gajah. Alor Gajah terletak di negeri Melaka. Batu Gajah terletak di Perak juga. Saya sendiri selalu tersasul apabila menyebut 2 tempat di Perak ini.
Batu penanda 1 km ke Kg Gajah dan sebelahnya
tertulis 60 km ke bandar Ipoh dari Kg.Gajah
Seperti kebanyakan tempat lain, Kg Gajah juga tidak menandakan di mana kedudukan batu penanda 0 KM, tetapi kemungkinan besar berada di tengah pekannya. Kg Gajah ini bukanlah sebuah kampung, tetapi sebenarnya sebuah pekan. Pernah ada cadangan untuk menukar namanya kerana sudah tdak sesuai dengan nama kampung itu tetapi dibantah oleh kebanyakan penduduk. Maka kekallah nama Kg Gajah selama-lamanya, insya Allah. 
Tg Tualang ke Kg Gajah 25 km
Jalan A15 juga boleh membawa kita ke Tanjung Tualang, hanya 1 km dari papan tanda. Di sini ada satu tempat menarik yang wajib dilawati bagi pecinta sejarah. Satu ketika dulu, Perak antara pengeluar utama bijih timah dunia.

Destinasi ini dikenali sebagai Tanjung Tualang Tin Dredge No 5 (TT5), yang merujuk kepada nombor kapal korek terakhir yang ada di Tanjung Tualang iaitu kapal kelima.
Ini kerana satu ketika dahulu ia adalah kawasan cukup sibuk dan mempunyai beberapa siri kapal dibawa masuk bagi menampung keperluan industri berkenaan.

Bagi anda yang ingin mengunjungi lokasi ini, ia terletak dalam kawasan Tanjung Tualang yang juga terkenal dalam kalangan pemancing udang galah. Jarak pemanduan kira-kira 30 kilometer dengan masa perjalanan 40 minit dari bandar Ipoh. 
Kapal korek Timah terakhir .... kapal no 5
Ini sahaja lokasi-lokasi Km 0 yang kami pernah terjumpa dalam perjalanan dan pengembaraan kami samada di dalam atau di luar negara. Jika ada yang baru akan saya update lagi insya Allah.






Thursday, 22 June 2023

Kemuliaan dan Keutamaan 10 hari Pertama Bulan Zulhijjah

Hari ini sudah masuk hari ke-4 Zulhijjah 1444 Hijrah. Namun masih belum terlambat untuk kita mengejar ganjaran-ganjaran hebat yang ditawarkan oleh Allah. Marilah kita bersama-sama mengisi baki hari-hari istimewa ini dengan amalan-amalan yang akan kita bawa sebagai bekalan di akhirat nanti.

Pada sepuluh hari pertamanya terdapat banyak kemuliaan dan keutamaan serta dipenuhi barakah. Hari-hari tersebut disediakan oleh Allah sebagai musim ketaatan dan kesempatan beramal soleh yang bersifat tahunan. Maka hendaknya seorang muslim menantikan kehadirannya, memanfaatkannya dengan melaksanakan berbagai ibadah yang disyariatkan, menjaga perkataan dan amal yang soleh agar mendekatkan dirinya kepada Allah Ta’ala dan membantunya dalam menghadapi kehidupan ini dengan jiwa yang tenang dan semangat yang berkobar.

Bukti kemuliaan ini, Allah Ta’ala bersumpah dengannya dalam Al-Qur’an al-Karim.

وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ

Demi fajar, dan malam yang sepuluh.” (QS. Al-Fajr: 1-2)

Imam al-Thabari dalam menafsirkan “Wa layaalin ‘asr” (Dan malam yang sepuluh), “Dia adalah malam-malam sepuluh Zulhijjah berdasarkan kesepakatan hujjah dari ahli ta’wil (ahli tafsir).” (Jaami’ al Bayan fi Ta’wil al-Qur’an: 7/514)

Penafsiran ini dikuatkan oleh Ibnu Katsir dalam menafsirkan ayat ini, “Dan malam-malam yang sepuluh, maksudnya: Sepuluh Zulhijjah sebagaimana yang disebutkan oleh Ibnu Abbas, Ibnu Zubair, Mujahid, dan lebih dari satu ulama salaf dan khalaf.” (Ibnu Katsir: 4/535)

Kemuliaan sepuluh hari ini juga disebutkan dalam Surat Al-Hajj dengan perintah agar memperbanyak menyebut nama Allah pada hari-hari tersebut. Allah Ta’ala berfirman,

وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ

Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh, supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas rezeki yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak.” (QS. Al-Hajj: 27-28)

Imam Ibnu Katsir dalam menafsirkan ayat ini menukil riwayat dari Ibnu Abbas radhiyallaahu ‘anhuma, “al-Ayyam al-Ma’lumat (hari-hari yang ditentukan) adalah hari-hari yang sepuluh.” (Tafsir Ibnu Katsir: 3/239)

Maka dapat disimpulkan bahawa keutamaan dan kemuliaan hari-hari yang sepuluh dari Zulhijjah telah datang secara jelas dalam Al-Qur’an al-Karim yang dinamakan dengan Ayyam Ma’lumat karena keutamaannya dan kedudukannya yang mulia.

Dari hadis pula, terdapat keterangan yang menunjukkan keutamaan dan kemuliaan sepuluh hari pertama dari bulan Zulhijjah ini, di antaranya sabda Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam:

مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ يَعْنِي أَيَّامَ الْعَشْرِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ

Tidak ada satu amal soleh yang lebih dicintai oleh Allah melebihi amal soleh yang dilakukan pada hari-hari ini (iaitu 10 hari pertama bulan Zulhijjah).” Para sahabat bertanya: “Tidak pula jihad di jalan Allah?” Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam menjawab: “Tidak pula jihad di jalan Allah, kecuali orang yang berangkat jihad dengan jiwa dan hartanya namun tidak ada yang kembali satupun.”                (HR. Abu Daud dan  Ibnu Majah).

Oleh kerana itu dianjurkan atas orang Islam pada hari-hari tersebut untuk bersungguh-sungguh dalam ibadahnya, di antaranya solat, membaca Al-Qur’an, zikrullah, memperbanyak doa, membantu orang-orang yang kesusahan, menyantuni orang miskin, memperbaharui janji kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Masih ada satu amalan lagi yang utama pada hari-hari tersebut, yaitu berpuasa sunnah di dalamnya.

Terdapat dalam Sunan Abu dawud dan lainnya, dari salah seorang isteri Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam, dia berkata,

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ تِسْعَ ذِي الْحِجَّةِ

“Adalah Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam berpuasa pada tanggal 9 Zulhijjah.”

(HR. Abu Dawud no. 2437 dan dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Shahih wa Dhaif Sunan Abi Dawud no. 2081)

Syaikh Muhammad bin Salih al-Munajjid –Salah seorang ulama besar Saudi Arabia- berkata,

“Di antara musim ketaatan yang agung adalah sepuluh hari pertama dari bulan Zulhijjah, yang telah Allah muliakan atas hari-hari lainnya selama setahun".

Hadis ini dan hadis-hadis lainnya menunjukkan bahawa sepuluh hari ini lebih utama dari seluruh hari dalam setahun kecuali, sepuluh hari terakhir dari bulan Ramadlan. Syaikh Munajjid menambah, keutamaan sepuluh hari pertama ini diperkuat dengan beberapa bukti di bawah ini:

1. Allah Ta’ala telah bersumpah dengannya. Dan bersumpahnya Allah dengan sesuatu menjadi dalil keutamaannya dan besarnya manfaat. Allah Ta’ala berfirman,

وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ

Demi fajar, dan malam yang sepuluh.” (QS. Al-Fajr: 1-2)

Ibnu Abbas, Ibnu al-Zubair, Mujahid, dan beberapa ulama salaf dan khalaf berkata: Bahawasanya dia itu adalah sepuluh hari pertama Zulhijjah.

Ibnu Katsir membenarkan pendapat ini (Tafsir Ibni Katsir: 8/413)

2. Sesungguhnya Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam pernah bersaksi bahawa hari-hari tersebut adalah seutama-utamanya hari-hari dunia sebagaimana yang telah disebutkan dalam hadis sahih.

3. Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam menganjurkan untuk memperbanyak amal salih di dalamnya. Sesungguhnya kemuliaan masa diperoleh oleh setiap penduduk negeri, sementara keutamaan tempat hanya dimiliki oleh jama’ah haji di Baitul Haram.

4. Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam juga memerintahkan untuk memperbanyak tasbih, tahmid, dan takbir pada sepuluh hari tersebut. Dari Ibnu Umar radiallahu ‘anhuma, dari Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda,

مَا مِنْ أَيَّامٍ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ وَلَا أَحَبُّ إِلَيْهِ الْعَمَلُ فِيهِنَّ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ الْعَشْرِ فَأَكْثِرُوا فِيهِنَّ مِنْ التَّهْلِيلِ وَالتَّكْبِيرِ وَالتَّحْمِيدِ

Tidak ada hari-hari yang lebih agung di sisi Allah dan amal soleh di dalamnya lebih dicintai oleh-Nya daripada hari yang sepuluh (sepuluh hari pertama dari Zulhijjah), kerananya perbanyaklah tahlil, takbir, dan tahmid di dalamnya.” (HR. Ahmad 7/224, Syaikh Ahmad Syakir mensahihkan isnadnya).

5. Di dalamnya terdapat hari Arafah. Hari ‘Arafah adalah hari yang disaksikan; yang di dalamnya Allah menyempurnakan ajaran din-Nya sementara puasanya akan menghapuskan dosa-dosa selama dua tahun.

Daripada Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah? maka jawab Rasulullah S.A.W yang bermaksud :

Dikaffarah (ampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang.
(Hadis isnad sahih dari imam Muslim, Tarmizi)
6. Di dalamnya terdapat ibadah udhiyah (berkorban) dan haji.

Dalam sepuluh hari ini juga terdapat yaum nahar (hari penyembelihan) yang secara umum menjadi hari teragung dalam setahun. Hari tersebut adalah haji besar yang berkumpul berbagai ketaatan dan amal ibadah padanya yang tidak terkumpul pada hari-hari selainnya.

Sesungguhnya siapa yang mendapatkan sepuluh hari bulan Zulhijjah merupakan sebahagian dari nikmat Allah yang besar atas hambaNya. Hanya orang-orang soleh yang bersegera kepada kebaikanlah yang mampu menghormatinya dengan selayaknya. Dan kewajipan seorang muslim adalah merasakan nikmat ini, memanfaatkan kesempatan emas ini dengan memberikan perhatian yang lebih, dan menundukkan dirinya untuk menjalankan ketaatan. Sesungguhnya di antara kurnia Allah Ta’ala atas hamba-Nya adalah menyediakan banyak jalan berbuat baik dan meragamkan berbagai bentuk ketaatan agar semangat seorang muslim berterusan dan tetap istiqamah menjalankan ibadah kepada Tuhannya.

Shaikh Munajjid rahimahullaah menjelaskan, ada beberapa amal istimewa yang harus selayaknya dikerjakan oleh seorang muslim pada sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah, di antaranya:

1. Berpuasa. Seorang muslim disunnahkan berpuasa pada tanggal 9 Zulhijjah kerana Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam sangat menganjurkan untuk beramal salih pada sepuluh hari ini, dan puasa salah satu dari amal-amal shalih tersebut. Terlebih lagi, Allah Ta’ala telah memilih puasa untuk diri-Nya sebagaimana terdapat dalam hadis Qudsi, Allah Ta’ala berfirman,

كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلَّا الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ

Semua amal anak Adam untuk dirinya kecuali puasa, sungguh puasa itu untuk-Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya.

(HR. al-Bukhari no. 1805)

Dan sungguh Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam melaksanakan puasa 9 Zulhijjah. Dari Hunaidah bin Khalid, dari isterinya, dari salah seorang isteri Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam berkata:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ تِسْعًا مِنْ ذِي الْحِجَّةِ وَيَوْمَ عَاشُورَاءَ وَثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ أَوَّلَ اثْنَيْنِ مِنْ الشَّهْرِ وَخَمِيسَيْنِ

Adalah Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam melaksanakan puasa 9 Zulhijjah, hari ‘Asyura, dan tiga hari setiap bulan serta Isnin pertama dari setiap bulan dan dua hari Khamis.

(HR. Al-Nasai dan Abu Dawud. Hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani Shahih Abi Dawud: 2/462)

2. Bertakbir. Disunnahkan membaca takbir, tahmid, tahlil, dan tasbih selama sepuluh hari tersebut. Dan disunnahkan mengeraskannya di masjid-masjid, rumah-rumah, dan di jalan-jalan. Dan setiap tempat yang dibolehkan untuk zikrullah disunnahkan untuk menampakkan ibadah dan memperlihatkan pengagungan terhadap Allah Ta’ala. Kaum laki-laki mengeraskan  suaranya sementara kaum wanita melembutkannya.

Allah Ta’ala berfirman,

لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ

“Supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas rezeki yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak.”

(QS. Al-Hajj: 28)

Menurut Juhmur ulama, makna al-ayyam al-ma’lumat adalah sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah, sebagaimana yang diriwatkan dari Ibnu Abbas radiallaahu ‘anhuma, “Al-Ayyam al-Ma’lumat: Hari sepuluh.”

Salah satu bentuk kalimat takbirnya adalah:

الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلا الله، والله أكبر ولله الحمد

Dan masih ada lagi bentuk takbir yang lain.

3. Melaksanakan haji dan umrah. Sesungguhnya di antara amalan yang paling utama untuk dikerjakan pada sepuluh hari ini adalah berhaji ke Baitullah al-Haram. Maka siapa yang diberi taufik oleh Allah untuk melaksanakan haji ke Baitullah dan melaksanakan manasiknya sesuai dengan ketentuan syariat, maka dia mendapatkan janji –Insya Allah-  dari sabda Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam,

Haji yang mabrur ridak ada balasannya kecuali surga.
(HR. al-Bukhari dan Muslim)

4. Melaksanakan amal-amal soleh secara umum. Sesungguhnya amal soleh dicintai oleh Allah Ta’ala. Dan ini pasti akan memperbesar pahala di sisi Allah Ta’ala. Maka barangsiapa yang tidak memungkinkan melaksanakan haji, maka hendaknya dia menghidupkan waktu-waktu yang mulia ini dengan ketaatan-ketaatan kepada Allah Ta’ala berupa solat, membaca Al-Qur’an, zikir, doa, sedekah, berbakti kepada orang tua, menyambung tali persaudaraan, memerintahkan yang baik dan melarang yang munkar, dan berbagai amalan kebaikan lain.

5. Berkorban. Di antara amal soleh pada hari yang kesepuluhnya adalah mendekatkan diri kepada Allah dengan menyembelih haiwan korban yang gemuk dan baik, dan berinfaq di jalan Allah Ta’ala.

Ibadah Korban
6. Taubat Nasuha. Di antara yang sangat ditekankan juga pada sepuluh hari ini adalah bertaubat dengan benar-benar (taubatan nasuha), meninggalkan perbuatan maksiat dan melepaskan diri dari seluruh dosa.
Taubat adalah kembali kepada Allah Ta’ala dan meninggalkan apa saja yang dibenci-Nya yang nampak maupun yang tersembunyi sebagai bentuk penyesalan atas perbuatan buruk yang telah lalu, meninggalkan seketika itu juga, bertekad untuk tidak mengulanginya, dan beristiqamah di atas kebenaran dengan melaksanakan apa-apa yang dicintai oleh Allah Ta’ala.

Semoga kita tergolong sebagai hamba-hamba Allah yang mampu berterusan dan istiqamah dalam beribadah kepadaNya. Memanfaatkan setiap kesempatan yang telah disediakan untuk menuai pahala. Sehingga kita datang kepada Allah dengan membawa bekal yang cukup dan memiliki modal yang memadai untuk memasuki surga-Nya yang Maha indah dan menyenangkan.

Coretan:

Dari koleksi emel Masjid Annahl Group

Wednesday, 21 June 2023

Kuala Sepetang Taiping Perak

Kuala Sepetang adalah sebuah perkampungan nelayan yang menarik yang terletak di salah satu kawasan hutan paya air masin yang paling penting di Malaysia dan merupakan hab pelancongan yang sentiasa berkembang. Terkini ada beberapa aktiviti menarik yang sesuai dijadikan sebagai aktiviti bercuti bersama keluarga. Antaranya seperti pusat eko-pelajaran  hutan paya laut Matang, kilang arang Kuala Sepetang, lawatan bot Kuala Sepetang, dolphin tour dan eagle feeding. 

Bagi mereka yang cintakan keindahan semulajadi flora dan fauna, Kuala Sepetang atau nama popularnya Port Weld merupakan destinasi yang sangat menarik dan juga termasuk dalam eko perlancongan yang wajib dikunjungi.
Ini antara pakej naik bot yang ditawarkan
Ini pula salah seorang dari tour agen di sini
yang beroperasi di depan restoran mee udang Mak Jah
Jika bercakap pasal makanan popular di sini, sudah tentu mee udang antara makanan yang wajib dicuba. Resepinya istimewa, dengan rasa yang tersendiri dan bahan utamanya udang adalah bahan segar yang ditangkap di perairan Kuala Sepetang. Maka tidak hairanlah kenapa ia menjadi makanan kegemaran ramai yang datang ke sini.
Suasana dalam restoran .... 28 May 3.20 PM
Sejak sekian lama Kuala Sepetang bukan sahaja terkenal sebagai tapak stesen keretapi terawal di Malaysia, tetapi juga industri pembuatan kayu arang paling tua. Industri berkenaan bertapak di sini sejak 1930 dan dari masa ke semasa produk kayu arang dari Kuala Sepetang mendapat permintaan yang tinggi kerana ia antara yang terbaik di dunia.

Kali ini saya akan menyentuh sedikit tentang pembuatan arang kayu di Kuala Sepetang. Sebenarnya kami hanya melawat kilang yang tidak beroperasi pada hari berkenaan kerana cuti umum. Jika betul-betul berminat boleh sahaja melawat kilang yang berbayar yang menyediakan 'tour guide' sekali. Namun begitu kita boleh bayangkan pembuatannya dengan hanya melihat suasana dalam kilang dan dengan membaca sedikit mengenainya dari maklumat hasil pencarian di internet.
Suasan dalam kilang arang kayu bakau
Proses menghasilkan arang kayu bakau dibahagikan kepada 3 peringkat dan memakan masa kira-kira lebih sebulan. Bagaimanapun, proses penghasilannya bukanlah semudah yang disangka.

Ia bermula dengan proses memilih bahan mentah iaitu pokok bakau. Terdapat dua jenis pokok bakau iaitu pokok bakau kurap (Rhizophora mucronata) dan bakau minyak (Rhiziphora Apiculato) dan berusia sekurang-kurangnya 30 tahun untuk ditebang bagi mendapatkan hasil kayu arang terbaik. Oeh kerana permintaan terhadap bahan bakar ini amat tinggi, pengeluaran arang dikawal oleh Jabatan Perhutanan Perak dan mempunyai had penebangan hutan bakau.

Kawasan yang diberikan permit penebangan akan dimasuki pekerja untuk proses penebangan pokok menggunakan gergaji rantai. Setiap pokok yang ditebang akan dikerat sepanjang 2 meter dan diangkut menggunakan bot untuk dihantar ke kilang arang. Sungai semula jadi adalah laluan terpenting bagi membawa kayu bakau ke kilang arang yang kebanyakannya terletak di pinggir sungai.

Sebaik bot tiba di kilang, kayu akan dipunggah ke darat untuk proses pengeringan antara 2-3 hari. Kayu yang kering akan diangkut ke tempat pembakaran iaitu gok (panggilan lain dapur atau tanur)

Gok ialah sebuah struktur yang berbentuk separuh bulat (seperti igloo) dengan satu pintu masuk dan ia diperbuat daripada batu bata dan selut tanah yang bercampur pasir halus.
Gok ,,, tempat pembakaran kayu sebelum jadi arang
Kayu bakau yang dipotong sepanjang 2 meter
 perlu dikeringkan terlebih dahulu sebelum dibakar
Seterusnya kayu bakau disusun secara menegak sehingga penuh dan satu gok mampu memuatkan sehingga 1400 atau 1500 kayu bakau, bergantung pada saiz gok. Proses pembakaran bermula dengan api besar dan api kecil selama 20 hari sebelum relau ditutup sepenuhnya selama 10 hari untuk proses penyejukan.

Selepas kayu bakau menjadi arang, gok akan melalui proses penyejukan sebelum pekerja mengeluarkan arang untuk dimuatkan dalam lori, ditimbang dan dihantar ke kilang pemprosesan terakhir untuk dijadikan pelbagai produk. Selain bahan bakar, arang juga digunakan dalam industri pembuatan barangan lain termasuk kosmetik, bahan pencuci, baja dan ubat nyamuk.
Antara produk sampingan hasil industri arang kayu
Di atas ini adalah antara produk yang saya telah beli dari kedai atau gerai yang dibuka oleh kilang ini. Arang yang boleh menyerap bau ini ada sedikit berbeza cara prosesnya berbanding arang yang digunakan sebagai bahan bakar. Ubat giginya kekal berwarna hitam tetapi rasanya sama seperti ubat gigi biasa. Manakala cuka kayu ini pula untuk pertanian, bukannya cuka untuk masak.

Cuka kayu pertanian adalah produk sampingan yang terhasil daripada pembakaran kayu tanpa udara bagi menghasilkan arang. Secara umum, cuka kayu dapat meningkatkan kualiti tanah, mengawal perosak dan menggalakkan pertumbuhan pokok

Kualiti kayu arang yang dibakar boleh dinilai melalui 2 kaedah iaitu dengan melihat kepada jenis warna asap yang terhasil daripada lubang asap atau hanya menggunakan tangan dalam menentukan kelembapan wap bagi arang siap dimasak sepenuhnya.

Mengimbau sejarah, Kuala Sepetang ini dahulu cukup terkenal sebagai pusat perlombongan bijih timah sehingga melahirkan seorang tokoh perusahaan seperti Che Ngah Ibrahim atau gelarannya Orang Kaya Menteri Paduka Tuan Ngah Ibrahim Jaafar sekitar 1870-an. Namun atas beberapa peristiwa industri perlombongan bijih timah mulai berkurangan sehingga banyak lombong di daerah Larut ditinggalkan.

Kini Kuala Sepetang dikenali sebagai antara pengeluar arang kayu daripada pokok bakau terbaik dunia.
 
Sumber : Metro & Malaysiakini.com

Tuesday, 13 June 2023

Bercuti di Desaru - UPDATE

Di bawah ini adalah link ke post yang menceritakan lawatan pertama kami ke daerah Pontian dan Kota Tinggi.  Sejak dari lawatan ini sudah 2 kali kami ke sini. Posting saya kali ini bertujuan untuk menokok-nambah apa yang telah diceritakan sebelum ini kerana banyak juga tempat yang tidak sempat pergi semasa lawatan pertama, kami "cover" ketika lawatan kedua dan ketiga.

Bercuti di Desaru - Pontian

Cuti di Desaru - Tanjung Piai

Bercuti di Desaru - Sungai Rengit & Tanjung Pengelih

Bercuti di Desaru - Desaru Fruit Farm

UPDATE 1

Ok kita mula dulu dengan daerah Pontian - lawatan pertama pada 20 Ogos 2020, diikuti dengan lawatan kedua pada 4 dan 5 Nov 2021

Lawatan kedua ini merupakan program 'family gathering' yang boleh dikatakan aktiviti yang dibuat setiap tahun, kecuali ketika PKP. Bagi saya dan suami, kami mengambil peluang ini dengan meneroka tempat yang tidak bekesempatan dilawati pada kali pertama. Ketika melalui daerah Pontian sekali lagi kami singgah di bandar Pontian.

Petikan dari post pertama:
Inilah kali pertama kami datang ke dataran ini untuk bergambar sebagai kenang-kenangan. Lokasi "I Love Pontian" menjadi spot kegemaran pengunjung bergambar di sini. Di hujung taman adalah Laman Di Raja dengan monumen mahkota. Taman ini agak luas juga. Kami tidak pergi ke Laman Di Raja itu .... hanya melihatnya dari jauh. Kami tidak boleh berlama-lama di sini kerana ingin sampai ke Tanjung Piai seawal mungkin supaya cuaca tidak terlalu panas ketika di sana nanti.

Jika di lawatan pertama, kami hanya singgah di sini 'sekejap' sahaja tetapi pada kali ini kami ada banyak masa untuk meninjau Taman Tepi Laut dengan lebih jauh dan juga bersantai di Tambak Pontian  sambil menikmati keindahan pemandangan laut ciptaan Allah. Kalau sebelum ini Laman Di Raja itu dilihat dari jauh sahaja, tetapi kali ini kami betul-betul ke sana dan bergambar sakan😄dengan cucu-cucu.

Bersantai bersama anak-cucu di Tambak Pontian

Laman Di Raja dengan monumen mahkota

.... serta kawasan yang luas untuk anak-anak berlari-lari

Pada lawatan pertama kami hanya sempat ke Tanjung Piai Kukup dan tidak berkesempatan untuk berlama-lama di pekan Kukup, kerana terpaksa meneruskan perjalanan ke Tanjau Balau Desaru yang merupakan destinasi percutian kami yang sebenarnya. Namun pada lawatan kali kedua ini kami memang bermalam di sini. Jadi pada sebelah petang 4/11/21 kami ke Jeti perkampungan air (Kg Kukup Laut) untuk melihat matahari terbenam. Jauh jugalah kami berjalan mencari jetinya 😰 Kami juga pergi melihat bangunan Terminal Feri Antarabangsa Kukup.


Hanya bergambar di depan pintu masuk terminal feri

Melihat matahari terbenam di jeti .... tak berapa nampak
mataharinya pada petang itu

Sekitar kampung  air ... semua rumah dan
landasan pejalan kaki berada di atas air laut

UPDATE 2 (Muzium Nelayan)

Petikan dari post pertama:

Niat di hati hari ini hendak ke Pantai Desaru di Bandar Penawar, tetapi apabila cuba masuk jalan ke pantai, sudah ada penghalang merentas jalan serta penjaganya sekali.😒 Mungkin pantai sudah penuh agaknya kerana kami keluar sudah agak lewat sedikit. Kami pun teruskan perjalanan ke Sungai Rengit, yang merupakan bandar utama untuk Pengerang.

Pada 28/8/2022 kami pergi ke daerah Kota Tinggi untuk kali yang ke-3. Lawatan kali ini untuk menziarah anak yang tinggal di Pengerang kerana sudah lama tidak dapat berjumpa ........ baca.seterusnya

UPDATE 3 (Sungai Rengit)
Inilah pertama kali kami sampai ke bandar Sungai Rengit. Untuk menyimpan kenangan ini, kami telah pergi ke datarannya untuk bergambar sambil menikmati keindahan laut. Kemudian kami ke Teluk Ramunia mencari pantai, kalau ada .... 😃😃 tak jumpa! Lepas itu kami ke Tanjung Pengelih, salah satu dari jeti yang menawarkan perkhidmatan feri ke Singapura dan beberapa pulau berdekatan. Satu lagi jeti adalah di Tanjung Belungkor yang juga terletak di Pengerang, Sebenarnya kami terlupa hendak ke sini.

Kali pertama kami ke sini (Sungai Rengit) pada 21 Ogos 2021. Kemudian kami ke sini sekali lagi dari 27 hingga 29 Disember 2021 bersama keluarga kerana ia menjadi lokasi pilihan Hari Keluarga kecil kami yang biasa dibuat pada hujung tahun........ baca seterusnya